Bouwverslag modified big lift

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door salamander, 25 dec 2007.

  1. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Omdat ik niet verder kon met bouwen, ben ik maar weer achter de pc gekropen, en gekeken hoe de deuren van het bakje te kunnen openen.

    Het uitgangspunt was om het met een standaard servo te kunnen doen, en niet een 180 graden servo nodig te moeten hebben.

    Ik ben tot de volgende 2 mogelijkheden gekomen
    Ik denk dat ik voor de rechtse mogelijkheid ga. Want in die situatie staan er geen krachten op de servo-hevel van de servo. Bij de linkse situatie staat er continu kracht op, totdat de deur open gaat, dan verdwijnen de krachten op de servo.
    Ik stuur de deuren aan via dit mechanisme, omdat de deur zowel voor als achter aangestuurd wordt. Hierdoor kan hij niet open torderen als er een vrachtje in het ruim zit.

    De 2e servo die eronder getekend zit, is de servo voor (mogelijk) ontkoppelen van de sleephaak. Beide servo's liggen niet met de servo-hevel dezelfde kant op, de ene wijst naar de neus van de romp, de andere dan naar de achter romp. Dus ze zouden geen last van elkaar moeten hebben

    [​IMG]
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  3. galaxy

    galaxy

    Lid geworden:
    23 okt 2006
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Vlak bij de Bonifatius-stad
    zenoah

    Waarom geen optie ???

    geef dan een alternatief !

    Voor een zever van 3 meter is voor de zenoah 20 cc op een Big Lift geen probleem.

    Het zwaarte punt ls perfect, servo`s zitten in de cockpit.

    Ik snap een en ander niet vroeger vlogen we met 10 cc en ging alles omhoog.

    gr Galaxy
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zoals ik al stelde denk ik dat, doordat de servo's in de staart geprojecteerd zijn, er zware materialen in het achterste rompdeel gebruikt zijn, de neus kort is en het vleugelprofiel een wat voorlijk liggend aangrijppunt heeft, er minimaal 2kg motor voorin moet.

    Bijvoorbeeld een MVVS35, kost niet veel en heb ik goede ervaringen mee.

    Zoals ´Salamander´ al aan geeft, heeft hij dat ook onderkend en stelt de keuze van de motor uit totdat hij weet wat hij nodig heeft.
     
  5. galaxy

    galaxy

    Lid geworden:
    23 okt 2006
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Vlak bij de Bonifatius-stad
    De servo`s zitten op de plaats zoals op tekening is aangegeven !
    De kist is ligt gebouwd en weegt met alles er op en aan net 5 kilo.
    Dus geen zware materialen in het achterste rompdeel.
    De motor weegt 1185 gram en ik moest met de accu naar achteren en kon hem zodoende goed in balans brengen.
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    ik bouw het toestel verder af, en zoals al aangaf, kijk ik achteraf wat voor gewicht er nodig is voor in de neus. Daarna zou ik mogelijk een groot deel van het gewicht kunnen plaatsen in het type motor.

    Eerst maar eens druk verder gaan met bouwen, en dan komt alles goed.
     
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Zojuist nog even wat spulletjes gehaald, dat ik verder kan met de romp.

    Ik wil ook een sleephaak inbouwen, maar heb hier totaal geen ervaring in, waarop te letten. Gezien hier volgens mij toch flinke krachten op losgelaten worden. Misschien niet kwa zweven als de lijn strak staat. Maar als er een keer flink aan getrokken wordt, wil ik wel dat het blijft zitten en niet de romp uit komt.

    Vandaag heb ik ook een draaibankje gehaald, en wil daarop onderstaande sleepkoppeling gaan maken. Alleen dan komt dus de vraag, hoe bouw je die goed in, dat hij stevig zit. De romp beplanking bovenop is 4mm. Dit is grotendeels balsa, maar daar waar de sleephaak moet komen, was ik van plan om het van triplex te maken. Moet ik dan nog extra verstevigingen aanbrengen in de romp?

    [​IMG]

    zo nu eerst ff hapje eten, en dan weer wat bouwen
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  9. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Vanavond weer een beetje gebouwd.
    Ben begonnen met het maken van het luik mechanisme

    Eerst alle onderdeeltjes verzamelen en pas maken op elkaar.

    [​IMG]

    Alles in elkaar gelijmd, en wachten tot het droog is.
    Het ligt vlak op tafel, en dan zorgen dat alle 4 de heveltjes ook de tafel raken. Dan is alles goed uitgelijnd.

    [​IMG]

    En dan rest alleen nog inbouwen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Wel er aan denken dat je het van boven kunt beladen.:D

    Lastig als je het model op de kop moet leggen.

    Mvg Johan
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Dat heb ik juist niet gedaan. Je zult hem (helaas) van onderen moeten beladen.
    Dit was makkelijker in constructie, en scheelt dus uiteindelijk ook gewicht, om nog extra deurtjes/klepjes te maken.

    Ik had ook eerst de gedachte, om de servo die de luiken gaat aansturen, om die achter het bakje te plaatsen. Maar ik ga deze voor het bakje plaatsen. Is CG gezien iets gunstiger, aangezien er ook al servo's achter in de romp zitten.

    groeten Paul
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Los dekseltje die door een magneetje word dichtgehouden weegt niet veel meer.;)

    Een 2.2 meter model op zijn kop leggen en weer terug is lastig.

    Benzine leiding moet je dan ook elke keer afdichten.:(

    Mvg Johan
     
  13. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoezo moet je iedere keer de benzine leiding afdichten?

    Misschien een stomme vraag. Maar ik heb tot nu toe nog niet gevlogen met benzine motoren. De eerst is momenteel onderweg vanuit china, dus daar moet ik nog ervaring mee opdoen.

    Maar je sluit toch 1 slang aan op de caberateur. En de andere slang hangt onder het model. Als de motor loopt, dan ontstaat er toch een vacuum in de tank, waardoor er dan toch geen brandstof uit het ontluchtings-leiding kan weglopen? Want als dat wel is, dan zou er een groter vacuum ontstaan in de tank als er geen lucht in kan. En dan slaat de motor af. Of zie ik het een beetje te theoretisch?
     
  14. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik ben ook even over het landingsgestel wezen nadenken. En zou graag een functioneel landingsgestel eronder willen bouwen zoals een piper cub heeft.

    Even op google wezen kijken, en wel iets moois gevonden. Maar heeft iemand ooit een constructie gemaakt zoals deze? Zo erg $%^& (vervelend) zijn als bij de landing de stiek het begeeft, en je dus op de buik land

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Stomme vragen zijn er niet, alleen stomme antwoorden.;)

    Normaal heb je 3 aansluitingen op je tank
    1ste naar de Cab.
    2de als ontluchting , deze is bij mij altijd open , zit een stukje groffe schroefdraad van een blikschroef in de leiding.
    3de voor het betanken , deze is normaal dicht

    Tijdens het vliegen loopt door het "vakuum" nooit benzin uit.

    Alleen als de motor niet loopt en Ik mijn model op de kop hou komt een scheut benzin uit de ontluchting.

    Dat landings gestel van Toni´s piper gestel kan niet uit elkaar vallen.
    Zit een begrenzing op , en het gummi knapt ook niet.:)

    Heb ergens op de zolder nog wel de tekening ervan.

    Mvg Johan
     
  16. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    dit weekend weer een beetje gebouwt.

    Ben begonnen met het maken van de deuren.
    Deze zijn gemaakt uit 2mm triplex, met 2mm balsa erop verlijmd. De beplanking onderzijde romp is namelijk 4 mm. En zo kom ik op dezelfde dikte, en het is stevig genoeg.

    De deurtjes dicht.
    Naast de scharnieren komt nog een 4mm balsa stripje, om het nog wat netter af te werken

    [​IMG]

    Deurtjes open
    Zoals je kan zien, zijn de deuren langer, dan het bakje eigenlijk is. Dit is om de stuurstangen aan vast te maken. De stuurstangen lopen dus niet door het bakje heen, maar erlangs af.

    [​IMG]

    Verder nog de romp onderzijde ver dicht gelijmd.

    [​IMG]

    En een luikje gemaakt, om bij de servo's te kunnen komen.

    [​IMG]

    De beplanking is nog niet op maat geschuurd. Binnenkort even de bovenfrees gaan lenen bij paps, en dan gelijk een grote radius eraan frezen. Dan is er overal dezelfde ronding.
     
  17. zonnewoud

    zonnewoud

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    VELDHOVEN
    Hoi,

    Mooi werk, ik blijf het volgen.
    Bij mij staat voor 2008 een vergrote ( 39% ) Big Lift op stapel.

    Groet Theo
     
  18. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Vanochtend nog even snel een klein servo-plankje in elkaar geknutselt, waar de servo's in komen voor het aansturen van de deuren.

    Er is een kleine wijziging in de aansturing van de deuren. Iedere deur heeft nu zijn eigen servo. Er komt misschien nog een schot in het midden van het bakje, zodat er 2 ruimtes zijn. Zo kan er straks 2x gedropt worden in 1 vlucht. Dan kun je dingen verspreiden, en valt niet alles op 1 plek. Dit was ook makkelijker met het maken van de contructie, door 2 servo's te gebruiken

    Het servo plankje is met 4 schroefjes vanaf de onderzijde vastgeschroeft. Zo kunnen de servo altijd nog verwijdert worden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Staat dit project stil?
    Zit dit namelijk met zeer veel interesse te lezen :)
     
  20. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Best interesant om die tekening eens compleet te zien.
    Heb je de ribben ook laten frezen, Salamander?
     

Deel Deze Pagina