bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door P. Burghoorn, 30 aug 2012.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Jan,

    Wat Harm schreef, met koffie/thee doe ik niet. Een model wat nat en dus ook de touwen. Daardoor kunnen vieze druppels ontstaan op je schip.

    Wat K-K schreef gebruik ik ongeveer ook. Ik kleur mijn touwen met kleuren als gebrande omber en gebrande sienna (Talens olieverfen). Sterk verdunnen met terpetijn.

    Groeten Paul
     
  2. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Paulus, Paulus, Paulus .....

    Langzamerhand weten we gewoon niet meer wat te schrijven : geweldig, schitterend superdetails etc. etc. etc.
    Ik had kunnen weten dat je ook bij een bootje voor Rick je niet in zou kunnen houden maar wederom de overtreffende trap. Ik doe mijn best maar alleen je tempo al ga ik niet halen.
    Binnenkort maar eens een bakkie doen want ik heb een probleempje met mijn mast en dat wil ik eens overleggen.

    See you,
    Luc
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Luc,

    Jaja, die kleine knul moet toch ook een leuk scheepje hebben. Bakkie doen is prima, laat maar weten wanneer.

    Groeten Paul
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    De davits voor de dieptebommen zijn geplaatst. Deze zijn verplaatsbaar wanneer er sleepwerk moet gebeuren. Het bovendek is ook belegd met deklatten (Abachi hout). Nu nog licht van kleur omdat het nog blank hout is wat geschuurd moet worden. Daarna een aantal lagen G4 erover heen, op kleur brengen en aflakken met matte blanke lak.

    Eerste kader op het bovendek is gelegd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanuit de hartlijn beleggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Paul
     
  5. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Erg mooi Paul,

    Heeft u een soort schaartje waarmee u de latjes precies 45 graden kunt afknippen?
    Zodat ze precies een hoek van 90 graden maken als u de kaders gaat inleggen.


    Jan
     
  6. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Dieren
    Paul,

    Zoals altijd lees ik met plezier jouw bijdragen en bewonder steeds het resultaat.
    Ik zou graag de afmetingen willen weten van de latjes die je voor het dek gebruikt.
    De reden is dat ik het resultaat heel mooi vind, maar aan de andere kant heb ik steeds het vermoeden dat ze aan de brede kant zijn.

    Groet Henry
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Jan, Ik gebruik hier voor een gewone kopkniptang met iets schuine bekken. De hoek bepaal ik zelf en anders een beetje eraf vijlen tot de juiste hoek.

    @Henri, De deklatten zijn inderdaad iets te breed. Ik gebruik latten van 1 meter lengte, 0,5 dikte en 5 mm breed.

    Groeten Paul
     
  8. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Toch ziet het er prachtig uit!!!
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    Een kleine update. De houten kozijnen gemaakt. Hierna kan er glas voor worden gezet en kan het brugdek er boven op. Ook nog op het achterdek wat detailwerk aangebracht zoals de veiligheidslijn, stokankertje en nog wat extra trossen.

    [​IMG]

    De werfplaat komt straks tussen de twee luchtertjes in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Paul
     
  10. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Prachtig Paul,

    Ik kan uren naar de foto's staren, mankeerd helemaal niks aan, nergens geen uitschietertje, of wat dan ook.

    Blijft bijzonder om te zien, zo'n Zwarte Zee in het grijs.




    Jan
     
  11. Joss

    Joss

    Lid geworden:
    6 nov 2010
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Brazilie
    Goede middag Paul,

    Ik sluit mij helemaal bij aan Jan, het is weer groots.

    Hartelijke groet
    Jos
     
  12. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    ziet er prachtig uit! wow!
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo allen,

    In deze update het maken van het brugdek en de houten verschansing. De afdeklijst op de verschansing was een lastig klusje. De houten lat moest in de breedte gebogen worden. Even in de pure amonia gelegt en onder spanning laten drogen. Daarna snel verlijmd en in de G4 gezet. Op de laatste fotois het hout nog nat van de G4. Als het droog is komt er matte blanke lak over heen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het schuine eindwandje is de munutiebunkertje. Bij de echte ZZ3 is dit in oorlogstijd aan het witte huis vast gelast en het dek verlengd voor een 12 ponder. Helaas gaat het niet lukken om er een 12 ponder erop te zetten en wordt dit een enkelloops Oerlikon.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanaf nu kan ik gaan werken aan het houten stuurhuis en de ovale schoorsteen.

    Groeten Paul
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Maar toch weer prachtig geklaard!!!! Ik begin wel behoorlijk jaloers te worden op het mooie hout dat je gebruikt. Het kost me de laatste tijd steeds meer moeite om goede kwaliteit te bemachtigen.

    Nog een vraagje, Paul. Is de dekrondte bij de Zwarte Zee zo gering dat je die gewoon weg kunt laten? Ik zit naar tekeningen te kijken van een rader stoomsleepboot die ik ooit wel eens varend (elektrisch) wil maken. Maar die heeft op het voorschip naast de kromming van de zeeg ook een niet onaanzienlijke dekrondte. Dat lukt met een vlak stuk triplex nooit, dus dan is de keuze of dekrondte weglaten (zeeg kan niet) of dek niet uit één plaat maar uit stroken maken. Het is me wel opgevallen dan de dekrondte bij veel modellen wordt weggelaten. Heb jij een advies/suggestie?

    Groet,

    Ad
     
  15. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha

    Dat heb ik inderdaad ook gedaan, mijn opbouw/dek had ook bol moeten lopen, maar omdat dit zo gering is, heb ik het achterwege gelaten.


    Paul,


    Prachtig!
    Wat ziet dat er goed uit zeg, al dat hout, de dekken, brug , geweldig!



    Jan
     
  16. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    één woord, "perfect"
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Uit latten maken, want hout buigt maar één kant op.
    in 1916 hadden ze nog genoeg dekrondte:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Voor de afwatering :turn-l:
     
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Bedankt voor jullie reacties.

    Even op de vraag van Ad Bakker. Bij dit model heeft het sleepdek en bovendek een ronding. Het dek van de opbouw heeft nagenoeg geen ronding alleen bij de houten verschansing is er nog iets afwatering.

    Hoe kleiner de dekbreedte wordt hoe minder zichtbaar het blijft zeker wanneer er nog opbouwdelen er op komen te staan. Vandaar dat ik in dit geval gekozen heb voor een vlak brugdek.

    [​IMG]

    Bij de Nautilus is goed te zien dat het brugdeel gebogen loopt. Dit heeft de Mark vrijwel niet.

    [​IMG]

    Wel is te zien dat de hoofddekken gebogen lopen. Zie lineaal. Bij de Hertog Hendrik heb ik al haar dekken vlak gehouden. Het voordeel is dat dekhuizen makkelijk en sneller te bouwen zijn. Als het dek gebogen is al is het maar een lichte hellingshoek moet je alle dekhuizen met diezelfde kromming mee laten lopen wat veel arbeidsintensiever is. Het is een keuze.

    Het brugdeel wat Harm laat zien is sterk gebogen wat vooral in die tijd typerend was. Later werd dat wel iets vlakker.

    Groeten Paul
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Paul. Het blijft inderdaad een keuze. Bij de sleper uit rond 1920 die ik op het oog heb is de dekrondte zo'n 3%, bij de ss Rotterdam uit 1957/59 is dat nog maar 1%. Dus het neemt inderdaad flink af in de tijd.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina