Bouwverslag MR Aerodesign Pilatus PC-6 Turbo Porter

Op deze motor mag maar 44 Volt gezet worden. Is 12s dan wel een goed idee?
Lijkt mij aardig het limiet....
 
Op de achterkant van de doos staat een kleine infofiche met daarop 12s lipo & prop combinaties dus ik neem aan dat de info op de website ook een mogelijkheid is maar niet de correcte limieten zoals vaak bij HK. Op andere fora lees ik veel over succesvolle 12s combinaties. Ik zou denken dat het meer het amperage is dan het voltage dat een motor de das om doet, niet? Lijkt me anders moeilijk om met dat KV waarden zulk vermogen op te wekken op 10s...
a28ccf2d317f68aefffb34d971acb455.jpg
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval ga ik eerst eens testen met 10s en zien wat dat geeft. Die heb ik uiteraard liggen van men andere Porter. 12s lipo's zijn niet bepaald de goedkoopste. :-)
 
Op deze motor mag maar 44 Volt gezet worden. Is 12s dan wel een goed idee?
Lijkt mij aardig het limiet....
Dat valt wel mee. Stroom is nefast. Spanning niet.
Trouwens: 12x3,7 = 44,4.

Waarom die 3,7? Omdat dat de spanning is die een normale lipo afgeeft als ze belast is. Onbelast geeft een geladen lipo 4,2 V aan.
 
Alles heeft met elkaar te maken. Wanneer je de spanning over de motor verhoogt zal de stroom door de motor hoger worden. Er ontstaat een sterker magnetisch veld en de motor zal sneller gaan draaien. Door dat hogere toerental zal de tegen EMK hoger worden en daardoor zal de stroom weer minder worden. Maar wel bij dat hogere toerental!
Je moet de belasting van de motor aapassen aan de gebruikte spanning. Als je een hogere spanning gaat gebruiken zal je de belasting van de motor moeten verlagen zodat de stroom onder de maximale waarde blijft. Stel dat je bij gebruik van een 10S accu een 15x6 prop gebruikt en dat de motor dan 40A trekt. ga je over naar een 12S accu (20% meer) dan zal de motor 20% sneller willen gaan draaien. Helaas zal de 15x6 prop bij dat hogere toerental behoorlijk meer weerstand opleveren dus een zwaardere belasting van de motor zijn. De motor kan niet 20% sneller draaien dus loopt de stroom behoorlijk op. Dat kan zo maar 60A of zelfs hoger blijken te zijn. Als de motor maar 50A kan verwerken zal je dus ruim boven die waarde zitten. Eventjes zal dat wel kunnen maar als dat te lang duurt zal je de motor "opblazen".
Het enige wat je daar tegen kunt doen is een kleinere prop gebruiken zodat de stroom weer onder de maximale waarde komt.
Alles hangt dus van elkaar af, je kan niet zo maar één van de dingen veranderen zonder dat het invloed heeft op de rest.
 
Ik volg deze bouw ook. Ben er zelf een aan het bouwen, weliswaar geen super scale maar dat mag de pret niet drukken. Zoals Tom al zei, ik frees hem zelf. Tom gaat er nóg eentje bouwen. Na een bouwstop van meer dan 2 jaar was dit het eerste project wat ik op pakte. Iedere dag een beetje.

Ook ik heb een rotomax 50 klaar staan met een 22x10 prop. Zou een prima combo moeten zijn. Maar ook hier geniet een 3 blad de voorkeur.

Succes met bouwen!

F49843C9-7957-43CE-9009-767FA0659338_zps1pc3t907.jpg
 
Wat leuk!
Bij mij draait het ook niet om de exacte maten en details, zo lang het lekker vliegt en mooie zwevers kan trekken ben ik meer dan content...
Hoe groot gaat die worden?
Ga je op 10 of 12s draaien?
 
Zou ik ook graag doen maar ben vanwege men werk als lijnpiloot meer een periodieke bouwer geworden. Een paar dagen niets maar dan weer een hele dag los gaan als ik thuis ben! :-)
Ik hoop ook stiekem deze zomer nog klaar te zijn en 12s te vliegen...
 
Het ziet er echt heel netjes uit! Ik volg het.

Lijnpiloot, dat zou ik ook wel willen worden, hij staat op mijn lijst van dingen die ik later wil worden. [emoji23]
 
Back
Top