Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

@Bert,
Toch heb ik een hekel aan je klodder silicone rondom een servo. Als je tandwieltjes stuk gaan, of als de servo zou stuk gaan, dan krijg je die siliconeklodder nooit propertjes uit je vleugel. Ik plaats gewoon een blokje van 4 tot 6 mm met epoxy en microballoons vlak in de vleugel, Hierop kan ik dan probleemloss die HS125MG servo's vijzen. Proper, en geen klodders. Het heeft me reeds een vleugel gered, nadat bij kortsluiting de servo in brand stond. Dat servo'tje was er snel uitgevezen...
Het zo dat ailerons niet echt zware servo's behoeven. Meestal zitten er op onze zwevers te zware servo's. Maar we zijn geen f3b kisten aan't bouwen waar elke gram telt (en zelfs belangrijker is dan het lange leven van de zwever). Daar worden zelfs HS50 gebruikt om het hoogteroer aan te sturen.
Lange en korte hevels: weer zo een dooddoener: hoe korter de hevel hoe groter de kracht. Hoe korter de hevel, hoe kleiner de servoweg om een roer te bewegen (de minste beweging op de stuurknuppel geeft extreme uitslagen). Anderzijds, hoe korter de hevel aan het roer, hoe groter de kracht die nodig is om dat roer te laten bewegen. Dus hoe langer de hevel aan het roer, hoe makkelijker dat dit beweegt. kort aan de servo, lang aan het roer: met die extreme positie hou je waarschijnlijk niet voldoende uitslag op je roer meer over. Een middenweg zal waarschijnlijk de goede zijn...

De HS81 of de HS125 ontlopen elkaar niet zoveel en ik denk dat de laatste net iets makkelijker in de vleugel kan (die wordt al wel erg dun bij de ailleron).

Daarbij steek ik het gewicht liever in de constructie en benodigde apparatuur dan dat ik later lood zou moeten toevoegen.
Voor de accu's denk (voorlopig) aan 6S2P 2500mAh LiPo, dus dat scheelt tov NiCa of NiMh).

Als de vleugel morgen uit de "pers" komt zal ik eens wegen.

Niemand een opmerking over de koolstof-buis-constructie?

Iemand nog een mooi detail voor de constructie van de "roeren"?
Ik wil het scharnier-punt zoveel mogelijk naar de onderzijde plaatsen en als het even kan geen stuurstangen buiten het vleugeloppervlak (dus zo min mogelijk weerstand/verstoring).

Ja de optie van dat scharnierband weet ik, maar hoe er aan te komen of mee om te gaan.....?
Da's dan voor de volgende keer. Ik heb er wel over nagedacht, ik had het hier moeten vragen :oops:

En een voorziening voor een (loskoppelbare) sleephaak komt er zeker in (of een maand of wat min 1 :P )

Erwin, Ik vind het het aardig gevonden, maar je moet er op letten dat krachten ergens heen kunnen.

De sterkte van een constructie is grofweg afhankelijk van 3 factoren:
Het gebruikte materiaal (soort en hoeveelheid)
De geometrie van de constructie
Kwaliteit van de uitvoering.

Nu is het zo dat naar mate de gebruikte materialen hoogwaardiger zijn, het belang van de geometrie en de kwalitiet van de uitvoering steeds belangrijker worden.

Bij gebruik van alleen glas en epoxy zal een constructie zich onder belasting gaan "zetten": De zwaarst belaste vezels (elementen) zullen wat buigen of rekken en zo wordt de kracht redelijk verdeeld over het geheel.
Wordt er ipv van glas koolstof gebruikt dan zullen de meest belaste onderdelen veel minder rekken en dus de krachten minder verdelen over de vezels die iets minder recht of niet in de richting van die kracht liggen. Gevolg: Er is een concentratie van de kracht op een gedeelte van het totale materiaal waarvan je dacht dat het als geheel die kracht opneemt. Deze vezels zullen overbelast raken voor ze de andere vezels de kans geven mee te doen. Hierdoor kan een ruim bemeten constructie toch via een ketting reaktie falen.
Het wordt bij het gebruik van koolstof dus erg belangrijk dat de vezels strak liggen. Ook dat bij de uiteinde van versterkingen de krachten voldoende verdeeld worden.
Zo een lekkere kort door de bocht uitleg! :?
Ik denk dus dat jouw koolstof buis een goed idee is maar dat het uiteinde tot aan het begin van de vleugel moet doorlopen en goed geintegreerd moet zijn met de hoofdligger
Nu lopen de krachten op bij het uiteinde van de buis en als het daar sterk genoeg is dan is de buis dus in het geheel niet nodig en dus niet functioneel.

Jan,
die manier van aansturen zat ik al aan te denken (ooit al eens ergens op ons forum gezien) erg mooi.
Ik ga eens kijken of dat echt haalbaar is voor mij.
Voorlopig leer ik alvast dat de servo-aansturing onder ca 45gr gebeurd :wink:
Zal deze site (morgen) nog eens goed bestuderen.

I'll be back (on this post) :P

Uhhhh.... Hoe staat het met de Strega? :P
(daar leer ik ook een hoop van hoor)

@ Jan, nooit te beroerd om iemand "gek" te maken :P
Ik zal jouw laatste link morgen eens bestuderen (hebben we tenminste genoeg postings voorlopig)

@ Rottger, ik zie wel dat jij verstand hebt van constructies.
Behalve zeilen, waar ligt jouw gebied van kennis?
Ik ga er vanuit dat ik met deze zwever meestal gewoon "rechtop" zal vliegen. En dat dus aan de bovenzijde voornamelijk "drukkrachten" komen.
Deze buis kan daarbij dus een bijdrage leveren (de stoorklep onderbreekt enigzins deze zone), maar is voornamelijk bedoeld als "mantel-buis" om de servo-draden te voeren.

@ Bertus, ik weet nog niet of ik hem wil foliën of spuiten.
Maar waarom het scharnier aan de bovenzijde?
Ik zou eerder zeggen aan de onderzijde :oops:
Met dat heel precies heb je volgens mij helemaal gelijk, dat is ook mijn bedenking.

We zullen er maar weer eens over gaan wakker liggen. :wink:

OK Bert, ik snap hem.
Of aan de onderzijde scharnieren en dat moet er aan de bovenzijde iets uitschuiven, of visa versa.

Morgen kom ik terug op de scharniertjes.
(komt mijn nieuwe draaibankje dab toch nog van pas?)

Nee je zegt daar geen onzin, mijn natuurkundeleraar beweerde het zelfde.
Dus in ieder geval bevind je je in "goed" gezelschap :P

Volgens mij (maar wie ben ik :oops: ) kan het één niet zonder het ander, ofwel onder en boven zijn belangrijk.

Ik zal eens proberen te tekenen hoe ik de scharnieren aan de onderzijde zou willlen maken en toch weinig "kier" aan de bovenzijde, maar mocht iemand een mooi detail hebben.....

nou ik denk dat als je op het internet ff google't op aerodinamika er bijzonder veel info kan worden gevonden over de werking van de vleugel

Erwin!

Met de Strega gaat het erg goed, dank je.

Hij slaapt, zeg maar.

Soort winterslaap. :wink:

Binnenkort ga ik weer posten over de DG-800. :D

Die moet klaar! :evil:

jan.

Back