bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Hallo allen,

Na ruim een jaar een bouwstop te hebben gehad, toch weer begonnen met bouwen! Het wordt weer een pantserdekschip van de Regentes-klasse. Enkele maten;

schaal 1:50
lengte 194 cm.
breedte 32 cm.
diepgang 13 cm.
dubbelschroever 4-blad diameter 90 mm.

Hier alvast foto's van het originele schip...

2002320923679853442rs5bxu5.jpg


wwwopac6kn0.jpg


Het bijzondere van dit schip is dat het tijdens haar loopbaan twee watervliegtuigen op haar achterdek mee droeg. Hier zijn echter weinig foto's van, maar na lang zoeken op het internet kwam ik er achter dat het twee Fokker's C1 waren. Bij toeval zag ik op de modelbouwbeurs te Dordtmund zo'n Fokker staan en heb nu genoeg foto's om een bouwtekening ervan te maken.

Allereerst ben ik begonnen met het maken van de Fokker's... (is weer eens wat anders dan schepen :rolleyes:) Hier de eerste foto's.

dscn1769ph5.jpg


De vliegtuigjes wil ik geheel bouwen uit berken triplex.

Tot zover, groeten Paul
 
succes met de bouw,
het wordt weer een aardig bakbeest. bijna 2 meter lang
Ik zal de bouw aandachtig volgen

Groet,

Martin
 
Hallo allen,

Nou jongens, ik zal een feestje van dit bouwverslag maken want het zal vast en zeker een lange tijd duren voordat ik het gehele model klaar heb...;)

Hier alvast een update van de twee vliegtuigrompjes. De neus is gemaakt van een massief blokje perenhout waarbij ik op de kopse knat een messing kader voor de diepliggende grill heb gemaakt en de buitenkant met plamuur heb opgevuld.

dscn1770zb5.jpg


De cockpit en schutterszit zijn twee stukjes 12mm waterleidingpijp.

dscn1771rj4.jpg


Ook de vleugels worden gemaakt van berkentriplex 2,5mm dikte om vervolgens met een vijl de "druppelvorm" en zeildoek effect eruit te halen...

dscn1772lk1.jpg


Tot zover... groeten Paul
 
Hallo allen,

Alle vleugels zijn gevijld en de rolroeren uitgezaagd om vervolgens terug te lijmen om zo een mooie "naad" te verkrijgen.

dscn1780rt5.jpg


Ook de propellors maak ik op dezelfde manier als de vleugels, uit berkentriplex.

dscn1785jz9.jpg


Het gedeelte van het BMW-motorblok met de open tuimelaars zijn gemaakt uit oude horlogeonderdelen.

dscn1784oz0.jpg


Tot zover deze update...

groeten Paul
 
Hallo allen,

Alle vleugels zijn gevijld en de rolroeren uitgezaagd om vervolgens terug te lijmen om zo een mooie "naad" te verkrijgen.

dscn1780rt5.jpg


Ook de propellors maak ik op dezelfde manier als de vleugels, uit berkentriplex.

dscn1785jz9.jpg


Het gedeelte van het BMW-motorblok met de open tuimelaars zijn gemaakt uit oude horlogeonderdelen.

dscn1784oz0.jpg


Tot zover deze update...

groeten Paul


dat waren dan wel hele grote horloges denk ik
mvg
Frederik:D
 
Hallo allen,

De vleugels zijn inmiddels gespoten en kunnen afgemonteerd worden.

dscn1783mx3.jpg


dscn1781yk9.jpg


De steuntjes voor de bovenvleugel zijn van bokapi-hout gemaakt, de stagen van 0,8mm messingdraad.

dscn1789xq0.jpg


De uitlaat die onderaan hangt is ook klaar, evenals de twee propellors. Je kan de laagjes berkenkout goed zien...
dscn1788fn0.jpg


Tot zover.
groeten Paul
 
Dit wordt een zeer interessante bouw. Een indrukwekkend model van bijna twee meter!
De start met de fokker C1's ziet er zeer veelbelovend uit.
Veel plezier met de bouw, ik blijf dit zeker volgen!

groet,
Rinie
 
@Rinie,

Dit model komt uit dezelfde tijd (rond 1900) dan de Hr. ms. Holland, misschien heb je het bouwverslag van de Holland ook gevolgd... Heb je al een indruk hoe dit schip zal worden.:D Het enige verschil is dat alle messing/koper delen beschilderdt worden.

groeten Paul
 
Dit model komt uit dezelfde tijd (rond 1900) dan de Hr. ms. Holland, misschien heb je het bouwverslag van de Holland ook gevolgd... Heb je al een indruk hoe dit schip zal worden. Het enige verschil is dat alle messing/koper delen beschilderdt worden.

Ik heb je Holland bouwverslag even opgezocht. Indrukwekkend hoor! Ik las dat je voor dit model nog meer detail wil toevoegen. Is dat nog mogelijk :-)
 
@Mega,

Op het ogenblik ben ik druk bezig met het aanbrengen van de huidplanken van de Hertog. Dit model wil ik meer details aanbrengen dan de Holland.
Van de bouw van de Holland heb ik toch enkele dingen ontdekt wat beter kan, deze ga ik toepassen op de Hertog.

Overigens ben ik gestopt met de Holland en heb ik besloten dat dit schip af is.

groeten Paul
 
Hallo allen,

Weer even een update. De staartstukken zijn nu ook klaar. Alleen de drijvers moeten er nog onder. Uit een balkje grenen hout heb ik de ruwe vorm al gemaakt.

dscn1787es6.jpg


dscn1786tz8.jpg


groeten Paul
 
wwwopac6kn0.jpg


Het bijzondere van dit schip is dat het tijdens haar loopbaan twee watervliegtuigen op haar achterdek mee droeg. Hier zijn echter weinig foto's van, maar na lang zoeken op het internet kwam ik er achter dat het twee Fokker's C1 waren.

Paul,

Sorry dat ik de pret bederf, maar ik zie net dat je de verkeerde vliegtuigen aan het bouwen bent. Het zijn geen Fokker's C.1 op de foto ... het zijn Van Berkel WA's.

Admiralen3.jpg

Foto van pagina: Admiralen-class destroyers (photo special)

Hier vind je de registraties W-62 en W-66 van jouw foto:
Van Berkel WA

Hier nog een foto van een Fokker C.1:

Fokker%20C.1%20LVA,%20Dutch%20tn289.jpg


Zie deze drie grote verschillen die bevestigen dat de vliegtuigen op jouw foto van het type Van Berkel WA zijn:

  • De Van Berkel heeft twee enkele struts tussen de vleugels, de Fokker een zgn. N-strut.
  • De oplopende lijn van de romprug van de Van Berkel, geen een Fokker heeft dat.
  • Het richtingsroer dat geheel onder het hoogteroer zit en onder de romp uitsteekt

Het goede nieuws is dat de Van Berkel WA veel bijzonderder is!!! Ga je de vliegtuigjes nu overnieuw doen? Dan waren deze voor de oefening, toch? :wink:

Bij de SNA die een replica van de Van Berkel WA aan het bouwen zijn, kan je vast wel een drie zijden aanzicht vragen:
Stichting Neptune Association - Voorwoord

En anders wil deze meneer wil je wel helpen:
BEL-AIR MODELS

"Van Berkel WA" - Google zoeken

Ik zal je t.z.t ook nog even laten zien hoe je een betere propellor maakt. Je bent met een verkeerd bovenaanzicht begonnen en daardoor zijn het nu meer scheepsschroeven.
 
Laatst bewerkt:
Henri Kaper

Hallo Henri.
Bij ons vroeger op de binnenvaart: was het Berkel Patent.
Ellende zonder end.:rolling:
Want er waren er ook scheepsmotoren van dat merk.
Hebben we het dan over dezelfde Fabriek
mvg
Frederik:D
 
@Henri,

Klopt als een bus! Het waren twee Van Berkels. Ik kwam er achter toen ik goed de staartstukken bekeek. Het lijkt wel ofdat bij de Van Berkels het richtingsroer ondersteboven hangt. Na lang zoeken op het internet en uit een boekje "Koninklijke Marine in oude ansichtkaarten" ontdekte ik het verschil... Maar helaas was ik al begonnen met de bouw van de twee Fokkers. Via wikipedia zag ik ook nog meer foto's van een bedrijfshal waar ze die dingen bouwden.

Je bent een echte kenner wat vliegtuigen betreft!;)

groeten Paul
 
Back
Top