Bouwverslag Multiplex Magister

Ik heb de spik splinter nieuwe Magister van Multiplex gekocht.

Het bouwen heeft toch enkele uurtjes in beslag genomen,
dus hier volgt het bouwverslag.


In de winkel hadden we eens naar alle onderdelen gekeken.
De doos zat zo vol dat we er niet meer in slaagde om de
onderdelen er zo in te krijgen, dat de doos weer dicht ging.

afb4694.jpg


afb4695.jpg


Alles eens uitgestald. Heel wat hé.

afb4696.jpg


afb4697.jpg


Het model kan uitgerust worden met een brandstof of electro motor.
Daarom is de motorophanging zo degelijk uitgevoerd. Echt Klasse.
Ik ga voor electro.

afb4698.jpg


afb4699.jpg


Een paar triplex plankjes voor:

De stabilo...

afb4700.jpg


De vleugels...

afb4701.jpg


En het landingsgestel.

afb4702.jpg


De gainen(hoe heet dat in nederland?) worden er in gelijmd met styrofoam
seconden lijm en activator.

afb4703.jpg
 
De neus er aan gelijmd.
Door de tand-groef verbinding kan er niks mis gaan.

afb4704.jpg


De romp bestaat uit twee helften die tegen elkaar gelijmd moeten worden.

afb4705.jpg


Door de triplex plankjes centreren de helften zich waardoor ze altijd juist staan.

afb4706.jpg


afb4707.jpg


Motorophanging erin. Hier moeten we wel wat lijm aan doen.

afb4708.jpg


En zo zitten de helften tegen elkaar.

afb4709.jpg


De vleugels.

afb4710.jpg


Landingsgestel wordt eenvoudig gemonteerd door een plastic
afdekplaatje met 4 houtschroefjes.

Dan komt er een elastiekje om het landinsgestel af te veren.
Benieuwd of het veel resultaat heeft.

afb4711.jpg


Het voorste wiel is nog simpelder en valt in de motorsteun.
En wordt vast gezet door een schroefje.
Het voorste wiel draait ook mee. Iets wat we niet bij veel styrofoam modellen zien.

afb4712.jpg


En zo staat hij op zijn wielen.

afb4713.jpg
 
De stabilo wordt vast geschroefd, de rudder gelijmd.

afb4714.jpg


Servo's komen aan de buitenkant van de romp, waardoor het echt kinderspel
is om de pushrods de installeren.

De standaard servo's zitten echt muurvast.
Volgens mij was het drupje lijm zelfs niet nodig.

afb4715.jpg


afb4716.jpg


De staart.

afb4717.jpg


De rolroer-servo zit iets minder strak maar heb ik steving er in gelijmd en
versterkt met gaffa tape.

afb4719.jpg


afb4720.jpg


Klaar...
De motor is intussen ook binnen en ga ik seffes afhalen in de winkel.

afb4718.jpg


Wordt vervolgd...
 
De motor dus opgehaald.
Een alles-in-één pakketje met: Motor, vertraging, prop, spinner.

afb4881.jpg


Zo zit hij erin

afb4883.jpg


De speedcontrol.

afb4882.jpg


En zo is hij bestickerd.
Stoer vliegtuig niet ? :wink:

afb4879.jpg


Hij vliegt echt super.
Mooie bochten met de rolroeren
Heel stabiel en veel vermogen in de lucht.

Heeft wel een lange aanloop nodig om op te stijgen en vreet accu's,
maar dat komt waarschijnlijk door mijn vlieggedrag en omdat ik er maar geen genoeg van kan krijgen.

afb4880.jpg



Cessna clubje.. :wink:

afb4878.jpg
 
Het leuke zou zijn, als je nu de details erbij zou zetten.

Hoeveel toeren de motor draait. :?:

Propmaat. :?:

Hoeveel cellen, en welke :?:

hoeveel ampere je trekt. :?:

De vliegtijd. :?:

Gewicht. :?:

Worden de accu's erg heet, of worden ze goed gekoelt. :?:

Als je deze vragen beantwoord, is je bouw verslag pas echt af.
En kunnen anderen er ook veel meer mee.
Alvast bedankt.
En veel vliegplezier.
 
Hoeveel toeren de motor draait. 24300 rpm vertraging is 1/3 dus 8100 voor de prop

Propmaat. 12 x 8

Hoeveel cellen, en welke 8 cellen GP 3000 mah NIMH (multiplex)

hoeveel ampere je trekt. 32 a max

De vliegtijd. Ga ik straks meten

Gewicht. 2380 gr

Worden de accu's erg heet, of worden ze goed gekoelt.

Ze worden redelijk warm, valt nog net binnen het aanvaardbare, maar de koeling van het vliegtuig is niet zo goed.
Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Een gat in de voorruit ?
 
Kijk dat is snel en erg duidlijk
Alvast bedankt.

Ja de koeling, dat is meestal lastig bij schuim modellen.
Omdat de accu, er meestal zo netjes inpast.
Als je in de voorruit een gat maakt, is dat niet zo mooi.
En je moet achter een gat hebben wat minstens 2 keer zo groot is.
Anders kan de lucht niet weg.
Je moet even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Probeer in iedere geval, de lucht langs de accu te laten stromen.
Misschien aan de binnenkant, ook aan de zijkant wat weg halen.
Zodat de accu langs de zijkant van de accu kan stromen.
Kan je niet ondervandaan, een gat maken schuin omhoog?
Pas wel op voor te veel verzwakken.
Misschien kan je hier wat mee.
succes
 
Magpie zei:
Hoeveel toeren de motor draait. 24300 rpm vertraging is 1/3 dus 8100 voor de prop

Hoeveel heb je gemeten op de prop. Dit lijkt op onbelast toerental/3
Ik schat rond de 6000 rpm.
Voor 8100 toeren heb je heel wat meer vermogen voor nodig.
 
Dan zou best wel eens kunnen, ik kwam tenminste al lekker over de 40 ampere heen.
En dat leek mij wel erg veel.
 
Hou er rekening mee dat je de motor, vertraging en propellor apart moet kopen.
Dit setjes kostte mij 30 euro, maar ik heb het toestel ook maar 100 euro's betaald.
 
Sorry ik weet het al 119 euro bij Quartel
84 Euro bij Wiggerich.

Heb hem deze week even in de handen gehad en ben onder de indruk. Dit is eigenlijk precies de maat die ik zoek, hmmmmmm

Leuk om je bouwverslag te zien. Kun je eens iets vertellen over je ervaringen tot nu toe (ik geloof nu een half jaartje verder). Hoe langzaam laat hij zich vliegen?

Voor tips over aandrijvingen enzo kun je ook hier eens kijken http://www.rclineforum.de/forum/thr...ca6306ea2b0e3e&hilight=magister&hilightuser=0 of hier http://www.rclineforum.de/forum/thr...ca6306ea2b0e3e&hilight=magister&hilightuser=0
 
hoelang kon je nu ongeveer vliegen met de originele accu?

groetjes Peter
 
Rol@nd,

Een mooie kist zeg......
En, een goede keuze :D


Ik heb de volgende vraagjes:

1. In jouw draadje zie ik een gewicht van +- 2.4 kg
is dat het gewicht van de kist met motor, bvattereij , ontvanger , servo's ?

2. wat is de wingspan van de kist ?
3. wat is de vleugeloppervlakte ?
4. welke motor wordt er gebruikt (vermogen ....?)
5. welke prop wordt er gebruikt ? (dia, spoed)


veel sucses verder met de testvlucht

vriendelijke groeten,
steffe
 
heb je ook de origeneel lader en batterij bij dit pakket mijn vraag is hoe moet ik mijn lader instellen ?

bedankt alvast en waarop sluit je hem aan deze lader ?
 
Back
Top