Bouwverslag P-38 "lightning"

Ah, Ik heb hier zojuist nog twee foto’s gevonden.

stuurkabels_rechts.JPG

De rechter vleugelhelft heb ik inmiddels voorzien van stuurstangen. Ja….hmmm, echt optimaal is het niet,maar ik kon niets anders verzinnen, gelukkig valt de weerstand door het gekronkel heel goed mee.
De bouwtekening was voorzien om een scharnierpunt te maken ergens midden in de vleugel en dan met twee stuurstangen te werken om zo de haakse bocht te krijgen.
Ik zie zo’n scharnierpunt niet echt zitten i.v.m. teveel speling.
Ook de plaatsing van de servo’s heb ik aangepast. De bouwtekening gaat ervan uit dat alle servo’s in de middengondel (cockpit) komen, zo worden alle flaps bestuurd door 1 servo. De stuurkabels moeten dan elke keer vast/losgekoppeld worden bij het opzetten van het toestel. Ik ga de servo’s in de vleugelhelften plaatsen zodat ik alleen maar de servokabels aan hoef te sluiten. Voor de flaps worden zo 3 aparte servo’s gebruikt. In de vleugels voor de buitenste flaps 1 per vleugel en voor de binnenste flaps 1 servo voor beide in de middengondel.

slots_in_vleugel.jpg

Ik heb sleuven gemaakt in de vleugelbeplanking om hierin de spanten van de romp te lijmen. Ook hier heb ik ook afgeweken van de bouwtekening. De bouwtekening gaat ervan uit dat de romp in twee helften wordt gebouwd en dan over de vleugel wordt heen geschoven. Ik zie hier het nut niet van in en ben van plan om de romp om de vleugel heen te bouwen.

Capriolo,

Je bent lekker bezig om die kist bloedje mooi te maken, waarom niet een manier gebruiken om die stuurstangen te verbergen? Of ben je daar nog mee bezig?

Eventueel kan je twee voorbeelden vinden in het draadje van "Miles Hawk Major" en die van de "62" corsair". Het is net even wat meer werk, maar zeker de moeite waard denk ik.

@ Arvid, Ik heb ook aan die dingen gedacht van de corsair, maar dit is m'n eerste schaalmodel (van alleen tekening), eerste twin, eerste interkbaar landingsgestel. Dus ik hoop dat dit toestel z'n eerste vlucht doorkomt :?

Ik wil dus niet al teveel geld uitgeven aan die kleine dingetjes. Ik ga zeker meer schaalmodellen bouwen en dan wel aandacht schenken aan dit soort details.

Cor

Nu die kronkels zien er niet echt dramatisch uit en als alles dan nog eens zonder al te veel weerstand in elkaar schuift zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken.

Stevo

Jep, het kan zonde zijn van het werk en het geld, klopt helemaal. Ik blijf het volgen. :D

Ik moet er vooral bij zeggen dat het verhaal van de "B52" en de "Dauntless" me aan het schrikken hebben gemaakt. Zoals gezegd; dit is m'n eerste schaalmodel, ik ga me vooral concenteren op het vliegklaar maken en bij latere modellen wat meer op de details.

Cor

Ivm met de aansturing van de rolroeren en de flaps, persoonlijk zou ik dat niet zo doen niet alleen voor het stroeflopen maar ook voor de spelling.
Ik had destijds voor elk rolroer een aparte servo met de aansturing aan de binnenkant (zoals alle aansturingen, zodat er geen enkel stuurheveltje te zien was).
De flaps had ik aangestuurd met de servo´s in de motorgondels, en de buitense delen werden gekoppeld bij het opsteken.
De eerste vluchte heb ik destijds ook gemaakt voor ik begon te spuiten,achter de uitlaten tape geplakt over het spanpapier tegen de olie.

grtjs

@jetpropdlx: Stroeflopen en speling vallen heel erg mee. Ik ben wel erg geinteresseerd hoe je "de aansturing aan de binnenkant" heb gedaan.

Cor

Hee Capriolo,

ff een vraagje misschien is het wel langs gekomen maar heb ik het gemist.

Van welke tekening is jouw P-38 :?:

Degene die wij hebben is uit de "Model Builder Magazine".

Deze versie is niet helemaal je van het maar zeker wel bruikbaar (hij moet toch opgeschaald worden) en verder alles zelf een beetje uitzoeken en ontwerpen is ook niet verkeerd.

Groet,
Berto.

@ capriolo; puik werk tot nog toe, maar voor een eerste twin vind ik dit een gedurf project. ik vlieg nu ongeveer een jaar met mijn Beechcraft D-18 met 2x 7cc en dit is toe nu toe op wat probleempjes na goed verlopen. maar het afstellen van de motoren en het synchroon lopen vereist nog wel wat gepruts en ervaring e.d... ik wil nu binnenkort gaan oefenen met 1 motor uit landing (heb ik nog steeds niet gehad) en ik hoop dat ik hem dan onder controle kan houden (waarschijnlijk 1 motor stationair laten draaien met een schuif?!((valsspelen!))) Je schreef ergens dat je hoopt dat de P-38 tussen de 5 en 10 kg uitkomt! Bij 10kg heb je een vliegende BAKSTEEN!! ik heb met 4,5 kg bij mijn Beech en super groot vleugeloppervlak een rustige binnenkomer maar 10 kg vlieg je volgens mij met halfgas binen wat resulteerd in kromme poten en schade

ik wil je niet ontmoedigen maar enkel aandachtspunten geven. Ga vooral door want de mensen op het veld hebben nu al een jaar tegen mijn beech aangekeken, maar smeken nog iedere keer of ik nog een keer ga vliegen en kwijlen zonder uitzondering van het rustige gesnor van de twee motors synchroon

Hoi Pieteralje,

Ik volg met smart de P-38 draad daar wij ook van plan zijn om deze schitterende kist te gaan bouwen maar dan iets groter.

Ik had ooit wel eens begrepen dat niet synchroon lopende motoren niet zo`n heel groot probleem is (natuurlijk geen honderden toeren verschil 8O ) maar dat ze wel gelijkmatig moeten oppikken en afzakken :P .

Klopt dit of niet :?:
Tuurlijk goed synchroon lopende motoren is het mooist maar zoals je zelf al aangeeft niet altijd makkelijk haalbaar.

Nog even iets, heb jij de motoren van jouw Beechcraft D-18 gelijk aangestuurd zonder mogelijkheid om de motoren apart te trimmen :?:

Ik zat er namenlijk al aan te denken om een extra schuif of draairegelaar in mijn zender te bouwen waarmee 1 motor kan worden afgesteld qua toeren t.o.v. de andere motor.

Mocht het model dan tijdens de vlucht (zeker de eerste vluchten) de neiging hebben om weg te draaien doordat de motoren niet gelijk lopen dan kan dat hiermee opgevangen worden ipv tegen roer te geven wat weer extra nadelen met zich meebrengt.

Is dat wat of niet :?: en hoe ondervangen andere deze mogelijke problemen met twins :?:

Greetingz,
Berto.

Berto zei:
Ik zat er namenlijk al aan te denken om een extra schuif of draairegelaar in mijn zender te bouwen waarmee 1 motor kan worden afgesteld qua toeren t.o.v. de andere motor.
Berto.

Lijkt me inderdaad de beste oplossing. Ik heb vroeger een paar twins en een 4 motorige Hercules gehad waarvan de motoren allen met 1 servo werden aangestuurd. Moeilijk af te regelen en met een 4 motorig toestel wordt het al helemaal belachelijk. Als je zender het toelaat dan zou ik voor die oplossing gaan. Een vriend van mij had dit ook met zijn LET Morava gedaan en het was veel relaxer om de motoren zo af te regelen. Anders staat daar al één motor dapper te draaien die reageerd op elke stick input die je toepast op de motor die nog moet opgestart worden.

Stevo

bij 2 gelijke motoren en een gelijke aansturing (dus elk punt op de stick geeft op beide carbarateurs dezelfde uitslag) heb je niet heel veel toeren verschillen. kost behoorlijk wat afstel tijd op je bureau, maar ik garandeer je dat je de tijd die je daar aan besteed ruimschoots terugverdiend door een beter vliegende kist (nog niet gesproken van een crash van je 1 year build model).
Het kleine beetje verschil dat je hebt zul je niet met een schuif of draaiknop op je zender tijdens het vliegen gaan verzetten, omdat je al je vingers nodig hebt om de kist te vliegen. eventuele kleine verschillen kun je met richting wegtrimmen in de lucht. mijn belang was alleen om te simuleren dat er een motor uitvalt.
(trouwens ik stel al een jaar lang de motor op het gehoor af, de sterkste motor terugregelen naar de zwakkere, en heb nog nooit slecht gevlogen door verschillende toerentallen. je kunt precies horen wanneer de motoren gelijkop draaien en over het hele bereik zijn er altijd gebieden waar behoorlijke toeren verschillen zijn)

je kunt natuurlijk altijd met een schakelaar (aan/uit) regelen dat je motoren met de richting mee gaan lopen(mix). dus stuur je links met richting, dan gaat de rechter motor harder draaien en links minder toeren. (weet ik verder niet hoe dat vliegt, maar doen ze in het echt ook)

@ Berto, ik heb 1 servo per motor. gewoon een mini servo op de plaat van de motorbevestiging. deze twee heb ik allebei hetzelfde genoemd in de zender (MPX 3010) en gevolg is dat ze allebei mooi gelijk opgaan. moet nog even nadenken over een mix tussen deze twee kanalen dat ik er één motor kan uitschakelen. (durf ik eigenlijk niet want ik wil mijn kist nog niet kwijt :? )

Hee Pieteralje,

Het sturen in het echt met de motoren doen ze alleen op grote kisten, in de kleine luchtvaart wordt dit niet toegepast.

Wat betreft de aansturing van het gas was ik toch al van plan dit via 1 mini servo per motor te laten verlopen zo ook de ailerons die zullen direct aangestuurd worden door elke aileron een servo, dit pas ik op al mijn kisten toe en bevalt mij beter dan het toepassen van bowdenkabels of stangen.

Wat alleen een beetje een nadeel is van dit draadje, is dat ik steeds meer me eigen ga bezig houden met de P-38 ipv met de Snoopy en de Mustang.
Ik ben nu alweer op het punt dat ik zaterdag de tekening alvast op ware grootte wil printne en dan is het hek van de dam.

ik moet mezelf beheersen om niet alvast met de ribben en spanten te gaan beginnen, maar ja, Nog even volhouden.

De Snoopy II is grofweg klaar, dan de Mustang nog even en dan mag ik van mezelf pas aan de P-38 beginnen :wink:

We houden vol :!:

Greetingz,
Berto.

@Berto: Tekeningen zijn van FMT, en al heel wat jaren oud. Er zit een vrij groot verloop in de tekeningen en de ribben passen niet helemaal, ook heb ik al een paar foutjes gezien, met name de torsie van de vleugel klopt niet met beschrijving en tekening.
Met (grote) vliegtuigen wordt niet met de motoren gestuurd, normaal draaien de motoren synchroon. Tijdens het taxien wordt wel eens aan 1 kant meer "gas" gegeven om te helpen bij de nauwe bochten, maar daarmee houdt het sturen met motoren op.

@pieteralje: Het gewicht, dat wordt misschien wel een probleempje. De tekening gaat uit van 7,5 kg (als ik met het goed herinnerd), maar de 4-taktjes van mij gaan al meer wegen, het intrekbaar landingsgestel is al zo zwaar als een baksteen en dan nog al die extra servo's :-( . Ik doe m'n best om het model zo licht mogellij te houden. Maar of het ooit (goed) gaat vliegen ???????\

Cor

Ik dacht eigenlijk dat bij 1:1 vliegtuigen de zuigermotoren juist niet synchroon mochten lopen

@jacques, ik heb maar 1 type twin zuigermotor gevlogen en dat was de "seneca" deze motoren werden na take off gesynchroniseerd.
Daarnaast; als props niet synchroom draaien ontstaat er een heel irritant geluid. Veel passagiers worden daar kotsmisselijk van.

Leuk :D , ik heb ook op de Seneca gevlogen.
Maar mij hebben ze wijsgemaakt dat het synchroon draaien niet mocht omdat de trillingen het eigen trilling getal van het toestel benaderde.

En het naar de .... zou trillen. 8O

Het devies was om de motoren net niet synchroon te laten draaien. :P

Maar de clue is hetzelfde de twee sinussen van de motoren mogen niet in fase liggen zodat de pieken en dalen niet bij elkaar opgeteld worden.
Even met het gas rommelen tot dat irritante geluid weg is en de motoren het zelfde toerental draaien. :thumbsup:

@ Jacques:

Zit wat in van die eigenfrequentie. Er zit hier iemand naast me die ATR 42 en dash 8 heeft gevlogen, bij die toestellen worden de props ook gesynchroniseerd.

Cor

Ja klopt , automatisch geloof ik, was het probleem met die Dash van de KLM.

De kneep zit in het verschil tussen synchroon en in fase.
De motoren kunnen het zelfde toerental hebben, maar of ze synchroon lopen is weer iets anders.

Back