Bouwverslag LMH Corona 120

• Topicstarter Topicstarter TheRaptor
  • Startdatum Startdatum
T

TheRaptor

Guest
Heel veel onderdelen. Holy sh1t !
afb14256.jpg

Zakjes leegmaken in eierkarton zoals beschreven in Engelstalige handleiding. (Staan nog meer tips in, best wel goed !)
afb14257.jpg

Nog meer onderdelen.
afb14258.jpg

Assemblage van main rotor.
afb14259.jpg

Detail main rotor, alles volgens het boekje. :wink:
afb14260.jpg

Lijkt al een beetje op een rotor.
afb14261.jpg

Alu chassis met gemonteerde gelagerde as.
afb14262.jpg

Main rotor op chassis om uit te balanceren. Deze moet er later weer af.
afb14263.jpg

De gemonteerde swashplate.
afb14264.jpg

De andere kant van het chassis is aan de beurt.
afb14265.jpg

Alle gemonteerde onderdelen vormen al iets dat op een heli begint te lijken.
afb14266.jpg

Detail rotor.
afb14267.jpg

Detail rotor.
afb14268.jpg

De gemonteerde gelagerde staartrotor.
afb14269.jpg

Uitgeknipte canopy.
afb14270.jpg

Uitgeknipte canopy.
afb14271.jpg

Gelijmde canopy.
afb14272.jpg

Gemonteerd geheel. De staartaandrijving is ondertussen ook af en de vin is er op gelijmd. Dit begint al ergens op te lijken !
afb14273.jpg

Dit is het resultaat van twee avondjes knutselen. Alle mechanische onderdelen zitten op hun plaats. Nu de electronica nog.

Het enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat sommige pinnen wel erg moeilijk in het plastic te krijgen zijn. Alle maten van schroefjes zijn in inch (en dat zijn er veel) en moeten steeds omgerekend en nagemeten worden om vergissingen te voorkomen.

Mooi verslag, mooie foto's!!

Even een tip voor je gaat vliegen, doe een stukje balsa (of piepschuim in plakband gewikkeld) op de rechterkant (van boven gezien) van de staart. Bij een iets te harde landing slaan de flexibele bladen namelijk tegen de staart en zit er een flinke deuk in. Deze truck voorkomt dat je weer naar de winkel moet ;)

Mooie heli. Is die alu plaat standaard? dit was toch altijd van hout?

Dank je. Het aluminium chassis zit standaard bij de nieuwe modellen. Als je een Corona wenst aan te schaffen moet je er wel om vragen, want de meeste winkels zullen ongetwijfeld eerst van hun "oude" voorraad af willen.

mm, wat een propere heli nog. Ik kan me niet meer voorstellen dat die staartrotorbladen bij mij ook ooit zo mooi wit zijn geweest. (Nu zijn ze vuil bruingroen van gras te maaien met de staart :wink: )

Tip voor de eerst vlucht; vlieg zonder canopy. Dit is het enige deel aan de corona dat werkelijk lijdt onder een crash. (buiten de staarboom dan)

P.s. als je ooit een vervanging speed 500 sp race nodig hebt, heb ik er nog 1 voor weinig liggen :wink:

niels

Mooi verslag Raptor, ziet er mooi uit. Heb ook een Corona besteld en verwacht hem volgende week. Ben benieuwd of je er al mee gevlogen hebt. Wellicht heb je nog wat goede tips.

Gr. Mario

Nog niet mee gevlogen. Ik zit te wachten op mijn zender en ontvanger. :( De elektronica zit er in op de ontvanger na. Uiteraard is er nog niets aangesloten of afgesteld.

Altijd mooi om te zien zo'n bouwverslag.

Zelf heb ik nog nooit met een LMH gevlogen maar hoor dat het zeker geschikte beginner heli's zijn, voorsl qua crash bestendig heid.

Ik hoop dat we binnenkort je bevindingen horen.

Succes en veel vlieg plezier ermee.

Mvg

Ed

Elk weekend begint mijn Corona meer en meer op een helikopter te lijken. Vandaag heb ik er wat elektronica in geplaatst.

afb14274.jpg

afb14275.jpg

De problemen zijn begonnen. Ik krijg de snelheidsregelaar niet afgeregeld. Hints en tips aub hier. (Om dit een beetje on-topic te houden.)

Ondertussen is het probleem met de snelheidsregelaar opgelost. De motor is terug aangesloten en alle elektronica zit er in. De heli weegt nu incl accu 1,110 Kg.

De staart is ingepakt met piepschuim en het trainingskruis zit er onder.
Dit heb ik zelf gemaakt met een dunne stok van 1m (Brico : 0,74 Euro) en 4 pingpongballen (Carrefour : 1,25 Euro / 6 stuks)

Vandaag een eerste test-run gedaan. Er is nog helemaal niets afgesteld, maar ik wou natuurlijk zo snel mogelijk kijken of alles werkt.

Ik kan de heli over de vloer laten glijden naar alle kanten die ik wil (iets minder dan half gas), maar zo snel als ik hoger wil gaat 'ie tollen als een gek.

Ondertussen is de canopy voor de 2e keer gespoten.

afb14276.jpg

Hoi Raptor,

Is het echt tollen of meer schudden. Als het schudden is dan dat kan veroorzaakt worden doordat de lagerblokken te strak zijn aangedraaid.

Gr. Mario

Hij schudt enkel bij lage toeren. Hij draait tegen de klok in. Denk ik toch, nu weet ik het niet meer zeker. Nu is't in ieder geval te laat om daar nog aan te prutsen. Ik zal me daar morgen eens mee bezighouden. Dit heeft zeker iets met de gyro te maken ? Ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik die kan instellen vanaf een Sanwa RD 8000. :lol:
Als ik naar rechts stuur gaat de staart naar links (de neus dus naar rechts), dat is toch de bedoeling hé ? :)

Hoe moet de staartrotor trouwens staan bij geen gas / half gas / vol gas ?
Nu staan de bladen bij half gas gelijk. Bij vol gas kan ik anders toch niet meer sturen ? :?

Ben benieuwd, ik verwacht mijn Corona deze week nog. Kan niet wachten..............

Het schudden en het draaien heb ik er uit gekregen na het afstellen. Zoals je op voorgaande foto's kan zien had ik de staart dus ingepakt met piepschuim. Veel heeft dat echter niet geholpen. Vandaag heeft mijn Corona voor het eerst van dichtbij kennis gemaakt met het gras. De rotor heeft een serieuze deuk in de staart gemept. Hierdoor is ook de arm van de staartservo afgebroken. Als ik de staart kan rechtplooien zijn de crashkosten de prijs van één servo armpje. De deuk zal ik er nooit uitkrijgen. Het piepschuim (dat verpulverd onder het plakband zit) wordt (te laat :cry: ) vervangen door een stukje balsa hout.

Als ik de staart kan rechtplooien zijn de crashkosten de prijs van één servo armpje. De deuk zal ik er nooit uitkrijgen.

Met een houtenstok die in de buis past kun je de ergste deuken er uit halen.

tieske

Jammer Raptor, dat je hem al zo snel de grond in hebt geboort. Maar goed, kan de beste overkomen. Ik begreep overigens dat je uit de auto wereld komt en dus geen enkele ervaring hebt met heli vliegen? Ook
niet op de sim?

Ben zeer benieuwd hoe je het een en ander is vergaan (buiten die crash om natuurlijk) met andere woorden kon je meteen hooveren/ vliegen met de Corona? Hoe heb je dit aangepakt.

Gr. Mario

tieske zei:
Met een houtenstok die in de buis past kun je de ergste deuken er uit halen.
Onmogelijk. In de staart zitten enkele conische geleiders. Die gaan er maar in één richting in en kunnen er enkel uit als ik'm doormidden zaag.
MarioSales zei:
Ik begreep overigens dat je uit de auto wereld komt en dus geen enkele ervaring hebt met heli vliegen? Ook niet op de sim?
Ben zeer benieuwd hoe je het een en ander is vergaan (buiten die crash om natuurlijk) met andere woorden kon je meteen hooveren/ vliegen met de Corona? Hoe heb je dit aangepakt.
Dat klopt. Ik zit nog steeds op mijn sim-kabel te wachten maar ik heb daar geen deduld voor. :lol: Ik heb eerst geprobeerd de heli laten te glijden. Dat ging na wat afstellen vrijwel probleemloos. Alle mixer instellingen van de zender staan uit. De gyro staat op 70%. Met deze instellingen gaat de heli vrijwel recht omhoog. Een beetje rondvliegen gaat ook nog wel, het is alleen het landen hé. :lol: Maarja, dat hoort bij het leerproces. Ik ga nu toch maar wachten op mijn sim-kabel. Weet er iemand of een carbon staart steviger is ?

Vandaag wou ik de herstellingen uitvoeren toen ik merkte dat er enkele tanden van het grote tandwiel ontbraken. Er zit ook een klein sneetje in één van de rotorbladen. Deze zijn waarschijnlijk tegen elkaar geslagen. De schade was dus groter dan ik dacht. Misschien ontdek ik nog wel iets... Daar gaat de onkreukbare reputatie van de Corona. En het was zeker niet zo'n harde crash als je in die filmpjes ziet. :?

Nooit isomo gebruiken...een 10*10 latje balsa, er gewoon opgehangen met ty-wraps doet wonderen. Een carbon staartbuis zou ik niet nemen, die zal breken ipv indeuken. Mij staartbuis is een alu buisje uit een afrolgordijn dat exact in de originele staartbuis past. Deze is van iets dikker alu, is dus ook iets sterker.

Als je tanden van je main gear trekt is een teken dat je mesh niet goed staat.

enneuh..een klein sneetje in de rotorbladen kan geen kwaad hoor :wink:

Niels

Ik had woensdag nacht twee reserve staarten besteld via de site van LiteMachines zelf. Ook nog een reserve hoofdrotor + staartrotor, tandwiel, ... Kwestie van alles bij de hand te hebben moest er weer iets mis gaan. (Alles samen incl. verzendkosten iets van een 80 Dollar of 60 Euro) Vandaag (maandag) al aangekomen.

Ondertussen heb ik mijn sim-kabel ontvangen. Ik vind FMS moeilijker te besturen dan mijn echte heli. Die blijft tenminste redelijk stil hangen als ik de knuppels los laat. Die in FMS blijft maar gaan tot ik tegenstuur. Misschien een verkeerde instelling ? De gebruikte termen in FMS bij de kanaalinstellingen zeggen me in ieder geval niet veel. Ze gebruiken daar vliegtuig-termen. :?

Back