bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

ik ben sprakeloos

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Met kortere of langere tussenpozen is het bouwen van scheepsmodellen mijn hobby, maar als ik dit bekijk.....wow wat is dit waanzinnig mooi gedaan zeg. Voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op dit forum. Ik hoop heel veel van jullie te leren en toe te passen op mijn eigen gefreubel.

Met groet,

Fokke Post

@Marco en Fokke,

Bedankt voor jullie compliment. Fokke welkom op het forum en neem er je voordeel van! Dan wordt het gefreubel vanzelf wel vakwerk...;)

Voor zover iedereen prettige feestdagen en een gezond 2010.

groeten Paul

Hallo allen,

Na een tijdje weinig zin in modelbouw gehad te hebben, toch maar weer begonnen aan de 16 davits voor de sloepen. Ze zijn gemaakt van zilverstaal, de koperkleur is de coating. Hier de foto's.

img0148b.jpg

img0149q.jpg

img0151ob.jpg

De 16 davits gespoten.

img0168hf.jpg

img0169l.jpg

img0170xo.jpg

Ook de eerste 6 sloepen zijn in de maak, in seriebouw. De laatste 2 zijn verschillend van vorm. Die komen later wel. De foto's van de bouw volgen in de volgende update...

groeten Paul

Nog even geduld Brandaris...;)

@Luc,

De davits zijn gemaakt van massief staf. Eerst taps gedraaid en aan de onderzijde een zetting gemaakt voor de pots. Daarna gebogen.

groeten Paul

Hoi Paul,

En weer toppie natuurlijk maar nou wil ik wel eens weten hoe lang je daar nu over gedaan hebt (de davits). Lijkt me niet iets van even 1 of 2 uurtjes werk.

Luc

de uurtjes!!

Hallo Luc,

Wil je het echt weten??:rolleyes: Eerst de werkzaamheden dan maar...

-Van een lang stafdraad 16 gelijke stukken zagen
-16 keer een tap aan de onderzijde draaien
-16 keer vanaf 1/3e deel taps draaien
-16 keer de davitkop platslaan en inboren
-16 keer de kromming buigen
-16 keer een geleide oogje (voor de lijn) vertinnen in de davit-boog
-16 keer gaatjes boren voor de kikkers
-16 keer koperdraadje af knippen, dubbelvouwen, in het gaatje stoppen,
vertinnen en vouwen tot kikker.

En dan natuurlijk nog 32 steuntjes maken voor de davits, 16 draaisteunen en 16 potsen.

Om eerlijk te zijn heb ik de uren niet bijgehouden maar je weet zelf hoelang je over sommige dingen doet. Ik denk zelf een schatting van ongeveer 20 uur.:confused:

De sloepen maken is nog veel erger! Daar ben ik al weken mee bezig om 64 spantjes uit te zagen, te plaatsen op een kieltje en te beplanken met fineerlatjes. Zal blij zijn als de 8 sloepen af zijn. Ik zie dit weinig meer als leuk modelbouwen maar meer als een kwelling...hahaha

groeten Paul

Paul ,waarom heb je gebruikt gemaakt van spanten.

Waarom niet gebruik gemaakt van de methode die "Hamedal" een russische meesterbouwer liet zien.(uitgelegd met foto's)

Men maakt 1 volle houten mal (sandwichmethode)
Bekleed die met alufolie.
Gewoon natte reepjes paier met witte houtlijm op het alufolie plakken.
Ene keer droog, behandelen met een plamuur (2 comp. gebruikte hij daarvoor)en alles perfect schuren
Daarna de buitenkant beplanken met fineer en afwerken.
Scheepje van de mal halen en binnenkant beplanken.

Hij gebruikt pattex montagelijm om het fineer ertegenop te plakken.

Kan je altijd nog foto's laten zien als je het niet begrijpt.

mvg luc

Luc,

Je noemt de "Hamedal methode" voor het bouwen van de romp, kun je een link of zo vermelden waar ik deze methode kan bewonderen ??

Groetjes

John.

Hallo Luc,

Zoiets heb ik al wel eerder gezien, nu je het zegt/schrijft. Sommige methodes vergeet ik domweg weer en grijp ik naar het aloude spantenplannetje. Van diezelfde methode heb eens een keer zes wanden voor wenteltrappen van de San Felipe gemaakt. Misschien bij het volgende schip ooit, want als de Hertog af is dan stop ik ermee. Toch bedankt voor de tip!

groeten Paul

dag paul,
wat lees ik hier,stoppen na de hertog.
dat kan ge ons niet aandoen.
uw topic is voor mij zeer leerzaam,de schepen van u
een streling voor het oog,dus a.u.b niet stoppen.
groetjes,ronny

John dit is de link

SHIPMODELS.COM.UA • View topic - Panteleymon - Victoria 1:48 by Alex Baranov Photo archives

Deze russische grootmeester is absolute top.Had vroeger een topic op MSW met dik 100.000 kijkers.Gaf zeer veel geheimen vrij hoe je sommige zaken moest behandelen,verouderen enz.
Opeens zijn daar al de tekst en foto's verdwenen(waarom weet ik niet)

Deze foto's staan nu terug opnieuw op deze russische website.
Alleen foto's geen uitleg.
Het zijn 8 lange pagina's vol met foto's.
Ben er een volledige dag mee bezig geweest om ze allemaal te downloaden en te classeren per item.
Hij springt nu soms van de hak op de tak.
Zeer leerrijk maar je krijgt er wel een minderwaardigheidsgevoel. :p:p

ps . op welk blz (8blz) de foto's juist staan kan ik niet direct zeggen.

Laatst bewerkt:
concurrentie uit het Oosten

Sodeknetter Paul,

D'r zijn er nog meer die het echt kunnen. Schitterende details. Volgens mij ook een klokkenmaker :D

En over de davits, had ik het toch aardig ingeschat. Het zag er zo "eenvoudig" uit maar als je zelf met dat soort dingen bezig bent weet je hoe veel werk dit is.
Sterkte trouwens met je sloepen. Ik heb er ook 3 nodig op de Tromp maar bij gebrek aan detailtekening en spantenplan ben ik gaan internetten en heb hele mooie op dezelfde schaal gevonden. Beetje smokkelen mag wel op je 1e schip vond ik.

Luc (Biemans)

@Luc en Luc,

Bedankt voor de link, erg indrukwekkend zijn vakmanschap! Zo zie je maar dat er altijd baas boven baas is.;) Aan zijn gereedschap en zijn geordende manier van werken kan hij best een uurwerkmaker of (wat ik vooral denk)edelsmit zijn of zijn geweest. Hij heeft hamers liggen die speciaal voor het stuiken en uitdrijven van metaal is. Ook het maken van de schraapstalen wijzen hierop. Altijd een pracht zicht zulk vakmanschap!

@Ronny,

Tja, wat ik al eerder liet weten zal toch echt gebeuren. Na dit scheepsmodel heb ik nog zat andere plannen. Zo wil ik nog een keer een miniatuur Friese staart klokje bouwen, zowel uurwerkje als kastje.

groeten Paul

Ik schat dat hij rond de 25- 28jaar is.

Toen hij de foto's trok was hij met 2 schepen tegelijk bezig.Alles op bestelling .

Werkte ongeveer 15uur per dag aan de boten.

Luc,

"Hamedal", is dat zijn nickname ?, ik zie alleen maar de naam Alex Baranov staan!!!!

John.

Laatst bewerkt:
sloepen

Hallo allen,

De eerste 6 sloepen zijn in de maak, meteen in serie bouw. De spantenplannetjes komen van de Holland met hier en daar wat aanpassingen. De stoomsloepen zijn op het ogenblik bijna klaar. Het worden er in totaal 2 stoomsloepen, 2 reddingssloepen, 2 bewapende sloepen, 1 werksloep en 1 pinassloep.

De foto's...

img0147gy.jpg

img0171t.jpg

Ook de stokken met de stootkussens (gemaakt van houten kralen) voor de sloepen zijn klaar.

img0172v.jpg

De 2 dekken voor de stoomsloepen...

img0173k.jpg

img0175r.jpg

img0179y.jpg

Twee stukjes rondhout met notenhoutenplankjes worden de stoomketeltjes...

img0180k.jpg

img0186t.jpg

img0187mt.jpg

img0189x.jpg

img0190f.jpg

De stoommachinetjes zijn ook van hout gemaakt. Alleen nog 2 schroefjes maken en de leidingen van de ketels naar de machines. Daarna eindelijk klaar en kunnen ze op de Hertog gehesen worden.

groeten Paul

Back