bouwverslag "lijkt op Big Lift"

Ik ben begonnen om een "lijkt op Big Lift" te maken, een beetje van een tekening en een beetje van mezelf.
Hij zal een span krijgen van ongeveer 2,20 meter, de aandrijving wordt zoals ik er nu over denk elektrisch, maar kan ook maar zo benzine worden.
Het is vooralsnog niet de bedoeling om er mee te gaan slepen, gewoon een beetje rondtuffen :)
Ik heb er geen haast mee dus denk niet dat ik hem in één week klaar heb, ik werk ook nog en mijn gezin moet ook aandacht, als hij van de zomer vliegt vindt ik het best.
Ik ben begonnen met een gekregen PDF, je van een vliegtuig, deze heb ik in autocad gezet, ja en dat gaat niet zo snel ik ben geen tekenaar, maar het valt mee, okee ik weet natuurlijk nog lang niet alles van autocad maar wat ik nodig heb weet ik.

autocad.jpg

Daarna heb ik alles onder mijn cnc machine gestopt en..................

cnc.jpg

en zoiets komt er dan uit......

romp1.jpg

De platen materiaal zijn niet lang genoeg dus mot de voorkant er worden aangelijmd
kijk maar eens bij de bovenstaande foto naar de zaagtand

romp.jpg

Met de vleugel ben ik ook goed bezig geweest, het is nu gewoon een legpuzzel geworden
zoals je nu op de foto ziet zit er geen lijm ( of spijkers ) in of op, moet natuurlijk wel
maar ik heb hem al zo vaak aangepast dat ik daar even mee wacht, misschien bedenk ik nog wel iets anders, ik vindt het gewoon mooi om het zo te maken dat je geen meetgereedschap hoeft te gebruiken en dan toch kan bouwen dus gewoon in elkaar puzzelen en een beetje lijmen, natuurlijk lukt me dat niet helemaal maar met de vleugel is het me tot nu toe aardig gelukt, met de beplanking wat er nog op moet lukt dat natuurlijk ook niet.

vleugel.jpg

En dit is een zijkant van de romp reeds gelijmd, best wel groot de indoor slowflyer er
achter heeft een span van ongeveer 80 cm. :)

groot.jpg

Laatst bewerkt:
Abootje :banana:
Eindelijk een grote elektrische kist bij ons mag er alleen elektro ...

Ehh.... ik denk ( voor 80% ) dat het elektrisch wordt, als de kosten de pan uit rijzen
met elektro wordt hij benzine, maar volgens mij scheelt dat niet zoveel.

ook bij deze gelijk n abotje:yes: deze kist mis ik nog in mijn vintage colektie, en hoop hem ooit nog ns te bemachtigen als mooie freeset :yes:

mvgr johan snijders

ook bij deze gelijk n abotje:yes: deze kist mis ik nog in mijn vintage colektie, en hoop hem ooit nog ns te bemachtigen als mooie freeset :yes:

mvgr johan snijders

ik wil hem eerst zelf bouwen en zo wat schoonheidsfoutjes er uit halen, als ik er tevreden over ben is hij natuurlijk altijd bij mij verkrijgbaar als freesset.
Het is jammer dat je zo ver van mij weg woont, anders was er wel wat te regelen samen bouwen samen de schoonheidsfoutjes er uithalen en samen bedenken is altijd leuker en 2 weten meer dan 1

ja dat zou inderdaat erg leuk zijn :yes:ik heb in de loop der jaren al heelwat biglifts gezien alsook gevlogen vroeger:yes: en dan praat ik over de jaren 70/80 toen waren het vliegende betonblokken:mrgreen: de tweede uigave in ik geloof eind tachtig begin negentig was al een heelstuk beter en lichter, en hij kreeg toen ook elerons!:yes: waar zijn vliegedrag enorm door verbeterde ook het gewicht werd aanzienlijk terugebracht :wink:

TIP
hou het gewicht zo laag mogelijk @r2d2 vooral in de staart en de romp achter de vleugel maar zoals ik op je fotos zie heb je al flink aan gaten gemaakt:thumbsup:, en geef de vleugels de juiste V steling niet te veel en niet te weinig das niet mooi:nooo: en ook omdat je waarschijnlijk met elerons werkt is dat niet nodig, ik schat dat 1 grad voldoende is, deze vleugelverbinding zou je het mooist kunnen maken met n vleugelbuis en gelijk in de ribben de V stelling verwerken dat bouwt erg mooi de spanwijte zou ik houden op 2,20m , ik ben groot voorstander van elektro!! dus dat lijkt mij n erg goede keus deze kist zou al goed moeten kunnen vliegen met n 5/6cel lipo mits je hem licht houd!!en met 8/10 cel heb je n perfekte sleper:yes:ik zag trouwens op je fotos van de zijkanten romp dat je het moterkapdeel al aangewerkt hebt dat zou ik meschien aanpassen:yes: ik heb hier nog n hagelnieuwe moterkap van gfk van de orgionele biglift ook dat zou erg mooi zijn deze erin te verwerken deze kappen zijn volop leverbaar!!:yes:en verder hou het uiterlijk van de vintage biglift in zijn orgionele staat :yes: je woond erg ver weg maar ik wil best ns n keer komen kijken naar je werk met evt tips en natuurlijk de moterkap! leuk reisje daar houden we kontakt over:wink:en als er n echte orgionele replica freeskit biglift uit ondstaat houd ik mij als eerste aanbevolen hem van je te kopen:yes:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Ehh. ik ben er op gewezen dat de naam Big Lift door muliplex is geclaimd, en dit is natuurlijk geen Big Lift, lijkt er alleen een beetje op, hier komen ook remkleppen en elerons
in en zo voort,
Alle auto`s lijken ook op elkaar allemaal 4 wielen en een stuur maar daarom zijn het niet allemaal opel`s ......
dus daarom heet dit toestel vanaf nu "lijkt op big lift"
simpeler kan ik het niet maken, alleen moet ik nu even de naam van de post aanpassen
kan ik dat ook zelf ??
trouwens even een update de frees staat nu de spanten te frezen deze heb ik aangepast
omda ik er remkleppen en elerons in wil hebben, foto volgt nog

Okee de vleugel is voorzien van erelons en remkleppen, alles zit nog een paar stukjes plakband in elkaar.

remkleppen.jpg

Ehh. ik ben er op gewezen dat de naam Big Lift door muliplex is geclaimd, en dit is natuurlijk geen Big Lift, lijkt er alleen een beetje op, hier komen ook remkleppen en elerons
in en zo voort,
Alle auto`s lijken ook op elkaar allemaal 4 wielen en een stuur maar daarom zijn het niet allemaal opel`s ......
dus daarom heet dit toestel vanaf nu "lijkt op big lift"
simpeler kan ik het niet maken, alleen moet ik nu even de naam van de post aanpassen
kan ik dat ook zelf ??
trouwens even een update de frees staat nu de spanten te frezen deze heb ik aangepast
omda ik er remkleppen en elerons in wil hebben, foto volgt nog

klopt @R2D2 de huidige naam van multiplex mag je inderdaad niet gebruiken:nooo: meschien n andere mooie naam verzinnen:wink:ook erg mooi dat je hem ook gaat voorzien van remkleppen, daar ga je zeker voordeel mee hebben:yes:das trouwens n goede frees die je aangekocht hebt, daar heeft plotterwelt mn clubgenoot al veel mooie dingen mee gefreest echt n top frees:yes:

mvgr johan snijders

wwwwwwwoooow das n leuk motertje:yes: daar ga je zeker niet echt tekort aan komen als je gaat slepen :nooo:ik houd hem toch maar elektro:wink:

mvgr johan snijders

Back