Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Met bovenkant van de plank verjongen bedoel ik de kant die naar het dek wijst.
Dit zie je trouwens makkelijk want de planken gaan door een ongedwongen loop op een gegeven moment over de bovenliggende plank lopen

hey hallo,

het beplanken van de huidlaag begint op te schieten na een avondje knallen.
ik heb erik zijn tip gevolgd en een tussenlatje geplaatst, om vervolgens die 2 ruimtes naar binnen toe op te vullen. Het verjongen heb ik eigenlijk meer op zicht/gevoel gedaan dan alles letterlijk gemeten. Beetje geprobeerd een natuurlijke flow te houden.

Voor de 2e laag zal ik alles natuurlijk goed moeten meten, maar nu wilde ik vooral een mooie vorm krijgen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Ik wil het ook wat meer op die manier gaan doen bij m'n volgende bootje. De drie breedste spanten uitmeten en bij de rest me door het hout laten leiden. Paar senten als richtpunten. Dat heb ik bij de tweede beplanking ook gedaan. Maar daar wel op de instekers en verloren gangen gelet die door de "regel" dat je niet meer dan een halve plankbreedte mag verjongen toegepast worden. Mijn manier was wel vrij omslachtig en tijdrovend, maar ik ben tevreden met het resultaat.

Precies!!!
Ik heb al menige grote romp gebouwd en nooit senten en/of meetpunten gebruikt.
Inderdaad, ik laat mij ook leiden door de natuurlijke loop van de plank.
Ik heb me er expres niet mee bemoeid omdat de tip van senten en uitmeten natuurlijk goed is, niks mis mee, maar het werken op gevoel heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Verder; ziet er erg netjes uit hoor:cool:

ja tis wel goed dat ik alle manieren weet, lukraak wat doen is meestal niet handig. ik begrijp nu enigzins de techniek. maar er zit niet echt een logica in nog, dus voor de 2e planken moet ik echt zorgen dat er een mooi systeem en ritme in zit, nu heb je 3 verdunde planken en dan ineens weer een rechte etc. dat is nooit mooi straks.

even een vraagje, het glad schuren van de huidlaag, doe ik dat met grof naar fijn schuurpapier?

moeten alle naden helemaal egaal zijn? nu heb je wat opstaande randjes van het torderen van planken etc.

wat doe ik nadat het glad geschuurd is? al een lak laag of grondverf erop? of blank laten ivm volgende planken te lijmen?

Hoe gladder de ondergrond hoe beter. Maakt het beplanken van de tweede laag alleen maar makkelijker. Opstaande randjes zeker wegschuren. Naden van de tweede beplanking liggen niet helemaal gelijk met die van de eerste. De eerste laag kan je blank laten.

Hoe gladder de ondergrond hoe beter. Maakt het beplanken van de tweede laag alleen maar makkelijker. Opstaande randjes zeker wegschuren. Naden van de tweede beplanking liggen niet helemaal gelijk met die van de eerste. De eerste laag kan je blank laten.

ok bedankt, heb bijna de onderhuid klaar dus wil van het weekend gaan schuren :)

het glad schuren van de huidlaag, doe ik dat met grof naar fijn schuurpapier?

Je hoeft de eerste laag niet echt fijn te schuren, des te beter wordt de hechting van de tweede laag. Belangrijkste is dat de vorm mooi gelijkmatig wordt. Misschien beginnen met iets van korrel 80, later nog eens 120. Fijner doe ik meestal niet.

moeten alle naden helemaal egaal zijn? nu heb je wat opstaande randjes van het torderen van planken etc.

Die kan je proberen zoveel mogelijk weg te schuren, maar zorg er voor dat er genoeg "vlees" overblijft. Anders dan maar wat ribbels, die met de tweede beplanking wel worden geëgaliseerd. Daarom is het ook belangrijk dat de tweede beplanking niet exact de eerste volgt.

wat doe ik nadat het glad geschuurd is? al een lak laag of grondverf erop? of blank laten ivm volgende planken te lijmen?

Blank laten, absoluut niet behandelen. Liefst witte houtlijm gebruiken, dat hecht het best op onbehandeld hout.

Groet,

Ad

Opstaande randjes inderdaad wegschuren, openstaande kieren hoef je je niet druk over te maken, deze verberg je onder de tweede laag.

Verder sluit ik me bij de andere adviezen aan:
Egaal, niet spiegelglad en onbewerkt laten voor de beste hechting van de tweede laag.

succes
Diederik

Zo, Diederik heeft em vanochtend al in het echt gezien. Maar hier wat fotos:

full

full

Fotos zijn wat crappy, met mn iPhone. Zal binnenkort met goede camera ff wat knippen. De huidlaag is nu klaar, en geschuurd. Ik moet aan de reling nog wel wat corrigeren kwa vorm, omdat ik daar de planken niet aan de spanten vast mag lijmen staan die nog niet super mooi. Al wat tips gekregen van Diederik hoe ik dat zou kunnen doen.

Dit weekend helaas druk met kraamvisite dus weinig voortgang ;)

bedankt iedereen voor alle hulp, het resultaat is al best ok voor mn eerste boot.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi resultaat Chris, mag je gerust trots op zijn, vooral om dat dit je 1e bootje is.
Ik reken zelf nooit uit hoeveel en wanneer ik moet verjongen, maar doe alles op gevoel en mijn schepen zijn iedere keer weer beter en mooier beplankt. Ik ben ervan overtuigd dat ervaring nog steeds de beste leermeester is en van je eigen fouten leer je het meest. Maar nogmaals, je bent echt goed bezig!

Ziet er goed uit en vrij vlot gedaan. Wat ik me wel te laat bedacht is dat beter had kunnen wachten met het beplanken van de spiegel. Nu ga je de kopse kantjes van de eerste beplanking ook zien. Volgende keer beter eerst de eerste laag afronden en dan pas met de tweede huidlaag beginnen. Je zou er nu nog een laagje overheen kunnen zetten als je daar genoeg materiaal voor hebt. Of misschien gaat het niet echt opvallen met een likje verf over de kopse kanten. In ieder geval een tip voor de volgende keer.

Ziet er goed uit en vrij vlot gedaan.

...Wat ik me wel te laat bedacht is dat beter had kunnen wachten met het beplanken van de spiegel. .....misschien gaat het niet echt opvallen met een likje verf over de kopse kanten. In ieder geval een tip voor de volgende keer.

Ik was inderdaad de gelukkige die de Pinta al in het echt heb mogen bewonderen :banana:,
de foto's zijn al goed gelukt, maar in het echt nog stukken mooier! Kun je nagaan. Echt petje af wat je hier neerzet in hout Chris 8-).

Erik je hebt gelijk, hier had ik ook nog niet aan gedacht :oops:. Zeker als de onderlaag van relatief dik lindenhout wordt gemaakt ga je deze dubbele laag zien. In het geval van Chris is de eerste huid veel dunner dan je op de foto zou vermoeden. Ik geloof dat je hier uiteindelijk de twee huidlagen niet eens meer van elkaar gaat kunnen onderscheiden op de kopse kanten.

Elke huidlaag die je vanaf nu gaat leggen zal het steeds beter gaan zoals Piet al aangaf, dus dat belooft!

Grt
Diederik

Back