Bouwverslag Patrouillevaartuig P4

Dag medebouwers

Zo'n 2 weken geleden ben ik begonnen aan dit kleine, snelle scheepje.
Het idee kwam op de wereldhavendagen vorig jaar maar toendertijd kon ik geen tekeningen vinden. Onlangs vond ik een algemeen plan in een blad voor de scheepvaart en begon het toch weer te kriebelen. Omdat er veel snelle bootjes op dit forum rondzwerven en het bouwen van een mal ook niet voor iedereen duidelijk is heb ik besloten om naast de Waterstroom en Zeus een verslag bij te gaan houden.

Hoofdgegevens
Bouwjaar: 2007
Bouwwerf: De Haas Maassluis (casco bij Schlieker & Zn.)
Waterverplaatsing: 100 ton
Lengte (o.a.): 25,15 m
Breedte (o.a.): 5,8 m
Holte (hoofddek): 3,35 m
Diepgang (skeg): 1,54 m
Machinevermogen: 1632 pk (2x MTU)
Snelheid: 16 knopen

Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 840 gram
Lengte: 50,3 cm
Breedte: 11,6 cm
Diepgang: 3,1 cm

P4 (16).jpg

Vanwege het geringe gewicht zal ik zeer licht moeten bouwen:(! Daarom wordt de romp in een mal gemaakt en zo dun mogelijk gehouden. Ik gok op een romp van 150 gram. Daarnaast zal de aandrijving bestaan uit brushless motoren en een LiFePo accu.

Een lijnenplan kon ik nergens vinden dus moest ik zelf maken. Appeltje eitje ondertussen.
P4 Maxsurf.JPG

Daarna begonnen met het maken van de plug. Het bouwframe opgezet uit 1 mm polystyreen plaat.
P1080966.JPG

Daarna het beplaten met stroken polystyreen 1 mm voor de grote vlakken en 0,5 voor de kleinere meer gekromde vlakken.
P1080968.JPG

P1080967.JPG

Met een beetje plamuur worden de naden strak getrokken.
P1080970.JPG

P1080976.JPG

Daarna in de primer gezet te zien waar nog geplamuurd/geschuurd dient te worden.
P1080979.JPG

Nadat de plug zo glad is als een spiegel kunnen de specifieke kenmerken van de romp aangebracht worden.
Hieronder vallen de berghouten, plek van de asdoorvoeren, boegschroef en ankerkluis.
P1090003.JPG

P1090002.JPG

Tot zover nu even, veel te mooi weer buiten om binnen te blijven! :koud:

Groeten,
Pim

Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Nog wat plaatjes van de plug voor zij in de gelcoat gezet wordt, de buitenste laag is spuitplamuur. De rode waterlijn is ondertussen met een laatste laag spuitplamuur ook niet meer zichtbaar. Als dit met korrel 600 glad is geschuurd gaan er een aantal lagen loswax op. Tenminste 5 lagen heb ik aangebracht en uitgesmeerd,met tussenpozen van een uur.
P1090006.JPG

P1090007.JPG

Daarna in de blauwe gelcoat, altijd een vies werkje. Gebruik er handschoenen bij want je kan er vervelende allergieen van krijgen!
WhatsApp Image 2017-03-31 at 11.02.19 PM.jpeg

Daarna vroeg op gestaan om 2 lagen polyester met doek 225 gr/m2 aan te brengen. Goed stevig alles aandrukken zodat er geen luchtbellen ontstaan.
IMG-20170401-WA0000.jpeg

En dan maar laten drogen. Na 2 weken noeste arbeid ben ik erg benieuwd naar het resultaat! :(

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Klopt Berend, epoxy vind ik nog steeds nettere rompen geven en ze blijven niet stinken (polyester blijf je altijd ruiken). Ook is de romp veel dunner en lichter dan een polyester variant.
Maar polyester is nou eenmaal sneller droog (bij serie productie scheelt dat enorm) en ook een stuk goedkoper. Daarnaast heb ik problemen met details in exoxy. De polyester gelcoat vult deze veel beter op.

Mooi project.
Ik denk dat je tegen de kilo aan zal gaan zitten voor wat betreft het eind gewicht.
Ik ben bezig met een Stan Tug 1606 in 1:50 (30x 12cm) en zit nu tegen een vaarklaar gewicht van 700gram aan en ze ligt nog niet op haar waterlijn.

Het blijft in dit stadium een gok wat ze uiteindelijk gaat wegen.
Mijn opbouw delen zijn van 1mm ABS (of styreen plaat, ben niet zo'n held in onderscheid maken in deze materialen) gemaakt.
Je zou de van 0,8 of 0,5 mm kunnen als gewichtsbesparing maar ik denk dat het wel mee valt, je energie voorziening neemt het grootste gewicht in beslag denk ik zo.

Veel succes met de verdere bouw.

Groet,
Mathieu.

Hai Mathieu,

Een slepertje is natuurlijk wel een stuk voller. Maar de waterverplaatsing weet ik exact, deze volgt uit het zelf ontworpen lijnenplan. Dus hoef ik niet te gokken.
hydrostatics P4.jpg
Ongeveer 102ton geeft 102 x 1025 / 50^3 = 0.86 kg = 860 gram

Ik wil haar niet te diep leggen, dat komt de vaareigenschappen niet ten goede denk ik.
Maar met minder dan 1 mm plaat zal de opbouw minder strak worden. Bij 0,5 mm ga je zeker weten de spanten er doorheen zien. Daarom richt ik mij met gewichtsbesparing vooral op de aandrijving. En zorgen dat de romp dun is met een paar verstevigingen. Eigenlijk was epoxy dan een betere keus geweest, dit materiaal is sterker en geeft een lichtere romp. Eigenlijk wil ik ook nog een boegschroef plaatsen:).

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad is mijn slepertje wat voller.
Mooi programma trouwens wat je gebruikt voor het berekenen van de waterverplaatsing.
Ik zie dat je de dichtheid van zeewater gebruikt hebt, heeft dat nog veel invloed op de waterverplaatsing?
Ik ga er niet vanuit dat je op de Noordzee gaat varen met je model.

Groet,
Mathieu.

Mathie,

Scherp opgemerkt! Op het net wordt 100 ton waterverplaatsing opgegeven door de bouwer of rederij. In mijn programma werk ik naar dit getal toe.
Echter, meestal is die 100 ton gemeten in zout water en niet te verwarren met 100 m3 volume (voor de patrouilleboten zou het best zoet kunnen zijn, dat weet ik niet zeker).
Om dan toch het juiste gewicht voor een modelboot te vinden vermenigvuldig ik met 1,025 omdat je modelbootje nou eenmaal in zoet water vaart.

gr.
Pim

Goed nieuws, de romp is heel uit de mal gekomen!

Hier de eerste laag topcoat in de mal, gekleurd met witte kleurstof. Er gaat ongeveer 75 gram in.
P1090029.JPG

Na 2 lagen glasvezeldoek 225 gr/m2 en 125 gram polyester is dit het resultaat.
IMG-20170404-WA0004.jpeg

De romp is mooi stevig en alle details zitten erin, op een enkel plekje in de berghouten na.
Helaas heeft het niet 2-delig maken verkeerd uitgepakt. Ik moest de mal overlangs doorzagen om de romp er uit te krijgen. Maar zo leert men weer! De romp is perfect, nu is het tijd om de assen in te bouwen.

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Supermooi gemaakt! Complimenten! Ik vaar zelf met een Graupner Bremen, die ik een beetje Nederlands gemaakt hebt en ben benieuwd naar je verdere vorderingen.

Dat was te verwachten met je aangebrachte berghouten denk ik...

Daar had het wel mee te maken,maar ook een 2-delige mal had problemen gegeven omdat de berghouten vierkant zijn. Bij productierompen zijn ze afgerond. Na het doorzagen had ik alsnog schade aan de mal. Enige oplossing is de berghouten opvullen met plamuur en gladschuren. In de toekomst zal ik de berghouten dan ook later aanbrengen, deze kunnen makkelijk als1 geheel worden gefreest op de CNC. Alles moet je een keer proberen!

Ondertussen de assen en de boegschroef ingebouwd. De assen zijn met behulp van een mal uitgelijnd en toen gefixeerd met polyesterplamuur. Omdat dit van zichzelf vaak lekkage geeft wordt het later afgewerkt met een laag polyester. Daarna de asbroeken gemaakt van 0.3 mm polystyreen. En omdat de assen een korte lengte hebben en het me meeviel hoeveel beweging erin zat zijn ook de steunen van polystyreen. Bij grotere modellen raad ik aan om deze van messing te maken en aan de as te solderen. Door een gleuf in de romp kunnen ze dan vastgezet worden.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
P1090034.JPG

P1090033.JPG

P1090043.JPG

De boegschroef is een flinke jongen en eigenlijk te zwaar, ik ben nog op zoek naar een kleiner motortje. Het is de kleinste maat van Raboesch. toch past hij maar net! Nog wel op de juiste positie, vaak zie je dat mensen ze verder naar achteren plaatsen.
P1090041.JPG

P1090035.JPG

P1090048.JPG

De opstapkuil (weet niet of dit zo heet) is ook aangebracht. Eerst de romp aan de binnenzijde goed vlak gemaakt zodat de aansluiting waterdicht is. Daarna gelijmd met combi power.
P1090054.JPG

P1090052.JPG

gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Dank je Jan, mooi compliment van een ervaren rot in het vak zoals jij!
Even wat conventioneler dan jouw waterjet aandrijving, maar de lijnen en techniek van een snel bootje vind ik erg interessant.
Ook geinspireerd door de vaarfoto's van jouw KNRM boot.

Hallo Pim,

Dat ontwerp in je programma ziet er mooi uit en als het schip zelf al.
Ben benieuwd naar het vedere resultaat.
Nog een klein vraagje, hoe heet dat programma?

Groeten
Joeri

Hallo!

Met het paasweekend voor de boeg lekker door kunnen werken aan de P-boot.
De flaproeren zijn binnen van de 3D printer en met een messing asje in elkaar gezet.
De hoofdas is 2 mm en van de flap 1 mm. Alles werkt naar behoren, dus de baas is blij:banana:

P1090068.JPG

Daarna gemonteerd in de romp, tezamen met de LiFePo accu 2,5 Ah - 6.6V. Deze goed klem gezet maar wel van bovenaf eruit te tillen. Aan weerszijden is nog plek voor de 2 brushless motoren.
P1090090.JPG

Bij de boegschroef zijn schelpen uitgedremeld ( is dit een werkwoord?:hammer:) Daarna een stukje horregaas gepakt, die in de secondelijjm gedoopt en in de tunnel geplaatst. Ge-etste versies zijn steviger maar dat had ik even niet in huis.
P1090085.JPG

P1090082.JPG

De opbouw is volledig in RHINO opgezet en de onderdelen CNC gefreest. Nu volgt het in elkaar zetten van het bouwpakketje! Altijd fijn als iets past zoals je het bedacht hebt.
IMG-20170331-WA0007.jpg

P1090101.JPG

P1090102.JPG

P1090103.JPG

P1090105.JPG

gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Back