Bouwverslag Paula III

Ja, die heb ik ook in combinatie met een zelfde soort motortje!
Werkt uitstekend!

Ludo
Ik geloof als dat die regellaartjes al bestaan toen Piste jij nog in je broek :rolleyes: :rolleyes:
Er waren bouw pakketjes en complete .
Als je er een goed koelertje op zetten dee kon je wel tot 3 Ampere gaan hoor
Het zijn altijd de goedkoopste elektroniche regelaars geweest
mvg
Frederik:D

Ik ben ondertussen begonne aan mijn Paula III.
Heb hier en daar wat geschuurd en gesneden.....
Maar waarmee moet je dat ABS lijmen???

Ook zit ik met die dek gaten??? Gewoon helemaal er uit halen???

zou de romp lijmen met stabilit express
die luiken eruit halen moet wel als je de kraan werkend wil maken en het achterste luik sowiso anders kan je niet meer bij je roerservo komen

Hey,

Ik zou het dek nog niet vast lijmen, ik heb hem nu ook nog open, pas als hij helemaal klaar is lijm ik hem dicht, vooral voor het toevoegen van een aantal extra functies, zoals horn en waterpomp, is het handig om er nog goed bij te komen.

Veel plezier met bouwen. Ik ga 2 weken uitwaaien in Griekenland.
Ik lees het forum daarna wel door :)

Groeten Casper

Hey iedereen,

Even een vraagje over de motor van de Paula 3. Ik heb mijn bootje nu een maand of 3 operationeel, maar het valt me op hoe warm de motor wordt, kan dan kwaad of zou er iets van koeling bij moeten. Voor de rest is het een heerlijke boot.

Groeten,
Casper

Laatst bewerkt:
Hallo mensen!

Het is te lang geleden dat ik een update heb gedaan: dus bij deze!

Ik ben al erg ver met de paula! Alles werkt en is gelakt. Vooral in de afwerking en de kraan is erg veel tijd gaan zitten. Het is een erg precies werkje om deze functionerend te krijgen. Iedereen die de Paula bouwt kan ik aanraden de gebruiksaanwijzing en detailtekening goed door te lezen. Je zult zien dat dan alles perfect voor elkaar komt(met een btke handigheid). Het is wel een aanrader de kraan functionerend te maken, het is een mooi stukje techniek!

De volgende dingen moeten nog worden gedaan:

-Stuurboordlicht moet worden gelakt en gemonteerd(geen groene verf voorhanden)
-Electronica netjes wegwerken
-Bestellen regelaar voor lier (getest met motorregelaar)
-Bestellen Boeien

paulafront.jpg

paulaback.jpg

Laatst bewerkt:
hallo

Als je die goedkopen boeien moet hebben
ga dan naar een hengelsport zaak en daar heb je 2 boeien voor nog geen 4 euro

Mvg,
Karsten

Het is maar een aanrader hoor geen verplichting

Op het moment ben ik met de afwerking en de boeien van de boot bezig. De electronica zit er nu volledig in en alles werkt optimaal!

Ik ben gisteren begonnen met het maken van de boeien, gewoon de orginele van robbe zelf. Ik plaats binnenkort wat foto's hoe ik deze boeien in elkaar heb gezet.

Heel misschien moet ik her en der nog wat gewichtsaanpassingen doen, maar het ziet er naar uit dat de paula deze zomer eindelijk gebruikt kan worden.

Glaerox, Een leuk verslag en een leuk scheepje , ben benieuwd naar het eind resultaat!

succes, Brandaris

Nou, de boeien zijn bijna klaar (behoeven alleen nog een kleurtje). Maar foto's gaat moeilijk worden. Ik had ze voor het gemak op de camera laten staan. Maar pa vond het nodig om zonder het even na te vragen het kaartje te formateren...zucht. Dan maar foto's wanneer ze klaar zijn!

Bij het lijmen van de boeien raad ik iedereen aan niet te zuinig te zijn met de stabilit. Dit is de enige manier om ze volledig waterdicht te krijgen.

Een kleine update:

ALs je aan een bootje begint ben je eigenlijk nooit klaar.

Ik ondervind op het moment problemen met de overbrenging, hij blijft trillen. Standaard wordt er een rubberen buisje tussen de as en de motor geplaatst. Ondanks dat de motor goed is uitgelijnd blijft dit iets trillen doordat het rubber zo stug is. Zou een kardan koppeling dit kunnen oplossen?

Hoe constateer je dat de motor niet goed uitgelijnd staat? ALs ik die van mij laat draaien, merk ik niets van trillingen oid.

wanneer ik de motor redelijk op touren laat komen, begint de boot ontzettend te schudden, samen met veel herrie.

hallo

@niels
je motor goed uit lijnen kan maar op 1 manier (koppeling vast zetten is niet 100%)
en dat is met een ampere meter de motor zo zetten dat hij het minste verbruikt
dit is de enige juiste manier die je haast een 100% uitgelijnde motor geeft

trillen is een andere oorzaak
dat is onbalans
in de koppeling
de schroef zelf
qualliteit van de motor
maar ook de as speelt hier een rol bij
een 2 mm as zal over een bepaalde lengte krom willen gaan staan
een 3 mm as zal over de zelfde lengte minder gaan buigen en een 4 mm haast niet
je moet het zo bekijken
de motor doet de as rond draaien
maar minimaal zal het einde van de as iets later beginnen te draaien dan aan de koppeling (geen zever maar hoe ga je dit meten ???)
zet je daar nu een propeller op dan wodt het nog erger daar die propeller de as eigenlijk tegen houd en dan kan de as alleen maar beginnen torderen (dun asje pakken en in de bankschroef vast zetten en de andere kant beginnen te draaien krijg je hetzelfde effect)
de as kan nergens heen dus begint hij door te buigen en zo resoneert hij in de asbuis
en belast de lagers enorm want die kunnen geen kant uit
dus die trillingen zijn wel erg want ze zorgen voor enorme slijtage aan motor en lagers

probeer die hoge toeren eens zonder prop er op
als het dan gedaan is probeer een andere prop doet hij het met die niet
dan weet je waar het aan ligt
dit is de makkelijkste manier

groetjes raf

Ik heb echt het idee dat het probleem zit in de huidige koppeling, de motor staat namelijk goed uitgelijnd op de as, maar de de koppeling lijkt in onbelans te komen bij hoge touren.

Zonder koppeling tikt de motor trouwens vreselijk, lijkt dus een kapot lager. Weet iemand een goede laagtoerige vervanger voor de standaard Robbe EF76 II motor?

Ik zou morgen de verbinding eens testen zonder schoef.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben de Paula ook aan het bouwen.
Mijn vraag is: als je de romp en het dek vast hebt gemaakt kan je er dan nog goed bij om de kraan te instaleren. (Ik maak hem nml ook werkend)

Hoop op antwoord...

Gr Willem

Hey Willem,

Ik heb de romp en het dek nog heel lang los gehouden. Ik heb eerst alles gebouwd en getest, daarna alles losgehaald en gespoten. Weer testvaarten gemaakt, en daarna alles dicht gelijmd. (die testvaarten waren wel op rustig water natuurlijk)
Modelboot Furore
Op mijn foto's kun je zien dat er nog heel lang tape op heeft gezeten, tot het moment ik alles definitief vast heb gemaakt.

Succes ermee, en foto's zijn altijd welkom, leuk om te zien!

Groeten,
Casper

Back