bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

@Ruben,

Een beter compliment kan ik niet krijgen, bedankt man!

@He John,

Wat je zegt, het verstoffen mag niet en zal ook niet gebeuren...
Hoe is het met de bouw? Ben erg benieuwd naar je vorderingen. Dat boekje "scheepshistorie" is toch stiekem een goede leidraad. Ik kijk er ook vaak in om wat leuke details over te nemen zoals die opgebonden tropentent op het bakdek.

Nog wat foto's van de statietrappen die nu klaar zijn...

img0090or.jpg


img0093ub.jpg


img0094gz.jpg


img0095mn.jpg


img0098bw.jpg


groeten Paul
 
Heel mooi

Paul,
Heel mooi, ik ben meer voor oude sleepboten (1950>+) maar dit is een mooi stuk geschiedenis....en museum kwaliteit!
Ik ben meer voor het type van "volg mij ik val aan" maar het is een mooi stuk historie... is ze ooit in de oost geweest?
Hawser
 
Hallo Hawser,

Om je gerust te stellen heb ik ook nog een Zwarte Zee III (1933) thuis staan. Bedoel je met "volg mij ik val aan" schepen de combinded fleet in de Javazee? Zijn ook heel mooi alleen te groot om in de 1:50 schaal te bouwen voor mij, aangezien ik besloten heb alleen in die schaal te blijven bouwen.

Ja, de Hertog is vroegtijdig al naar Ned. Indië gegaan in verband met de toenemende dreiging van onze koloniale wateren in de I WW. Ze werd toen geheel wit geschilderd. Later kwam ze terug voor een grote verbouwing voor het plaatsen van de watervliegtuigen op het achterdek. Haar funktie was een kust-verdedigingsschip voor onze wateren.

groeten Paul

ps. Je ziet het niet vaak een varend rc-museumscheepje, als kind stond ik me vroeger te vergapen aan dat soort modellen achter een glazen bak. Nu heb ik er zelf eentje.;)
 
Laatst bewerkt:
hey paul

dit schip is veel te mooi om er mee te varen deze is van ongelooflijke kwaliteit dat het zonde zou zijn dat er iets gebeurd in het water
nu wetend dat dit al gevaren heeft en goed gevaren is ruim voldoende dit hoort gewoon thuis in een museum onder een glazenkast en niet iets dat maandelijks moet getransporteerd worden daar is het veel te knap voor
trouwens zoals de boot zelf is dit bouwverslag al even mooi.
ben benieuwd als je besluit dat deze ooit eens klaar zal zijn hahahah ( grapje) waar je dan mee begint,waar je dan je grens gaat leggen
wil zeggen hier zijn gewoon geen woorden voor


mvg rudieke
 
Doorman

Ja Paul, een Java of Sumatra lijkt mij ook wel aardig maar een engelse "Cossack" type die 40 knts liep en dan op schaal lijkt mij ook wel aardig!
Anders wel de twee Nederlandse weerschepen, de Cumulus en de Cirrus, niet snel, wel speciaal
grt
Hawser
 
@Rudieke,

Ergens heb je wel gelijk, mijn vader waarschuwde mij ook hiervoor en verklaarde mij vaak voor gek dat ik iedere keer de Holland in een waagschaal zou leggen. Dat model is inmiddels alweer een paar jaar oud en vrijwel nooit geen schade gehad. Wel is bij mij het varen er wat afgegaan en vind ik het bouwen veel leuker. Als ik nu zo'n 4 keer in het jaar vaar is het veel, maar dan wel de hele dag lang...;)

@Hawser,

Dan zal je vast het bouwverslag van Splinter in de gaten houden.

groeten Paul
 
Beste Paul,

Als ik het prachtige soldeerwerk aan de trappen van je zie vraag ik me iedere keer weer af waar je dat mee doet?

Wanneer ik zoiets probeer lukt de eerste verbinding goed, en bij de tweede verbinding komt de eerste meteen weer mee los. Grmblll.

Voor het overige wordt het een plaatje Paul. Neem je haar nog mee naar Heemskerk in Oktober?

Alle tips zijn welkom.
 
@Wiggie,

Bedankt voor je compliment. Op je vraag over het solderen kan ik zeggen dat ik de grote lastdragende verbindingen (zie in dit verslag het maken van de schroefaslagering) met zilversoldeer maak. Al het detailwerk doe ik gewoon met soldeertin.

De grotere hoofddelen met een brander en alle kleine delen met de soldeerbout. Wel een tip; gebruik nooit te veel soldeer. Schat voor een bepaalde verbinding de hoeveelheid soldeertin in en knip vervolgens pioentjes (kleine stukjes) met een tangetje af leg het naast de te maken verbinding en zet de brander of bout erop. Niet te heet maken en je ziet vanzelf het soldeer er in vloeien. Voor een goede las moet het tin een blinkend oppervlak hebben, niet mat want dan heb je een broze verbinding. Werk ook met hitte afvoer als een eerste las niet los mag gaan. Mocht je meer vragen hebben stuur maar een pbtje.

groeten Paul

ps. Zowel de Holland als de Hertog neem ik mee naar Heemskerk, zie je dan...
 
Laatst bewerkt:
@Wiggie,

Bedankt voor je compliment. Op je vraag over het solderen kan ik zeggen dat ik de grote lastdragende verbindingen (zie in dit verslag het maken van de schroefaslagering) met zilversoldeer maak. Al het detailwerk doe ik gewoon met soldeertin.

De grotere hoofddelen met een brander en alle kleine delen met de soldeerbout. Wel een tip; gebruik nooit te veel soldeer. Schat voor een bepaalde verbinding de hoeveelheid soldeertin in en knip vervolgens pioentjes (kleine stukjes) met een tangetje af leg het naast de te maken verbinding en zet de brander of bout erop. Niet te heet maken en je ziet vanzelf het soldeer er in vloeien. Voor een goede las moet het tin een blinkend oppervlak hebben, niet mat want dan heb je een broze verbinding. Werk ook met hitte afvoer als een eerste las niet los mag gaan. Mocht je meer vragen hebben stuur maar een pbtje.

groeten Paul

ps. Zowel de Holland als de Hertog neem ik mee naar Heemskerk, zie je dan...

Hoi Paul,
Heemskerk is de 11e, maar ga je dan ook nog steeds naar het snertvaren op de 10e ? Zo ja zien wel elkaar daar. Zo nee, moet ik toch eens even nadenken om ook maar de 11e op te stomen.
En nog een vraagje, hoe werkt dat met een hitte-afvoer ?

Luc
 
@ Wiggie

Even een vraag:soldeer je met een Soldeerpistool?
Had dezelfde symptomen en kreeg zo een hals erbij,maar bij de bouw van mijn 7 Provincien uit 1910 heb ik een soldeerstation gekocht voor 20 euronen,en ik moet zeggen ik soldeer nu graag daar je de temperatuur kan regelen,dus als je merkt dat de eerste verbinding loslaat stuur je de temperatuur omlaag en dan lukt dat.
Hier een link van wat ik bedoel:

Lötkolben, löten: AGT Lötstation Komplettset - Lötspitze / Lötset

is in het Duits maar dat maakt de plaatjes niets uit ;-)

Groet John
 
@ Wiggie,

Hier John nog een keer,

Wat natuurlijk net zo belangrijk is als een soldeerstation is het soldeertin wat je gebruikt.
Ik gebruik soldeertin wat eigenlijk voor Elektriciens is,dit heeft het voordeel dat het smeltpunt lager is als bij andere Tinsoorten,en toch een stabile,stevige verbinding geeft bij een veel lagere Soldeertemperatuur.
Denk dat het in Nederland net zo als hier in iedere bouwmarkt verkrijgbaar is,of ijzerzaken.
Ook al heeft ieder soldeertin een soldeervloeikern gebruik ik altijd nog S-39 als vloeimiddel.
Tot nu toe heb ik bij mijn boot nog niets anders gebruikt voor de soldeerverbindingen.
Misschien iets om uit te proberen?

Grtz,John
 
hoi paul
je hele bouwverslag nog eens doorgelezen!!maar ik mis een stuk over het leggen van de dekken?die zien er bij jou zo mooi strak uit,en ik ben nu met de dekken van de RESOLVE bezig maar ik krijg het helaas niet zo mooi strak!!hoe heb je dat zo mooi gedaan?Of is dat een geheim van de meester bouwer?Ik heb de onderlaag eerst geverfd in donkergrijs en daarop de deklatten gelijmt,het ziet er niet lelijk uit maar om nou te zeggen HOERA nee dat niet,mischien wil je een tipje van je geheim prijsgeven???????Je had ook om een van de draaiende kanonnen een ronde deklijst gemaakt nou ik heb van alles geprobeerd maar dat krijg ik niet voor elkaar!!! groeten walter
 
Wow, veel vragen in 1 keer... Te beginnen bij de eerste.

@Luc,

Ja zeker, zowel de 10e als de 11e ben ik van de partij. Lekker twee dagen achtereen varen... Zie je daar. Die hitteafvoer daar bedoel ik mee als je kleine details wilt solderen naast een eerdere las zonder los te laten, dan moet je de hitte afvoer d.m.v. een tang, metalen klem of een nat doekje. Daar vloeit de hitte naar toe zodat het plaatselijk heet wordt.

@John,

Nee, ik werk alleen met een 40 watt boutje (niet regelbaar), een penseelbrandertje en een grote brander (helaas zonder zuurstoftank) voor hardsolderen. Handig apparaatje!

Toch (weer) even iets zeggen over die s-39; Ik gebruik het zelf ook maar het is troep! Ik zit te lang in het vak om te weten dat ondangs het goed afspoelen onder de kraan er toch nog resten blijven zitten die op den duur gaan doorvreten aan de soldeertin. Er ontstaat dan "tinpest" en de las wordt op den duur broos en kan breken. Enige remedie? In een badje leggen met neutraliserende werking bijvoorbeeld vitriool of voor een 10 minuten in een ultrasoon leggen. Anderzijds goed met een glasstift wegkrabben en wederom onder de kraan afspoelen.

@Luc,

Zie bovenstaande uitleg bij andere Luc.;)

@Walter,

De dekplanken komen van Billing Boats en is geloof ik Abachi-hout. De dekken heb ik eerst donkergrijs gespoten en vervolgens belijmd met plankjes. Gedaan met gewone houtlijm. Vanuit de hartlijn van het schip een lijn getekend en begonnen om zo evenwijdig naar de zijdes te werken. Alle sterke rondingen (die niet te buigen waren met het stomen van de plankjes) heb ik gemaakt uit 0.5mm berkentriplex en is even dik als de dekplankjes. Dit kan je snijden of knippen. Alle plankjes een fractie van elkaar afgehouden zodat de donkergrijze ondergrond door de kiertjes schijnt. Meerdere lagen G4 en verouderen/op kleur brengen, daarna aflakken met een zijdeglans blanke lak.

groeten Paul
 
Eigenlijk ben ik helemaal niet blij met dit verslag.
Het is maar eens te meer voor mij duidelijk dat ik maar een prutser ben.
En ik dacht dat ik aardig kon bouwen.
Mmmm, zucht.......

Complimenten paul, chapeau, diepe buiging, petje af!
 
Thank you Master ! :worship::worship::worship:
potdikke, gewoon een nat lapje en dat ik daar nou weet niet op kom.
Afijn, ieder zijn vak zullen we maar denken. Ik weet weer wat wat kost en waarvan de financiën zouden moeten komen.
tot de 10e !!!
 
Wel Paul eenzame klasse,prachtig gedaan.

Ik heb wel een vraagje,durf het moeilijk te stellen omdat ik niet wil muggeziften,maar moet er in de reling geen deur komen.(anders moeten de mensen komende van de statietrap over de reling kruipen)


mvg luc
 
Ik heb wel een vraagje,durf het moeilijk te stellen omdat ik niet wil muggeziften,maar moet er in de reling geen deur komen.(anders moeten de mensen komende van de statietrap over de reling kruipen)


mvg luc
Of hing de statietrap hoger tot aan het potdeksel en stond er aan dek ook nog een trap tegen de boeing??

gr. Brandaris
 
S-39 is inderdaad zooi (in de industrie zelfs geloof ik verboden tegenwoordig), het is een zuur wat de onzuiverheden moet wegvreten om zo een mooie en goede soldering te verkrijgen.. Maar het vreet inderdaad langzaam door (zonder dat je denkt dat het er nog zit).

Tegenwoordig zijn er speciale soldeerpasta's te krijgen wat ook prima soldeert en geen zuren bevat.

Ook zijn er fluxen te krijgen die dit doen, sommige daarvan moet je nog wel afspoelen maar er zijn ook een aantal fluxen waarbij dit niet meer hoeft (z.g.n. no-clean fluxen)
 
@Newbie en Brandaris,

Scherp opgemerkt! Er moeten nog twee klapdeurtjes gemaakt worden in de verschansing...

@Mauric,

Bedankt voor je compliment! Neem je voordeel ervan.;)

groeten paul
 
Back
Top