bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Hallo allen,

Op het ogenblik bouw ik aan allerlei dingen. Om jullie toch op de hoogte te houden van de werkzaamheden volgen hier nog wat foto's...

De afstandsmeter op het stuurhuis.

dscn2172yo6.jpg

dscn2183iu6.jpg

De reling en trappen van het achterdek naar het lange loopdek/brug.

dscn2177wf5.jpg

De inkepingen voor het secundair geschut in de verschansing.

dscn2178fs2.jpg

dscn2179bw4.jpg

dscn2181ao4.jpg

De kettinkjes worden nog wel grijs gemaakt.

Tot zover maar weer.

groeten Paul

niewe foto's

hallo Paul,
Dit is weer spekkie voor het bekkie.

Het is weer een lust voor het oog. Mag ik vragen wat het principe is van die afstandmeter? Het heeft wel wat weg van een verrekijker...

afstandsmeter

Bedankt voor de leuke reacties!

@Shifter,

Met deze afstandsmeter kon men de positie van een vijandelijk schip bepalen. De gegevens gingen vervolgens naar de vuurleiding die op hun beurt de coordinaten aan de geschutscommandanten doorgaven. De vuurleiding zat in de ovale opbouw voor de brug/stuurhuis.

naamloosgescand01td6.jpg

groeten Paul

@Shifter,

Met deze afstandsmeter kon men de positie van een vijandelijk schip bepalen. De gegevens gingen vervolgens naar de vuurleiding die op hun beurt de coordinaten aan de geschutscommandanten doorgaven. De vuurleiding zat in de ovale opbouw voor de brug/stuurhuis.

groeten Paul

Aanvulling: Een stereoscopische afstandsmeter (want dat is het) werkt als volgt:
Een lange buis met in het midden een oculair en aan elk uiteind een kijker.
Deze beide kijkers waren scharnierend opgehangen en gaven hun beeld apart door aan het oculair.
De truc was nu voor de man die belast was met het afstandsmeten om d.m.v. een handwiel de beide beelden over elkaar heen te krijgen, zodat hij het doel (een ander schip bijv) slechts één maal zag. Op de handwielen waarmee hij de kijkers kon verdraaien, kon hij vervolgens de afstand aflezen.
Op modernere afstandsmeters was later de afstand meteen in het oculair af te lezen.
Tot in de jaren '60 gebruikte men dit principe. Later verden de afstandsmeters ook in de geschutstoren geïntegreerd (kijk maar eens naar de torens van de Bismarck) om gericht te kunnen vuren als de centrale vuurleiding (en afstandsmeting) uitviel. Niet alleen op schepen, maar zo'n type afstandsmeter zat er ook op de Leopard I tanks die we tot ver in de jaren '80 bij de KL in gebruik hadden.

Hallo Roel,

Bedankt voor je goede uitleg. Ik wist wel waarvoor het diende maar de werking ervan bleef mij onbekend. Door deze waardevolle aanvulling weet ik weer wat meer over deze afstandsmeters. Toch prettig de kennis van een militair op het forum.;)

groeten Paul

Hallo Paul
misschien verklaart deze foto wat jij en Roel vertelde.

11203498322b8acca9.jpg

Ik vermoed dat de beelden overelkaar leggen van een latere tijd is.
Deze foto is van 1900 engelse marine.
mvg loek

Laatst bewerkt door een moderator:
Kwijldrupdruip slob

Roel:

Werkte dit niet op het meetzoeker principe wat Leica al ver voor de oorlog gebruikte voor het scherpstellen van hun Leica I, en Leica II modellen en nog steeds in de M serie wordt gebruikt?

Kwijldrupdruip slob
Roel:

Werkte dit niet op het meetzoeker principe wat Leica al ver voor de oorlog gebruikte voor het scherpstellen van hun Leica I, en Leica II modellen en nog steeds in de M serie wordt gebruikt?

Heeft iemand een doekje voor Jahre? Pampers misschien?

Jahre: Weet ik niet. Ik ken het focusprincipe van die Leicatoestellen niet.
Wat ik wél weet:
Op het Schlachtschiff Bismarck stonden twee grote optische afstandsmeters voor de centrale vuurleiding; één op de voorste opbouw, één op de achterste. Bismarck had ook een (primitieve vorm van) radar, maar die was in het eerste deel van het gevecht met HMS Suffork en Norfolk (in de Straat van Denemarken) al uitgeschakeld.
Verder konden de torens Anton, Bruno, Caesar en Dora, indien nodig, individueel vuur onderhouden, omdat deze toren ook een afstandsmeter in de toren hadden.
In het laatste deel van de slag, toen de voorste vuurleiding uitgeschakeld was en de achterste vuurleiding 4 salvo's later ook, hebben de achterste toren een paar salvo's individueel vuur uitgebracht, en daarvan lagen een paar granaten ook "dekkend" op HMS Rodney.

telemotor

Hallo allen,

Nogmaals bedankt voor de vele info over de afstandsmeter. Wat Henri schreef is waar; dat maakt deze hobby zo interessant.

Gisteren een klein priegelwerkje afgemaakt namelijk de stuurkolom/Telemotor by Brown Patent. Leuk om te weten dat deze dingen 1 van de eersten RC-besturingen waren. Zeker voor die tijd hightec...

Hier een foto van het origineel.

dscn2186hm9.jpg

En hier de foto's van het modelletje...

dscn2187lg7.jpg

dscn2188yk7.jpg

dscn2189sf2.jpg

dscn2190le2.jpg

dscn2191ay5.jpg

Nu nog 2 kompassen en 2 telegraafpalen maken...

groeten Paul

Grote genade Paul,
en dat schrijf je alsof het niets is. "even afgemaakt gisteren". Gaat er bij jouw 72 uur in een dag? En heb je toevallig ook 12 handen?
Ik snap niet hoe je dit zo snel en zo mooi voor elkaar krijg, maar dat heeft zowat iedereen al geschreven.
Nogmaals : SCHITTEREND ! :worship:

Luc

Jawel !

de onderste schijf is in feite een carter waarin een grote tandwiel zat , die aangedreven werd door een kleinere tandwiel achter de stuurwiel . de grotere tandwiel had een connectie met de zuiger die in de kolom zat en zorgde ervoor dat een mengsel van water & parafine naar de stuurkamer ging . deze mengsel water/parafine was een voorloper van hydraulische olie.

Als je de wiel draaide , ging de zuiger naar boven of naar beneden , de mengsel aan de perskant duwde een andere zuiger op een verdeelklep die de schuiven van de stoommotor bediende . de stoommotor draidde totdat het roerblad op de gewenste positie kwam . de stoommotor stopte als de "feedback" stang gelinkt aan het roerblad de verdeelklep weer op nul zette ...

Nogal ingewikkeld om uit te leggen , maar heel simpel in z'n werking.

Dus Paul , je zou moeten de schijf heel glad maken en verhogen tegen de messinggedeelte achter de stuurwiel...

de groetjes ,

Laurent

@Newbie,

Scherp opgemerkt! De ronde schijf had inderdaad tegen de naaf van het stuurrad moeten komen, ik zie het nu ook alleen te laat. Het geheel is al afgewerkt en ik zie het niet zitten om het zaakje te slopen.

@Laurent,

Goede uitleg over dit stuurprincipe. Het was de enige foto van de stuurkolom die ik had. Daarbij moet ik eerlijk bekennen dat ik niet eens zeker weet of dit principe op de Hertog ook werd toegepast. Mijn voorkeur voor de telemotor was gewoon omdat ik deze stuurkolom het mooist vond.

Om de ronde schijf te verzetten/aanpassen moet ik te veel breken waarbij ik in dat geval beter een nieuwe kan maken wat er nu niet in zit. Misschien bij het volgende schip.:rolleyes: Heb jij misschien meerdere foto's van de telemotor, ik weet dat je hetzelfde op je eigen model de Zinnia ook hebt gemaakt?

In ieder geval, bedankt voor jullie scherpe reacties.;)

groeten Paul

Back