Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

dit gedeelte is ook weer klaar. De touwen heb ik ter plekke opgerold op een garenklosje en toen met naald en draad gebonden en van het klosje afgeschoven. Dat was wel een dingetje. Het touw is 1,5 meter lang. Ik hoef de knopjes op de rol door te knippen en dan kan ik in principe het kardeel blok tot helemaal boven optrekken.
IMG_2227.JPG

IMG_2228.JPG

IMG_2229.JPG

IMG_2230.JPG

Op het museum model lijkt het dat het kardeel van de grote ra verkeerd is in gescheerd.

foto museummodel en boek
Bekijk bijlage 468791
Bekijk bijlage 468792

Volgens mij moet het halende part richting de spil lopen, maar volgens de foto's lopen de touwen tegengesteld aan de beschrijving van Anderson

Bekijk bijlage 468790

Ik zal het dan ook maar doen zoals Anderson beschrijft.
Eerst maar eens een dek oog gemaakt

Bekijk bijlage 468783
Bekijk bijlage 468784
Bekijk bijlage 468785
Bekijk bijlage 468786
Bekijk bijlage 468787
Bekijk bijlage 468788
Bekijk bijlage 468789
hoezo pietje precies?:thumbsup:

Leuk te zien hoe jij dat allemaal maakt. Ook de hulpstukken die jezelf heb bedacht en gemaakt zijn mooie ideeën voor een ieder die daar ook mee bezig is. En mooi touw!

Tis toch altijd bewonderingswaardig hoeveel Prins Willems er gebouwd worden en er niet 1 hetzelfde is.
De een als handelschip de ander als oorlogsuitvoering. Prachtig hoor zo'n antiek stuk. Die moet je vooral koesteren en ev als het nodig is met de tijd alleen door een professional laten restaureren.

Tis toch altijd bewonderingswaardig hoeveel Prins Willems er gebouwd worden en er niet 1 hetzelfde is.
De een als handelschip de ander als oorlogsuitvoering. Prachtig hoor zo'n antiek stuk. Die moet je vooral koesteren en ev als het nodig is met de tijd alleen door een professional laten restaureren.
Ik ben heel blij met dit schip mijn opa en zijn broer Herman ketting die het boek geschreven heeft hebben samen eraan gewerkt ik ben opzoek naar een nieuwe eigenaar voor dit schip weet iemand hier waar ik hem verkopen kan

Ik ben heel blij met dit schip mijn opa en zijn broer Herman ketting die het boek geschreven heeft hebben samen eraan gewerkt ik ben opzoek naar een nieuwe eigenaar voor dit schip weet iemand hier waar ik hem verkopen kan
Mooi schip. En een bijzonder mooi verhaal. Je zou Ab Hoving kunnen vragen die werkte met Herman samen. Wellicht dat hij de bijzondere waarde kan waarderen. Ab zit regelmatig op ships of scale forum.
https://shipsofscale.com/sosforums/...scratch-built-from-card-completed-build.8119/
Dit is een link van een verslag van hem. Plaats daar een bericht kan gewoon in het Nederlands. Succes

Back