Bouwverslag PT20 op groene stroom van Mees

Het begint al ergens op te lijken. Vleugelhelften aan elkaar geplakt met 2 graden V stelling. Passing van beide helften is als verwacht....:- / mgoed, dat mmaakt het natuurlijk leuk. Vanmiddag wat gaten maken in de staart, want het gaat kiel kiele worden met zwaartepunt met de huidige 3S3000mAh lipo. Ook vervelend is dat de neuspoot net iets te lang is, daardoor staat het toestel eigenlijk net iets te veel pitch up...hmmm nog maar eens over nadenken.

Mees is er iig helemaal stoer mee. :-)

_MG_6572.jpg

Omdat we in beschop nogal wat water rondom het veld hebben, en de meeste crashes / ongelukjes in de sloot eindigen, maak ik er een gewoonte van om alle electronica waar mogelijk waterproof te maken. Ik gebruik hiervoor PLASTIC70 spray van Kontakt chemie. Als je dan zo'n regelaar toch open hebt dan valt je weer op dat de koeling / bevestiging van koelplaatje ook wel beter kan. IK heb de FETS en alu plaatje afgevlakt en lijm het koelplaatje op de FETS met warmtegeleidende tweecomponentenlijm van Fisher (lagere CW waarde kan bijna niet ;-) ) Deze handeling doe ik overigens al jaren, en heeft me heel wat verdronken regelaars bespaard :-)

Overigens, ik heb de programmeerhandleiding van de regelaar gedownload, die is precies gelijk aan de plush regelaars....hmm

Per fase gebruikt deze regelaar 2 FETS 85U03GH en die kunnen onder juiste condities (en nee, dat is niet in deze regelaar) toch 75 A per stuk handelen = 2*75=150A. Hmm, met die 40 amp rating gaat dit wel goed komen.

_MG_6579.jpg

_MG_6581.jpg

_MG_6582.jpg

Laatst bewerkt:
groene stroom

de kist komt echt wel goed zo te zien........maar waar ga je de groene stroom vandaan halen ?:D

Hoi Mees,

Hoe gaat het met je nieuwste vliegtuig ? Schiet het bouwen al op ?

Ik ben benieuwd !

Grt.
Huey

als je stabilo volledig balsa is heb je toch zeker 4 gram gewicht bespaard..........?
klinkt sarcastisch, is niet zo bedoeld. waarom zou je dat doen is de vraag ? romp is daarmee ook minder stevig bij harde landing ???

Hmm klopt, maar 5 gram op de staart betekend 50 gram in de neus....so to speak. En mijn filosofie om het maar zo te noemen is bouwen doe je om te vliegen, en niet om te kunnen crashen :-)

Wat overigens niet betekend dat bij een iets te harde landing alle onderdelen er vanzelf moeten afvallen.

Laatst bewerkt:
vleugelbevestiging gefixed, best wel goed gelukt al zeg ik het zelf...hoop gepiel. 2 5mm breekbouten achter en 2 houten pennen voor. Passen meten checken boren vijlen, passen meten vijlen passen meten vijlen en dat maal 20 ofzo.

_MG_6588.jpg

_MG_6589.jpg

Laatst bewerkt:
Net de weegschaal erbij gehaald, de kist weegt houtbouw af, met beentjes/wielen en motor+prop 1000 gram. Electronica (servo's / regelaar / ontvanger / accu 3S1P 3000mAh etc) is bij elkaar 320 gram, nog 50 gram folie erbij en ik kom op pak em beet 1400/ uiterlijk 1500 gram max !!! (330 watt bij 1400 gram = 240 watt/kg.......... ik zeg; goed bezig !! ........denk ik dan maar ;-) )

Laatst bewerkt:
4 gram gewicht? Wel alle kleine beetjes helpen. Is immers een hefboom :)
Denk dat je hoogte en richting ook nog wel iets kunt opboren.
Carbon stuurstangetjes... scheelt ook weer iets.

Moet je er natuurlijk geen kilo's folie aan hangen... aan die staart dan ;)

Lekker bezig! Straks heerlijk vliegen!

Sja, wat betreft grafiekje, Mees en ik doe echt dingen samen, alleen hij heeft de discipline en doorzettingsvermogen nog niet zo. Maar ja, hij wordt morgen pas/al 11 :-) . Dus ik zorg voor de steady voortgang, en hij helpt af en toe mee :-)

Iig ga ik het hoogteroer ook iets "verlichten", tis maar een stripje, maar wel van keihard, en loodzwaar balsa, en idd, de hefboom, 1 gram op de staart bespaart, is met dit toestel al 6 gram in de neus.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd mees!! Mag het een vliegend jaar worden zonder (al te veel ) crashes :)
Mijn spitfire vordert.. Motor binnenkort inlopen maar ben nu bij mijn moeder dus kan niet bouwen :(
Wel lekker vakantie ;)
Leuk om de vorderingen te volgen ! Al aan het spanwerk begonnen ??
Vliegt mees met zijn eigen besturing ? Of 'leent' hij dit nog even van papa ?

Back