Bouwverslag Piper Twin Comanche

Hallo,

Na veel draadjes hier gelezen en gevolgd te hebben ben geboeid geraakt door het maken van een schaalmodel, en besloten er zelf een te gaan bouwen. Ik heb echter niet erg veel tijd gestopt in het zoeken naar een geschikte kit etc, tot een paar maanden geleden een kans zich aandeed. Hier op het forum werd een kit aangeboden van een Piper Twin Comanche van Topp Rippin. Ik ken het merk eerlijk gezegd niet maar op de fotos zag het er prima uit en de kit zou compleet zijn. Prima dus.

Even gegoogled, zo zou het eruit moeten komen te zien;

full

Het pakket zou er origineel zo uitgezien hebben;

full

Ik heb gezocht of ik verder wat over deze specifieke kit kon vinden, maar ben niet verder gekomen dan een duits bouwverslag. Die bouwt exact dezelfde kit, maar is er helaas mee gestopt.... Althans post niet meer.

Baubericht Piper Twin Comanche von Topp Rippin mit 185cm Spannweite

Een paar weken geleden heb ik de kit opgehaald en ziet er inderdaad prima uit. Volgens mij is het een oude doos, maar voor zover ik kan beoordelen is alles nog van prima kwaliteit.

Ik wil hem als electro gaan opbouwen, al is de beschrijving, voor zover die aanwezig en leesbaar is, gemaakt voor brandstof.

Voor mij zijn er een aantal dingen nieuw. Ten eerste is de romp van Fiberglass. Die zal moeten worden gespoten en ik moet gaan uitvogelen hoe ik de binnenzijde ga opbouwen. Verder wil ik de vleugels gaan glassen wat ik ook nog nooit gedaan heb. Dus dat wordt ook nog eea uitvogelen.

Als eerste ben ik met de vleugels begonnen. Ik heb de bedrading aangebracht voor de servo, regelaar en verlichting

full

full

De gefreesde sleuf is dichtgesmeerd en kan gaan uitharden

full

Een aantal zaken zijn al gedaan aan de kit, zoals het uitsnijden van de stuurvlakken (als geheel), dus daar kan ik op verder werken en de vlakken op maat maken. Ik heb deze ook gebruikt om eens een test stukje te maken met glas

full

Eerst de zijkant in de glas gezet en afgewerkt

full

Daarna een kant afgewerkt

full

Dat ging op zich goed, maar ik denk dat ik niet de juiste epoxy heb gebruikt. Vorige week via het forum ook weer een nieuwe set epoxy overgenomen, dus die gaan we van de week maar eens proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Beek,

Toen ik de titel van je topic vanochtend in de lijst zag dacht ik even: YES! :p

Hij heeft een houtdoos voor de Twin Commanche gevonden! :p

Niet dus. :(

Toch een mooi project 'wat ik zeker ga volgen'.

Ter inspiratie: WENDELL HOSTETLER KITS

Succes!

jan.

Vandaag weer wat geknutseld

full

In de rechtervleugelhelft is door de vorige eigenaar al een retract ingefreesd, in de linker niet. Dus maar even hakken en zagen.

full

Er komen straks servoless retracts in. Even op het droge getest en dat werkt prima.

full

Ik wil zo snel mogelijk de twee vleugelhelften aan elkaar hebben om er een geheel van te kunnen maken. Bij gebrek aan enige uitleg of voorbeeld heb ik zelf een triplex versteviger gemaakt om de V-Vorm vast te houden in de vleugel

full

Verder heb ik aan de achterzijde een gat geboord aan beide zijde om een aluminium buisje in te kunnen zetten voor stevigheid.

Even passen en meten

full

Vervolgens buislijm ertussen en dichtzetten

full

Drogen maar, intussen ben ik verder gegaan met de servo tray in de vleugel

full

IK heb een gat uitgefreesd ten grote van de servo en wat ondersteunende blokjes. Vervolgens aan alle kant balsa ingelijmd en een deksel met servo houder gemaakt

full

Dat ligt allemaal mooi te drogen, verder met de achterkant

De elevator was er al uit gesneden, maar moest nog even flink op maat gemaakt worden. Vervolgens tegen beide kanten balsaplankjes gelijmd

full

full

Tot zover, inmiddels zijn de Oleo legs binnen voor de retracts, dus die kunnen er ook snel in.

Vandaag de oleo struts en retracts op maat gemaakt

full

Beetje passen en meten weer zodat ik de wielkasten kan afwerken met balsa

full

En natuurlijk getest dat ze netjes op en neer gaan. Bij deze servoless retracts van Hobbyking heb ik gemerkt dat als ze wat tegenwerking krijgen bij het inklappen, ze vervolgens in een soort fail modus terecht komen en niet meer uitklappen...... Das niet echt handig lijkt me. Ik heb ook servoless retracts van Eflite en die stoppen netjes als ze niet verder kunnen en klappen daarna weer uit. Deze moeten echt even van de spanning af en kunnen daarna pas weer verder.... daar denken we nog even over na.

full

Fraai model, glassen van een model van mij gedaan met G4. Dit is dan een PU lak. Moet meerdere lagen gedaan worden en tussentijds steeds schuren maar werkte makkelijk vond ik.

Succes met de bouw verder.

Groeten Peter

Dat is een goede tip, maar ik kan niet vinden of je dan samen met die g4 ook nog glasweefsel gebruikt, of alleen de lak zelf

vleugel-en-stabilos-indekken-met-epoxy-glas

Hier vind je ook e.e.a. aan info. Heb 25 grams weefsel gebruikt met G4 voor mijn SZD -6x wat dan met roller opgebracht is. En veel schuren na elke nieuwe laag....
Let wel op dat je geen begruikte G4 terug doet in verpakking dus steeds minimaal pakken om te gebruiken. G4 hardt uit door contact met de lucht namelijk.

Groeten peter.

En binnen 24 uur schuren, anders wordt het al snel te hard maar staat ook in linkje en daar is meer te vinden.

Groeten Peter.

Begonnen met het glassen met G4. Als eerste de staart assembly afgemaakt en tot in den treure geschuurd. Dan alles klaarleggen om aan de gang te gaan

full

Eerst maar begonnen met de elevator omdat dat de gemakkelijkste vorm is.

Provisorisch opgehangen om te laten drogen

full

En daarna de rest

full

Het aanbrengen van de G4 gaat een stuk gemakkelijker dan mijn epoxy probeersel. Dit werkt een stuk beter!

Ondertussen verder met de vleugel. Als eerste een stukje epoxyglas over de onderkant gelegd voor stevigheid, en de wielkasten verder afgemaakt.

full

De retracts nog een keer getest en verder helemaal passend gemaakt

full

Aa de onderzijde van de vleugel moet een fiberglass kap geplaatst worden om hem uit te lijnen met de romp. Maar hoe ik het ook probeer, ik krijg die kap niet passend. Ik zie ook niet hoe ik er een stuk uit kan nemen of kan trimmen om hem passend te krijgen. Ik ga dus het uitlijnen doen met balsa.

Als eerste alles opgemeten en dan de eerste stukjes balsa erop gelijmd

full

Alles ligt te drogen, dus tijd voor een ander klusje.....

raampjes eruit dremelen.....

full

full

full

Back