Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Heb de video's bekeken, de pdf over beplanken nog een keer gelezen en het bouwverslag van Eagter. Het is me nog steeds niet echt duidelijk, heb nog heel veel vragen (zie hieronder). Erg jammer wilde dit weekend wat voortgang maken maar zoals ik het nu zie kan ik beter een keer iemand het me voor laten doen dan zelf gaan kl*ten.

.....
- zandstrook? barkhout? staat beide niet in mijn uitleg van het schip Is dit nodig? Ik zie het ook niet op de uiteindelijke foto van het schip als het klaar is
zie alleen "normale" gevormde latjes, geen bredere of iets dergelijks.

....maar snap er nog steeds weinig van. Is dit normaal voor een beginner ? Wil niet overkomen als iemand die niet de moeite neemt om het te leren

Chris,

ook voor niet beginners vergt de bouw van een schip vaak uren, meestal weken of zelfs jaren inleeswerk. Ik kom dagelijks termen tegen die ik niet ken of het klok en klepel gevoel bij heb en besef ik dat ik in veel opzichten net zo'n beginner ben als jij met de houten scheepsbouw. ik weet zeker dat jij weer andere trucjes uit andere modelbouw kent die wij weer graag van jouw horen.

't blijft frustrerend als je op wil schieten en steeds tegen dilemma's oploopt..

Ik zag dat Erik al een degelijke uitleg bij de vragen had gegeven. En sluit me hierbij aan.
Wat betreft het wel of niet bestaan van de zandstrook (blauw) en berghouten (rood0 op de Pinta heb ik volgende foto:

full


Het kan zijn dat je de berghouten er later op moet anbrengen, in werkelijkheid zijn dit bredere stroken tussen de huidgangen.
De kiel steekt op deze foto uit. Of dit de kiel is waar jij nu mee bezig bent, of dat jij bezig bent met een valse kiel (de ruggegraat) waar de uiteindelijke kiel (meestal een ca. vierkante lat van hardhout onder tegen de ruggegraat). Dit zou je in de handleiding of tussen het hout van de kit moeten zoeken
Erik heeft het over een sponning, dit is de gleuf waar in werkelijkheid de zandstrook in zit. Ik zal hier nog wel een plaatje van zoeken.

Of jet het dek eerst moet beplanken? Ga inderdaad niet altijd blind uit van de kit. Bedenk zelf of je er nog makkelijk bij gaat komen als de huid helemaal rondom zit, als je het dek er strak in wilt leggen is het vaak wel aan te raden om de planken af te hebben en het dek vast te hebben liggen, bekijk dan wel goed of dit een volgende stap in de bouw niet gaat saboteren. Helaas kost al dit speurwerk veel tijd, maar gaande weg geeft het des te meer voldoening. (Voor mij een groot deel van de hobby: het hoe en waarom achter de bouw)
Ook kost het uiteindelijk veel meer tijd als je hele stukken van jouw schip weer moet afbreken omdat je iets niet voorzien had.

Geen zorgen over de hoeveelheid vragen, als we het weten helpen we je graag en zo niet zoeken we even graag mee :pc:.

Grt
Diederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
moest je er echt niet uitkomen er wonen een paar bouwers in de omgeving van eersel.
spijkertje 15 min germt en ik zelf wonen op 20 min van eersel. mischien eens afspreken met iemand die het kan uitleggen hoe het juist inelkaar zit want kan me nog goed voorstellen de eerste keer toen ik moest moest beplanken snapte ik er ook niet veel van.
 
Nou Chris; voldoende aanbiedingen zou ik zeggen.
Niet opgeven, Diederik geeft al aan dat juist het oplossen van onduidelijkheden de uitdaging is.
Alle begin is moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.
We gaan er een mooie strakke romp van maken;)
 
Ik heb nog een privébericht gestuurd met een beginnershandleiding voor beplanken. Daar heb ik ook redelijk wat uit gebruikt. Je moet het gewoon een keer gedaan hebben. Dan heb je meer gevoel met het hout, weet je wat het wel en niet kan en neem de tijd. Je kan beter een plankje teveel weken dan te weinig.
Ik zou beginnen met het bepalen van de plaats van de eerste plank. Ik vermoed dat die ongeveer op dek hoogte zal zitten bij de onderste rode lijn op de foto van Diederik. Als je niet zeker bent, dan zet je hem vast met een paar punaises en laat je een foto zien. Evt. ook van de betreffende bouwbeschrijving (aanzicht, doorsnede) Als je die eenmaal hebt, dan kan je de plankverdeling gaan bepalen. Leg eens een latje halverwege tussen eerste lat en kiel ter plaatse van de grootste spanten en druk deze dan op de rest. Dan zal je denk ik zien dat je bij het voorste spant tussen de kiel en de lat halverwege een grotere ruimte hebt dan tussen de lat halverwege en de eerst gemonteerde lat. Daarom heb ik gekozen om senten toe te passen in plaats van alleen een gemiddelde van spantlengte gedeeld door aantal planken. In principe is iedere plank uniek. De gemiddelden zijn een goed uitgangspunt die je naar wens kan corrigeren.
In principe kan je dan kiezen of je de romp onder het dek eerst dicht legt en dan het dek beplankt of andersom. Je kan er even makkelijk bij. Pas als je bovendeks de romp verder gaat beplanken heb je kans dat het beplanken van het dek lastiger wordt.

Erik
 
...Erik heeft het over een sponning, dit is de gleuf waar in werkelijkheid de zandstrook in zit. Ik zal hier nog wel een plaatje van zoeken...

full


Chris,

nog even over de gleuf van Erik ;):

de sponning hoeft niet persé aangebracht worden, historisch correct is het wel en het kan nuttig zijn om de zandstrook mooi te leggen en weg te laten vallen tegen de kiel. Ik zou in jouw geval eerst zien of er sprake is van een valse kiel of niet. Zo ja, dan wordt de lijmnaad meestal verborgen onder de huid, of valt deze samen met de sponning.
Je ziet overigens op de afbeelding mooi dat dezelfde zandstrook op verschillende plaatsen van het schip zowel horizontaal als verticaal kan lopen

Grt
Diederik

PS:
ik sluit me aan bij het aanbod van Dirk, op internet naslagwerk doen of oog in oog uitleg aan elkaar geven is andere koek, onlangs nog op de ontmoetingsdag mogen meemaken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
moest je er echt niet uitkomen er wonen een paar bouwers in de omgeving van eersel.
spijkertje 15 min germt en ik zelf wonen op 20 min van eersel. mischien eens afspreken met iemand die het kan uitleggen hoe het juist inelkaar zit want kan me nog goed voorstellen de eerste keer toen ik moest moest beplanken snapte ik er ook niet veel van.

hey, ja ik werk in eindhoven dus daar ben ik dagelijks. en belgie over de grens is ook kort bij. ik kom graag een keer langs om het te zien, waarschijnlijk valt dan alle gelezen theorie op zn plaats.

ik ben as. maandag toevallig hele dag vrij. en anders op woensdagen en het weekend. wat komt bij 1 van jullie uit?

bedankt!
 
hey, ja ik werk in eindhoven dus daar ben ik dagelijks. en belgie over de grens is ook kort bij. ik kom graag een keer langs om het te zien, waarschijnlijk valt dan alle gelezen theorie op zn plaats.

ik ben as. maandag toevallig hele dag vrij. en anders op woensdagen en het weekend. wat komt bij 1 van jullie uit?

bedankt!

komende woensdag kan ik evt een tijdstip prikken, laat maar weten dan stuur ik je een pb.

Erik heeft gelijk wat betreft de usb-stick. Pas op hier zit genoeg leesstof op voor de komende vijf jaar :shock:.
 
zo vandaag niet veel opgeschoten (moeders was weg dus ik was 90% van de tijd baby aan het managen).

full


full


er blijken 2 handleidingen bij de kit te zitten, Beide geven andere volgorders aan voor de montage. Vreemd, maar verklaard wel een en ander. Heb gekozen om eerst het achterdek te monteren, plus de ronde lip die daar achter het schip zit. De binnenkant bruin geschilderd waar straks het roer aan bevestigd zit. De achterkant beplankt zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Het dek loopt niet helemaal vlak, hopelijk valt dat straks niet meer zo op.

Nu wil ik graag het achterdek beplanken. Ik heb een aantal uitleg gelezen, maar begrijp het nog niet zo goed hoe je die delen moet uittellen. Iemand nog een poging doen? :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oké, komttie weer, ik geloof dat dit bericht zo ongeveer in elk verslag staat, als Jack dit ziet moet ik auteurs recht gaan betalen;)

Breeuwnaden
Voor de breeuwnaden en nagels ben ik nogal omslachtig te werk gegaan.
Ik zal proberen het uit te leggen met een stappenplan:

1. Plankjes op maat gezaagd en de randjes een heel klein beetje afgeschuind en met potlood er langs.
2. Plankjes op het dek lijmen
3. Met een kleine priem gaatjes geprikt voor de spijkers
4. Met de potlood de gaatjes ge-accentueerd.
5. Houtlijm over het dek uitgesmeerd en goed in de naden gewreven.
6. Alles heel goed geschuurd
7. Met de stofzuiger de zooi wegzuigen
8. Eventueel wat oneffenheden wegwerken




Misschien maakt dit plaatje het wat duidelijker, een sterk vergrootte dwarsdoorsnede van de latjes.

Met de lijm maak ik de naden dicht die ik opzettelijk had aangebracht. Dit geldt ook voor de gaatjes van de spijkers.
Nu wordt het potloodslijpsel ook in de naden gewreven waardoor je een wat grijzige kleur krijgt.

De lijm wordt dus weer eraf geschuurd en na het lakken met bijvoorbeeld Danish Oil wordt alles gefixeerd (kan ook met matte vernis) en zie je er niks meer van.
Vergelijk het met het wegwerken van naden en kieren in je romp, dat doe je ook met houtlijm en schuursel.

Zoals ik al zei, vrij omslachtig, maar ik vind het wel mooi zo.

Dan houtafmetingen door de eeuwen heen:

Leggen van dekken.
De kleur van de dekken was meestal zeer licht. Dekken werdebn vroeger uit eik, iep of den gemaakt. De voorkeur ging naar iep omdat dit niet splinterd maar in grote brokken breekt als het geraakt werd door een geschutskogel. Eik gaf venijnige spinters die menige ader hebben doorgesneden. Voor ons modelbouwers kun je het best esdoorn nemen voor je dekken. Wil je eik nabootsen dan moet je zoeken naar tamme-kastanje. In de loop der eeuwen varieerde de afmetingen nogal sterk. Voor de 16e Eeeuw was de breedte van de dekplanken nog 30 -40 cm. in de 17e eeuw 20-40 cm. In de 18e eeuw was dat al 20-30 cm. terwijl het in het begin van de 19e eeuw nog maar 15-20 cm. was en in de tweede helft van de 19e eeuw nog maar 10 - 15 cm.
De lengte was ook telkens korter naargelang de eeuwen voorbijkwamen. Was het in het begin nog 9m. op het einde van de 19e eeuw was het nog maar 6m. Nu mag men al blij zijn als je een plank vind van meer dan 3.6 m.
Vergeet niet dat je ook de kopse kanten van je dekplanken ook moet voorzien van iets dat breeuw naden naboost.


4-delen verdeling. (Meestal gebruikt voor marineschepen)







Let hier op het verspringen van de planken.
het is niet steeds 1/5 lengte voor de volgende kopse naad.
Tussen rij 1 & 2 is de kopse naad op 2/5 van de lengte
Tussen 2 & 3 rij is de kopnaad ook op 2/5 lengte
Op rij 4 verspringen we ook weer 2/5 vanaf de 2° rij wat maakt dat de naad op 1/5 ligt van het begin punt.
en het is pas op de 6° dekplant dat we terugzijn op onze beginplank
Let op dat in het midschip er een 'Koningsplank' is als dekplank. deze plank is 1/4 breder dan de normale dekplanken en is de eerste plank die gelegd wordt.
Indien er schaarstokken worden toegepast veranderd dat niets aan de overige beplanking
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog iets duidelijker;

Op schepen uit de historie lagen óf schaarstokken, óf een koningsplank.
Jouw Pinta is van n'g vroeger en bovendien Iberisch.
Ik vemoed dat er dus een koningsplank lag.
Een koningsplank is een plank die 1/4 breder is dan de normale dekbeplanking. (schaarstokken komt bij een ander schip wel ter sprake)
Deze koningsplank is zwaarder omdat deze meer stevigheid, stijfheid geeft aan het schip, en vindt je op alle dekken terug, en ligt in het midden.
Nu even een fictief voorbeeld;
Stel, op jouw schaal heb je planken nodig van 10 cm (kies voor het dek een maat die deelbaar is door 5. (het is een oorlogsschip en we gebruiken een 4 planksysteem, vandaar deelbaar door 5)
Je eerste plank naast de koningsplank is dan 4 cm (we verspringen namelijk steeds 2/5) Je tweede plank is dan 8 cm.
Je derde plank is 2 cm (je 2e plank heeft nog maar 1/5 over, dus je derde begint weer met 1/5 om het systeem te kunnen volhouden.
Je 4e plank is dan 6 cm.
Je 5e plank is 10 cm (de volle 5/5, dus een hele plank.
Je ziet nu dat tussen de gelijkliggende kopse kanten steeds 4 planken liggen.
Je werkt ook nog van achter naar voor, en vanuit het midden naar de verschansing.
Vanuit de koningsplank gezien liggen de linker en rechterkant in spiegelbeeld.
Als e achterste planken liggen zoals boven omschreven dan is het verder een eitje, gewoon aansluiten met volle lengtes en het patroon blijft gehandhaaft.
 



Let hier op het verspringen van de planken.
het is niet steeds 1/5 lengte voor de volgende kopse naad.
Tussen rij 1 & 2 is de kopse naad op 2/5 van de lengte
Tussen 2 & 3 rij is de kopnaad ook op 2/5 lengte
Op rij 4 verspringen we ook weer 2/5 vanaf de 2° rij wat maakt dat de naad op 1/5 ligt van het begin punt.
en het is pas op de 6° dekplant dat we terugzijn op onze beginplank
Let op dat in het midschip er een 'Koningsplank' is als dekplank. deze plank is 1/4 breder dan de normale dekplanken en is de eerste plank die gelegd wordt.
Indien er schaarstokken worden toegepast veranderd dat niets aan de overige beplanking

Is er een andere uitleg dan dit? ik snap het namelijk totaal niet. misschien ben ik gewoon niet goed met dit soort "wiskundige"dingen maar ik staar me nu al een 20 minuten blind op de uitleg en afbeelding. Vrij frustrerend :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Z ie het voorgaande bericht, daar heb ik het al weer verduidelijkt;)
 
Nog iets duidelijker;

Op schepen uit de historie lagen óf schaarstokken, óf een koningsplank.
Jouw Pinta is van n'g vroeger en bovendien Iberisch.
Ik vemoed dat er dus een koningsplank lag.
Een koningsplank is een plank die 1/4 breder is dan de normale dekbeplanking. (schaarstokken komt bij een ander schip wel ter sprake)
Deze koningsplank is zwaarder omdat deze meer stevigheid, stijfheid geeft aan het schip, en vindt je op alle dekken terug, en ligt in het midden.
Nu even een fictief voorbeeld;
Stel, op jouw schaal heb je planken nodig van 10 cm (kies voor het dek een maat die deelbaar is door 5. (het is een oorlogsschip en we gebruiken een 4 planksysteem, vandaar deelbaar door 5)
Je eerste plank naast de koningsplank is dan 4 cm (we verspringen namelijk steeds 2/5) Je tweede plank is dan 8 cm.
Je derde plank is 2 cm (je 2e plank heeft nog maar 1/5 over, dus je derde begint weer met 1/5 om het systeem te kunnen volhouden.
Je 4e plank is dan 6 cm.
Je 5e plank is 10 cm (de volle 5/5, dus een hele plank.
Je ziet nu dat tussen de gelijkliggende kopse kanten steeds 4 planken liggen.
Je werkt ook nog van achter naar voor, en vanuit het midden naar de verschansing.
Vanuit de koningsplank gezien liggen de linker en rechterkant in spiegelbeeld.
Als e achterste planken liggen zoals boven omschreven dan is het verder een eitje, gewoon aansluiten met volle lengtes en het patroon blijft gehandhaaft.

Ok dit is inderdaad iets duidelijker, ik ben zeer creatief maar helaas voor wiskunde zelfs met veeeeel bijles nooit meer dan een 4 gehaald in mn leven. Dus dit soort stuff is voor mij echt hel op aarde :) Ik zie gewoon niet zo snel logica in dit soort dingen. Waarschijnlijk gaat er bij andere direct een lampje aan.

je zegt "stel het is 10cm" ... hoe bepaal ik dit? Ik meet gewoon de lengte van het dek en kies dan een maat die er in de buurt komt die deelbaar is door 5?
Het achterste dek is namelijk 11,5 cm lang :P Ik zou in dit systeem dus 10 of 15 kunnen kiezen?
 
15cm is aan de lange kant. In die tijd werden planken tot ca. 9 meter lang gebruikt. 1:65 is dan net geen 14 cm. Je zou voor 12cm kunnen gaan. Dan heb je een volle plank over het achterdek en een 1/5 verdeling van 2,4cm
Verspringing is dan:
12cm _____
4,8cm __
9,6cm ____
2,4cm _
7,2cm _____
 
Back
Top