Bouwverslag MS Midsland Rederij Doeksen Terschelling

hier nog 2 fotos met hulp van sleepboot
midsland200419081308a.jpg

midsland200419081336f.jpg

op de tweede foto zie je dat de noordgat behoorlijk scheef gaat. linke situatie.

Laatst bewerkt:
@Keeskonijn; wat een prachtige foto's. Hier kan ik zeker gebruik van maken, bedankt :D Heb je deze zelf gemaakt? In ieder geval mooie kwaliteit!

Hier een foto van de spanten

spantenmidsland.jpg

Het gaat hier om de spanten van het onderwaterschip.

_

fotos zijn genomen door mijn vader. hij was mee naar de werf.

als je nog wat nodig hebt vraag je het maar. ik kijk wel als ik wat heb

Romp

Dit is geen eenvoudig onderwaterschip "polyvalk". Qua wiskunde een tik van de polyvalk giek gehad? Zoals al eerder gezegd: let op de eenheden! Succes en maak er wat moois van en haast je niet!
grt
Hawser

Met de spanten in voor en achter aanzicht ga je niet ver komen, je hebt ook een zij en/of bovenaanzicht nodig met de juiste afstand van de verschillende spanten.

@ISOLA2; ben in het bezit van zowel een boven- als een zijaanzicht. Deze moet alleen nog in de juiste schaal worden afgedrukt.

@Pieberedmer; het is een begin, maar het geeft al een goed beeld. Ben nou bezig om de spanten uit te knippen om zo eerst een proefmodel uit karton te maken.
Ik moest het programma Delftship wel wat onder de knie krijgen, kan me er nu wel aardig mee redden. Ook van het GA maak ik gebruik, het is de bedoeling om straks ook de salons in te richten met banken etc.

-

Met delftship de ware afmetingen gebruiken, dan kan je ook de waterverplaatsing controleren, daarna met de functie verschaal alles omzetten zo werkt je het nauwkeurigste.
Delftship werkt met ton met 3 decimalen dus nauwkeurig tot op 1 kg

Als ik het goed begrijp de afmetingen van het 1/1 schip invoeren en deze omzetten met een verschaalfunctie in schaal 1/50? Ik zal eens even kijken of ik deze functie kan vinden.

Dit is wat ik heb gevonden;

spanten.png

Alleen de functie om hem in de juiste schaal te krijgen (invullen officiële afmetingen) ben ik nog aan het zoeken.

-

Denk dat je verschillende lagen hebt gebruikt, of anders was er een punt geselecteert en heb je dat alleen verschaald, dan krijg je soms de gekste vormen. :confused:

Na het spantenplan enige tijd bestudeerd te hebben, leek het mij verstandig om nog twee spanten extra te maken op de twee aangegeven punten (rode pijlen).
Op de plaats van de blauwe pijl is al een spant aanwezig. Ik denk dat twee extra spanten meer stevigheid geven en de vorm van het achterschip ''eenvoudiger'' te construeren is (beplanken). Ik zou niet weten hoe ik anders de oplopende waterlijn zou moeten maken. Vandaar dus twee extra spanten.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord. Advies is welkom :)

spanten4.png

-

Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn 1 ste indruk toen ik foto van je spantenplan achter zag.
Ben je er al achter wat er mis ging met het verschalen?

Dat was ook mijn 1 ste indruk toen ik foto van je spantenplan achter zag.
Ben je er al achter wat er mis ging met het verschalen?

Ik zal een poging doen om de ontbrekende spanten te schetsen.

Ik weet nog steeds niet wat er mis is gegaan met het verschalen.:confused: Ik heb het programma opnieuw geïnstalleerd, echter ik kan het bestand met het spantenplan nu niet meer openen. Ik zal deze opnieuw downloaden, hopen dat het wel lukt. Als dit is gelukt, zal ik een nieuwe poging doen met het verschalen.

Back