Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Helemaal goed Chris!
De breeuwnaden die je nu hebt kunnen wel hoor, dit is moeilijk op schaal na te bootsen, maar ik vindt het netjes gedaan:thumbsup:

Helemaal goed Chris!
De breeuwnaden die je nu hebt kunnen wel hoor, dit is moeilijk op schaal na te bootsen, maar ik vindt het netjes gedaan:thumbsup:

ik heb de latjes aan de kopse kant 1x over een schuurpapiertje getrokken. Hierdoor krijg je een mooi schuin hoekje. De lange zijdes heb ik gewoon gelaten, dit kreeg ik niet goed voorelkaar om ook af te schuinen, het is zo klein en buigzaam

Beplanken Romp

ik heb nu de engelse versie van het "planking" pdfje gevonden: http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf
Deze vind ik een stuk duidelijker lezen dan de nederlandse. Ben denk ik inmiddels meer gewend in het engels te lezen en werken.

enfin: ik heb senten aangebracht +- 2 cm uitelkaar. Begonnen vanuit de kiel op ongeveer 8 mm afstand voor de zandplank. Heb de natuurlijke flow van de boeg gevolgd, boven wat krommer omhoog om de vorm van de reling / dek te volgen. Eigenlijk zoals ik het op het uitendelijke schip zie.

Dan heb ik nu een boel vragen over "hoe verder". Hetzelfde als met de dek beplanking gisteren snap ik een aantal dingen nog niet, of mis ik een duidelijk zicht op welke volgorde dingen moeten.

Vragen voordat ik verder kan:
1. Zien mijn senten verdeling/plaatsing er goed uit? Ik vind het er goed uitzien, maar heb geen ervaring dus kan eventuele vergissingen of instinkers niet inschatten.

full

full

full

2. De afgetekende middenlijnen van de senten > meet ik die gewoon op, om ze vervolgens aan de andere kant van het schip ook op die hoogten af te tekenen ? Het zijn de streepjes in marker en de lijnen op de binnenkant van de spanten
full

3. De zandplank met die aparte vorm, is dat echt nodig? Ik heb geen brede plankjes in mijn kit waar ik een vorm van kan maken zoals in afbeelding 14, pagina 20 http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf
Ik heb alleen plankjes van 3 mm breed, gewoon de 2e laag beplanking materiaal dus.

4. het uitmeten zoals beschreven hier pagina 16 tm 18 ongeveer snap ik niet echt. Beetje zelfde verhaal als de dek beplanking gisteren. Zie het nog niet helemaal voor me wat het nut is en de logica. http://modelshipworldforum.com/resources/Framing_and_Planking/plankingprojectbeginners.pdf

5. kan ik met de eerste lat op "reling" hoogte beginnen? en dan naar onder werken? Dit is zoals het in mijn handleiding van de kit staat, en klinkt logisch.

full

6. Moet ik alle planken op maat maken (met andere woorden schuin aflopend? Of kan ik ook een aantal gewoon normaal doen?

7. In de pdf uitleg lees ik dat je de afstand tussen "wale" en "keel" moet pakken, en dan wat rekenwerk doen met de verschillende spanten. Hier raak ik echt de weg kwijt. Dit is gerelateerd aan vraag 4 denk ik.

Goed, waarschijnlijk vloeien hier weer meer vragen uit. Maar dit is even waar ik nu sta en vast loop.

Thanks!

Chris

Laatst bewerkt door een moderator:
1. Zien mijn senten verdeling/plaatsing er goed uit? Ik vind het er goed uitzien, maar heb geen ervaring dus kan eventuele vergissingen of instinkers niet inschatten.

Op zich ziet het er goed uit. Alleen de ca. 2cm lijkt wat willekeurig. Ik zou daar een veelvoud van de plankdikte voor nemen. Als een plankje 3mm breed is dan zit je nog zou je naar een veelvoud van 21mm kunnen gaan.

Bij de kiel lijkt bij het middenspant waar de punaise in zit een deukje te zitten in de romp. Misschien moet die nog wat opgedikt worden. Kan ook een vertekening in de foto zijn.

2. De afgetekende middenlijnen van de senten > meet ik die gewoon op, om ze vervolgens aan de andere kant van het schip ook op die hoogten af te tekenen ? Het zijn de streepjes in marker en de lijnen op de binnenkant van de spanten

Lijkt me geen probleem. In principe is de vorm aan beide zijden van de kiel gelijk.

3. De zandplank met die aparte vorm, is dat echt nodig? Ik heb geen brede plankjes in mijn kit waar ik een vorm van kan maken zoals in afbeelding 14, pagina 20 http://modelshipworldforum.com/resou...tbeginners.pdf
Ik heb alleen plankjes van 3 mm breed, gewoon de 2e laag beplanking materiaal dus.

Volgens mij is het eenzelfde plankje als de rest van eerste beplanking. Naar mijn weten is het enige verschil dat de zandstrook aan kielzijde (onderkant) wordt verjongd en de rest aan de dekzijde (bovenkant)

4. het uitmeten zoals beschreven hier pagina 16 tm 18 ongeveer snap ik niet echt. Beetje zelfde verhaal als de dek beplanking gisteren. Zie het nog niet helemaal voor me wat het nut is en de logica. http://modelshipworldforum.com/resou...tbeginners.pdf

Je kan nu tussen de senten meten. Als je de maat tussen de streepjes meet en die door je plankbreedte deelt, dan weet je hoeveel plankjes je in die zone nodig hebt. Je ziet bv. bij de boeg die ruimte kleiner is, maar er moeten wel evenveel plankjes in dus daar moet je gaan verjongen. Bij een bolle vorm (bovenkant boeg) is dit meer dan bij holle vorm (onderkant boeg)

5. kan ik met de eerste lat op "reling" hoogte beginnen? en dan naar onder werken? Dit is zoals het in mijn handleiding van de kit staat, en klinkt logisch.

Als dit een duidelijk startpunt is in de handleiding dan zeker doen.

6. Moet ik alle planken op maat maken (met andere woorden schuin aflopend? Of kan ik ook een aantal gewoon normaal doen?

Daar kan je wel van uitgaan. Al zal het onderling wat verschillen. Bovenkant zal meer verjongd moeten worden dan bij de kiel

7. In de pdf uitleg lees ik dat je de afstand tussen "wale" en "keel" moet pakken, en dan wat rekenwerk doen met de verschillende spanten. Hier raak ik echt de weg kwijt. Dit is gerelateerd aan vraag 4 denk ik.

Inderdaad. Maar als jij bij de reling gaat beginnen dan zou ik die pakken in plaats van de wale (berghout)

Bij breedste spant eerst meten zodat je weet hoeveel planken je nodig hebt om de romp van reling tot kiel te bedekken. Dit aantal blijft overal gelijk. Alleen de spantmaten veranderen dus die maten gedeeld door het aantal planken op het breedste punt geeft een kleinere maat dan de plankmaat. Bv 2,8mm ipv 3mm. Dus daar moet je 0,2mm verjongen. Ik heb dat van sent tot sent gedaan zodat ik met de plankjes weer bij de streepjes van de senten uitkom.

ok bedankt om alle vragen te beantwoorden, het meeste begrijp ik dus.

nog een vraag over het verjongen van de planken.
In deze andere guide http://www.modelexpo-online.com/product/images/docs/MS2260/MS2260-Syren-Instructions-Chapter-05.pdf geven ze aan dat je met een paar rechte planken kunt beginnen. 3 boven vanaf je "start" lat (wale, bij mij reling) en 3 vanuit die kiel. Zij gaan voor zover ik kan zien naar binnen toe pas verjongen als ik het goed begrijp.

Wat is het verschil? Dit lijkt mij makkelijker en ziet er ook mooi uit?

ok bedankt om alle vragen te beantwoorden, het meeste begrijp ik dus.

nog een vraag over het verjongen van de planken.
In deze andere guide http://www.modelexpo-online.com/product/images/docs/MS2260/MS2260-Syren-Instructions-Chapter-05.pdf geven ze aan dat je met een paar rechte planken kunt beginnen. 3 boven vanaf je "start" lat (wale, bij mij reling) en 3 vanuit die kiel. Zij gaan voor zover ik kan zien naar binnen toe pas verjongen als ik het goed begrijp.

Wat is het verschil? Dit lijkt mij makkelijker en ziet er ook mooi uit?

Boven het dek is het inderdaad logisch op de planken niet te verjongen. Dan heb je overal hetzelfde hoogteverschil tussen dek en reling. Bij de kiel had ik ook weinig te verjongen. Ligt ook een beetje aan de vorm van je spanten. Maar zo te zien zal het bij jou de eerste rijen ook wel vrij recht blijven. Je merkt vanzelf wanneer je moet gaan forceren om de vorm te blijven volgen. Da's een teken dat je meer moet verjongen.

Boven het dek is het inderdaad logisch op de planken niet te verjongen. Dan heb je overal hetzelfde hoogteverschil tussen dek en reling. Bij de kiel had ik ook weinig te verjongen. Ligt ook een beetje aan de vorm van je spanten. Maar zo te zien zal het bij jou de eerste rijen ook wel vrij recht blijven. Je merkt vanzelf wanneer je moet gaan forceren om de vorm te blijven volgen. Da's een teken dat je meer moet verjongen.

ok ik ga nog even een baardlijn uit de kiel steken zodat de huidlaag daar mooi invalt. dan komt de 2e plank laag 1 dik op de kiel. Dat is mooier dan 1,5 + 1 mm dik op gestapelt.

daar moet ik het maar eens gaan proberen, eens is de eerste keer ;)

Erik heeft het prima uitgelegd, ik ga daar niks aan toe voegen, want dat maajt het alleen maar verwarrender.
Ik heb die PDF even doorgekeken en zag op pag. 22 de zandstrook onder tegen de valse kiel, die zit ook nooit in de door omdat de meeste bouwers dat nooit doen.
Die zandstrook is alleen maar om een mooie rechte lijn onder aan de kiel te krijgen.
Verder opletten dat de planken altijd aan de bovenzijde worden verjongd.
Gewoon rustig nu een paar planken weken en aanbrengen.
De eerste zul je niet hoeven te verjongen.
Ook even kijken hoe het zit aan de achterkant; neem er je roer even bij.
De beplanking loopt zo te zien door over de scheg , dat betekend dus dat je kiel daar 2 x de plankdikte breder wordt.
Kijk nu hoe dik je roer is, ik denk dat hij dan na het beplanken dunner is dan de kiel aan de achterzijde, als je dan je roer ook beplankt zullen je vingerlingen (scharnieren) niet passen.
Daarom halen wij altijd wat van de valse kiel weg zodat de planken aan de achterzijde een plankdikte aan iedere kant verzonken liggen.

full

Hier wordt het zwarte deel weggehakt
full

Dit zou het dan moeten worden, en blijft je valse kiel even dik
Mijn schip heeft geen dubbele beplanking, maar een enkele, dan is het goed te doen zo, maar denk en kijk even naar je roer;)

Erik heeft het prima uitgelegd, ik ga daar niks aan toe voegen, want dat maajt het alleen maar verwarrender.
Ik heb die PDF even doorgekeken en zag op pag. 22 de zandstrook onder tegen de valse kiel, die zit ook nooit in de door omdat de meeste bouwers dat nooit doen.
Die zandstrook is alleen maar om een mooie rechte lijn onder aan de kiel te krijgen.
Verder opletten dat de planken altijd aan de bovenzijde worden verjongd.
Gewoon rustig nu een paar planken weken en aanbrengen.
De eerste zul je niet hoeven te verjongen.
Ook even kijken hoe het zit aan de achterkant; neem er je roer even bij.
De beplanking loopt zo te zien door over de scheg , dat betekend dus dat je kiel daar 2 x de plankdikte breder wordt.
Kijk nu hoe dik je roer is, ik denk dat hij dan na het beplanken dunner is dan de kiel aan de achterzijde, als je dan je roer ook beplankt zullen je vingerlingen (scharnieren) niet passen.
Daarom halen wij altijd wat van de valse kiel weg zodat de planken aan de achterzijde een plankdikte aan iedere kant verzonken liggen.

full

Hier wordt het zwarte deel weggehakt
full

Dit zou het dan moeten worden, en blijft je valse kiel even dik
Mijn schip heeft geen dubbele beplanking, maar een enkele, dan is het goed te doen zo, maar denk en kijk even naar je roer;)

Ok ik was al bezig om voor en achter wat uit te steken waar de huidlaag in verzonken valt. Dan komt alleen de 2e plank laag iets op de kiel te liggen. Zo zie ik dat ook op de fotos online van dit schip.

Misschien gekke vraag: kun je de planken nat plakken, of maak je ze niet, buigen, dag wachten tot ze droog zijn en dan pas plakken?

Nat plakken kan niet. Houtlijm is op waterbasis

Ik gebruik UHU hart, silicone lijm is dat volgens mij, die gaf geen vlekken zoals houtlijm werd me verteld. Zie die lijm inderdaad ook vaak in videos terug komen.

Hoe lang duurt een latje om te drogen?
Moet je het volledig onder dompelen en laten weken? Of puur even nat strijken?

Ik gebruik UHU hart, silicone lijm is dat volgens mij, die gaf geen vlekken zoals houtlijm werd me verteld. Zie die lijm inderdaad ook vaak in videos terug komen.

Hoe lang duurt een latje om te drogen?
Moet je het volledig onder dompelen en laten weken? Of puur even nat strijken?

Ik liet ze een uurtje ondergedompeld weken en dan overtollig water eraf vegen. Vastzetten en wachten tot ze droog zijn. Dan blijft de vorm in het hout zitten. Dan hoef je niet moeilijk te doen bij het terugplaatsen.
Als je het nat wilt proberen te lijmen, dan merk je snel genoeg of het gaat of niet.

Uurtje drogen denk ik. Merk je ook snel genoeg Kan je nog wat versnellen met een fohn of zo.

Kiel baardlijn uitsteken

Ik heb de baardlijn (heet dat zo?) uitgestoken in de kiel. Hierdoor zullen de huidplanken verzonken liggen.

full

full

Het is nog niet super clean maar ben redelijk tevreden voor een eerste keer een schip bouwen. Hopelijk valt het straks mooi inelkaar weg.

Ik ga nog even goed kijken naar mijn spanten, 1 moet er opgedikt worden. Dan maar eens een paar planken lijmen :) Whooo

Op de onderste foto derde spant vanachter valt het spant over de sponning. Dat kan niet. Zou zo als tweede spant van achter moeten zijn

goed hoor, ik had even gemist dat je aan de kiel al wat weggestoken hebt.
Ik denk dat je het systeem wel door hebt.
Let er op dat je steeds een paar stapjes vooruit denkt.
Hoelang een plank in het water moet staan ligt aan de houtsoort. het gaat er om dat het hout door en door nat is.
Gebruik bij voorkeur witte houtlijm op waterbasis, dan krijg je géén vlekken, omdat je lijmresten met een vochtige doek makkelijk wegveegt.
Bijvoorbeeld Bison D2 supersnel

...enfin: ik heb senten aangebracht +- 2 cm uitelkaar. Begonnen vanuit de kiel op ongeveer 8 mm afstand voor de zandplank. Heb de natuurlijke flow van de boeg gevolgd, boven wat krommer omhoog om de vorm van de reling / dek te volgen. Eigenlijk zoals ik het op het uitendelijke schip zie.

Vragen voordat ik verder kan:

full

full

..........
Goed, waarschijnlijk vloeien hier weer meer vragen uit. Maar dit is even waar ik nu sta en vast loop.

Thanks!

Chris

Chris,
de lijnen zien er mooi uit, je maakt echt sprongen voorwaarts. Ik denk inderdaad dat Erik de vragen overzichtelijk heeft beantwoord en wil ook hierin niet teveel verwarren.
wel wil ik nog op het volgende terugkomen:

1) ik zou zelf nooit nat of damp lijmen, ook al droogt de lijm succesvol zonder vlekken, je weet zeker dat door krimp de vorm en formaat van het hout gaan veranderen en dus de lijmnaden extra op spanning zullen komen en het vroeg of laat zullen begeven.

2) Je moet vaak meten, meten en opnieuw meten. Tussen deze metingen en het leggen van de stroken heel vaak de vorm van verschillende hoeken blijven bekijken.
Ik denk dat de basis er goed uitziet, toch twijfel ik over één sentlatje...
ik heb te weinig standpunten gezien om zeker te zijn, maar het lijkt erop dat één van de latjes niet geheel de 'flow' volgt:

full

Ook zou je kunnen beginnen met een bovenste en onderste lat (zandstrook, die de baardlijn volgt, zoals je al hebt aangebracht)
De tussenliggende ruimte kun je dan gelijkmatig onderverdelen in smallere stroken: midscheeps zijn de blauwe lijntjes onderling even lang en door de breedte van het schip langer dan de groene lijntjes. Je krijgt dan ongeveer zoiets:

full

Dit is maar een voorbeeld en maar vanuit één standpunt, dus hier zullen zeker fouten in zitten, het is maar gewoon om aan te geven hoe je de lijnen eventueel anders kunt trekken. Door deze onderverdeling kun je ook nauwkeuriger uitmeten hoeveel en waar je moet verjongen. Geloof niet alles wat ik zeg, ik weet niet veel van Iberische schepen en ben nogal bevooroordeeld door de holllandse, dus blijf ook vooral kijken naar andere voorbeelden van de Pinta en hoe hier de lijnen lopen.

Groet en zet zo door:thumbsup:

Diederik

Hallo wederom bedankt voor alle feedback.
Maakt het erg leuk werken, ik denk dat ik het anders al opgegeven had.

Voordat ik er aan begon had ik me twee doelen gesteld:

1. Kijken of ik het leuk vind, aangezien mijn primaire passie schilderen is en niet houtbewerken
2. Een schip afmaken :)

Tot nu toe vind ik het leuk, tis best verslavend alles uit te puzzelen. Ik vind het ook geen probleem als deze niet perfect word, daar ben ik al een beetje van uit gegaan :) moet wel nog erg wennen aan het tempo. Iedere keer als je denkt "nu kan ik meters gaan maken" kom je weer iets tegen wat toch eerst nog even moet. Ik mis dan soms even het gevoel van voortgang.

Goed vanavond maar eens verder kijken naar de beplanking. Zandstrook is gevormd en ligt erin. De plank op dek hoogte ook bijna, al maakt deze een sterke ronding omhoog waardoor hij naar buiten uitpuilt zeg maar. Is op de originele foto denk ik ook maar wil er wel voorzichtig mee zijn.

Ook zou je kunnen beginnen met een bovenste en onderste lat (zandstrook, die de baardlijn volgt, zoals je al hebt aangebracht)
De tussenliggende ruimte kun je dan gelijkmatig onderverdelen in smallere stroken: midscheeps zijn de blauwe lijntjes onderling even lang en door de breedte van het schip langer dan de groene lijntjes. Je krijgt dan ongeveer zoiets:

full

Dit is maar een voorbeeld en maar vanuit één standpunt, dus hier zullen zeker fouten in zitten, het is maar gewoon om aan te geven hoe je de lijnen eventueel anders kunt trekken. Door deze onderverdeling kun je ook nauwkeuriger uitmeten hoeveel en waar je moet verjongen. Geloof niet alles wat ik zeg, ik weet niet veel van Iberische schepen en ben nogal bevooroordeeld door de holllandse, dus blijf ook vooral kijken naar andere voorbeelden van de Pinta en hoe hier de lijnen lopen.

Groet en zet zo door:thumbsup:

Diederik

Ik heb nu die zandstrook gevormd overnight laten drogen, die zit er nu in. Ben ook de dekstrook aan het plaatsen. Daarna denk ik dat ik alle markeringen weg schuur en nog een keer opnieuw uitmeet aan de hand van jou tips. Missschien kom ik op hetzelfde uit, misschien inderdaad een nog betere flow.

bedankt!

Back