Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Je bedoelt één van de onderstaande typen?

Elicker-12-5-Zoll-KTW-GFK.jpg
Elicker-9-Zoll-KTW-GFK.jpg

link (en voor €700,-- moet ik een eind kunnen komen)

Volgens mij zitten we dan wel een beetje op één lijn.
Alleen bij de linkse, zo te zien, blijft de motor op één plaats en moet je dus wel zeker van zijn dat de snaar strak genoeg wordt gespannen zonder overbelasting van de aansturing.
De rechter heeft dat niet, daar kanteld de motor mee.
Ik kan bij beiden echter niet zien hoe zij het mechaniek klaten "klappen".
Met een servo zie ik niet zitten.

@Michel, ik zit nog steeds te prutsen :oops:

Erwin!

Ik bedoel de rechter versie.

Motor zit net aan de andere kant! :?

De linker versie is voor mij ook nieuw . . .

(Waar haal je die plaatjes vandaan?) :roll:

Ik kan bij beiden echter niet zien hoe zij het mechaniek klaten "klappen".

Bij de rechter (lijkt op wat ik heb) laat die servo de zaak (heel langzaam) in en uit klappen.

Hier http://www.modellklapptriebwerke.de/triebwerke/triebwerke.html vind je een heeeeeeeeleboel detailopnamen. 8)

jan.

jan brilman zei:
Erwin! (Waar haal je die plaatjes vandaan?) :roll:
Zie "link" onder de plaatjes. :wink:

De link die jij nu geeft, kom ik nu net vandaan. :D
afb15956.jpg
afb15957.jpg

Deze (wel voor 22 cellen) geeft wel een mooi detail.
Kennelijk wordt hier de prop opgevangen? Ik zat zelf te denken om de rem op de motor te gebruiken als de prop in de juiste stand wordt gedetecteerd.
De rechter foto laat een servo zien met ook een veer constructie, volgens mij klapt het daar niet mee open.
Op de linker foto zie je rechts onder een groot wiel (van Carbon) wat lijkt te zijn aangedreven met een snaar. Gezien de afmeting lijkt dit wel te worden gebruikt voor het "klappen". Maar ja, waar zit dan die aandrijving?

't is wel een erg mooi mechaniek. :D

in het echt worden die ktw's ook uitgeklapt met een wormwiel. ook die stopper om de prop in de goede positie te laten stoppen zie je bij grote voorbeelden ook. als je even zo doorgaat heb je straks ook nog een kopie van de ktw van het origoneel. dat word wel heel erg schaal he?

groeten Halmar

Erwin.

De versie waar de motor mee kanteld is de beste, als je verkiest de motor binnen te laten. Je riem blijft immers steeds op de juiste spanning staan, wat zeer belangrijk is.
In de DG 505 Elan (1/1) gebruikt men hetzelfde princiepe. Ondoenlijk anders om die spanning steeds optimaal te houden.
Met een servo uitklappen is daarom niet slecht hoor. Het is echter veel mooier als je dan een traagloper gebruikt. Die snelle servo's die men op schaalbakken gebruikt geven zo'n helse klap. Echt niet mooi meer natuurlijk. Een wormwiel is nog beter, maar constructief weer tijdrovend. Je zal misschien toch ergens compromissen moeten sluiten.
De nylon bout met het stukje rubber, dat dient om de prop in de juiste positie te krijgen is een echte propkiller op de duur. Je hoort hem er tegenaan rammen bij het stoppen. Het kost je vroeg of laat stukjes uit je prop. Een systeem dat de motor laat remmen, (tegen emk?) lijkt me beter, maar je moet dan nog wel "iets" gebruiken om je prop in rechte lijn te krjgen. Als je een beetje rondzoekt zie je dat er ook hiervoor verschillende systemen zijn.
Via de biggssite kan je verschillende systemen bekijken. Op de linken pagina zijn een aantal links opgenomen over dit onderwerp.
Je kan ook direct even kijken naar deze http://perso.wanadoo.fr/g.risbourg/construire/pylon/pylonegpr/pylongpr.htm die er ook bijstaat.

Elicker beveelt aan de 'slow functie' op je zender te gebruiken (Anleitung downloaden!!! :evil: ).

:rtfm:

Als die er op zit tenminste. :?

De software van SM zorgt daar ook voor, en er zijn ook nog zgn. delay-modules in de handel (bv. van Simprop).

jan.

Ik heb gisteren de Motor (met prop) besteld die Bert eerder voorstelde.
Echter wel in USA (Towerhobby, dus het kan wel even duren voor hij binnen is. Volgende week?
praying.gif

(Kon hem nergens in Nederland of omstreken vinden)

Mijn voorkeur gaat uit naar de motor bovenin vast gemonteerd, gewoonweg omdat dit het simpelste is. Het zal er echter omhangen of dat zo gaat passen, vandaar dat ik het even afwacht.
Als dat niet lukt ga ik voor of de aandrijfriem met meekantelende motor of de scharnierende motor (dus ook bovenin).
Ik denk er in de tussen tijd wel over na.

@Martin. Mooie detailopnamen in die link trouwens. :D

Om de tijd van het wachten op de motor toch nuttig te besteden ben ik begonnen met het maken van de mallen voor de vleugels.
Als ik ze optijd af heb ga ik ze morgenavond op de club snijden.

Erwin Lokhorst zei:
Echter wel in USA (Towerhobby, dus het kan wel even duren voor hij binnen is. Volgende week?
praying.gif
Forget-it. Heb mijn logo onderdelen nog steeds niet binnen van Tower. (7 weken) de vorige bestelling duurde ook 6 weken.
Gerard heeft ook al zulke trage ervaringen met Tower.

Voor mij geen Tower meer :roll:

ben ik begonnen met het maken van de mallen voor de vleugels.
Als ik ze optijd af heb ga ik ze morgenavond op de club snijden.

Mallen voor vleugels?? 8O

Twee negatieven?? :schrik:

Deze man heeft werkelijk een ongelooflijk tempo! :P

Of bedoel je gewoon een wortel- en een tip-rib? :roll:

:wink:

jan.

Vertraging voor de servo is geen probleem :) Als je intresse hebt moet je maar even een PB sturen, is zo gebouwd ;)

Satoer zei:
Hell... ik heb wel voor de 10-30 dagen optie gekozen en alles was op voorraad.
Nu ja, een alternatief wist ik toch niet :evil: .

@Jan, ja mallen om de vleugels langs te kunnen snijden.
Een vleugel heeft de lengte van 223cm (zonder tip) en een knikpunt tussen: 138 en 85 cm.
Dit laatste deel kan ik in één keer snijden, maar de 138 moet in twee stukken (plaat is maar 1m)
Uiteindelijk leverd dit dus 4 mallen op, eigenlijk 8 (kijk maar)
afb16023.jpg

Dit zijn dus 2 mallen (of 4? :roll: ) de rest moet ik nog maken (even in "hurry"-mode dus 8) .

Tip van bij ons op de club om de mallen zo te maken (zie je! je kan echt het best bij een club zijn :wink: ).
Eerst snij je langs de bovenzijde en dan verwijder je deze mal en blijft de mal voor de onderzijde zitten. Deze onderste mal wordt in het schuim vastgezet met lange schroeven (deze zitten dus tussen de mallen in).
De onderzijde van de mal ligt op de ondergrond en de voorzijde van de mal gelijk met de voorzijde van het schuim.
(zit nu op de foto wel verkeerd om want de mal voor de bovenkant moet aan de buitenzijde zitten :D )

Verder een proefje gedaan met 20gr glasweefsel insmeren met 24uurs epoxy. Als het werkt is dit bedoeld om als eerste laag te dienen over de spanten van de romp (dus eerst "stroken" maken met weefsel en epoxy en na uitharden aanbrengen op de rompspanten.. Als het goed is, is dit nog in alle richtingen buigzaam.
Op deze manier hoef ik dan geen schuim tussen de ribben te maken.
Ook al een tip van weer iemand op de club :wink: .
Helaas, dan waarschijnlijk geen SW-constructie (wat toch geen slecht idee leek te zijn)

afb16024.jpg

@Tadango, thanks maar dat zal geen probleem zijn.
De bedoeling is dat het gehele mechanisme wordt geregelt mbv één schakelaar op de zender. Uiteraard zal de rest voor rekening van een schakelingetje met PIC-processor komen. Ik gebruik voor het programmeren trouwens Proton+.
Tegen dat het zover is, is het misschien wel leuk om samen naar de software te kijken?

Erwin.

Jaja, jij bent goed bezig !!!! Nog een tip. Als je glasmat hebt ingedept met lamineerepoxy, en je wil een spiegelglad oppervlak hebben, bv voor een spant tussenin of zo, kan je een dikke glasplaatgebruiken. Ik voorzie met die methode de Ventus van een carbon achterspant in het kielvlak. Je smeert de glasplaat in met lossingwas, of vaseline en eens de glasmat is ingedept en op een vlakke ondergrond ligt, leg je voorzichtig de glasplaat op je product. Daarbovenop een flink gewicht zetten en klaar is kees...na 24 h haal je de glasplaat eraf en je hebt een spiegelglad epoxy onderdeel.

Nog een goede link voor de moedermal van je romp. http://perso.wanadoo.fr/g.risbourg/construire/jp15-36/jp15-36_master.htm

ik blijf je bouwproject volgen en hoop dat vogeltje eens te mogen zien vliegen op één van onze treffens !!!

Martin

Bertus zei:
Wel was de motor die ik voorstelde voor mijn 4 meter zwever he?
Oh, maar ik denk aan LiPocellen 6S2P (2500mAh), kwestie van de pakketten voor meer modellen te kunnen gebruiken (opbouwen uit 2x 3S2P). Dus dat is 22,2V inplaats van 19,2V (16 cellen).
En een maatje grotere prop had ik ook al besteld.
Komt vast en zeker goed. :wink:

Vandaag de vleugels gesneden en dat is prima verlopen.
Elke vleugel bestaat uit 3 delen (ivm met lengte en verloop) en van de zes hebben we er één over gedaan. Gewoon omdat dat netter kon.

afb16251.jpg

afb16252.jpg

De delen zijn nog volkomen onbewerkt, da's voor morgen.
Bij het tweede deel van onderen lijken allemaal ribbels te zitten, maar dit is slechts de "vleug" van de zaagbeweging. Je voelt er niets van.

afb16253.jpg

Ik ben ook alvast wat aan het experimenteren met het maken van de stoorkleppen (de bovenste is versie 2 en die is al een stuk degelijker).

Het bouwen is alvast langzaam begonnen :D .

ziet er goed uit, maar zijn zulke profielen niet een beetje overkil? als ik het goed zie zijn dat van die karwij profielen, zelfs de kleppen van een echt zwever zijn dunner :roll:
en idd even een lock er op maken. kun je heel makelijk doen op de servoarm, als de as van de servo op een lijn komt met de stuurstang kan deze niet meer van buitenaf (remkleppen) gedraaid worden waardoor ze niet zomaar uit kunnen gaan.

groeten Halmar

Hij is gewoon al met de bouw begonnen. 8O

Wat voor schuim heb je eigenlijk voor die vleugels gebruikt? Lijkt op van dat gele styrofoam...:?... dit is toch zwaarder dan ps-schuim, of niet?

Back