bouwverslag ms Anmares 1:50

jaah heb er wel drie gemaakt want de eerste was niet wat ik er van verwacht had,
dus heb er maar drie gemaakt,, wel makkelijk heb ik altijd een reserveroer,
en wel leuk dat het een vaker voorkomend beeld is dat er ruimte voor gemaakt wordt

groetjes

@ koentjuh

verdien me geld met aanwezig te zijn en af en toe stukkie varen
en maak me geld op door te knutselen aan de mini.,.

en helaas ligt de bouw weer twee weekies stil moet weer geld binnen komen whahah
maar wel twee mooie weken om in gedachten heel veel dingen uit te denken en voorbereidend werk te leveren

groetjess

update

weer een update,, van de week niet zo veel er aan gedaan. last van een beetje tijd te kort zeg maar.

waar ik wel toe gekomen ben is het maken van een boegschroef unit,
het schuren en nogmaals lakken van de buitenkant, en steun voor de motor gemaakt van aluminium,

de boegschroef is gemaakt van messing slangkoppelingen van 26 millimeter, die heb ik afgezaagt tot net boven de versmalling naar 15 mm.
hierop een knietje van 15 mm gesoldeert, ik heb dit twee keer gedaan om zo een buis voor de schroef en een voor het stuurrooster te maken.
de knietjes zijn weer verbonden met een koperen leiding en het geheel aan elkaar te solderen.

motorsteun achterschip gemaakt van een plaatje alu.

full

motorsteun met motor op ongeveer de goede positie, wordt nog uitgelijnd.

full

boegschroefunit.

full

onderzijde van de unit gebasseert op een gerlien v tiem unit.

full

boegschroefkamer.

groetjesss.

Laatst bewerkt door een moderator:
Origineel idee om de kopschroef zo te doen!

Dit is een interesant lijntje, en ik volg het vanaf het begin. Ben zelf bezig met het tekenen van een beunschip waar ik op heb gevaren (1:50). Ga de voor en achterkant net zo maken van balsa blokken als jou Anmares, omdat het beunschip ook een ronde kont heeft.

Ik blijf het volgen.

Groetjes

@ gerrit..

leuk dat je zelf ook aan het bouwen ben,,
ga of heb je er zelf ook een bouwverslag van,, vind het ook intressant om bij anderen te kijken omdat ik zelf ook nog veel moet leren,, en uitzoeken omdat het voor mij ook allemaal nieuw is,

succes met het bouwen

zo vandaag weer wat actie ondernomen,,
bezig met nieuw messing rooster voor kopschroef te maken,, viel nog niet mee
wel paar piepjes bij gevallen,,
om het allemaal pas te maken.
hoop van de week schip te plamuren en mischien in de grondverf te zetten

foto's en meer acties volgen

weer updateje

schip helemaal geplamuurt, en geschuurd en weer geplamuurt enz,
zolang tot ze helemaal glad was daarna nog een keer in de g4 gezet zodat de plamuur ook lekker vol trekt.

achterschip verhoogt en schuin af laten lopen naar voren.
vanmorgen voor het eerst in de grondverf gezet.

paar foto's

totaal plaatje van het vlak
full

vlak en kopschroef
full

achterschip
full

totale lengte zij
full

totaal overzicht
full

update na een paar dagen knutselen

van de week weer paar vrije uurtjes weten te gebruiken voor het project.

nadat ik haar de vorige keer helemaal gespoten had toch nog heel veel oneffenheden gevonden dus weer geschuurt en nog een keer geplamuurt.

denneboom erop geplaatst zonder de spantjes die volgen als de gangboorden erin liggen.
achterroef gemaakt van triplex en al een gedeelte in elkaar gezet.
de dekken voor en achterschip op maat gemaakt.
en de roeren rood gemaakt.
nu vandaag eerst naar de modelbouwzaak om wat onderdelen voor de kopschroef halen zodat ik daar de volgende keer mee verder kan.

dit was het even voor deze week.

full

full

full

full

te weinig tijd

beetje drukke week, dus van de week alleen de voor en achterboeiing erop gezet, voorop moet nog wel aangepast worden want zit niet naar me zin maar dat komt de volgende k eer wel.. ik hoor van jullie graag commentaar.

hier nog een paar fotootjes

full

full

full

Ik kan mijn haast niet voorstellen.
Als dat bij het 1:1 schip:yes:
de schroefas er ook zo schuin naar onderen uit de achtersteven komt
Zou dat nog maar eens even goed bekijken
mvg
Frederik:p :p :p

@ F van Gent
klopt helemaal bij elk schip zit de schroefas recht bij me ouders ook maar kwam niet anders uit met me motor,, of ik had moeilijkere aandrijving moeten maken.
en als de schroef op de juiste plaats zit dus meer naar de hak toe dan valt het bijna niet meer op..

maar bedankt voor de reactie.

stuurwerk en andere vorderingen

van de week bezig geweest met het stuurwerk, nu alleen nog wachten op de elektronica en dan kan ik hem helemaal bestuurbaar maken.

ook het voorschip is aangepast nu een nette boeiing er op staan.
achterschip is de woning opnieuw gemaakt omdat de eerste niet naar mijn zin was.

verder is het schip buitenom weer zwart gemaakt en is er een kapje over de schroefas gekomen om het verspreiden van vet tegen te gaan.

meer foto's staan in mijn fotoalbum

mvg schippertje

full

full

full

full

en van de week eerste proefvaart gemaakt.
drijft mooi in het water, achter motor eigelijk nog te sterk want op volle kracht sloeg de schroef iets door maar straks met vaartregelaar word dat minder omdat hij dan iets begrenst is.

de kopschroef is ook aardig sterk had ongeveer 4 cm water onder ledig schip en zoog het schip aan de bodem, dit was ook op volle snelheid.

groetjes

achterschip opgebouwd

na weer een weekje vakantie weer een eind opgeschoten en zelfs in zo verre dat het achterschip nu helemaal in model is.
stuurhut gemaakt met brug en de woning eronder.
Er zijn veel uurtjes in gaan zitten en er zit nog heel veel priegelwerk aan
maar de grote lijnen zijn gelegt.
verder is er iets meer kleur op gekomen zoals de spie op de kop.
en het potdeksel op de voorboeiing ligt erop.

hier volgen nog een paar foto's
en hoop van jullie nog wat commentaar of tips te horen.

full

full

full

zoo na een lange afwezigheid door een verhuizing van schip naar schip heeft de bouw van de Anmares een tijdje stil gelegen, maar van de week weer helemaal opgepakt en weer aardig opgeschoten.

zo is de nieuwe den erop geplaatst en spanten eraan gezet, dieperft achterop in elkaar geknutseld, kopschroef verbeterd.
en het achterdek op zijnplaats gelegt.

bij de kopschroef is het rooster verbeterd en heb ik een beter rendemend,
en het keren van het rooster werkt nu door op de servo een groot tandwiel te zetten
en op het rooster een klein tandwiel

mvg een medebouwer
btw foto's volgen

Varen bouwen en foto's maken tegelijk? Oei oei oei..

Vraag je over de boegschroef hoe werkt dat? De engiste die ik ken is gewoon een gat door de romp van links naar rechts waar een schroef in zit..

Back