Bouwverslag modified big lift

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door salamander, 25 dec 2007.

  1. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Een hele tijd terug, heb ik ooit een draadje geopend, voor het gaan maken van een toestel, dat voor diverse doeleinden gebruikt kon worden. (zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=42044)

    Er zijn toen diverse opties voorbij gekomen, wat geschikt zou kunnen zijn.
    Maar na wat denkwerk, heb ik toch besloten om gewoon voor een big lift te gaan.

    Het enigste is, dat ik de neus van een big lift niet zo mooi vindt. Dus daar heb ik wat aan gedaan, door de big lift in autocad te tekenen, en de neus aan te passen.
    Omdat het model nu toch in autocad stond, en ik nog geen electrische figuurzaag had. Heb ik besloten om de onderdelen voor de romp te laten frezen. Het is natuurlijk duurder dan zelf doen, maar scheelt wel werk. En als het goed is, is het allemaal recht.

    Afgelopen weekend kreeg ik de mail, dat de onderdelen uitgefreest zijn, en opgehaald konden worden. Even heen en weer gebelt, en ik ga ze vanmiddag ophalen.

    Bij deze al een afbeelding, van hoe mijn big lift er in autocad uitziet. Je ziet dat de neus anders is.

    Wat voor motor er precies op gaat komen weet ik nog niet. Maar ik ben aan het denken een 23cc super tigre motor. Deze zijn kwa aanschaf redelijk goedkoop. Bij ons op de club vliegt al iemand met zo'n 23cc super tigre, en bevalt hem goed.

    groetjes Paul

    [​IMG]
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.185
    Locatie:
    Brugge-België
    Hey Paul,

    Leuk om te zien dat het allerwerkpaard die al meer dan 20 jaar meegaat nieuw leven wordt ingeblazen.

    Heb zelf een Biglift gehad met als modificatie het gebruik van rolroeren.

    Ik blijf dit volgen

    Stevo
     
  3. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Zoals hierboven, heb ik gisteren de platen met de gefreesde onderdeeltjes opgehaald.

    Ze zijn gewoon perfect uitgefreest. Er zat 1 foutje in het freeswerk. Maar dat is mijn eigen schuld, want ik had een dubbel lijntje getekend in autocad. En de frees weet niet beter dan het gewoon uit te voeren. Maar het is geen probleem, merk ik niets van tijdens de bouw.

    [​IMG]

    Vanochtend begonnen met alles uit de platen te zagen. En daarna alles rondom even te schuren. Zodat alle kleine nokjes, waarmee de onderdelen nog in de plaat vast zaten, eraf geschuurd. En dan krijg je een mooi stapeltje hout, wat een ooit door de lucht zou moeten kunnen vliegen

    [​IMG]

    Omdat de romp zijkanten de lang waren voor op de freesbank. Moest ik de zijkanten uit 2 onderdelen maken. En dan zelf aan elkaar lijmen. Ik heb hier het principe gebruikt, wat bij een charter ook gebruikt wordt. Een schuine snede in de zijkant. En aan de binnenkant een extra houtje ter versteviging.
    Ik heb de romp zijkanten niet extra licht gemaakt, door gaten erin te maken. Dit moet de eerste model worden wat gebouwt wordt. En als het goed vliegt (wat ik niet betwijfel), dan wilt een club-genoot ook graag eenzelfde model. Dit club-genoot heeft niet zo goed ervaring met die verlichtingsgaten in de zijkant (doorsteken van de folie met zijn vingers). Daarom heb ik er geen gaten in gemaakt, zodat de kist bij hem ook goed blijft. Zoals altijd lopen de meeste kisten de meeste schade op bij het vervoer/opslag, dan bij het vliegen.

    [​IMG]

    En daarna begonnen met de eerste spantjes in te lijmen. Ik heb er gelijk 3 in elkaar gestoken en ingelijmd. Hierdoor blijft alles haaks staan. De romp is ontworpen met interlock. Dus het is in elkaar steken, even alles nameten/kijken. Dan weer uit elkaar, lijm ertussen. En weer in elkaar en nogmaals alles nameten/kijken. Het hout was een beetje krom/gegolft. Maar door het interlock systeem wordt het automatisch weer rechtgetrokken.

    [​IMG]

    En de volgende 2 spanten zijn op de romp gelijmt.
    Het bakje voor straks spulletjes te kunnen droppen is nu al gevormt. Hier kan makkelijk een zak snoep in, wel leuk voor op shows.

    [​IMG]

    Binnenkort weer meer, want het bouwt zo makkelijk, dat mogelijk de romp al ver klaar is vandaag. Dan moet ik weer wachten, want moet nog overige bouwmateriaal halen om de romp verder te kunnen afmaken.
    Ook moet ik nog piepschuim halen, om vleugels te kunnen snijden.

    groetjes Paul
     
  4. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Hoi Paul,

    Leuk project!

    Even uit nieuwsgierigheid; waar heb je de onderdelen laten frezen?
     
  5. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Denk aan het gewicht! Je werkt met volle rompzijkanten uit triplex en styro vleugels... Die rompzijkanten mag je heel veel uithalen, wanneer je constructie goed is houd die het zeker.
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik heb de onderdelen bij A&F laten frezen. Dit was dicht bij huis, en heb de onderdelen dus ook kunnen ophalen toen ze klaar waren.
    Hieronder een linkje:
    http://www.a-f-models.nl/

    Ik weet dat alles zo licht mogelijk gehouden moet worden. Maar zoals ik boven al ergens aangaf. Worden de rompzijkanten niet uitgehaalt, omdat een club-genoot hem mogelijk ook gaat bouwen. En deze het bijna altijd voor elkaar krijgt om door de folie te prikken, daarom volle zijkanten. Tevensis dit ook gelijk een test, hoe het dus straks vliegt met het extra gewicht. Ook de styro-vleugels is voor gekozen, bouwt snel, maar brengt inderdaad wat extra gewicht met zich mee. We zien wel, en ander moeten er alsnog houtbouw vleugels komen. Maar ik denk dat het niet nodig zal zijn, wordt toch best een grote vleugel (vind ik).
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.688
    Locatie:
    IJsselstein
    Altijd mooi die oude glorie, en het gewicht zou ik me niet zo druk maken. Mijn Big Lift van 20 jaar terug vloog met een 15 cc viertakt en bijna 7 kg nog steeds goed :rolleyes:.
     
  8. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Weer het e.e.a. gedaan.

    De andere zijkant van de romp erop gelijmd. Alle hoofdspanten die even breed waren waren verlijmd. Dus het was gewoon een kwestie, andere zijkant erop, en alles goed klemmen.

    [​IMG]

    Daarna de overige spantjes 1 voor 1 erin gelijmd
    Op de bouwtafel zie je nog een lijn staan (voor bij de romp). Deze heb ik gebruikt, om bij ieder spantje te controleren of alle spanten nog in 1 lijn staan. En gelukkig, dat is ook nog.

    [​IMG]

    een leuk fotootje van voren genomen. Ziet wel mooi uit al dat freeswerk in die romp
    Je ziet in het midden van de romp, 3 cirkeltjes boven elkaar zitten. Ieder cirkeltje is 1 spant verschoven. Hier komt straks een papieren kokertje in, de servo's komen achter in de romp. En dan kunnen de servo kabels door het koktertje naar voren geleid worden.

    [​IMG]

    En als laatste, de servo plank achter in de romp.
    Ik ben er nog niet over uit of er 1 servo op het hoogteroer komt. Of dat ik voor 2 ga. Maar dat hoef ik nu nog niet te beslissen, want kan nog alle kanten op met deze servo plank

    [​IMG]

    En toen hield het bouwen op voor op de kerstdagen.
    Het hout uit het freespakket is allemaal in elkaar gelijmd. En de driehoek latten en overige balsaplankjes heb ik nog niet in huis. Dus die moet ik nu eerst gaan halen.

    groetjes Paul
     
  9. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik ben zojuist even snel rond wezen surfen op het net. Voor het kijken van een motortje voor dit model.

    Ik wil namelijk de motor in bezit hebben, als ik het motorspant ga verlijmen. Zoals je op de foto's kan zien, is er voor het motorspant geen interlocking gemaakt.
    De reden is, dat ik nu in autocad een neus heb getekend, die me bevalt. Een super tigre 2300 past nu onder de kap (kwa lengte, de motorkop zal wel uit de kap steken ben ik bang). Maar stel ik ga voor een andere motor die langer is, dan kan ik er nu nog voor kiezen om, of het motorspant te verplaatsen naar achteren zodat er meer ruimte komt. Of de motorkap langer maken. Mijn voorkeur gaat nu uit, om het motorspant te verplaatsen.

    Maar ik heb gekeken naar de 23cc van super tigre. Deze zou geschikt zijn voor dit model. Maar ik heb ook even naar zenoah benzine motoren gekeken. En de 20cc spreekt mij ook wel aan, maar deze heeft minder power dan de 23cc van super tigre.
    Ik moet al voor een 38cc met pijp gaan om aan het vermogen van een 23cc super tigre te komen. Maar dit lijkt me wel erg veel voor de big lift.

    Weet iemand, als ik voor een zenoah ga, of ik dan echt die 38cc nodig heb. Of zou de 20 of 26cc ook al volstaan?

    groeten Paul
     
  10. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.260
    Locatie:
    wichmond
    ik heb een big lift met een 38 cc zenoha gevlogen

    vliegt super
    ik zou voor de 38 gaan heb je iets meer vermogen om te slepen wat altijd fijn is
    en goekoper vliegt dan een methanol

    gr erik
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Volgens mij heb je nog geen ZG-20 zien draaien.

    Draai 8300 toeren met de 16" x 8".:banana:

    Trekt dus heel makkelijk zo´n Big Lift

    Mvg Johan
     
  12. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik heb inderdaad geen zg-20 zien lopen.
    Het motortje is kwa maat precies wat ik zoek, dat het zo goed als mogelijk binnen de kap blijft.

    Maar de vraag daarna is, heeft de ZG-20 nog power over, om zwevertjes omhoog te krijgen. Het gaat dan niet om zwever van 5 meter. Maar tot maximaal 3 meter spanwijdte. Of bijvoorbeeld extra power, om met een huckepack de kleinere zwevertjes/vleugeltjes boven te krijgen.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar heeft die power genoeg voor.

    Ik stond zelf te kijken wat die voor power heeft toen Ik de eerste koopte.
    Ondertussen heb Ik er 3 van.:D

    1 komt op de Fourstar 120 , span 2,15 , krijgt ook sleepkoppeling.

    1 komt op de Extrafun , span 2 meter , 4,5 kg

    1 zit op de DX-11 , span 1,7 funflyer , 5,2 kg

    Mvg Johan
     
  14. Teus

    Teus Guest


    Ik denk dat dat geen probleem is, bij ons op de club vliegt galaxy met de Big-Lift met een ZG-20 tot zeer volle tevredenheid. Ikzelf vlieg met een Spacewalker van zo'n 6kg ook met de ZG-20, tevens tot volle tevredenheid en met gemak. Bekijk het filpje van de Spacewalker eens. de Big-Lift zou een zwever tot 3 mtr. omhoog moeten kunnen trekken is mijn mening.

    Ik zal galaxy eens triggeren op dit draadje, misschien heeft hij hier nog wat aan toe te voegen. Hij is nu momenteel zijn tweede aan het bouwen van de originele tekening :thumbsup:

    Gr. Teus :bye:
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Gezien het gewicht dat nu in de kont moet komen en de korte neus en het vleugel-profiel denk ik dat een dergelijke lichte motor in het geheel geen optie meer gaat worden.
     
  16. Teus

    Teus Guest

    ???????

    Die van galaxy vliegt het hele afgelopen seizoen al perfect met de ZG-20 met vermogen over :yes:

    Je kan er idd. niet mee torcken enzo maar verder doet hij alles. Een normale loop geen probleem. rollen geen probleem enz. En deze heeft ook piep vleugels met rolroeren als extra.

    Moet je altijd vermogen teveel hebben om goed te vliegen? Dat is mijn indruk de laatste tijd. vermogen, vermogen en nog eens vermogen. Maar als je dan eens kijk naar bepaalde vliegers als het vermogen wegvalt, dan krijgen ze hem amper tegen het dek omdat ze het vermogen missen en niet meer zonder kunnen vliegen. :rolleyes:

    Mijn devies: Laat het vliegtuig vliegen en niet de motor :cool:

    En nu :arrow: :eek:ntopic:

    Gr. Teus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2007
  17. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik denk dat Hans niet bedoelt dat de ZG-20 te weinig vermogen heeft.
    Maar dat ik een zwaardere motor kwa gewicht nodig heb voorin.

    De neus van mijn big lift is iets korter dan die van een originele.
    Maar hoeveel precies weet ik niet, want ik heb er visueel iets van gemaakt, dat ik mooi vindt. De ruit is ook schuiner geplaatst dan een originele big lift, dus er is ook optisch bedrog in het spel.

    Ik bouw hem anders eerst verder af, dan leg ik 1 kilo voor op de neus (wat ongeveer een ZG20 weegt), en dan kijken wat het zwaartepunt doet.
     
  18. Teus

    Teus Guest

    Ter info,

    Die van Galaxy vliegt zonder lood in de neus. Moest zijn accu zelfs nog naar het midden plaatsen.

    Gr. Teus
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hans , de Big Lift is een model wat wij in de 80er jaren met een 10cc motor vlogen.
    Alle Servo´voorin , accu voorin , tank voorin.

    Als je dit een beetje naar achter verlegt past de 20er perfekt.

    Bij mijn oude club was er een met een ZG45 , dit was dus echt teveel.
    Die kon ook niet meer langsam binnenkomen.:(

    Mvg Johan
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bij mijn BL had ik de servo's voor hoogte en richting in de romp en had uiteindelijk het gewicht van een MVVS35(1600gr) nodig om het zwaartepunt op zo'n beetje 25% van de koorde te krijgen.
    (Het hoge benodigde gewicht kwam mede doordat het zwartepunt van de lange pijp nogal ver naar achteren lag)
    Ik vond de BL pas lekker vliegen op 25% en niet op 30% zoals op de originele tekening staat. Een beetje slepen gaat ook lekker met dat vermogen. Het gewicht was een kleine 7,5kg Met de flaps uit komt hij dan mooi stabiel en langzaam binnen.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2007

Deel Deze Pagina