Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Voor kous en andere koolstof/keflar/glas spullen

http://www.emc-vega.de/

Een goede manier om een dergelijke ligger te maken is een U profiel mal te maken en hier je ligger in te plaatsen. Vervolgens pers je dit samen met een soort van stempel.

Bertus:

Wat bedoel je met het schuim eruit gieten? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik hoop niet dat we het aan het moeilijker maken zijn dan dat het moet. In elk geval krijgt Erwin zo een aantal mogelijkheden om zijn zwever te bouwen.
En de schoonheid van de eenvoud komt meestal pas echt goed tot zijn recht als je de moeilijke oplossingen ook hebt gezien :lol: (Althans zo werkt het bij mij!).

He Jan:

Je bedoeld zeker deze foto.
Hier zie je mooi de I hoofdligger van carbon.

afb17564.jpg

Groeten Han.

Han zei:
Je bedoeld zeker deze foto.
Wel zo zit het niet. Dus dan zit het wel goed :P
Maar volgens mij probeerd Jan mij zo gek te krijgen om op mijn vleugel te gaan staan. Wel tegen dat de ene helft er uit ziet als de foto hierboven zal ik het eens doen. :wink:

Jan wilde weer een Fototje bij deze.
afb17568.jpg

afb17569.jpg

@Btje die site heeft inderdaad een mooie sortering. Ik zou willen dat er hier in de buurt zo iets was (in verband met: ik moet het NU hebben en zo :mrgreen: )
De volgende keer (nee niet de andere helft) ga ik het zeker eens met zo'n kous proberen. Polyservice kom ik elke week wel eens, maar ik heb zo iets nog niet gezien.

Ook geweven band hebben ze daar volgens mij niet. Alleen dat UD-band.

@ Bertus. Ik ga dat schuim niet uit de vleugels gieten hoor (Thinner).
Mocht ik de romp eerst uit schuim maken, dan wel.

Vraagje: Iemand advies voor de servo's van de aillerons en welfkleppen?
Aillerons meten: van 15 tot 23mm lengte 1034mm / in het midden is de vleugel nog ca 18mm dik.
Welfkleppen meten: van 23 tot 29mm lengte 1172mm / in het midden is de vleugel ca 27mm dik.

@Bertus,
Ha Mooi. Ik hoopte al dat deze servo zou voldoen, is tenminste nog een beetje betaalbaar. :D

@Jan,
Het is niet onze huiskamer maar de eerste verdieping is (op de badkamer na) één grote hobby-ruimte. 8)
Maar moet wel gedeeld worden met meerdere hobby's
afb17572.jpg

afb17574.jpg

afb17575.jpg

afb17577.jpg

afb17579.jpg

Oh ja de vleugel ligt daar ook ergens :roll: (nee, niet ergens op de onderste foto)

Ik geloof dat ik maar weer eens moet gaan opruimen. :oops:

Bertus zei:
hs 81 mg Erwin gebruik ik ook prima servotje.
5 cellen voor de ontvanger accu
werkt lekker.

ik ben geen voorstander van die hytec servo's. ik had die in een motorkist zitten, en als ik dan s'winters ging vliegen draaide en trilde de servo's alle kanten op. als het wermer werd was het weer over. ook heb ik er een paar gehad die spontaan doorbranden. :cry: kortom beetje zonde als door die servo's je veel te mooie kist naar beneden komt. :?
die servo's zijn nu gedegradeert tot radars op mijn boten enzo.

groeten Halmar

Erwin Lokhorst zei:
Ja, of ik het allemaal goed heb gedaan.... :?
Het liefst had ik het lijf van de ligger gemaakt van weefsel onder 45graden.
Alleen als je zo'n smalle strook probeert uit te knippen/snijden valt de hele strook gewoon uitelkaar, of je moet het voor het snijden al impregneren.
Verder zitten de strengen van het lijf niet echt vast aan de vorkconstructie, maar volgens mij is dat ook niet nodig (uiteindelijk wordt de uitsparing gevuld met epoxy wat verbinding zal maken met de strengen boven- en onder.

Erwin ik zie op een van de foto's dat je een mooie zaagtafel hebt. koop een keer een diamant zaagje ervoor en je kunt perfect zagen als de epoxy is uitgehard.

Schuim uit je vleugels gieten lijkt me inderdasad geen goed plan.

Ik vind dat je het goed doet en er hier goede adviezen langs komen. iedere kist die je bouwt word beter.

Met de Hitecs heb ik tot op heden nog maar weinig problemen gehad.
(nee geen aandelen)
Als je aan Hitec denkt, dan zou ik kiezen voor de HS125MG. Je hebt net iets meer kracht dan de HS81MG (30Ncm tov 26) en de servo is uiterste makkelijk te plaatsen in een vleugel (heeft ander bevestigingssysteem dan een klassieke servo). Er zitten tevens lange roerhorentjes bij (langer dan bij de hs81 of 85), zodat de aansturing makkelijker regelbaar is. Met de beurzen in duitsland in aantocht zijn deze ook zeer betaalbaar. voor een 26 euro moet je der eentje hebben dacht ik.

ik zeg ook niet dat je sterkere moet hebben, alleen dat ik die hitec's niet vertouw.

@Erwin,
als ik een heel lange strook, of eigenlijk elk stukje mat, ergens op moet krijgen maak ik eerst van doorzichtig plastic een mal. deze knip je nog niet uit, alleen overtekenen. daarna draai je het plastic om zodat de betekende zijde onder licht. daarop leg je een stukje mat dat je daar impregneert met epoxy. als de epoxy er mooi egaal over verdeeld is (niet te veel gebruiken) knip je de vorm uit die je nodig hebt. doordat de mat al nat is blijft deze liggen waardoor hij niet uitrekt. nu kun je het matje met plastic op je project leggen, met plastic boven. als je mat nu op de plaats licht haal je het plastik weg en heb je een mooi matje met de vezels in de richting die jij wil. als je een reparatie hebt leg je de grootste mat onder, je werkt dus van groot naar klein.
op deze wijze repareer je ook echte zwevers :wink:

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

groeten Halmar

Ik vind zowiezo dat er erg veel goede tips worden gegeven. :D
Aan het einde van dit draadje (over een maand of wat) kunnen we allemaal de perfecte zwever maken :wink:

Toch Hitec's besteld en wel de HS125mg.
Ik heb ze bij W&W in duitsland besteld link, kosten hier idd €26,-- (excl verzenden).
En da's altijd nog €9,-- goedkoper dan de HS81mg bij mijn lokale leverancier.

Vandaag de bovenzijde gelamineerd.
Hier heb ik een 8mm koolstofbuis aangebracht om oa de servo-draden door te voeren (5 draadjes = 3x puls, + & -)
Deze heb ik direct langs de ligger aangebracht in epoxy met zowel onder als boven twee extra stengen koolstof.
Om de draden niet direct naast de vork te hoeven uitvoeren heb ik een aluminium-buisje met verzet gebruikt.
Bijkomend voordeel is dat dit buisje een flinke bijdrage kan leveren om de drukkrachten op te nemen.
afb17606.jpg

afb17607.jpg

Is dit wat?
Natuurlijk zijn ook hier weer de koolstof-strengen en het glasweefsel aangebracht. De strengen lopen alvast om de zone waar straks de stoorklep komt.

afb17608.jpg

En deze keer nog wat extra ballast :P

Back