Bouwverslag mijn eerste 450 Quadcopter

Ik zal in dit topic de bouw en ervaringen met mijn eerste Quadcopter bijhouden.


Na veel lezen en uitzoeken en prijzen vergelijken ben ik op de volgende bestellijst gekomen:

Frame:
1x RotorBits QuadCopter Mounting Center (Black) € 3,05 per stuk
4x Carbon Fiber Square Tube 10 x 10 x 200mm € 1,58 per stuk
2x RotorBits Motor Mount (Universal) (Green) € 1,43 per stuk
2x RotorBits Motor Mount (Universal) (Black) € 1,43 per stuk
1x RotorBits M2.5 x 6 mm Countersunk Screws (20pcs) € 0,73 per stuk
1x M3x8 Nylon Screws (10pcs/bag) € 0,53 per stuk
1x 5.6mm x 12mm M3 Nylon Threaded Spacer (10pc) € 0,63 per stuk

Aandrijving:
1x Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD € 21,59 per stuk
1x Hobby King Quadcopter Power Distribution Board € 2,91 per stuk
4x Afro ESC 20Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware) € 8,99 per stuk
4x SynnySky X2212-980kv Motors € 12,39 per stuk
1x 9x4.7 SF Props 4pc Standard Rotation (Yellow) € 1,98 per stuk
1x 9x4.7 SF Props 4pc R/H Rotation (Yellow) € 1,98 per stuk
1x 9x4.7 SF Props 4pc Standard Rotation (Red) € 1,98 per stuk
1x 9x4.7 SF Props 4pc R/H Rotation (Red) € 1,98 per stuk
1x Zippy FlightMax 4000mAh 3S1P 20C € 14,39 per stuk

Klein spul:
1x 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set) (EU warehouse) € 3,42 per stuk
1x Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) GENUINE € 2,40 per stuk
1x Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr) € 1,75 per stuk
1x Cable Ties 160 x 2.5mm Black (100pcs) € 1,01 per stuk
1x Simple Prop Balancer € 1,03 per stuk

Lader:
1x Hobbyking ECO SIX 80W 6A 2~6S Battery Balance Charger AC/DC w/PSU € 20,39 per stuk
1x XT60 to T-Connector Battery Adapter Lead (2pc) € 1,53 per stuk

Zender/ontvanger (Heb nog mijn FC-16):
1x FrSky D8R-XP 2.4Ghz Receiver (w/telemetry) € 19,29 per stuk
1x FrSky DHT 8ch DIY € 15,52 per stuk

Ik kom hiermee op een quad van 964 gram en totaal aan bestellingen van € 215,65
Ik heb alles bij HK int. besteld in pakketjes van < €22,= en verzendkosten waren op lader en LiPo na allemaal rond de $4 a $5 per zending

eCalc geeft de volgende specs aan:
ecalc2.png



DE BOUW

Van het eerste stuk heb ik helaas geen foto's gemaakt, maar ik zal beschrijven wat ik gedaan heb.

1.
Ik ben begonnen met de 4 carbon poten in het middenframe te schuiven en ze elk met 1 M2.5x6mm schroefje vast te zetten.

2.
Daarna heb ik het powerboard met 4 plastic spacers op het middenframe geschroefd

3.
De KK2.1 Flight controller kan daar mooi in z'n geleverde doosje met 4 plastic schroefjes bovenop vastgemaakt worden
full


Het piepertje van de KK2.1 heb ik met een tieripje voorop het middenframe vastgezet en de connector haaks gemaakt.
Voor het accu-alarm, heb ik van 1 van de servo-male-male kabeltjes 1 ader afgesneden en de connector aan 1 kant bijgesneden om er een haaks connectortje van te maken.
full


4.
De Afro ESC's komen kant-en-klaar met bullet-connectors en kunnen dus direct op de PCB aangesloten worden.
Ik heb ze op de poten vastgezet met een klein stukje velcro en een tieripje.

Het is een hele puzzel om alle kabeltjes van de ESC's naar de KK2.1 zo netjes mogelijk weg te werken en toch qua lengte goed uit te komen.
Ik heb in het dekseltje van het KK-doosje netjes een vierkantje uitgesneden waar precies de 4 connectortjes door passen.

5.
Voor de ontvanger gebruik ik maar 1 kabeltje omdat ik de CPPM mogelijkheid van de D8R-XP ontvanger ga gebruiken.
full


Het gewicht is nu 279 gram.

Uiteindelijk ziet het er dan allemaal zo uit:
full


full


full


Het wachten is nu nog op de SunnySky motoren, de LiPo en de ontvanger.
Kan nog een paar dagen duren (of nog een paar weken)

wordt vervolgd ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe bedoel je dat 'mixed' ? Is het geen full carbon?
Het voelt wel heel licht, sterk en stijf ...

Ik heb er ook nog 2 reserve besteld voor als er 1 breekt.
Verder hebben ze ook nog de keuze voor aluminium
 
Nee is niet full carbon meer carbon composiet geen full carbon;-) als je daar motoren opzet niet te stijf aandraaien want dan versplintert het. Als je er een afstand busje in kan doen is zelfs nog beter, want bij crash duikt de schroef al snel door de arm heen;-) als je goed kijkt zijn ze ook aan elkaar gelijmt uit 2 delen
 
Ah, I see.
Bedankt voor de tip, zal ik op letten.

Ik heb overigens ook de 4 motormounts van RotoBits besteld, dus de motoren komen niet rechtstreeks op de poten.
 
Tijdens het wachten op motors, LiPo en ontvanger nog wat kleine dingen gedaan.

Ik wilde graag een paar leds op de voorpoten voor een betere orientatie.
Maar wel op zo'n manier dat het geen extra bedrading tussen middenplaat en poten geeft, zodat poten makkelijker verwijderbaar/vervangbaar blijven.

De beste plek is dan aftappen bij de ESC's, maar ik heb helaas geen grote maat krimpkous om er daarna weer overheen te doen.

Vandaar heb ik bij de plus en min in het beschermplastic van de ESC kleine gaatjes gemaakt om de bedrading vast te kunnen solderen. Daarna met tape weer 'afgesloten':
full


Daarna de ledstrips (die ik nog had liggen) er aan gesoldeerd en doorgemeten of alle kontakten goed waren en nergens sluiting zit.
Het werkt:
full


En netjes met krimpkous afgewerkt:
full


Ook alvast alle props gebalanceerd met kleine stukjes plakband:
full


wordt vervolgd ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De FrSky D8R-XP ontvanger is binnen en met velcro vastgezet:
full


Nu kunnen we ook de oude Robbe Futaba FC-16 zender onder handen gaan nemen.

Eerst de FrSky DHT DIY module ingebouwd:
full

Ik heb de plus, min en PPM-signaal van de trainer-connector gebruikt, de 2.4GHz antenne op de plek van de oude telescoopantenne bevestigd en 2 gaatjes geboord voor de bind-knop en led die ik daar achter heb gelijmd.

Verder heb ik de 'dode' NiCad accu vervangen door een LiFePO4 accu:
full

Dit paste perfect zonder enige aanpassingen, alleen wilde ik nog een nette oplossing verzinnen voor de balance-connector naar buiten toe.
Daarvoor uiteindelijk gekozen voor een oude SVHS-connector die ik in het opberggat van de oude antenne heb verlijmd.

En zo ziet dat er dan uiteindelijk van de buitenkant uit:
full


Drie van de vier motoren zijn binnen, dus deze heb ik alvast gemonteerd.
Eerst heb ik het nog met de Rotorbits motorsteuntjes geprobeerd, maar dat paste allemaal net niet lekker qua schroefgaten, dus uiteindelijk voor de makkelijke oplossing met tye-ripjes gekozen. Dit komt voor de led-strips op de twee voorste armen ook veel beter uit:
full

Hier zie je ook dat ik als probeersel 'pootjes' heb gemaakt van oude verwarmingsbuisisolator (3x woordwaarde), hopelijk werkt dat een beetje.

Tussen buis en motor heb ik nog een klein stukje dubbelzijdig tape gebruikt:
full


En zo zit het dan uiteindelijk stevig vast:
full


Nu weer even verder met wachten totdat ook de laatste motor geleverd wordt

full


wordt vervolgd ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
compliment ziet er mooi en strak uit
en als het frame niet bevalt is er zo een ander
eerst lekker met deze oefenen
theoldone
 
Dank voor je compliment.
Het frame stelt inderdaad niks voor, maar weegt niks en kost bijna niks.
Als het bevalt kan ik snel en goedkoop onderdelen kopen of uitbreiden en anders een ander frame proberen.

(wacht nog steeds op de laatste SunnySky en dan kan het de lucht in)
 
Deze is lekker een voudig en leuk af testellen met het lcd schermpje
ik heb hem gehad op mijn y6
als je de instel mogelijk heden begrijpt vliegt hij lekker strak
succes
 
Mischien piet lutig van mij
maar toch die trek bandjes om de 3 stekkers bij mekaar tehouden van de esc naar de motor
ik zou het bantje over de kabeljes doen
de krimpkous aan de vookant wil wel eens opschuiven en dan met het vliegen kunnen ze sluiting maken
zo maar een hint
 
Goede tip. Ga ik aanpassen.
Dat is het grote voordeel van dit forum. Het zijn ook dit soort kleinere dingen waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben.
 
Het is ook beter de middelste draad ( de + rode ) uit de zwarte servo stekkertje tehalen van 3 motoren (esc)
je kunt hem er zo uit wippen voor zichtig
en dan een stukje krimp kous er omheen
je hebt maar een voeding nodig
 
Ja, dat heb ik wel overwogen maar schijnt bij de Afro's niet noodzakelijk te zijn.
Op deze manier blijft het 'cleaner' ipv 3 losse rode 'stompjes' bij de connectors
Ik heb nog wel overwogen bij 3 ESC's de rode draad helemaal te verwijderen, maar daardoor zijn ze in de toekomst niet meer allround inzetbaar...
 
Back
Top