Bert je helpt mij enorm

, net als ieder ander die in dit draadje post (of waar ook op ons forum, want ik volg ongeveer alles wat met vliegen te maken heeft :wink: )
Ik zal morgen wel eens posten tegen welke dingen ik ben aan gelopen.
Waar ik al een tijdje over loop te peinzen is het volgende:
De hoofdligger wordt een soort van H-balk van koolstof (90gr gedraaid dan wel he :wink: ).
Dus aan de onder- en bovenzijde lopen een aantal koolstof strengen van de "vork-constructie" (volgt morgen) tot aan de tip.
Naar mate ik dichter bij de tip kom zullen het aantal strengen wel minder worden.
Tot dusver geen probleem.
Meer zit ik met het "lijf" van de ligger. Oftewel het verticale deel van de H.
Omdat dit deel als eerste (van de constructie) wordt aangebracht zie ik geen mogelijkheid om dit (niet alleen met epoxy maar ook met vezels) te verbinden met de vezels onder en boven.
Dit deel krijgt voornamelijk drukkrachten te verwerken, wat zo geen probleem hoeft te zijn.
Echter ook "afschuif-krachten". De vezels lopen echter niet door (ik zou niet weten hoe dit te maken), dus enkel de epoxy moet dit voor "zijn" rekening nemen.
Zuivere trekkrachten zijn volgens mij niet aan de orde.
Als "wapening" in het verticale deel denk ik aan slechts één laag koolstof(horizontaal)/kevlar(verticaal) + epoxy (totale dikte 1mm)
Kijk ik hier nu te zwaar tegen aan?
Of moet ik er toch voor zorgen dat de H-balk ook echt één geheel (mbv doorlopende vezels) wordt?