Heb de video's bekeken, de pdf over beplanken nog een keer gelezen en het bouwverslag van Eagter. Het is me nog steeds niet echt duidelijk, heb nog heel veel vragen (zie hieronder). Erg jammer wilde dit weekend wat voortgang maken maar zoals ik het nu zie kan ik beter een keer iemand het me voor laten doen dan zelf gaan kl*ten.
.....
- zandstrook? barkhout? staat beide niet in mijn uitleg van het schip Is dit nodig? Ik zie het ook niet op de uiteindelijke foto van het schip als het klaar is
zie alleen "normale" gevormde latjes, geen bredere of iets dergelijks.
....maar snap er nog steeds weinig van. Is dit normaal voor een beginner ? Wil niet overkomen als iemand die niet de moeite neemt om het te leren
Chris,
ook voor niet beginners vergt de bouw van een schip vaak uren, meestal weken of zelfs jaren inleeswerk. Ik kom dagelijks termen tegen die ik niet ken of het klok en klepel gevoel bij heb en besef ik dat ik in veel opzichten net zo'n beginner ben als jij met de houten scheepsbouw. ik weet zeker dat jij weer andere trucjes uit andere modelbouw kent die wij weer graag van jouw horen.
't blijft frustrerend als je op wil schieten en steeds tegen dilemma's oploopt..
Ik zag dat Erik al een degelijke uitleg bij de vragen had gegeven. En sluit me hierbij aan.
Wat betreft het wel of niet bestaan van de zandstrook (blauw) en berghouten (rood0 op de Pinta heb ik volgende foto:
Het kan zijn dat je de berghouten er later op moet anbrengen, in werkelijkheid zijn dit bredere stroken tussen de huidgangen.
De kiel steekt op deze foto uit. Of dit de kiel is waar jij nu mee bezig bent, of dat jij bezig bent met een valse kiel (de ruggegraat) waar de uiteindelijke kiel (meestal een ca. vierkante lat van hardhout onder tegen de ruggegraat). Dit zou je in de handleiding of tussen het hout van de kit moeten zoeken
Erik heeft het over een sponning, dit is de gleuf waar in werkelijkheid de zandstrook in zit. Ik zal hier nog wel een plaatje van zoeken.
Of jet het dek eerst moet beplanken? Ga inderdaad niet altijd blind uit van de kit. Bedenk zelf of je er nog makkelijk bij gaat komen als de huid helemaal rondom zit, als je het dek er strak in wilt leggen is het vaak wel aan te raden om de planken af te hebben en het dek vast te hebben liggen, bekijk dan wel goed of dit een volgende stap in de bouw niet gaat saboteren. Helaas kost al dit speurwerk veel tijd, maar gaande weg geeft het des te meer voldoening. (Voor mij een groot deel van de hobby: het hoe en waarom achter de bouw)
Ook kost het uiteindelijk veel meer tijd als je hele stukken van jouw schip weer moet afbreken omdat je iets niet voorzien had.
Geen zorgen over de hoeveelheid vragen, als we het weten helpen we je graag en zo niet zoeken we even graag mee

Grt
Diederik
Laatst bewerkt door een moderator: