Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Wel dit moet hem uiteindelijk gaan worden.
ash26.jpg
Dit is de 4,5 meter versie van BEINEKE.

Afgelopen dinsdagavond bij Bertus langs geweest en daar hebben we zijn 4-meter versie geprobeerd in kaart te brengen.

afb15652.jpg

Je ziet; dit zijn gewoon professionele schetsen. :wink:

Ik wil hem met een spanwijdte maken van 4,75m dus alles wordt 15% vergroot (Die van Bert meet totaal 4,16)

Een mooie gelegenheid om eens te starten met Rhino-3D
afb15650.jpg

afb15651.jpg

Het profiel wordt het zelfde als Beineke gebruikt: HQ 3,0-15.
Dit profiel heb ik van Profili.

In ieder geval komt er een elektro-motror in, alleen nog geen idee welke.
Als het even kan met zelfgemaakt klapwerk, maar ook dat moet ik nog uitzoeken.

Alvast wel twee vragen:
Kan iemand mij zeggen wat de hoeveel graden de invalshoek is voor zowel de vleugel als eventueel het stabilo?
(vergeten te meten bij Bert).

Wordt vervolgt.

Leuk project! :D
Met Rhino schiet het ook al op zo te zien. ;)

Zit die vleugel trouwens niet veels te hoog?

Weet je verder al hoe je je hoogteroer gaat aansturen? Ik ben zelf in Rhino ook met een (weliswaar kleiner en semi) schaalzwevertje bezig en heb zelf voor deze oplossing gekozen, maar ben ook benieuwd naar andere mogelijkheden...

Let maar op Bert, schaal 1 op 3.78947368421052 wordt de standaard! :D

Ik wil gewoon een (semi)schaal zwever maken met een spanwijdte tussen 4 & 5 meter. Om de een of andere reden lijkt 4,75m me een mooi uitgangspunt.
Ik heb het hier in de hobby-ruimte uitgezet, en dat is dus echt wel een leuke afmeting.
Daarbij gebruik ik gewoon jouw model als 1:1 en is de schaal dus +15%, dat rekent al makkelijker. 8)

Rhino begint langzaam te komen.
Michel (Satoer) heeft een me een paar dingen laten zien en daarmee kan ik wel beginnen, maar veel functies moet ik nog uitzoeken.

Wel, de V-stelling en de invalshoeken?

Die Erwin! :D

Hij gaat het nog doen ook! 8O

We gaan het met interesse volgen! :yes:

Jonathan heeft denk ik gelijk: vleugel zit wel wat hoog . . .

afb15671.jpg

Overigens: als je het dan toch gaat doen, zou ik zeggen: doe het dan gelijk schaal! :P Is net zoveel werk (en hoef je ook niet zoveel te meten :wink: ).

Voor de unterlagen: zie http://www.alexander-schleicher.de/main.htm

Aansturing van hoogteroer van Igwe: mooi!

Maar voor een kist van 4,75 meter kun je de servo ook in de staart plaatsen. 8)

Dat tekenen in Rhino is mooi, maar voor je (heel) veel verder gaat met het ontwikkelen van de romp, denk ik dat het je over plm. 1, 2 jaar veel werk bespaart, als je NU al vaststelt hoe en waar en hoe groot etc. je je KTW gaat plaatsen.

Nu doordenken en voorbereiden scheelt later zeeeeeeeën van tijd! :yes:

Succes. :?

jan.

Jan, je hebt helemaal gelijk over die servo...in een kist van 4.75m is het inderdaad geen enkel probleem deze in de staart te verwerken... :lol:

Erwin, kan je de instelhoeken van vleugel/stabilo en de v-stelling, niet gewoon van Bertus overnemen? Je kan het allemaal berekenen als je wilt, maar het lijkt me beter dit gewoon af te kijken...vooral aangezien je verder ook hetzelfde profiel gebruikt. :)

Instelhoek niet meer dan 1,5 graad is mijn ervaring. Ik heb een aantal kisten gehad waarbij de instelhoek groter was en dat gaat niet lekker vliegen.

Voor mijn eigen ASH (4,5m) heb ik twee epoxyzadeltjes gemaakt voor het stabilo om te kunnen expertimeteren met de instelhoek.

afb15384.jpg

Ook het zwaartepunt zal je heel nauwkeurig (waarschijnlijk proefondervindelijk) moeten bepalen. Vooral om dat het nog wel eens kan schuiven op het moment dat je de motor aanzet.

Op het moment dat je de motor aanzet, zul je de kist wel een beetje bij moeten trimmen (kan natuurlijk automatisch op je zender)

Ben erg benieuwd naar je ervaringen om zelf het KTW te bouwen. Ik zou zelf graag nog een keer een 6m ASH25 met KTW bouwen. Nu ontbreken de centjes daar nog voor ;-(

Hoi Erwin,
hoewel ik op dit moment niets met zwevers he b ga ik je draadje toch volgen.
zo'n klapmechanisme vind ik gewoon interessant.

veel succes en bouwplezier.

Jaap

@ Jan, tuurlijk ga ik het doen. Hoezo niet? :wink:
En die KTW, ja kan niet alles tegelijk he? Voor dat ik echt ga bouwen, zorg ik dat ik daar uit ben. Eerst een motor en de prop "regelen" want met die maten moet ik ook rekening houden.
En die schaal: dat hoeft toch geen integer getal te zijn?
Als alles maar op "die" schaal is. :D

@Igwe, de vleugels zitten inderdaad nog niet "vast" aan het Rhino-model en de hoogte is ook nog niet goed bepaald, net als V-stelling en invals hoek.

@Bert, Tja dus we moeten volgende week nog maar eens afspreken? :lol:
Neem ik gelijk de volgende versie mee van jouw motor-module.

Hier nog wat foto's van ons inmeten:
afb15689.jpg

Bert zat de hele avond met zijn armen over elkaar, moest alles zelf doen.
Geintje hoor. :wink:
afb15690.jpg

afb15691.jpg

Hier zou ik nog iets mee kunnen.
Ik ben er alleen niet zeker van dat het meetlint niet is verschoven en of we nu uit de onderzijde of de bovenzijde van het meetlint hebben gemeten. :oops:
Ik durf er niet goed van uit te gaan, de invals hoek is een te kritisch gegeven om zomaar te gokken.
afb15692.jpg

Ah.. Erik bedankt vast voor de instelhoek (1,5gr).
Terwijl ik dit zit te tikken zie ik je reactie.
(instelhoek stabilo? / V-stelling? weet je die ook toevallig?)

@Gerard, vreemd gaan? :lol:
Zolang het vliegt moet dat kunnen toch? :wink:

Als alles maar op "die" schaal is

Okay, uitstekend: het wordt dus een schaalkist.

(Ik wil je nog wel even herinneren aan wat je in dat andere draadje schreef:
. . . omdat ik ook een (semi)schaalzwever wil maken . . .
Ik wil dus een (semi) schaalzwever bouwen met een span van 4 a 5 m.

:wink:

In plaats van dat meten aan die kist van Beineke (is die wel schaal? :roll: ) zou ik dan dus
het 3-view van Schleicher nemen . . . :yes:

Van de site van Beineke:
Semi-Scale
ASH 26 - 1 : 4,5
ASH 26 - 1 : 4

http://www.rconline.net/beineke/index-2.html

Dus . . .

(Volgens mij had ik rechercheur moeten worden . . . :wink: )

Alle gekheid ( :? ) op een stokje: ik vind het een gaaf project, mijn interesse en steun heb je. :yes:

jan.

Ik zou ook gewoon die 3-view tracen....
Erwin, hopelijk ervaar je mijn opmerkingen niet als vervelend , maar de romp is zo te zien ook niet echt schaal...voor mijn gevoel is ie te bol...op het zijaanzicht heeft ie meer weg van een grunau baby dan van een gestroomlijnde ASH/ASW type zwever...
Of ligt dit aan mij? :roll:

@ Jan, nu ja schaal of semi-schaal, we gaan voor een mooie kist waarvan iedereen zegt: Kijk, dat is een Ash-26. 8)

@ Igwe, waarom zou ik dat vervelend vinden? Als ik op de 3D-view kijk, naar de foto's van Bert zijn romp en vergelijk met mijn Rhino-model dan heb je gelijk. Ik zal het aanpassen (langleven CAD ipv potlood en gum)

Ik zal eens kijken wat ik met die 3D-view kan (via tracen).
Is wel een klein plaatje hoor.
Ik meet een span van 159mm, dit moet dus naar 4750mm = 29,87etc vergroten.
30 keer groter geeft 4770mm, ook goed.
Voor Jan, echte schaal is dan 3,77etc :wink:

Niemand een DXF-file van de echte? :lol:

@ Bert, volgende week op vacantie? En ik dan? Dat kan niet hoor. :wink:

Op mijn scherm is de originele 3-view van Schleicher plm. 330 mm . . . :?

Lijkt mij een prima basis om mee verder te gaan.

Opsnorren van een dxf-file oid.: meer iets voor de expert googelaars . . . :yes:

jan.

Back