Bouwverslag Nitro catamaran

Hallo allemaal,

ik vaar al weer een tijdje met deze cat, maar ik wil toch nog even een kort bouwverslagje laten zien hoe ik deze nu eigenlijk gebouwd heb. Zal het niet tot in elke detail laten zien (zoveel foto's heb ik ook weer niet) maar even globaal alles..

De romp heb ik eerst voor iemand anders gebouwd, maar ik heb de romp terug gekocht toen deze stopte om alleen met helicopters verder te gaan.
Heb toen de romp afgemaakt naar mijn smaak en sindsdien het een en ander nog veranderd

Maar alles begint natuurlijk bij: de tekeningen! Heb deze zelf ontworpen en gemaakt en geprint op A4 papier. De spanten waren op het langst 95cm, dus er was enige creativiteit voor nodig om dit netjes aan elkaar te plakken..
IMG_1949.jpg

Daarna ipv het papier op het hout te plakken, krijt aan de achterkant erop gedaan, tekening vast tapen en overtrekken. Resultaat:
IMG_1950.jpg

IMG_1952.jpg

En daarna de andere spanten en ze uitgesneden met een stanleymes (met vast blad en metalen handgreep). Het hout is trouwens 2mm berkentriplex voor de spanten en 1mm berken voor de beplating. De spiegel is van 2 lagen 2mm..

Langsspanten gelijk aan elkaar maken:
IMG_1956.jpg

Deel van het frame los in elkaar gestoken:
IMG_1959.jpg

IMG_1961.jpg

IMG_1964.jpg

De tunnel erin gelijmd (romp op het moment van lijmen wel in de bouwmal zetten)
IMG_1968.jpg

Loopvlakken gemaakt. Ik heb de onderkant uit losse delen opgebouwd, het kan echter eenvoudiger door eerst de onderkant dicht te maken en daarna pas de loopvlakken etc. aan te brengen:
IMG_2048.jpg

Hardware passen:
IMG_2103.jpg

De 3,2 mm flexas is reeds vervangen voor een van 4,7mm ivm de krachten van de motor

Motorsteunen maken, achter de oude, voor de nieuwe:
IMG_3751.jpg

En geinstalleerd op het 'hart' van de boot! Een 7,5cc CMB motor:
IMG_3754.jpg

Motorsteunen passend gemaakt op de motor en radiobox. De radiobox is laatst naar achter verplaatst omdat het zwaartepunt anders niet op 29% uit kwam. HIer heb ik echter nog geen foto's van:
IMG_3802.jpg

epoxyen, schuren, bijplamuren, grondverf, schuren..
IMG_4322.jpg

En dan eindelijk wat kleur! Mooi rood is niet lelijk.. :)
IMG_4346.jpg

IMG_4350.jpg

.. maar wel enigzins saai! Dus raampje erop gespoten en stickers aangebracht. Daarna af laten lakken bij de autospuiter:
IMG_4677.jpg

IMG_52441000x360.jpg

IMG_52451000x437.jpg

En natuurlijk de binnenkant niet te vergeten! Alles afgewerkt en ingebouwd:
IMG_5251.jpg

IMG_5535.jpg

En nog wat vaarfoto's! Er stond een flinke wind in Sneek, zat tegen een storm aan.. Hard varen kon gewoon niet, fun varen wel:
DSC_0497.jpg

What goes up..
DSC_0589.jpg

...must come down..!
DSC_0590-1.jpg

DSC_0591.jpg

En een paar van nuenen, toen het gelukkig wel mooi weer was :D
Nuenen20081151.jpg

NUENEN-8551000x359.jpg

De romp heeft hier en daar wat aanpassingen gehad en loopt nu zoals ik het wil. De snelheid moet nog omhoog, maar dat is een kwestie van veel testen en afstellen.
Momenteel ligt de snelheid op 72,9km/h, wat straks 80+ moet worden..

NOg een paar gegevens:

Model: eigen ontwerp 'cold cannon M'
Motor: .45 CMB + CMB uitlaat
Lengte: 950mm
breedte: 300mm
Snelheid: 72,9km/h (GPS gemeten)

Zo nu en dan zal ik hier een update gaan plaatsen als ik weer iets veranderd heb of de snelheid verbeterd is :)

tot zover nu even...

grtz jurriaan

Laatst bewerkt:
heej jurr mooie vaar foto's hoe kom je daar aan:lol::lol::lol:

mooi verslagje...

blijft een leuke boot om mee te varen :rolleyes:

spreek je snel weer .

greetz jaimy

cool

ik was ff aan het rond kijken op het forum zie ik speedboten staan.
ik dacht ff kijken dan maar, toen zag ik die fotos en dacht ik wtf hoe kan je zo iets moois maken:confused:

ps. ik heet ook jaimy

@ jaimy O, je kon de foto's wel zelf gemaakt hebben zeker haha! Ben er tevreden mee
Moeten maar weer eens een weekend knallen en bier doppen poppen ;)

@ jaimygo, sja heel veel geduld en wat inzicht :) Romp is niet in 1 dag gebouwd, heb eerst een ontwerp gemaakt wat een aantal keren aangepast is. Daarna een 3d model gemaakt van de spanten en ze omgezet naar 2d. En de rest, wat snijden, plakken en schuren tot je het resultaat hebt gekregen wat je voor ogen had :D

hihi nog een jaimy die je nog is op de zelfde manier schrijft ook :)

@ jurr
ik kom zeker weer is die kant op..
heb nou een rijbewijs EN een auto :wink:
als er dan maar wel een biertje voor me koud staat en een fiets :P

spreek je snel er over :wink:

greetz jaimy

DAMN wat is toch mooi, respect, grote klasse!
Maar dat je cat zo diep in het water duikt, is ie zwaar?
Echt geweldig mooi!

dit is echt mooi:eek:

maar is het triplex hout niet wat aan de dunnen kant, de spanten?

mvg vincent

Wat een ontzettend gaaf ding, dit staat al een tijdje op mijn lijst om dit eens te bouwen. Ben benieuwd naar het eerste filmpje, kwaliteit van de foto's vraagt naar meer.

Groeten van Pascal

@ Wim, dank je! Cat is totaal niet zwaar, nog geen 4 kilo vaarklaar! Dat is voor een cat van een krappe meter echt licht :D Met wind is het dan ook tricky varen (wat ik dus erg leuk vind ghehe)

@ Vincent, meer dan voldoende dikte die 2mm voor de spanten. Romp is goed stijf en kan klappen weerstaan. De beplating van 1mm heeft het wel te voorduren gehad, maarja, steigers en boeien zijn nou eenmaal niet zo zacht :P Vaak gebruiken mensen overkill aan plaatdikte voor hun modellen. 3mm hout is een goede dikte voor een 140cm model. Spanten zouden 4mm kunnen, maar daar is zelfs 3mm al goed.

@ Pascal, zodra ze weer in elkaar zit zal ik proberen een filmpje te maken!

Op het moment ligt mijn cat uit elkaar om de schade te repareren. Na het meerdere keer meepakken van een boei op nuenen had ze wat lichte schade opgelopen. 2 weken terug flipte ze en ging op de kop verder, zo de steiger binnen. Ook hier weer beperkte schade, maar zie liever een gaaf model! Dus ben nu bezig de schade te herstellen en dan word ze komende week weer gelakt!

grtz

Dit is trouwens het originele model:

electro rompje
70cm lang
23cm breed

Heel kort filmpje (accu leeg)

De eerste kleuren
jur.jpg

Na verbouwing andere kleuren
DSC_0649512x340.jpg

DSC_0650512x340.jpg

DSC_0656512x340.jpg

Laatst bewerkt:
@ Vincent, meer dan voldoende dikte die 2mm voor de spanten. Romp is goed stijf en kan klappen weerstaan. De beplating van 1mm heeft het wel te voorduren gehad, maarja, steigers en boeien zijn nou eenmaal niet zo zacht :P Vaak gebruiken mensen overkill aan plaatdikte voor hun modellen. 3mm hout is een goede dikte voor een 140cm model. Spanten zouden 4mm kunnen, maar daar is zelfs 3mm al goed.

Ik wil graag een 1,25 cm crackerbox maken, met benzinemotor er in, is de dikte van de spanten dan ook voldoende? en hoezo heb jij niet gekozen voor een benzine of nitro motor?

mvg vincent

sorry dat ik even oftopic ga:eek:

Ik heb gekozen voor electro in de 70cm versie omdat ik eerst vaarde in een woonwijk (dus geluid) en vooral omdat met electro hoge snelheden te behalen zijn!
Omdat ik ook een boot met meer vaartijd wilde hebben, heb ik de 95cm versie opgebouwd met een 7,5cc nitro motor.
Een 140cm model, met benzine motor, komt nog wel eens. Eerst te weinig tijd ervoor helaas..

Voor een crackerbox word vaak 4mm gebruikt voor de spanten en 1,5mm voor de beplating. 3mm beplating kan ook wel, is alleen iets moeilijker te verwerken

off topic geeft niet, gaat tenslotte om houtbouw, en dat is mooi!

grtz

ach, de snelheid is zeker leuk, maar niet mijn einddoel!
Met de electro wil ik over de 100km/h dit jaar. De nitro 80+km/h ongeveer.
Heb dus nog wat te doen in de afstelling, maar dat gaat zeker goedkomen!

De electro heeft nu een grotere en snellere motor EN lipo's (kokam 30c) ipv cellen :)
Alleen laad mn lader geen lipo's, dus die moet even vervangen worden voor een nieuwe lader zodat ik met de lipo's in de weer kan!

grtz

05-07-2008

Dit weekend de laatste schade van de steiger en nuenen gespoten, morgen gaat ze naar de spuiter voor nieuwe blanke lak! Komende week ben ik weg, daarna zal ik de romp opnieuw gaan opbouwen. Veel zal er niet veranderen, alleen zal er een tweede tank toegevoegd gaan worden. Zo kan ik langer achter elkaar varen als ik dat wil.

update over een week!

grtz

jeps, cat is geheel eigen ontwerp en bouw ;)
Tekeningen zijn dan ook niet online te vinden
Zijn andere plannen met de romp, dus kan deze nog niet vrijgeven :)

11-07-2008
De romp is weer gerepareerd en gelakt, kan deze morgen weer ophalen bij de spuiter!
Zodra deze er weer is een kleine foto update

grtz

Back