Hallo allemaal,
ik vaar al weer een tijdje met deze cat, maar ik wil toch nog even een kort bouwverslagje laten zien hoe ik deze nu eigenlijk gebouwd heb. Zal het niet tot in elke detail laten zien (zoveel foto's heb ik ook weer niet) maar even globaal alles..
De romp heb ik eerst voor iemand anders gebouwd, maar ik heb de romp terug gekocht toen deze stopte om alleen met helicopters verder te gaan.
Heb toen de romp afgemaakt naar mijn smaak en sindsdien het een en ander nog veranderd
Maar alles begint natuurlijk bij: de tekeningen! Heb deze zelf ontworpen en gemaakt en geprint op A4 papier. De spanten waren op het langst 95cm, dus er was enige creativiteit voor nodig om dit netjes aan elkaar te plakken..
Daarna ipv het papier op het hout te plakken, krijt aan de achterkant erop gedaan, tekening vast tapen en overtrekken. Resultaat:
En daarna de andere spanten en ze uitgesneden met een stanleymes (met vast blad en metalen handgreep). Het hout is trouwens 2mm berkentriplex voor de spanten en 1mm berken voor de beplating. De spiegel is van 2 lagen 2mm..
Langsspanten gelijk aan elkaar maken:
Deel van het frame los in elkaar gestoken:
De tunnel erin gelijmd (romp op het moment van lijmen wel in de bouwmal zetten)
Loopvlakken gemaakt. Ik heb de onderkant uit losse delen opgebouwd, het kan echter eenvoudiger door eerst de onderkant dicht te maken en daarna pas de loopvlakken etc. aan te brengen:
Hardware passen:
De 3,2 mm flexas is reeds vervangen voor een van 4,7mm ivm de krachten van de motor
Motorsteunen maken, achter de oude, voor de nieuwe:
En geinstalleerd op het 'hart' van de boot! Een 7,5cc CMB motor:
Motorsteunen passend gemaakt op de motor en radiobox. De radiobox is laatst naar achter verplaatst omdat het zwaartepunt anders niet op 29% uit kwam. HIer heb ik echter nog geen foto's van:
epoxyen, schuren, bijplamuren, grondverf, schuren..
En dan eindelijk wat kleur! Mooi rood is niet lelijk..
.. maar wel enigzins saai! Dus raampje erop gespoten en stickers aangebracht. Daarna af laten lakken bij de autospuiter:
En natuurlijk de binnenkant niet te vergeten! Alles afgewerkt en ingebouwd:
En nog wat vaarfoto's! Er stond een flinke wind in Sneek, zat tegen een storm aan.. Hard varen kon gewoon niet, fun varen wel:
What goes up..
...must come down..!
En een paar van nuenen, toen het gelukkig wel mooi weer was
De romp heeft hier en daar wat aanpassingen gehad en loopt nu zoals ik het wil. De snelheid moet nog omhoog, maar dat is een kwestie van veel testen en afstellen.
Momenteel ligt de snelheid op 72,9km/h, wat straks 80+ moet worden..
NOg een paar gegevens:
Model: eigen ontwerp 'cold cannon M'
Motor: .45 CMB + CMB uitlaat
Lengte: 950mm
breedte: 300mm
Snelheid: 72,9km/h (GPS gemeten)
Zo nu en dan zal ik hier een update gaan plaatsen als ik weer iets veranderd heb of de snelheid verbeterd is
tot zover nu even...
grtz jurriaan
ik vaar al weer een tijdje met deze cat, maar ik wil toch nog even een kort bouwverslagje laten zien hoe ik deze nu eigenlijk gebouwd heb. Zal het niet tot in elke detail laten zien (zoveel foto's heb ik ook weer niet) maar even globaal alles..
De romp heb ik eerst voor iemand anders gebouwd, maar ik heb de romp terug gekocht toen deze stopte om alleen met helicopters verder te gaan.
Heb toen de romp afgemaakt naar mijn smaak en sindsdien het een en ander nog veranderd
Maar alles begint natuurlijk bij: de tekeningen! Heb deze zelf ontworpen en gemaakt en geprint op A4 papier. De spanten waren op het langst 95cm, dus er was enige creativiteit voor nodig om dit netjes aan elkaar te plakken..

Daarna ipv het papier op het hout te plakken, krijt aan de achterkant erop gedaan, tekening vast tapen en overtrekken. Resultaat:


En daarna de andere spanten en ze uitgesneden met een stanleymes (met vast blad en metalen handgreep). Het hout is trouwens 2mm berkentriplex voor de spanten en 1mm berken voor de beplating. De spiegel is van 2 lagen 2mm..
Langsspanten gelijk aan elkaar maken:

Deel van het frame los in elkaar gestoken:



De tunnel erin gelijmd (romp op het moment van lijmen wel in de bouwmal zetten)

Loopvlakken gemaakt. Ik heb de onderkant uit losse delen opgebouwd, het kan echter eenvoudiger door eerst de onderkant dicht te maken en daarna pas de loopvlakken etc. aan te brengen:

Hardware passen:

De 3,2 mm flexas is reeds vervangen voor een van 4,7mm ivm de krachten van de motor
Motorsteunen maken, achter de oude, voor de nieuwe:

En geinstalleerd op het 'hart' van de boot! Een 7,5cc CMB motor:

Motorsteunen passend gemaakt op de motor en radiobox. De radiobox is laatst naar achter verplaatst omdat het zwaartepunt anders niet op 29% uit kwam. HIer heb ik echter nog geen foto's van:

epoxyen, schuren, bijplamuren, grondverf, schuren..

En dan eindelijk wat kleur! Mooi rood is niet lelijk..



.. maar wel enigzins saai! Dus raampje erop gespoten en stickers aangebracht. Daarna af laten lakken bij de autospuiter:



En natuurlijk de binnenkant niet te vergeten! Alles afgewerkt en ingebouwd:


En nog wat vaarfoto's! Er stond een flinke wind in Sneek, zat tegen een storm aan.. Hard varen kon gewoon niet, fun varen wel:

What goes up..

...must come down..!


En een paar van nuenen, toen het gelukkig wel mooi weer was



De romp heeft hier en daar wat aanpassingen gehad en loopt nu zoals ik het wil. De snelheid moet nog omhoog, maar dat is een kwestie van veel testen en afstellen.
Momenteel ligt de snelheid op 72,9km/h, wat straks 80+ moet worden..
NOg een paar gegevens:
Model: eigen ontwerp 'cold cannon M'
Motor: .45 CMB + CMB uitlaat
Lengte: 950mm
breedte: 300mm
Snelheid: 72,9km/h (GPS gemeten)
Zo nu en dan zal ik hier een update gaan plaatsen als ik weer iets veranderd heb of de snelheid verbeterd is

tot zover nu even...
grtz jurriaan
Laatst bewerkt: