Bouwverslag OcCre Buccaneer & Golden Hind

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rudi 070, 29 jan 2020.

  1. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Piepkleine update:

    Het zit een klein beetje tegen, ik had een Proxxon Delta sander OZI/E gekocht voor het schuurwerk maar al binnen 1 dag begon hij opeens heel erg te hoesten (herrie te maken) dus ik ging terug naar de winkel en nu is hij al een paar weken voor quarantaine terug naar Proxxon. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat het nog wel even kan duren voor hij terug komt omdat Proxxon maar eens in de zoveel tijd aan versturen doet om verzendkosten te besparen :(.
    Ik ben nu dus maar met de hand aan het schuren en daar gaat meer tijd in zitten dan ik dacht en vanwege Corona heb ik juist minder tijd (ik werk als roostermaker op een school, veel ziekmeldingen inclusief de collega die het voor mij waarneemt op mijn vrije dag dus ik werk nu 5 dagen ipv 4).

    [​IMG]

    Ik ben wel redelijk tevreden over de romp nu maar er moeten nog veel randjes glad geschuurd worden.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp rudi
     
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hallo Rudi. Alles verloop sommer klopdisselboom! baie mooi.

    Vriendelijk groet - Heinrich
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ist dat een schuurmachine?
     
  5. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Het is een driehoek schuurmachine, een soort mouse maar dan kleiner en je kunt er zaagjes opzetten zoiets als fein ook heeft. Best een mooi ding (ben een klein beetje proxxon fan :oops:) maar de service dienst van proxxon is heel snel en goed naar wat ik weet.
     
  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Die proxxon schuurmachientjes zijn goed maar ze kunnen niet veel kracht hebben. Ik heb er al 2 naar de ..... geholpen door puur te veel kracht zetten.
    Ook opletten dat je niet te lang schuurt dan worden ze warm en kunnen dan nog slechter tegen te hard schuren.
     
  7. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is denk ik wat ik verkeerd gedaan heb, hard drukken heb ik niet gedaan maar hij was wel heet toen die stuk ging.
     
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Maar ze zijn zeer coulant bij de service dienst van Proxxon in duitsland hoor. Tenminste dat is mijn ervaring.
    1x hoefde ik maar te betalen de tweede keer kreeg ik garantie.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    We zijn weer een klein beetje verder. Er moest veel (eigenlijk alleen maar) schuurwerk gebeuren dus ik zat nog een beetje te wachten op de reparatie van mijn proxxon schuurmachientje. Mijn hoofd stond er door de corona crisis ook niet heel erg naar.
    Maar ik begin een beetje te wennen aan de hele nieuwe situatie (die denk ik nog heel lang gaat duren) en ik was het wachten op de reparatie ook een beetje zat dus ik ben maar aan het schuren geslagen met de hand. Daar is veel meer tijd in gaan zitten dan je aan de vooruitgang kan zien vind ik. Het lijkt of er bijna niets gebeurd is maar er zitten behoorlijk wat schuur-uurtjes in. Maar voor nu zit het er wel even op, ik ben nu weer toe aan wat bouwactiviteiten.
    Btw, het schuurmachientje is nog steeds niet terug, die ben ik nu al bijna 6 weken kwijt :(.

    [​IMG]
    Het meeste schuurwerk zat hem in de Buccaneer maar daar ben ik nu toe aan de tweede laag van de beplanking van de romp.

    [​IMG]
    Ook aan de Golden Hind moest ik nog wat schuren maar daar ben ik nu de wanden aan het plaatsen. Na het schuren van de spanten kan daarna de eerste beplanking beginnen.
     
    Freubelaer, Stephan Kertész en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hi Rudi. Everything is now delayed with the virus. And then customs only adds to the problem. There is such a backlog of emergency medical supplies ... and that goes for most countries.
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  11. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]
    De wanden van de Golden Hind zijn nu geplaatst en de spanten geschuurd.

    [​IMG]
    Ik zat nog te kijken naar de derde geschutspoort (vanaf de boeg gezien) omdat ik het zo onhandig vond dat die half voor een van de spanten zit. Toen pas viel me op dat hij eigenlijk ook vreemd ver naar voren geplaatst is, veel dichter op de tweede dan de vierde.
    Ik besloot nog eens goed te kijken naar de foto’s in de BB en toen zag ik dat in de eerste helft van de BB die geschutspoort ook zo ver naar voren zit maar dat vanaf ongeveer de helft plotseling op alle foto’s die poort wel normaal geplaatst is. Na nog wat googelen op foto’s van replica’s van de Golden Hind (er zijn er twee voor zover ik weet) heb ik besloten de poort te verplaatsen.

    [​IMG]
    Hier het resultaat van de verplaatste geschutspoort. Ik heb het gat van de oorspronkelijke locatie ook even opgevuld maar dat is eigenlijk niet nodig omdat er toch nog beplanking overheen gaat maar zo kan ik me iig niet vergissen.

    [​IMG]
    Op de Buccaneer gaat ondertussen de tweede laag beplanking stripje voor stripje zijn gang. Ik ben bij deze tweede laag eerder begonnen met verjongen maar ook bij deze dunne stripjes blijf ik het lastig vinden om aan te voelen wat een natuurlijke buiging is.
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    De poorten zitten er na je aanpassing veel mooier in Rudy, en tja wat dat aanvoelen van de buiging betreft dat is iets wat je inderdaad zelf moet aanvoelen. Als het plankje gaat “torsen” en je moet flink gaan wringen dan merk je dat best wel hoor, maar voorlopig ziet het er strak uit :worship::worship:
    Succes verder
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  14. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]
    De eerste beplanking van de Golden Hind is ook begonnen. Ik heb wat balsa blokjes aan de boeg toegevoegd. Het staat niet in de BB en ik heb het bij de Buccaneer dan ook niet gedaan maar ik vond het toch wel handig.

    [​IMG]
    De eerste plankjes zitten er denk ik beter op dan op de Buccaneer. Toen ben ik ook te ver doorgegaan zonder verjonging en heb ik 8 gangen geplaatst voordat ik van de kiel af ging werken. Ik heb nu 6 huidgangen gedaan en misschien is dat nog steeds wel 1 teveel.

    [​IMG]
    [​IMG]
    De tweede laag beplanking op de Buccaneer is nu klaar op de romp (onder de geschutspoorten), to be continued ...
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    dat zit er mooi op hoor rudi
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Die tweede laag lyk baie mooi, Rudi!
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Netjes hoor :thumbsup::thumbsup:
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat zit er netjes op!! En inderdaad ook ik kreeg de beste resultaten met eigenlijk direct verjongen. Ik ben na 2 stroken gelijk gaan verjongen.
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.
  19. Rudi 070

    Rudi 070

    Lid geworden:
    9 okt 2018
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Den Haag
    Tijd voor een update. De bouw heeft wel wat te lijden onder het mooie weer, de meeste vrije tijd gaat nu wel in natuurfotografie zitten, maar het ligt niet stil.

    [​IMG]
    [​IMG]
    De romp van de Golden Hind is nu ook dicht.

    [​IMG]
    Als we even teruggaan in de geschiedenis en kijken naar de eerste beplanking van de Buccaneer dan ben ik iig wel tevreden over de vordering die ik boek op het gebied van beplanken. Perfect zal het nog niet zijn maar ik zal nu geen plamuur nodig hebben om hier een goede basis voor de tweede laag van te maken. Het geeft me goede hoop voor het bouwen van een schip met enkele beplanking.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor de beplanking van de spiegel van de Buccaneer heb ik wel even moeten nadenken wat ik moest doen met het gedeelte boven het balkon omdat het plafond, om het zo maar te noemen, toch wel veel hoger zit dan de foto van de BB doet suggereren. Ik heb het toch maar wat opgevuld met wat latjes. Bij de Golden Hind is het zelfs nog erger.
    De bodem van het balkon is ook aangebracht. Hier zat ik een beetje tegenaan te hikken omdat dat zo slecht paste dat ik me de hele tijd zat af te vragen of ik ergens iets fout gedaan had. Over het algemeen past alles namelijk vrij goed in deze bouwpakketten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu ze allebei op hun standaard kunnen staan kan ik ook wat side by side foto's nemen.
     
    Jaques, Prutsertje, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt alle twee
     
    Rudi 070 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina