Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Bezig met de dubbele woelingen van de boegspriet, ik dacht dat fix ik eventjes. Mooi niet. Dikte touw 0,8 mm.
Lus gemaakt door Serafill erom heen te wikkelen en vast te knopen.

IMG_1320.JPG

IMG_1323.JPG

IMG_1324.JPG

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch raar om dit woeling te noemen, in het Engels noemt men het bowsprit gammoning. Vrij vertaald is dit de boegspriet sjorring.

Klampen zitten er recht boven.
En het touw zit goed, mooi recht en strak.

Dit is ook weer hersteld allemaal. Nieuwe woelingen om de masten incl. de houten hoepels. Nieuwe boegspriet woelingen. Allemaal in het touw waar ik verder mee tuig. Ik had het iets anders allemaal gewild maar ik moest het volgens de oude methode doen omdat de masten aangetast waren door het geverfde katoen wat erop zat. Het museum model heeft meer Woelingen op de masten en de sleuven in de scheg zitten te ver naar voren waardoor het touw daar te hoog kruipt en tegen de spanten in het galjoen komt en er een vertekend beeld ontstaat. Maar daar kan ik mee leven. Corrigeren maakt het er niet mooier op. Is ook 1 van de moeilijkste zaken om uit te meten lijkt mij.

IMG_1325.JPG

Nu verder met de figuren onder de zijgalerijen. Nog 3 stuks en ik moet ook nog een paar halsklampen maken.
Daarna wil ik de geschutluiken gaan maken.

De spiegel mocht ook wel een andere look.

IMG_0285.JPG

De leeuwen hebben geen gezicht en het mannetje vond ik te grof.
Na vergelijking met de tekeningen van Ketting en het museum klopten hier en daar ook de verhoudingen niet. Hoogte breedte klopt niet. Dus aan de computer een nieuw spiegel afbeelding maken die wel klopt met de afmetingen.
De leeuwen opgevuld aan de onderzijde en begonnen met de edelman opnieuw te vormen. Volledig met het mesje gedaan alleen een paar details met de frees. Moet het hoofdje nog. Maar dat is voor morgen.

IMG_1344.JPG

De armpjes mogen nog wat dunner. Ook moeten er nog details bij en de oude opening van het armpje zit nu midden op het armpje. dat moet ik opvullen. Maar tot dusver ben ik tevreden. Het moeilijkste vond ik de gekruiste beentjes.

Ik gebruik deze Japanse mesjes, die zijn vlijmscherp en ideaal voor dit soort snijwerk met buxus. Je krijgt bij ieder beeldje wat je maakt meer gevoel met het mesje en hoe je de verschillende soorten kan gebruiken.
mes.jpg

De beentjes en schoenen hebben in totaal ongeveer 2,5 uur in beslag genomen, dus geduld is nodig. Maar zoals je zegt, leuk om te doen.

Back