Bouwverslag multicat Yogi 1:100

Hallo Coen,

Het wordt echt schitterend mooi, met de batterijen erin zag ik hoe klein hij eigenlijk is.
Om het zo klein te kunnen maken neem ik nog een keer extra mijn pet af.
Chapeau Kerel.
 
Nee toch

Je resultaat wordt bepaald door de smoel van de boot, de opbouw dus!
AUB geen hout, 1 mm in hout is niet te doen. laat het evt fresen door anderen.
grt
Hawser
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de complimenten.

@hawser,

Waarom niet van hout?
De wandjes frees ik op een metaal freesbank met een freesje van 1 mm en dat gat zeer goed.
ik vind het fijn werken, als ik de stuurhut in elkaar gelijmd heb dan zet ik het in de PU Hars,
En daarna ga ik hem spuiten.

Hier een plaatje van een paar wandjes, het glas steek 0,5 mm buiten de wand.

IMG_1121.JPG


Mvg. Coen
 
Update!

Iedereen de beste wensen voor 2014 en veel bouwplezier toegewenst,

Ondertussen ben ik weer een stukje verder met de bouw van de Yogi.
De wandjes van de stuurhut heb ik allemaal uitgefreesd, en gemonteerd.
Er moeten nog wel 24 raampjes gemaakt en gemonteerd worden.
Ook heb ik een begin gemaakt aan de inrichting van de stuurhut, die wil ik globaal maken.
Bij de voorste kraan heb ik de 2 hefcilinders geplaatst en een begin gemaakt aan de telegiek,
ik weet nog niet of ik dat uitschuifbaar ga maken.

Hier de foto's van de vorderingen:

286+-+kopie.JPG


IMG_1472+-+kopie.JPG


IMG_1477+-+kopie.JPG


IMG_1479+-+kopie.JPG


IMG_1480+-+kopie.JPG


IMG_1481+-+kopie.JPG


IMG_1482+-+kopie.JPG


IMG_1483+-+kopie.JPG


Mvg. Coen
 
Lekker bezig Coen,


Dat zijn behoorlijke kranen die er op zitten, hoeveel ton's zijn ze wel niet?

Heb even een stukje gemist van je verslag omdat ik toen weg was, maar je hebt lekker doorgebouwd.

Wat me nog steeds verbaasd dat jij nog niet op je merk ligt, zware messing romp, dikke hek en stevenrol, massieve duwkoppen, en dan de dikte van het plastic waarmee je de kranen maakt, dat hakt er wel in:cool:

Maar goed, dat zal vast wel goed zitten.




Jan
 
En toch

Sorry Mannen,
Jammer van de houten opbouw, kan niets anders zeggen, waarom niet Evergreen 0.5 mm. Gemiste kans vindt ik nog steeds als je ook de rest van het model ziet!
Grt
Hawser
 
Sorry Mannen,
Jammer van de houten opbouw, kan niets anders zeggen, waarom niet Evergreen 0.5 mm. Gemiste kans vindt ik nog steeds als je ook de rest van het model ziet!
Grt
Hawser

ik vind dat coen dit zelf moet weten. ik vind het een super mooie boot wat hij hier maakt. ga zo door!
 
Gemiste kans vindt ik nog steeds als je ook de rest van het model ziet!

ik vind dat coen dit zelf moet weten. ik vind het een super mooie boot wat hij hier maakt. ga zo door!

Thijs wie zegt dat Hawser het niet mooi vind wat hier gemaakt wordt? en waar staat dat Coen het niet zelf mag weten?

Als je even de tijd neemt om begrijpend te lezen,zou je eruit op kunnen maken dat Hawser er vertrouwen in heeft dat Coen met evergreen kunststofplaat een strakkere opbouw kan neerzetten dan met hout.
Zie wat Hawser geschreven heeft !!!

@Coen ,
Goed bezig ,zie de Yogi regelmatig in t echt (Stellendam) en vind t echt een mooi model worden,zeker met die zware kranen erop!!
Wel zou ik ook de stuurhut van Styreenplaat maken,weet dat je dat kunt en denk minder zwaar ook.

Succes ,ik volg,

gr Herman
 
Ik sluit me hierbij aan mannen, met polystyreen een veel strakkere opbouw mogelijk.
En als ik een van mijn leermeesters mag citeren: 'hout is voor in de kachel'!

Hout is inderdaad goed te bewerken maar je kijkt immers door de ramen heen en dan zie je dat het veel te dik materiaal is hiervoor. Zeker met het oog op de rest van je materiaalkeuze een beetje rare keuze.

Gr.
Pim
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties!

@jandootjes: de kraan op het voordek is een 240 ton/meter kraan, de kraan op het middenschip is een 178 ton/meter kraan.

In het begin van de bouw heb ik geprobeerd om het stuurhuis van 0,5mm PS te maken.
Dat viel mij erg tegen, omdat de raamstijltjes gemakkelijk scheurden.
ik heb de wandjes toen met de hand uitgesneden. maar ik heb nu de beschikking over een frees.

De houten wandjes heb ik als volgt gemaakt:

-een plaatje multiplex van 8mm dik opspannen op de freesmachine.
-dubbelzijdig plakband aanbrengen op het multiplex
-plaatje vliegtuigtriplex 1mm behandeld met polyurethaanhars op het plakband plakken.
-en dan de wandjes frezen.

PS is zwakker dan hout, hoe krijg ik dat dan heel onder de frees vandaan?

Op deze foto kan je zien dat de ramen buiten het stuurhuis uitsteken,
Dat wil ik ook zo maken, ik denk dat de wanddikte later niet meer te zien is.

IMG_0157-595x396.jpg


Als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Mvg. Coen
 
Hallo Coen
Waar om geen 1mm polystyreen. daar maak je de op bouw van en de stuur huis
dan pak je 2mm plastic glas daar maak je de ramen van die druk je in de ramen van de op bouw tot aan de binnen kant gelijk staan. dan stekken ze nog 1mm uit.je heb zoon mooi romp gebouwd. van messing.
en laat je met de houten op bouw het af weten zonder

MVGR Bert
 
Harm,

Ik ben niet van mening dat het prutsers zijn Harm. Er worden prachtige dingen meegemaakt, ik raad het persoonlijk gewoon niet aan en heb daar m'n eigen redenen voor.

Vond het gewoon een leuke opmerking waar ik elke keer weer bij moet lachen en ben het er compleet mee eens ben. :D

Waarom geen 0,5-0,3 mm messing frezen Coen, net zo goed, zo niet makkelijker te frezen dan het hout en net zo sterk!

Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt:
Back
Top