Bouwverslag Last Down 3XL - staufenbiel

Helaas geen maiden vanavond, de voorkant is te licht.
Zelfs als ik 2x 2500mA lipo's erin zet is deze te licht :confused:
Dus ik ga morgen eerst 1x2500mA lipo erin zetten (want ik wil zo licht mogelijk vliegen) en de rest vul ik op met lood voorin de romp.

Hoop dat het morgenmiddag nog een beetje weer is.
wat voor nut heeft het dan dat je er een lichte accu in duwt? als je de rest met lood volduwt.

waarom maak je dan geen pakketje met 4celletjes van 2400mah?
ik zie niet in waarom je op de accu zou besparen om er dan lood in te duwen ...
terwijl wat extra "mah" je vlieger langer boven kan houden.

of tensnoods een backup pakketje...
maar lood induwen terwijl er zoveel anders mee kan....
sleephaak eventueel? voor als je naar een treffen gaat, dan laat je die motor gewoon afgekoppeld en sleep je eens lekker?

misschien vind je er wel wat op :)
maar als je er toch lood in duwt, kan je beter wat leuks met dat balast doen.

De lipo's liggen verder verwijderd van de neus en ik kan ze niet verder in de accubak richting neus leggen omdat ze al zo ver mogelijk in de neus van de accubak liggen, als ik nu 1 accu neem en de neus (buiten de accubak, dus net na de motor) met lood vul geeft dat meer winst.

op de foto lijkt het alsof je vleugels omlaag hangen.. vergeet je vleugelverbinder er niet in te steken voor je hem uit je handen weggooit... :)

Verder over lood: bij mij moest er ook een berg in.. het is een bekend probleem van de LD.. ik heb een leuke berg plaklood voorin zitten, vastgezet met epoxy. vervolgens kun je met de accu finetunen door hem te schuiven in de accubak.

ik heb er helemaal geen lood in moeten doen
zit bij jullie de servo voor hoogte achterin?. ik heb nog versie 2 met de servo voorin...

klopt, de servo in de staart maakt hem staartlastig qua CoG. Wel een meer directe aansturing, dus dat is wel prettig. Op mijn kist met zoveel vleugel maakt het niet zoveel uit, een kleinere uitvoering als de XL krijgt hiermee wel een iets andere vleugelbelasting.. maar zal nog steeds prima vliegen volgens mij.

azo zit dat :)

wat je ook kan doen is lood gieten in de vorm van de neus... dan zit je met nog minder lood te werken omdat je het helemaal voorin kan duwen eh :)

Opgelost.
Er zit bij mij maar 1 servo voorin (richtingsroer), daarnaast heb ik alsware nog een lege ruimte die ik heb opgevuld met loodplakjes die normaal op je autovelg zitten, deze plakken ook nog eens goed op elkaar.

Aangezien ik zo licht mogelijk wil bouwen (beter zweefgedrag) heb ik dit dus opgelost met 1x lipo van 204 gram en 260 gram lood voorin (totaal 464 gr).
Heb het ook met 2 accu's geprobeerd maar dan kom ik al op 408gr aan accu's en dan moet er nog lood voorin omdat de accu's niet verder naar voren kunnen wat dus een zwaardere gewicht zou betekenen dan wat ik nu heb.
Zal er nog ff een foto van maken. Nu nog mooi weer ;)

Vandaag de maiden ! Alles goed gegaan en 2 "korte" vluchten gemaakt, was wel behoorlijk wat wind(vlagen).
Eerste vlucht was nog steeds teveel straartlastig en lag niet lekker in de lucht, zeker met wind mee niet.
2e vlucht meer lood voorin gelegd en mix van ail-rudd gemaakt om beter te kunnen draaien, nu lag ie als een rots in de lucht en draaien ging perfect, maar wat zweven dit ding zeg, moet er nog een beetje aan wennen om "langzaam" te vliegen omdat ik nog nooit gezweeft heb.
De kleuren zijn heel goed te zien, denk dat ik rond de 150 tot 200 meter heb gevlogen maar het zicht was erg goed, zelfs tegen de witte wolken.

De bijgeleverde motor combi met spinner en prop gaat heel erg goed, bijna loodrecht omhoog dus power zat. De 2e vlucht heeft ongeveer 20-30 minuten geduurt en heb 1380mA verbruikt terwijl er weinig termiek was en veel wind en ik nog een aantal dingen wilde uitproberen, niet slecht lijkt me.
Binnenkort maar ff een leuk filmpje maken.

Al met al een mooi toestel, goed te zien in de lucht en zweeft erg goed.

Gefeliciteerd

met je maiden en welkom in de wereld van de zwevers! Ben benieuwd naar een filmpje, zondag schijnt het nog aardig weer te worden, dussss . . . . .

Jacob Bos

Zoals belooft, hier een kort filmpje van m'n Last Down XL V3.
Let vooral ff op de landing door de koeien te ontwijken hahaha.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals belooft, hier een kort filmpje van m'n Last Down XL V3.
Let vooral ff op de landing door de koeien te ontwijken hahaha.

Super, ook mooi met die maan erbij op het eind! (Wel even op het filmpje zelf klikken om hem in 'youtube-hd' te bekijken). Bedankt voor het uploaden!
Ik kijk er nu al naar uit; mijn Lastdown XL (V1!) is weer bijna gereed om zijn 1e vlucht van dit jaar te maken...

Likkebaardend lekker...
Zeg, met al die verhalen over haakeffect - ik neem aan dat er wel differentieel op de ailerons gemixt wordt? Dat is typisch iets voo zo'n model als dit...

Super, ook mooi met die maan erbij op het eind!

ik denk dat het de zon was ;) die heeft op die hoogte zo een effect van een mooie ronde afgetekende bol te zijn :)

heb het al vaker meegemaakt op die standhoogte

Back