Dag medebouwers
Zo'n 2 weken geleden ben ik begonnen aan dit kleine, snelle scheepje.
Het idee kwam op de wereldhavendagen vorig jaar maar toendertijd kon ik geen tekeningen vinden. Onlangs vond ik een algemeen plan in een blad voor de scheepvaart en begon het toch weer te kriebelen. Omdat er veel snelle bootjes op dit forum rondzwerven en het bouwen van een mal ook niet voor iedereen duidelijk is heb ik besloten om naast de Waterstroom en Zeus een verslag bij te gaan houden.
Hoofdgegevens
Bouwjaar: 2007
Bouwwerf: De Haas Maassluis (casco bij Schlieker & Zn.)
Waterverplaatsing: 100 ton
Lengte (o.a.): 25,15 m
Breedte (o.a.): 5,8 m
Holte (hoofddek): 3,35 m
Diepgang (skeg): 1,54 m
Machinevermogen: 1632 pk (2x MTU)
Snelheid: 16 knopen
Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 840 gram
Lengte: 50,3 cm
Breedte: 11,6 cm
Diepgang: 3,1 cm
Vanwege het geringe gewicht zal ik zeer licht moeten bouwen
! Daarom wordt de romp in een mal gemaakt en zo dun mogelijk gehouden. Ik gok op een romp van 150 gram. Daarnaast zal de aandrijving bestaan uit brushless motoren en een LiFePo accu.
Een lijnenplan kon ik nergens vinden dus moest ik zelf maken. Appeltje eitje ondertussen.
Daarna begonnen met het maken van de plug. Het bouwframe opgezet uit 1 mm polystyreen plaat.
Daarna het beplaten met stroken polystyreen 1 mm voor de grote vlakken en 0,5 voor de kleinere meer gekromde vlakken.
Met een beetje plamuur worden de naden strak getrokken.
Daarna in de primer gezet te zien waar nog geplamuurd/geschuurd dient te worden.
Nadat de plug zo glad is als een spiegel kunnen de specifieke kenmerken van de romp aangebracht worden.
Hieronder vallen de berghouten, plek van de asdoorvoeren, boegschroef en ankerkluis.
Tot zover nu even, veel te mooi weer buiten om binnen te blijven!
Groeten,
Pim
Zo'n 2 weken geleden ben ik begonnen aan dit kleine, snelle scheepje.
Het idee kwam op de wereldhavendagen vorig jaar maar toendertijd kon ik geen tekeningen vinden. Onlangs vond ik een algemeen plan in een blad voor de scheepvaart en begon het toch weer te kriebelen. Omdat er veel snelle bootjes op dit forum rondzwerven en het bouwen van een mal ook niet voor iedereen duidelijk is heb ik besloten om naast de Waterstroom en Zeus een verslag bij te gaan houden.
Hoofdgegevens
Bouwjaar: 2007
Bouwwerf: De Haas Maassluis (casco bij Schlieker & Zn.)
Waterverplaatsing: 100 ton
Lengte (o.a.): 25,15 m
Breedte (o.a.): 5,8 m
Holte (hoofddek): 3,35 m
Diepgang (skeg): 1,54 m
Machinevermogen: 1632 pk (2x MTU)
Snelheid: 16 knopen
Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 840 gram
Lengte: 50,3 cm
Breedte: 11,6 cm
Diepgang: 3,1 cm
Vanwege het geringe gewicht zal ik zeer licht moeten bouwen

Een lijnenplan kon ik nergens vinden dus moest ik zelf maken. Appeltje eitje ondertussen.
Daarna begonnen met het maken van de plug. Het bouwframe opgezet uit 1 mm polystyreen plaat.
Daarna het beplaten met stroken polystyreen 1 mm voor de grote vlakken en 0,5 voor de kleinere meer gekromde vlakken.
Met een beetje plamuur worden de naden strak getrokken.
Daarna in de primer gezet te zien waar nog geplamuurd/geschuurd dient te worden.
Nadat de plug zo glad is als een spiegel kunnen de specifieke kenmerken van de romp aangebracht worden.
Hieronder vallen de berghouten, plek van de asdoorvoeren, boegschroef en ankerkluis.
Tot zover nu even, veel te mooi weer buiten om binnen te blijven!

Groeten,
Pim
Laatst bewerkt: