Bouwverslag Marblehead “Spetter”

Ard

Ik begrijp dat je de balsa romp wilt bekleden met glas. Heb ik ook een aantal keren gedaan. Mijn advies is ook een laagje glas aan de binnenkant te plakken.
Hierdoor krijg je een sandwich constructie. Spanten zijn dan niet meer nodig.

Een houten, met dun glas beklede romp met epoxy, is volledig transparant. Dwz de houtstructuur is perfect zichtbaar, het glas zie je niet meer. Balsa heeft niet zo'n fraaie uitstraling, ziet wat bleekjes. Sommigen geven de balsa een laagje beits en doen dan pas het glas erop.
Zo'n romp blijft vrij kwetsbaar, natuurlijk voor aanvaringen, maar ook bij vervoer.

Wim
 
Buitenkant van 'Spetter' opgeschuurd (en gevijld en geschaafd..) en daarna voorzien van een voorstrijklaag van epoxy-injecteer.
De spantjes zijn minimalistisch maar geven nu het model door de combinatie met de huid een voelbare 'overall' robuustheid.
Als ik die spantjes eruit zo halen en zou vervangen door een binnenmatje dan betwijfel ik ten zeerste of dat een gelijkwaardig stijve boot zou opleveren.
Bovendien heb ik een aantal ringspanten nodig om t.z.t. het een en ander aan op te hangen .Vermoedelijk zet ik de binnenkant alleen in de epoxy , jachtlak , of een andere coating.
Wordt vervolgd,
Ard
 

Bijlagen

  • rsz_sam_5940.jpg
    rsz_sam_5940.jpg
    302,7 KB · Weergaven: 379
kijk is aan deze vindt ik nog mooier als die van joost ,dat latten werk van deze romp,schitterend.
nu zou ik dit in de blanke jacht lak zetten om dat hout werk te kunnen blijven zien .
ik heb in het verleden ook een latten boot gebouwd welke ik aan de
biten kant een keer of zeven in de jachtlak heb gezet en ze was perfekt waterdicht,vaar er nog met enig regel maat mee.
ard ook bij deze mijn complimenten voor dit schitterend gebouwde schip.vgr tonsr
 
Beste Ton,
Bedankt voor dit complimentje.Let er wel op dat Joost en ik een totaal verschillend ontwerp gemaakt hebben en ze totaal anders bouwen. De rompvorm van de boot van Joost vraagt denk ik eerder voor de door hem toegepaste stapelbouw - met de daarvoor vereiste en getoonde handvaardigheid - dan lattenbouw .
Overigens vind ik - en dat had Wim reeds opgemerkt - dat blanke balsa uiteindelijk redelijk saai , dus er gaat wel een kleurlak op tzt ;)

Inmiddels zit er 1 laag keperdoek van 80 gr met epoxy op de huid .
Na uitharding opgeschuurd.Omdat de huid tijdens het schuren behoorlijk stijf aanvoelde (afstand tussen bouwspanten hooguit 110 mm) heb ik uiteindelijk toch -voorlopig- besloten er geen 2e laag weefsel op aan te brengen maar wel een extra laag epoxy.
Overigens zal ik de adviezen van Wim en Joost ter harte nemen om aan de binnenkant doek aan te brengen en dan lokaal op de wat grotere huidpaneeltjes midscheeps tpv van de vinbox en zijwandspanners, om daarmee te beginnen ,als de boot omgedraaid is.
Maar eerst een contramal maken waar de boot rechtop in past om te voorkomen dat ze ligt te rollen op de werkbank.
Ard
 

Bijlagen

  • DSCN6417.JPG
    DSCN6417.JPG
    393 KB · Weergaven: 441
  • DSCN6418.JPG
    DSCN6418.JPG
    416 KB · Weergaven: 414
wat betreft de bijde bouw stijlen zowel van joost en van ard verschillen uiteraard ,maar toch ook voor bijde is er grote mate van kennis van de gebruikte materialen aan wezich soms gepaard met een expiriment om te zien wat er gebeurd.
vraag mij ook af door gebruik van de verschillende materialen of er groot verschil zit in het kiel gewicht.
of is dat geregeld in de meet brief als die wordt aangevraagt?
echter mijn voorkeur,,,wat ik mooier vindt is de houten romp van ard maar dat is mijn persoonlijke smaak,,,vgr tonsr
 
Het lijktwel een bouw wedstrijd? Maar dan wel op een vriendelijke manier.
En inderdaad, ARD is erg goed met hout!

Hoe gaat ARD een elastomeric bumper maken met dezelfde mooie kleur en structuur als zijn neus zoals die nu is ?

Ik ben ook erg benieuwd naar een gewichten vergelijking. Zeer binnenkort haal ik mijn carbon van de mal en dan weet ik meer.
Overigens was carbon voor mij nieuw en heb ik een aantal proefstukes gemaakt. De bouw wijze, geheel rondon carbon, is ook nieuw en vroeg wel wat denkwerk. Ik heb ook veel hulp gehad van alle aanwijzingen van diverse kanten.
Al doende leert men.
Joost vs
 
Zie zo, deze is ook los van de bouwplank die echter ook in de volgende fases in gebruik blijft.
Gewicht 465 gram zoals op foto 6428, waarvan ongeveer 140-150 gram (schat ik op basis verbruik) epoxy impregneer (dat balsa lijkt wel een spons!), epoxy+80 gr keper en een epoxy afdeklaag , alleen nog maar op de buitenkant.
Ard
 

Bijlagen

  • DSCN6420.JPG
    DSCN6420.JPG
    432,6 KB · Weergaven: 433
  • DSCN6428.JPG
    DSCN6428.JPG
    430,6 KB · Weergaven: 436
Mooi zoals je dat doet, echt een bouw werf. In hout/glas/epoxy bouwen is toch wel erg mooi.
Nu verder!
Denk je eraan om het neusje er eventueel af te zagen voor het maken van de siliconen bumper ?

Joost vs
 
Joost,
De lengte en het neusje hebben de aandacht:rolleyes:
Plan gehad om er nog een gang bovenop te zetten, want dek raakt nu bij ca 35 graden helling het water, maar haal dan het uiterlijk overhoop.Bovendien klopt die 465 gram goed met m'n voorlopige gewichtsberekening:)
Ik laat 'm zo.
Eerst verder met 'engineeren'....
Ard
 
beste Ton en andere volgers,
Ik vermoedde een beetje dat er een reactie op de radiostilte zou komen.
Mijn boot ondergaat momenteel een 'prenatale correctie' , d.w.z dat ik toch besloten heb , vooral na observaties van M-klassers zowel in Reeuwijk als van foto's op het internet, het vrijboord (lees afstand dek tot ontwerpwaterlijn) te verhogen zodanig dat de dekrand bij een hellingshoek van ca 45 onder water raakt ,die was ca 35.
Ik heb de zeeg er vrijwel uitgehaald en de dekbalken lokaal verhoogd.
Het gewicht staat inmiddels , zowel door deze aanpassingen als het 2 * impregneren met epoxy van de binnenkant op 550 gram.
Wordt vervolgd,
Ard
 

Bijlagen

  • spetter-august13-persp.jpg
    spetter-august13-persp.jpg
    30,5 KB · Weergaven: 439
  • DSCN6435.JPG
    DSCN6435.JPG
    292,7 KB · Weergaven: 446
  • spetter-august13-extrafrbd.jpg
    spetter-august13-extrafrbd.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 432
Dat bijplaatsen van wat extra vrijboord was weer een leuke extra klus, maar hoe deed je dat met de spantjes ? loshalen, bijwerken en weer plaatsen ? En dan heb je ook nog een vin box . Is die ook verhoogd ?
 
Geachte volgers,
Ik vond bij mijn roeiclub nog wat 3 mm ceder gefineerd hechthout waarmee ik de dekbalken heb verhoogd en die nu tot aan de nieuwe huid door lopen.De schuinte tpv de huid maar 'in het werk bepaald' en niet meer uit Delftship gehaald.
De balkjes onder het voordek acht ik nu zonder meer geschikt om er de mast op te zetten of als ondersteuning van de fokkestagputting/kam.
De vinbox heb ik niet verhoogd , die laat ik zo.
Binnenkort meer...
Ard
 

Bijlagen

  • DSCN6434.JPG
    DSCN6434.JPG
    448,6 KB · Weergaven: 308
Ziezo, de nieuwe berghoutsgangen zitten erop, nu nog afwerken met glas en epoxy. Op foto 38 is de oude dekrand aan bakboord nog goed te zien.Die wil ik er nog grotendeeels uitsteken, scheelt misschien weer 10 gram ;).
Heerlijk materiaal dat balsa maar je hebt toch een knagerig gevoel dat je een papieren boot aan het bouwen bent:(.
Door de combinatie van holteverhoging en de naar binnenvallende spanten (de zgn tumblehome) is de dekbreedte 15 cm geworden en ons zeer actieve forumlid JoostvS heeft me er al op gewezen maar eens aan een ongestaagde mast te gaan denken .Awel, het hele dek ligt nog open en nog ruimte voor de volgende aanpassing:mad:.
Wordt vervolgd,
Ard
 

Bijlagen

  • DSCN6437.JPG
    DSCN6437.JPG
    364,4 KB · Weergaven: 345
  • DSCN6438.JPG
    DSCN6438.JPG
    386,3 KB · Weergaven: 373
Ard
Ongestaagde masten zijn heel goed mogelijk behalve voor de hoogste mast (Atuig) bij conventionele tuigen, niet zijnde Swing rigs.
Bij een voorlijklengte vanaf 1850/1900 mm is verstaging aan te raden.

Als je minder stijve carbonbuis gebruikt als Bantock levert, zou ik altijd verstaging gebruiken.

Wantputtings inbouwen lijkt daarom een goed idee.
 
Back
Top