Bouwverslag P51-Mustang

Haha.
Ben net met een fotossessie van beplanken begonnen.
Zou hier ook goed van pas komen.
Als die klaar is meld ik het hier wel.

Heb je ook geen plamuur nodig. (wat is dat)
Bij worden die potjes of tubes oud.

Han.
 
Klopt Han.

Bij de bouw van een historisch schip word op de buitenhuid ook geen plamuur gebruikt.
Maar hier gaat het over balsa, ondanks uitzoeken in de hobby winkel heb je toch gauw putjes en krasjes tijdens de bouw, of je moet kontinu met stoffer en blik aan de slag gaan na elk bewerkt plankje.

PS. Kruimeldief kan ook.

Johan.:)
 
Waarom willen jullie altijd alles spiegelglad hebben ?

Hij vliegt er voor geen cent beter om (eerder schlechter) :D

En onder de folie zie je er niks van als er een paar deuken in zitten.

Mvg johan
 
Eerst krijgt alles na een vlinke schuurbeurt een laagje 25grams glasmatje.
En zo als je kunt zien bijna of geen plamuur.

beech%20375.jpg


Daarna met haarscheurvuller de kleine porien in de glasmat vullen.
En schuren maar.



Daarna een grondverfje.
En weer schuren.
beech%20382.jpg


Plankjes plakken voor vleugel.
beech%20287.jpg


beech%20288.jpg


beech%20289.jpg


beech%20295.jpg


Denk alleen dat dit een stapje tever voor je is.!!!!

Han.
 
Haha.
Ben net met een fotossessie van beplanken begonnen.
Zou hier ook goed van pas komen.
Als die klaar is meld ik het hier wel.

Heb je ook geen plamuur nodig. (wat is dat)
Bij worden die potjes of tubes oud.

Han.

GroteFoto-ASZJCG7D.jpg



Ik zag daar toch echt een pot met Albastineplamuur !
 
Ja Han, jij bent nu ook niet de eerste de beste bouwer, prachtig om te zien, maar voor vele te hoog gegrepen.

Mvg Pascal
 
Ja Han, jij bent nu ook niet de eerste de beste bouwer, prachtig om te zien, maar voor vele te hoog gegrepen.

Mvg Pascal

Maar als ik zie dat iemend maar 1% overneemt dan ben ik al blij.
Zo kwam ik laatst een buis tegen, dat gejat was bij mij.
Dat is dan wel weer leuk.
En soms moet je het gewoon proberen.

En Piet kijk hier maar waarom plamuur.
Het was maar een malletje.
Motorkapmalletje.

Nu weer verder met de mustang.
Zo nu zelf bouwen, live natuurlijk.
Han.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met vingers in water gedoopt is het natuurlijk ook een perfekte porienvuller.
Voegde destijds talkpoeder bij spanlak, aangenaam geurtje bij schuren maar porien van het hout werden uitstekend gevuld.
Maar moet Johan(Plotterwelt) wel gelijk geven als je het overtrekt met orakover of dergelijk.
Moet het allemaal niet zo fijn afgewerkt zijn, maar een randje van een mm mag wel eventjes bij geschuurd worden.
Maar bon, ga me maar eens bezig houden met mijn eigen bouwsel, heb nog wel een probleempje op te lossen.

Johan.
 
nou, ik heb weer genoeg info gekregen om over na te denken.
de "dikke laag" plamuur was alleen maar omdat ik het niet mooi rond kreeg met balsahout. de rest van het vliegtuig zal mooi worden (hoop ik)
ik ga 'm niet bedekken met oracover, maar ik ga 'm zilvergrijs spuiten, dus daarom wil ik alles wel mooi glad hebben..
met glasmatten bedekken is ook erg mooi, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen. er zal wel genoeg info te vinden zijn op het forum, maar omdat ik er vanuit ging dat ik ging verven heb ik me daar niet in verdiept.
vergeet niet dat dit mijn eerste project is, met een heleboel ups en downs en uiteindelijk vind ik 'm wel mooi worden.
iedereen bedankt voor alle info tot nu toe
 
Lig er niet van wakker.

Alle komentaar was positief bedoeld, mooi dat je het hebt aangedurft om een eerste toestel zomaar te vergroten.
Zie het dan ook nog normaal vliegen zoals andere toestellen.
Indien niet! heb je toch tenminste de ervaring verworven die je hierna nog te pas komt.

Thumps up.
Johan.
 
Natuurlijk zijn het alleen maar aanmoedigen.
Afkraken is veel makkelijker maar dat doe ik niet.
Heb veel respect voor dit project en bouwer.

Wat ik zelf doe is een map met foto's maken van bouwsituatie's van anderen.
Met het idee, dat kan nog wel eens van pas komen.
Als je de foto ziet weet je al wat er bedoeld wordt.

Succes verder daar.
Je hebt nog alle tijd voordat het mooi weer is.

Han.
 
Hele mooie kist hoor, maar wat me opvalt is dat je wél flaps hebt ingebouwd en géén intrekbaar landingsgestel (als ik het tenminste goed zie).
Meestal zie ik éérst retracts en daarná pas flaps :-)

Klopt.
Intrekbaar landingsgestel heb ik achterwege gelaten omdat ons veld in woerden dit niet toelaat.
Vliegen op een weiland en echt egaal is het niet ,classificatie knollenveld.
Ik weet het ,is geen gezicht natuurlijk en ik had het liever wel gedaan maar het is mij sterk af geraden.
Met die flaps werken moet je weten wat de kist gaat doen.
in theorie weet ik dat wel geeft meer lift ,maar mijn nivo van vliegen is nog niet toe aan een WW2 schaal model.
Ben pas 2 jaar bezig en leer momenteel nog met een Calmato hoog dekker en met de MPX Mentor.
Pas geleden wel een RCM&E model gebouwd de Jitterbug.
Laagdekker maar met een vleugel die zwaar lijkt op de Calmato sports trainer.

Grt Martin
 
Om te testen wat je model doet met flaps kun je - na volledig bouwen, afstellen en invliegen PLUS nadat je weet hoe je toestel in normale omstandigheden reageert - flaps inprogrammeren. Liefst op een drieweg knop (uit, 25 graden, 45 graden bijvoorbeeld) en het toestel op hoogte (50 meter hoog en niet te dichtbij zodat je goed zicht op het toestel hebt) vlieg je voor je langs en zet de knop om. In de eerste instantie zal je toestel omhoog willen (meer lift) maar ook flink afremmen, zorg dus dat je minimaal 50% gas erop hebt.

Reageert het toestel niet al te heftig dan 4-6% elevator down meemixen op de flaps en nogmaals proberen, is de reactie heel heftig misschien eerst minder flaps. Ben je er zeker van dat je toestel niet ineens stil valt dan landing met flaps oefenen :) Je zult iets meer gas nodig hebben dan normaal (al zweeft de Mustang sowieso al niet echt goed) en vergeet niet vlak voor je het toestel neerzet iets elevator UP te geven om de neus vrij van de grond te krijgen en te zorgen dat het toestel niet naar voren valt. Zodra de voorwielen aan de grond zijn rustig gas minderen en meer elevator up tot het achterwiel ook staat :)
 
Ik heb het volledige verslag eens gelezen ( paar uurtjes zoet ) en ik doe hier serieus mijn hoed af voor Christiani !!
Ik ben ongeveer een 40 jaar geleden met modelbouw begonnen en heb veel modellen ook van scratch gebouwd weet dus wel ongeveer wat dit inhoud .
Maar zoals dit model als eerste ervaring gebouwd is zeg ik alleen maar chapeau .
Ergens aan beginnen zonder enige voorkennis en dan op een speciale eigenwijze manier toch volhouden in je gedachte met toch wel veel tegenkantingen en dan uiteindelijk toch aan een prachtkist komen die met een beetje goede hulp op gebied van afstellingen zeker zal vliegen .
Tot hier toe heel knap gedaan door een kerel met talent voor modelbouw !!!
Volhouden en binne een paar jaar bouw je full scale modellen .

Grtjs Blitske
 
ja ik zie mezelf ook in Christiani (ben trouwens ook bezig aan mijn eerste (scratch)bouw , treath komt nog wel)

ik ben ook koppig ,en wil vaak mijn eigen weg zoeken om te leren, vaak met succes of tegenslag, maar het is uit fouten dat je leren kan !

en mocht hij toch de lucht in gaan, al is het voor 1 minuut zal je toch wreed content zijn dat hij gevlogen heeft, zelfs al crash je ermee op de 61 seconde .

Ik ben dus razend benieuwd voor de eerste vlucht, en van mij krijg je alvast alletwee the thumbs up!
maiden !!! maiden !!! maiden !!! :)
 
Ik heb het volledige verslag eens gelezen ( paar uurtjes zoet ) en ik doe hier serieus mijn hoed af voor Christiani !!
Ik ben ongeveer een 40 jaar geleden met modelbouw begonnen en heb veel modellen ook van scratch gebouwd weet dus wel ongeveer wat dit inhoud .
Maar zoals dit model als eerste ervaring gebouwd is zeg ik alleen maar chapeau .
Ergens aan beginnen zonder enige voorkennis en dan op een speciale eigenwijze manier toch volhouden in je gedachte met toch wel veel tegenkantingen en dan uiteindelijk toch aan een prachtkist komen die met een beetje goede hulp op gebied van afstellingen zeker zal vliegen .
Tot hier toe heel knap gedaan door een kerel met talent voor modelbouw !!!
Volhouden en binne een paar jaar bouw je full scale modellen .

Grtjs Blitske

ja ik zie mezelf ook in Christiani (ben trouwens ook bezig aan mijn eerste (scratch)bouw , treath komt nog wel)

ik ben ook koppig ,en wil vaak mijn eigen weg zoeken om te leren, vaak met succes of tegenslag, maar het is uit fouten dat je leren kan !

en mocht hij toch de lucht in gaan, al is het voor 1 minuut zal je toch wreed content zijn dat hij gevlogen heeft, zelfs al crash je ermee op de 61 seconde .

Ik ben dus razend benieuwd voor de eerste vlucht, en van mij krijg je alvast alletwee the thumbs up!
maiden !!! maiden !!! maiden !!! :)


kijk, dit zijn nou leuke berichtjes. dan krijg je gelijk weer zin om verder te bouwen.
ik ben natuurlijk voor mezelf aan 't bouwen en niet voor de complimentjes, maar af en toe een "thumbs up" is ook wel leuk.
Blitske en Juweeltje, bedankt:D

hieronder nog een update over de verf uit een spuitbus.
ik moest het gewoon effe weten dus heb ik het op een klein stukje geprobeerd.
het ziet er niet uit!! doe het niet.
heel erg vlekkerig, dus na het drogen heb ik het er weer afgeschuurd.
maar ja, beter dat ik er nu achterkom, na zo'n klein stukje, als wanneer mijn vliegtuig helemaal klaar is.
moet toch maar eens nadenken over oracover/folie. eens even de "kunst afkijken" bij plotterwelt. hij heeft vast wel een handleiding gemaakt.

img8612dce.jpg


img8613dce.jpg
 
Back
Top