Na hier en daar wat informatie ingewonnen te hebben uiteindelijk besloten om de kern van de vin uit een balsahouten plankje van 100*10 mm doorsnede te maken en daarna te bekleden met carbon/epoxy.De vin is in de vinkast 95 mm breed en bij de bulb 75 mm.
Als richtsnoer bij het schaven heb ik het vleugelprofiel op het balsa van te voren beschreven dmv enkele lijnen die eigenlijk de raakvlakken aan het profiel weergeven.Daarna is het een zaak van accuraat schaven en vijlen en regelmatig op enkele plekken met malletjes de doorsnedes aan bakboord en stuurboord controleren.Ik heb toegewerkt naar een uiteindelijke overall gemiddelde dikte van 7.5 mm , er rekening meehoudend dat door hars en carbon de dikte weer gaat toenemen.
Om de boutkrachten bij de bulb en in de vinkast op te nemen heb ik lokaal in de vin stukjes hard(er) hout gezet, uiteraard niet stuik tegen het balsa maar met een soort tandverbinding die voor een geleidelijke overgang zorgt.Overigens worden die overgangen later weer met carbon en epoxy omkleedt .Het balsahout is eerst voorbehandeld met epoxy-impregneer .Na de uitharding is hierop een laag UD carbonband van 340 gr/m2 aangebracht van 7.5 cm breedte.Rond de neus van de vin is band van 250 gr/m2 aangebracht dat zich behoorlijk verzette om rond de neus gevouwen te worden.De oplossing was de hele vin strak in schilderstape te wikkelen waardoor de band stevig rond de neus getrokken werd.
Na uitharding , overlappen wegvijlen en licht schuren is een 2e laag UD carbon van 250 gr/m2 aangebracht van 6.5 cm breedte en slechts over 2/3 van de vinlengte, gemeten vanuit de bodem van de boot.
Neus en staart van de vin (de leading en trailing edge) hebben dus over de volle vinlengte 1 laag.Alleen op het 'dikste' gedeelte ligt een extra laag van 6.5 cm omdat dit de grootste bijdrage levert aan stijfheid en sterkte.
Het uiteindelijk gewicht van de vin is 185 gram bij een totale lengte van 62.5 cm.Het balsa gedeelte weegt 45 gram , dus hars en carbon droegen 140 gram bij.
Na uitharding heb ik een testgewicht van 3.6 kg , overeenkomend met het toekomstige bulbgewicht , aan de vin gehangen.De doorbuiging was ca 30 mm waarbij ik moet opmerken dat er bij de inklemming op de werkbank toch wat ' beweging' zichtbaar was die vermoedelijk voor wat extra kwispeleffect in die 30 mm zorgde.
Bij deze tests krijg je wel een goed gevoel voor de krachten in de vinbox hetgeen mij er toe bracht de vinbox aan de buitenkant met extra horizontale plaatjes te versterken en die aan de aanwezige raamspanten te lijmen (zie foto)
De loden bulb van 3.6 kg , met sleuf maar zonder messing draad , is geleverd door PJ Sails in de UK.
Van het plan om de mast op dek af te steunen zie ik om praktische redenen af en ga hem door het dek voeren en plaats hem in een bakje.Er komt geen mastschuif , in de plaats daarvan denk ik eraan om de ruimte rond de mast (voorlopig) te vullen met wigvormige stelblokjes .
Wordt vervolgd.
Ard