Bouwverslag "Mini Piper" van Graupner

Hoj allen,

@ Robert : idd ik vond de roeren van de EZ* niet slecht( heb er zelf een, en niks veranderd aan de roeren) maar ik gebruikte de roeren van de EZ als voorbeeld, zodat jullie zouden weten hoe de roeren standaard vast hangen bij de piper.
Ik heb er tape opgedaan, omdat na een paar keer bewegen, het toch al een heel klein beetje scheurde in het midden :s. Liever wat tape erop dan in het midden van de vlucht geen richting meer :p

@ Boek : Bedankt voor het compliment !

@ N.P.S. : De servo's zitten daar omdat er daar een speciale uitsparing zat voor de servo's, de servo's pasten er mooi in... Het zwaartepunt komt waarschijnlijk wel goed, ik heb een zware regelaar in vergelijking met de regelaar die graupner aanraad...

grts

niels

Laatst bewerkt:
Nog een vraag :p

De wieletjes draaien niet zo soepel, zou ik daar gewoon wat naaimachine olie op mogen doen of..?

niels

Naaimachine (of andere) olie is niet echt handig ... dit trekt meer troep aan dan dat je lief is, met als gevolg dat de wieltjes eerder vaster dan losser gaan zitten ...

Je moet het klembusje niet te strak tegen het wieltje aan zetten beter iets speling dan te vast .... als de aluminium busjes niet vervormd zijn moeten de wieltjes daar soepel (genoeg) omheen draaien als da niet zo is met een beetje schuren/vijlen gangbaar maken... .....

Hoi,

Voor jullie denken dat ik in slaap gevallen ben ofzo :

Ik heb gisteren avond (2u) een plotselinge bouwdrang gekregen en heb nog wat gedaan aan de piper :p
Helaas kan ik nu nog geen foto's plaatsen want ik ben momenteel niet thuis, foto's volgen dus vanals ik weer thuis ben.
Alvast een kleine opsomming van wat ik gedaan heb :
-begin van het landigsgestel gelijmd met UHU Por (wordt nog verstevigd met epoxy)
-control horn op het hoogte en richtingsroer bevestigd met uhu por (wordt ook nog verstevigd met epoxy)
-een deel van de vleugel bevestiging in de vleugel gelijmd.
en het andere deel van de vleugelbevestiging in de romp gelijmd.

grts

niels

Vandaag terug thuis, dus heb ik de reeds gelijmde delen uit de vroige update wat verstevigd met epoxy. Aangezien ik teveel epoxy had gemaakt ook maar even de motor en de buisjes van de stuurstangen voorzien van een beetje epoxy...
Foto's van de voorlaatste en de laatste update volgen morgen ..

grts

niels

bij mijn club vliegen er 3 (ik zelf ook 1)

echter alle 3 vliegen we met een graupner speed 300 7,2volt (uit de vorige eeuw)
met een günter propje, en dan op 2cellen of 3cellen

het gr. piper'ke moet wel een beetje rap gevlogen worden, het is niet echt een slowflyer
looping en rolletje gaat prima

leuk kistje

Hoi Niels,

Ik ben er mischien net te laat mee, maar de Typhoon 3-3d met een guhnter propje en op 3 cellen is een direkte vergelijking met een sp400 met guhnter alleen vele malen lichter en dus ook vergeleken met een sp300. Statisch doet die setup 12A maar vliegt volgas met 8A. Door het hogere rendement kan je ook nog eens een stuk langer vliegen (vlieg een rbc delta400 met een pakketje van 3s 2100mAh Lipo soms wel 45 minuten lang!) Met een pakketje van 1000mAh heb je dus een supercombo (beetje afhankelijk van je zwaardtepunt kan je mooi de grootte van je pakket kiezen)

... maar de Typhoon 3-3d met een guhnter propje en op 3 cellen is een directe vergelijking met een sp400 met guhnter alleen vele malen lichter en dus ook vergeleken met een sp300 ....

Door de beetje "kromme" constructie (korte neus en en "zwaar" staartdeel), moet je alles wat je bespaart aan gewicht op motor en accu weer compenseren met ballast (accu ligt voor het zwaartepunt) ... met een SP300 (7.2V) en 6 tot 8 AAA NiMH celletjes als accu is hij zonder of met weinig ballast in de staart perfect in balans ....

Ik heb hem zelf gevlogen met een MEGA ACn 16/7/10 van 48 gram en 2S2P800mAh LiPo (dus 7,4V 1600 mAh) en 3S1000mAh LiPo als accu en een klein beetje ballast in de neus ... (en divere prop's, maar de "Günni" voldoet het beste, en daarmee kan je nog op de wielekes landen, met een 6" prop is het risico van breken al groot, tenzij je uitsluitend in hoog gras land natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Hehe, idd net te laat. Tot voor een dag geleden was de motor alleen nog maar vast gemaakt met POR, dit is nog los te krijgen, nu is het al moeilijker daar ik er ook wat epoxy heb opgedaan.
Als ik de laatste 2 posts zo lees, denk ik dat mijn lipo te licht zal zijn. Nu heb ik een 2 cell 460 mah lipo, dit levert vrij veel power denk ik (heb hem al eens later draaien).., maar is dit werkelijk wel genoeg ?

Hier komen dan de beloofde foto's :
Landingsgestel op 1e plywood plaatje gelijmd.
full

Roerheveltje(juiste naam ?) op het richtingsroer bevestigd.(eerst met por, daarna verstevigd met epoxy)
full

Richtingsroer.
full

Roerheveltje op het hoogteroer bevestigd. ( eerst met por, daarna verstevigd met epoxy)
full

Hoogteroer.
full

2e plywood plaatje op het landingsgestel.
full

full

Kleine uitsparingen gesneden voor het landigsgestel.
full

Even op elkaar gezet.
full

Landingsgestel is ook al aan het drogen.
full

Zo dat was het, straks bouw ik nog wat verder...

grts

niels

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit. is hij voor indoor? kun je eens proberen met de 2cell he, is het te weinig kun je dan zien of je nog wat zwaarder nodig hebt....
die montagesteun op de laatste foto, die moet ik onthouden:p:p

Bedankt Chris,

Hij is niet voor indoor bedoeld, vliegt redelijk rap en daar wij geen grote zalen hebben vrees ik dat hij indoor niet zal doorstaan.
Montagesteun is mijn bureaulamp, het was het eerste dat ik vond :p

grts

niels

Hallo,

Ik heb wat minder gedaan dan verwacht, omdat ik veel werk heb gehad om de stuurstangen juist te krijgen... Het buisje waar de stuurstang doorloopt zat te dicht bij de servo, waardoor de servo zijn volledige uitslag niet had daar hij geblokkeerd werd door het buisje.
Aangezien het buisje vastgelijmd was en de stuurstang langs 2 kanten al gebogen was, was dit een priegelwerkje...
Uiteindelijk heb ik alles perfekt gekregen :)

Ondertussen heb ik hem al afgebouwd :d
Uitsparing voor het draadje van regelaar naar ontvanger gemaakt:
full

full

Gaatje voor ontvanger gemaakt :
full

Hoogteroer gelijmd :
full

Alles aan het drogen (hoogteroer, richtingsroer, rompdek en onderste motorkap)
full

...ZE IS KLAAR !:)
De maiden zal hoogstwaarschijnlijk morgen al zijn en wordt zeker gefilmd.
Vliegklaar weegt ze een goeie 240 gram, zwaartepunt ligt ook goed, alhoewel er wel wat meer gewicht vanvoor mag. Mss een zwaardere accu of mijn FCo2 maar direct uittesten en vanvoor op de Piper zetten ? :p

Ik heb wel nog 1 probleem :
full

Zoals jullie wel zien is de antenne veel te lang. Hoe bevetig ik die nu het best, zodat ze niet 20 cm achter mijn piper hangt aan te slingeren en dat als ik land in nat gras mijn antenne niet nat wordt..?

alvast bedankt

niels

Het nat worden van een antenne is geen bezwaar.
Als je de antenne aan de bovenkant van het model naar buitne laat komen kan je de antenne afspannen op het kielvlak. Het resterende deel kan je er achter aan laten bungelen of afspannen naar een tip van het stabilo.
Zo te zien ligt de ontvanger in de ruimte bij de servo's. Door deze te verplaatsen naar het voorste vak breng je weer wat gewicht naar de voorzijde van het model.

Succes bij de eerste vlucht.

Laatst bewerkt:
ik zou gewoon de antenne met een plakbandje achteraan aan de onderkant vastmaken, nat is volgens mij niet het einde van de wereld ;)

@ N.P.S. en robert14
Bedankt, in het vorenste deel is geen plaats meer voor mijn ontvanger. Ik zal hem gewoon met een plakbandje vastmaken.

bedankt

niels

Mijn balsa Mini Piper. Lichter dan het origineel en dus beter vliegend.

full

Back