bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 17 jun 2008.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Duidelijk Paul, maar het blijft vreemd dat die davits niet verder kunnen, of zouden ze inderdaad die bovenlijn doorhakken?

    Mijn vraag was ontstaan na het terugzien van onderstaande foto.

    [​IMG]
    hier lijken de draden toch wel erg recht naar beneden te staan.
     
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Baggeraar,

    Ook al staan op deze foto de hijsblokken recht omlaag ook dan kan vanuit het draaipunt van de davits gezien, deze uitzwenken.

    Over het doorhakken van de bovenlijn; uitleg staat in de tweede en laatste regel/zin.

    groeten Paul
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die bovenlijn snap ik bij binnenhalen van de boot wordt daar met een paar man aangetrokken, zodat de toppen van de davits naar elkaar toe gaan en daardoor draaien ze naar binnen, deze bediening kende ik niet.

    Lijkt me alleen mogelijk door treklijnen van de toppen van de davits naar voren en naar achteren te gebruiken en daarmee de koppen van de davits uit elkaar te trekken.
    Lijkt me zeer omslachtig als je snel een boot moet presenteren.
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Baggeraar,

    Ik heb ook nooit gezegd dat ze snel waren in die tijd. :D Het strijken van de sloepen was al zo-wie-zo een langdurige klus. De sloepen werden via de loopbrug geladen d.m.v. loopplanken naar de sloepen. Het fijne van de bediening ervan is voor mij ook gissen. Ik begrijp wat je bedoeld bij de foto met de gewapende sloep, hier zal het erg krap zijn.

    groeten Paul
     
  5. J.v.d.Lugt

    J.v.d.Lugt

    Lid geworden:
    7 apr 2010
    Berichten:
    42
    hallo Paul
    Een hele tijd geleden heb ik een klok gesloopt,een hangklok met van die gewichten er aan. Is het mogenlijk dat daar nog tanwielen bij zitten die ik kan gebruiken voor mijn ankerwinch.Bedankt voor de foto,s,ik weet nu hoe dat ging met de laadboom boven het ruim.

    groeten joop v.d.lugt
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Joop,

    De rondsels en de wisselraderen kun je prima hiervoor gebruiken, mits de diameter in verhouding is.

    De 3,7 cm geschutsstukken zijn af. Dit vergde meer aandacht dan de overige stukken omdat het meer in het zicht staat en zonder schildplaten ervoor. De eerste foto laat het origineel zien...

    [​IMG]

    De voetstukken zijn gemaakt uit messingstaf, conisch gedraaid, ingeboord en uitgehold met de vijl...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het mechanisme is van kokerstaf en de bedieningswielen zijn wederom oude zakhorlogeraderen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu met een stuivertje erbij als maatijkje...

    [​IMG]

    Het geheel gespoten en met het munutiemagazijn eraan vast...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op het schip...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot de volgend update...

    groeten Paul
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    HAHA Paul, ik dacht nog wel "dat is handig een neerklapbare boeing bij de sloep" .
    Nu zetten ze er gewoon een proppenschieter in de doorloop.
     
  8. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Paul, je geschutsstukken zijn weer echte juweeltjes geworden. Gewoon schitterend.
    Groetjes, Jos
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    zucht....

    Mooi

    ...

    :worship:
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    fantastisch paul , 0.0 op aan te merken.

    Als je zo doordoet heb je binnenkort geen enkele boot meer thuis, maar staan ze allemaal in een museum.
     
  11. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee Paul ik ga echt niet een museum betalen om jouw boten te zien, alhoewel?
    tis wel moooooooi
     
  12. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Leuke reacties allemaal! Ondertussen freubel ik weer door.;) De meeste denken dat de Hertog al af is maar er kan nog genoeg op...

    @Rovman,

    Jij hoeft ook niet naar het museum te gaan, jij kent ze al.

    groeten Paul
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Dit keer een kleine update. De laatste deuren moest ik nog maken voor het hek. De deuren dienden ter afsluiting van de achterste torpedobuis. Op de echte HH waren dit schuifdeuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De deurtjes zijn gemaakt van Alpaca (nieuw zilver). Klinkt duur is het niet...

    groeten Paul
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Paul, ziet er als altijd weer "gelikt" uit.
    In etsmateriaal met een fotoresist bestaat ook zowel messing als nieuw zilver. Wat is het echte verschil? Bij de leverancier die ik gevonden heb is het voor mij zichtbare verschil de hardheid (messing halfhard H02, nieuw zilver hard H04). Zijn er wat jou betreft nog andere verschillen waardoor je de ene keer voor messing kiest en de andere keer voor nieuw zilver. Qua samenstelling is alleen de vervanging van een gedeelte van het zink door nikkel zichtbaar.

    Groet,

    Ad
     
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ad,

    Qua metallurgie hoef ik jouw niets meer te vertellen, na het verhaal wat je in de topic modelbouwwetenschap hebt geschreven. Overigens goed verhaal!

    De eigenschappen zijn vrijwel hetzelfde als van messing al moet ik zeggen dat alpaca soms wat taaier is. De keuze maakt voor mij niets uit. Het was een restant uit mijn school tijd wat ik nog had liggen. In het basisjaar werkten wij voor het vak edelsmeden veel met Alpaca omdat echt sterling zilver te duur was.

    groeten Paul
     
  16. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Paul, en de scharnier pennetjes van horloge bandjes ?

    ziet er weer schitterend uit !

    groeten, Brandaris
     
  17. maartenship

    maartenship Guest

    Vliegtuigen Hertog Hendrik

    Hi Paul

    ik ben nieuw op dit forum en heb de thread van de bouw ademloos doorgenomen, je oog voor detail is geweldig! Een van de mooiste modellen van Nederlandse marineschepen die ik de laatste jaren heb gezien.:bday:

    Je was begonnen met de vliegtuigen, en ik kan zien dat dat niet helemaal jouw ding was.:mad: Schepen liggen je beter kennelijk! Het is jammer, maar er hebben nooit Fokker C.1 vliegtuigen op drijvers bestaan, wel wat latere types C.7W en C.11W onder andere. Je hebt dus een fantasievliegtuig gebouwd helaas, maar gelukkig hoeft het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden.

    Op de foto op blz 1 staan inderdaad Van Berkel W-A vliegtuigen, dit waren licentiebouwversies van de buitgemaakte Duitse Hansa-Brandenburg W.12. Van deze laatste bestaat een goede tekening:
    http://www.the-blueprints.com/bluep...w1-germany/hansa-brandenburg-w12-seaplane.png

    De Nederlandse Van Berkel's verschilden hiervan uitwendig eigenlijk alleen in de vorm van de staartvlakken.

    Het goede nieuws is dat er een bouwpakket van de H-B W.12 bestaat in schaal 1:48, merk Copper State, als je het schaalverschil (4%) acceptabel vindt hoef je dus niet vanaf nul te beginnen.
    http://www.amug.org/~copperst/kits_axis.html

    Tenslotte: in Nederland wordt al jaren druk gebouwd aan een replica op ware groote van een Van Berkel W-A, door de Neptune Association:
    Stichting Neptune Association - Voorwoord
    Hier ook meer historie over deze vliegtuigen.

    Nogmaals, ik bedoel het niet als kritiek, het schip is werkelijk prachtig en verdient wat mij betreft ook prachtige vliegtuigen!

    Groet, Maarten
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hij wist het al op 30 juni 2008, 14:14
     
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Maarten,

    Bedankt voor je compliment, alleen voor mij is het oud nieuws. In de eerste 4 pagina's van mijn bouwverslag vindt je alles wat over de watervliegtuigen geschreven is.

    Het zijn geen fantasievliegtuigen maar weldegelijk Fokkers C1's alleen vlogen deze zonder drijvers en dus met een gewoon landingsgestel. De van Berkels die oorspronkelijk op de Hertog horen waren de W66 en de W62.

    Inmiddels heb ik genoeg informatie over deze vliegtuigen. Nu nog de zin om de Fokker te vervangen voor de van Berkels. Tijdens de modelbouwbeurs te Soesterberg sprak ik mensen van een vliegclub die zeiden dat ze een replica aan het bouwen zijn.

    groeten Paul
     
  20. maartenship

    maartenship Guest

    Hallo Paul,

    Ik heb niets meer toe te voegen. Dank je voor het antwoord, ik blijf erbij dat het een prachtig schip is geworden! En of je iets aan die vliegtuigen gaat doen is uiteraard helemaal aan jou zelf!

    Cheers,
    Maarten
     

Deel Deze Pagina