Bouwverslag Pilot-RC SBACH 342 1.85m (25%) 30CC

Zaterdag Hobby King spullenboel binnen gehad.
Ik heb nu alle servo's en de ook de canister uitlaat. Als het goed is kan ik de kist nu afbouwen :)

Tijdje erg stil geweest, druk met bouwen.
En zo te zien is er toch niet zoveel publiek ;)
De kist is nu zo goed als vliegklaar; inbouwen van de uitlaat heeft het meeste tijd gekost.
Zojuist de motor even laten lopen.... helaas niet zo stil, maar dat was te verwachten. Ik ga toch maar die krumscheid demper bestellen.

Heb bergen met foto's van de bouw, zal ze binnenkort ff hier posten.

heb niks toe te voegen .
Ik wel.
Als die net zo vliegt als mijn sbach van 220 heb je een heerlijke kist.
Heel veel plezier er mee.

Sta op 't punt mijn nieuwe Sbach 342 75" ( 1900mm) te gaan afbouwen.
Heb een 35cc 2 takt benzinemotor ( MLD35) uit China meegebracht.
Kan iemand mij bevestigen dat je met een Krumscheid demper beneden de 80dB kunt blijven?

Ik kan het je ook niet garanderen; de prop maakt ook een hoop geluid en ook je carburateur kan een hoop herrie maken.
De kist zelf kan ook door de trillingen van de motor gaan resoneren, komt soms boven het geluid van de motor uit.
Zoals plotterwelt al aan geeft, meerdere factoren.
Toch heb ik met deze SBACH ervaren dat een goede uitlaat, zoals een krumscheid, al heel behoorlijk dempt.

Foto's!

Nou, ik schaam me diep, maanden geleden dat ik wat plaatjes heb gepost hier... maar goed beter laat dan nooit :)

Uiteindelijk de krumscheid besteld en ingebouwd. Iets dikker dan de Hobby king.
full

(boven HK, onder Krumscheid)

Ingebouwd:
full

De bocht komt wel heel dicht tegen de kap, dus ik heb daar een paar laagjes alu tape aangebracht.
full

[update: uiteindelijk een dun stukje alu op die plek ingelijmd ipv. alu tape]

Prop zwevend en inclusief spinner backplate gebalanceerd met vislood:
full

Eenmaal in balans afdekken met epoxy:
full

De uitlaat loopt door tot onder de ontvanger met bedrading. Om er zeker van te zijn dat de ontvanger of bedrading niet te heet wordt, heb ik een extra stukje 0,8mm alu rond gebogen en als extra laag om de uitlaat gezet:
full

Alu genomen van een afgaspijp, gewoon te koop bij de Gamma. Makkelijk verkrijgbaar, lekker zacht en makkelijk te verwerken.

Alle electronica ingebouwd:
full

Dubbele LiFePo stroomvoorziening.

Op het veld:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Jeroen,
Kun je wat foto's plaatsen van de motorophanging met aangesloten uitlaatbocht?
Graag ook je ervaringen ( en filmpje?) met de eerste vluchten.

Ik ben momenteel in india voor mijn werk, dus ik ben even niet in de gelegenheid om een foto te maken; die houd je nog te goed.
Deze kist vliegt erg goed, lekker direct en strak. Meer dan genoeg power.
Sta je op het punt om ook een PilotRC sbach te kopen? Als je een goed bod doet kun je de mijne over nemen... in deze kist zitten alleen maar nieuwe spullen en ik heb er tot nu toe 3 keer mee gevlogen. Heeft bij elkaar zo'n 1350 euro gekost, inc. 14 kanaals futaba 2.4Ghz FASST ontvanger.

ik ben ook benieuwd naar je filmpje, en vooral naar de stillere demper.
Ik sta op punt om de dle-35Ra (rear exhaust) te bestellen, alleen zal ik de originele demper niet kunnen gebruiken, die maakt teveel sound.
Ik vraag me dan ook af of zo'n pitts style muffler al heel wat doet...of dan toch een canister....hmmm

toch een mooie vlieger hier, en vooral een duidelijke beschrijving van het gebruikte materiaal en link.... thanks!

Originele demper kun je idd niet gebruiken, pijn aan je oren.
Met de krumscheid cannister een zeer beschaafd geluid, en met de juiste prop echt wel onder de 80DB te krijgen.
Ik ben in ieder erg tevreden met deze motor+uitlaat combo... veel beter dan dit is er volgens mij niet te koop voor de DLE. Mag ook wel voor die prijs, echt niet goedkoop.

Filmpje zal lastig worden, het weer zit niet mee en het is alweer erg vroeg donker 's avonds... ik hoop binnenkort een zaterdag- of zondag middagje te pakken maar dat kan best een tijd duren. Zodra ik wat heb zal ik het zowieso ff posten hier.

Gisteren weer gevlogen, maar de motor loopt te heet.
Bij warme motor is stationair goed, maar als de motor afgekoeld is dan loopt de motor heeeel hoog stationair totdat de motor weer op temperatuur is.
Dus, ik ga wat extra cooling vents aanbrengen en wat schotjes in de motorkap.
Wie weet waar ik de volgende cowl vents kan kopen in Nederland?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren weer gevlogen, maar de motor loopt te heet.
Bij warme motor is stationair goed, maar als de motor afgekoeld is dan loopt de motor heeeel hoog stationair totdat de motor weer op temperatuur is.picture154413-cowl-vents.jpg[/IMG]

Ik begrijp de relatie niet helemaal tussen het symptoom dat de koude motor heel hoog stationair loopt en de conclusie dat de motor te heet loopt.

Waarom loopt de koude motor dan hoog stationair? Of moet je het stationaire toerental bij een koude motor heel hoog houden zodat hij niet afslaat als hij heel heet wordt?

Nou, mijn gedachtegang was als volgt.
Bij een warme motor sloeg de motor af bij stationair.
Ik heb toen het stationair omhoog gezet totdat hij wel bleef lopen.
Nadat de motor afgekoeld was, liep de motor heel hoog stationair.
Mijn idee was dat toen de motor warm was, dat de zuiger cilinder passing erg krap wordt vanwege de uitzetting door de warmte. Meer brandstof nodig om te kunnen blijven lopen dus.
Bij een koude motor klemt de zuiger niet, dus schiet het stationaire toerental omhoog.

voor dat je gaten in je cowl gaat zagen/slijpen zou als ik jou was eens gaan zoeken naar baffels. of te wel met depron in de cowl er voor zorgen dat de lucht die de kap in gaat ook efficiënt gebruikt wordt voor het koelen van de motor.

bart

Ja die baffels... ik heb nu 1 "neusgat" helemaal dicht gemaakt.
De twee neusgaten bij elkaar hadden een groter oppervlakte (en kunnen meer druk opbouwen) dan het gat voor de cilinderkop waardoor de luchtstroom langs de cilinderkop stagneerde. Nu met 1 neusgat dicht zou dat beter moeten gaan, hopelijk.
Ook heb ik nu een 19x8 prop ipv een 18x8 besteld, iets minder toeren en hopelijk ook weer een paar graden lagere temp.
Ik ga het eerst nu zo eens proberen, kijken hoe dat loopt.
Mocht dat nog steeds niet goed zijn dan gaan we gewoon weer verder met tunen van de airflow :)

ik denk dat je nog eens wat rond moet kijken over baffels en of wat er gebeurd als je een grotere prop op een motor zet. want grotere prop betekend grotere belasting en meer warmte.
en bij de baffels je moet de ruimte om de motor verkleinen, zo dat de snelheid vn de lucht langs de moter verhoogt. kijk eens rond wat ze bijvoorbeld bij boxers doen.

barrt.

Back