bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Hallo allen,

Dit is een update van allerlei voorbereidend werk. Allereerst de foto's van de twee ALDIS-lampen (schijnwerpers). De reflectors komen van een maglite zaklampje.

dscn2125jw0.jpg

dscn2126nq1.jpg

Het draaien van de voorste flensen waar straks de reflectors inkomen...

dscn2127it3.jpg

dscn2135tk9.jpg

Dit werkje wordt vervolgd.

Hier nog foto's van wat dekhuisjes en dergelijke...

dscn2129fk5.jpg

De spijltjes en scharnieren zijn inmiddels alwel zwart gelakt.

dscn2128ia4.jpg

dscn2130bm2.jpg

dscn2131zj5.jpg

dscn2134zt6.jpg

dscn2136si8.jpg

Tot zover deze update.

groeten Paul

Hallo,

Mooi werk, ik leer er veel van.

Mag ik vragen welke draaibank je gebruikt en wat je aan gereedschappen gebruikt bij deze draaibank? (soorten beitels e.d.)

Groeten, Kees

He Paul, dat ziet er weer goed uit.

waar haal jij die lampjes van maglite vandaan?
mn lampje van mijn zaklampje is vandeweek gesneuveld.

@ stoppel
je kan de maglite lampjes bij campingwinkels of survivalwinkels halen zoals dump en vervat en campo world en de vrijbuiter en noem maar op

MVG

gerwin

@Kees,

Een Japanse bank merk Iron Hand. Tandwieloverbrenging met high/low gearen en variabele toerental. De bank is klein formaat maar met een extra lang bed. Meer-en-deel werk ik met een spantangenset op de kop vanwege een zuivere passing en om beschadigingen te voorkomen. Boven de 12mm gebruik ik een drieklauw.

Al m'n beitels zijn toolbits waar ik zelf de spaan,-vrijloop,-snijhoeken aan slijp. Ook werk ik zeer vaak met stichels (soort handdraaibeitels) deze heb ik nog overgehouden van schooltijd voor het draaien van tappen en balansassen. En verder alle benodigdheden wat een beetje draaier moet hebben...

@Stoppel,

Mij bood de mazzel dat ik ze van iemand gekregen heb.

groeten Paul

Paul,
Ik weet gewoon niet meer wat ik nog kan zeggen hier om mijn bewondering te uiten. Je zet een standaard neer die voor velen ( ik ook ) niet of nauwelijks te halen is. Ik kijk naar het moment dat we elkaar een keer tegenkomen met de modellen om die te bewonderen.
Ik weet dat het vreselijk glad klinkt maar zoiets heb ik nog nooit gezien.

Het motiveert wel om niet zo maar bij mijn model met "het kan wel" genoegen te nemen maar toch even door te gaan met de afwerking.
Luc

Hallo Luc,

Wat leuk dat ik je zo motiveer! Het motto luid; haal het onderste uit de kan he...

Overigens wil ik wel naar WSD gaan, moet mij alleen nog aanmelden. Misschien zien we elkaar.

groeten Paul

Paultje, paultje......

Hallo Paul,

Ik sta steeds weer verbaasd over je precisie werken. Maar je hebt ook overal een oplossing voor. Je werk ziet er altijd verzorgt uit, zelfs in de voorbereiding. het doet mijn hartje goed. Je ziet soms foto's, waarbij ik denk, ik zou ze niet afgedrukt hebben. Op een of andere duitse site zag ik zelfs een ruw rond gat met een vierkant schakelaartje erin, dus aan vierkanten een halfopen maantje.
Nee, laat mij maar heerlijk genieten van je vakwerk en je "Willie Wortel" ideeën.

Opa Jan

@Opa Jan,

Nog bedankt voor deze leuke reactie!

Weer een update, deze keer heb ik de schoorsteen bijna afgemaakt. Even een proefje genomen met de rookinstallatie van Graupner in een klein blikje.

Hier de foto's...

dscn2132cr1.jpg

dscn2133go3.jpg

Verder wat detailwerk op de 75mm afvoerbuis gezet.

dscn2156ux5.jpg

dscn2157jo4.jpg

De stoomfluit...

dscn2158mm2.jpg

dscn2159ia4.jpg

Nu nog een korf maken die boven op de schoorsteen komt en dan roken maar... Foto's volgen.

groeten Paul

het ziet er weer prachtig uit maar even een vraagje
hoe heb je de onder en bovenkant zo mooi bol gedraait?

suc6 veder

Edwin

@Edwin,

Na het draaiwerk met support afgemaakt te hebben, rond ik de hoeken af met een baretvijltje (of ander soort maar wel met fijne kap). Vervolgens polijst ik het geheel.

groeten Paul

wat een prachtig schip.
en al die details.
het is dat ik weet dat het een model is anders dacht ik dat hij echt was.

groetjes, nick

Hey Paul,

Ja,dat ziet er weer mooi uit,ik zou me bijna wensen dat mijn baby al zover was.
duurt nog een beetje hoor.
Maar ik zie een mooi schip,en ik ben blij dat ik besloten heb ook zo`n schip te bouwen.
Verder zo!

Grtz,John

beroep

@Frederic, Koen en de rest,

Bedankt voor alle complimenten. Bij occupation staat dat ik klokkenmaker ben. Moet erwel bijzeggen dat tijdens mijn studie te Schoonhoven wel in het basisjaar edelsmeden aan bod kwam.

groeten Paul

Back