Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Nou Erwin.
Met die site van Bertus kun je wel mee verder.
De foto's spreken boekdelen.

Succes verder.

Han.

Bert je helpt mij enorm :D , net als ieder ander die in dit draadje post (of waar ook op ons forum, want ik volg ongeveer alles wat met vliegen te maken heeft :wink: )
Ik zal morgen wel eens posten tegen welke dingen ik ben aan gelopen.

Waar ik al een tijdje over loop te peinzen is het volgende:
De hoofdligger wordt een soort van H-balk van koolstof (90gr gedraaid dan wel he :wink: ).
Dus aan de onder- en bovenzijde lopen een aantal koolstof strengen van de "vork-constructie" (volgt morgen) tot aan de tip.
Naar mate ik dichter bij de tip kom zullen het aantal strengen wel minder worden.
Tot dusver geen probleem.
Meer zit ik met het "lijf" van de ligger. Oftewel het verticale deel van de H.
Omdat dit deel als eerste (van de constructie) wordt aangebracht zie ik geen mogelijkheid om dit (niet alleen met epoxy maar ook met vezels) te verbinden met de vezels onder en boven.
Dit deel krijgt voornamelijk drukkrachten te verwerken, wat zo geen probleem hoeft te zijn.
Echter ook "afschuif-krachten". De vezels lopen echter niet door (ik zou niet weten hoe dit te maken), dus enkel de epoxy moet dit voor "zijn" rekening nemen.
Zuivere trekkrachten zijn volgens mij niet aan de orde.

Als "wapening" in het verticale deel denk ik aan slechts één laag koolstof(horizontaal)/kevlar(verticaal) + epoxy (totale dikte 1mm)
Kijk ik hier nu te zwaar tegen aan?
Of moet ik er toch voor zorgen dat de H-balk ook echt één geheel (mbv doorlopende vezels) wordt?

Bertus zei:
Als je geduld heb wil ik het maandag voor je open slopen.
Open slopen???????? Ben jij....? 8O
Niet doen hoor!
Ik kan er dan nog niets mee.
Dat er weefsel onder 45gr zit, dat zou best eens kunnen.
In pincipe zal dat het beste zijn.
Echter wel duurder (door verlies in snijden) en of het nu zoveel uitmaakt?

Gaat er mij meer om:
Voldoet het om slechts de 3 delen van de H-balk te verlijmen met epoxy?
Of moeten de vezels doorlopen?
Dat kun je niet zien als het af is.

Als je er van uitgaat dat epoxy alleen drukkrachten kan opnemen en dat de vezels slechts zorgen voor het opnemen van de trek-krachten dan valt hier een "gat".

Mijn begrip over constructies gaat tot staal- en betonconstructies.
Het meest veilige is deze constructie te zien als een betonconstructie, waarbij de betonmortel (nu epoxy) de drukkrachten voor zijn rekening neemt en het betonijzer (nu de vezels) de trek- en schuifkrachten.
Kevlar kan ook goed afschuifkrachten opnemen dus daar ligt het probleem niet (vandaar dat ik dit verticaal wil gebruiken)

Ik weet alleen niet hoe ik, en de ligger tussen de schuimdelen aanbreng, en de vezels zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde kan laten lopen (vleugel bestaat ook nog eens uit 3 delen)

OK dat is wat ik wilde weten (voor nu dan he :wink: ).
De vezels hoeven niet door te lopen en dat witte spul kon wel eens van die micro-balloons zijn (microscopisch kleine glasbolletjes) zeer licht van gewicht en toch erg drukvast. Daarbij maakt het de epoxy meer tot pasta waardoor het oneffenheden gemakkelijker kan opvullen.

Ik heb een pot van die bolletjes staan, dus dan kunnen we weer voort. :D

Goede :sleepy: dan maar.

Hoi Bertus en Erwin.
Wit poeder.
Micro balloons.

Lees de instructie.
afb17253.jpg

Groeten Han.

Waarom hamer je zo op een H ligger. Het is belangrijker om een goede boven en onderliogger van de juiste kool te maken dan het verticale deel.
Een ligger van UD kool is een slechte ligger voor grote krachten.

Als je sterke liggers wil dan moet je gebruik maaken van high modulus kool

kijk eens op http://www.dpp-pultrusion.com/

Hij maakt o.a. liggers voor onze vrijvlucht modellen. Hier komen tijdens de lancering erg hoge krachten op de ligger te staan.

De ligger van mijn modellen zijn ook een H (eigenlijk is het een I) maar het bestaat dan uit HM kool van 1.0 mm boven en onder, 10 mm breed.

Het I deel is gemaakt door 160 grams mat onder 45 gaden tussen een laag balsa te plakken hier kun je dan mooi de webbing van zagen.

Btje: Die H ligger is naar mijn idee wel belangrijk. Bij een vleugel constructie is het waar dat de sterkte en stijfheid uit de boven en onderligger komt. Maar die kunnen alleen hun werk doen als ze niet tov elkaar kunnen verplaatsen.
Denk maar eens aan een houtbouw vleugel: De webbing van triplex en balsa (verticale nerf!!) zorgen ervoor dat de triplex onder en bovenligger niet tov elkaar verschuiven. Een vleugel met alleen onder en boven een goede koolstof ligger is er dus een grote kans dat het schuim gaat scheuren (horizontaal) De liggers zijn niet meer vast verbonden en de vleugel verliest zijn stijfheid. Ivm deze schuifkrachten moet het balsa plaatje in de houbouw vleugel ook met zijn nerf verticaal tussen de liggers worden gemonteerd!

UD koolstof is koolstof in een richting (UD=Uni Directional), het geeft aan hoe de vezels zijn georganiseerd. :wink:
Dit zegt niets over de kwaliteit en eigenschappen van de koolstof die daarbij wordt gebruikt.

over die UD heb je gelijk. Er word alleen vaak mindere kool gebruikt in de UD die je bij de modelbouw winkel koopt.
Dus tenzij je een apparte leverancier hebt is de UD uit de winkel niet echte geschikt om een goede ligger van te maken.

Voor wat hetreft de ligger. Het klopt dat je de afschuif krachten moet tegen gaan echter dit is volgens mij voldoende op de manier die ik beschreef.
Ik ga met een klio of 16 aan mijn F1A hangen tijdens het lanceren en ja hij buikt door maar niet veel. Het is een vluegel opgebouwd uit 3 delen ala F3B.

Er zijn inderdaad 2 krachten die op de webbing uitgeoefend worden, de schuif krachten en de krachten die de ligger in elkaar drukken. Ik denk echter dat de opbouw van onze vleugels anders is.

Ik heb massief balsa tussen de liggers zitten en in het midden een laag kool Om de I te maken.

Bertus:

Bij het breken van de vleugel heb je natuurlijk gelijk, daar wordt ook de sandwich ingedrukt. Bij het stadium daarvoor met een wisselende nog niet fatale belasting gaat de "vulling" van de constructie los laten van de boven of onderlaag. Als die verbinding goed genoeg is uitgevoerd gaat het materiaal scheuren dat als sandwich wordt gebruikt.
Als de stijfheid uit de constructie gaat dan gaat het meer bewegen met meer schade tot gevolg.

Het schiet nog niet erg op, vanavond de afgekeurde vleugel helft nog maar eens opnieuw gaan snijden.

Ik heb nu eerst een "vork-constructie" gemaakt om de beiden vleugeldelen straks te kunnen verbinden in de romp.

afb17376.jpg

afb17377.jpg

Alle 3 de mallen zijn gemaakt uit printplaat en voorzien van lossings-was.

afb17378.jpg

Als wapening zit er koolstof in. In eerste instantie wilde ik de strengen (voor de hele vleugel) alvast aanbrengen, maar dat werd een bende.
Daarom heb ik een aantal strengen in stukjes geknipt en deze door de epoxy gemengd.

afb17379.jpg

Wat eigenlijk ook wel een bende geeft, eenmaal begonnen met gieten is het bijna onmogelijk te stoppen omdat het één grote brei wordt.
De vezels maken het er ook niet gemakkelijker op om luchtbellen te voorkomen (opletten dus).

afb17380.jpg

Zoals je kunt zien lopen de vezels aan de bovenzijde gewoon vanuit de éne mal naar de andere.
En dat stuk plastik over de bankschroef heeft ook niets geholpen :evil:

afb17381.jpg

Wel hier het eindresultaat. Om te voorkomen dat de vleugels uiteen kunnen schuiven zitten er twee imbusboutjes (M5) doorheen, waarbij de moer aan de achterzijde (verdiept) is ingelijmd.
Op deze foto zie je aan de bovenzijde (zitten ook aan de onderzijde) 3 groeven zitten.
Hierin worden later de koolstofstrengen verankerd die over de vleugel gaan lopen (onder en boven van de "H-Balk").

afb17382.jpg

De vork uit elkaar geschoven.

Edwin,

volgens mij wordt het VELE malen sterker als je de strengen recht hebt liggen ipv wat je nu doet. Het idee is wel goed denk ik maar je moet het in fases doen. eerste een aantal strengen, dan je pen en dan vervolgens weer weer strengen. Je kunt de strengen rechttrekken. Ook gebruikt je hierdoor een 1/2 liter minder epoxy ;-)

andere opmerking over je sterkte vd vleugel. Als ze teveel door buigen kun je dan nog wel je ailerons laten bewegen. Een mooi fotootje had Bertes staan, waar ze het model aan de tippen optilden. Ik denk dat daar weinig te besturen valt.......

Back