Bouwverslag Rascal C.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door olaf, 12 nov 2009.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Zie: [95881] rascal-c-electric-kit-over-3-kanalen

    Hier openen ik een bouwdraadje voor de bouw van de Rascal C van SIG. Een oud model en een beetje gedateerd misschien, maar het is voor mij de eerste bouwdoos na alle ARFjes die ik afgelopen 2 jaren in elkaar heb gezet. Het lijkt mij een leuk kistje om ervaring mee op te doen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Succes, ik ga je volgen.
    Gr,
    Freek
     
  3. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    en weer n abotje toppie!!

    mvgr johan snijders
     
  4. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Eerste indruk en setup

    Hierbij het eerste bouwbericht van de Rascal C welke mijn eerste echte bouwdoos (kit) is na diverse ARFjes die ik in elkaar gezet heb.

    De Rascal C is er eentje uit een serie van Rascals. Zo zijn er de 40 en de 110 ARF, de grotere broers. De ´C´ kom je ook wel tegen als de ´RC80´ versie en betreft deze doos:

    [​IMG]

    De doos is afkomstig uit een modelbouwwinkel uit Waalwijk en kost ongeveer 75 euro. Voor 15 euro minder kan je deze ook uit het buitenland halen. Ik heb daar bewust niet voor gekozen.

    De Rascal C heb ik gekozen omdat hij eenvoudig lijkt als beginnersdoos, er een vliegtuig in zit waarmee beginnende vliegers ook uit de voeten kunnen en omdat hij relatief goedkoop is.

    Voor de Rascal C ga ik de volgende setup gebruiken:
    Een 2217/08 Brushless Buitenloper van 1100KV met
    een APC 9x4.5E Thin Electric prop eropEen 25A Brushless ESC regelaar.en 2 x Micro Servo 13 gram, 1.8Kg Metal Gear. Hiermee moet hij dan goed kunnen vliegen.

    Nu heb ik nog nooit een bouwdoos van binnen gezien, maar hij ziet er netjes en verzorgd uit. SIG is de fabrikant en die lijkt alles netjes voor elkaar te hebben. Zo te zien lijkt alles aanwezig en is ook goed verpakt en lasergesneden.

    De eerste actie die ik nu ga ondernemen is de uitgestantste onderdelen eraf halen, braampjes eraf schuren en controleren met de stukslijst erbij of alles aanwezig is. Ook ga ik de handleiding een eerste keer goed doorlezen.
    Een bouwplank (goed recht ja) heb ik al.
    Ik ga gewone witte houtlijm gebruiken.

    Geef gerust jullie deskundig commentaar als ik iets niet goed doe!
    Kan ik alleen maar van leren.

    Tot zover even het eerste bouwintroductiebericht.

    Olaf
     
  5. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    geen reactie, dus ik ga maar verder ...

    :D Eerst een foto.
    [​IMG]

    Over deze kist gaat het dus mocht je het ontgaan zijn.
    nadat ik de handleiding aandachtig heb gelezen, de doos maar eens verder uitgepakt. Bij nader inzien leek mij het GEEN goed idee om alle onderdelen alvast te ontdoen van de braampjes, want dan is het moeilijker onderdelen terugvinden.
    Wat een enorme crime was, waren de diverse latjes van allerlei afmetingen in Engelse maten. Die kon ik via google´s zoeken even snel omrekenen in centimeters en daarna heb ik ze met de stukslijst allemaal gevonden en gelabelt. Leek mij handig en ja, dat was het bij nader inzien ook.

    [​IMG]

    De open doos met allerhande onderdelen. Zie je de latjes vooraan? Dat was een probleem, maar het is uitgezocht.

    [​IMG]

    Latjes? Je word er gek van, dus zo opgelost:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan maar lekker gaan bouwen ...

    [​IMG]

    Op een bouwplank ... soort por ... van de bouw.
    Eindelijk snap je dan waar je bouwspelden voor nodig hebt. Die heb ik even geleend uit de naaidoos van mijn partner. :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ik volg je draadje ook hoor.. gewoon omdat ik gek ben op bouwdraadjes..

    Maarten
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    We konden nog geen fout erkennen bij het openen van de doos . :D

    Mvg Johan
     
  8. bowe

    bowe Guest

    hee Olaf,

    ik wist niet dat jij een Rascal had. Ga ik zeker volgen, leuk.

    Bowe
     
  9. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ha Bowe. Ja, ik ben bezig met mijn eerste bouwdoos en als deze bevalt ga ik de grotere versie ook nog wel kopen.
    Doordeweeks kan ik er weinig aan werken helaas omdat het erg druk is, maar de avonden soms en volgend weekend ga ik zeker weer verder.
    :offtopic:
    Zie ik je zondag nog? Nog niks gehoord van je pa! Wel al 10 aanmeldingen binnen.
    :eek:ntopic:
    Ik zal zo snel mogelijk weer foto´s plaatsen als ik weer verder ben gekomen. M.n. het neusje met de nieuwe brusless kan ff lastig worden.
    Je leest het wel.
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    hallo Olaf

    Veel succes, ik ga het ook volgen.
    Ik wil deze winter ook aan een nieuw project (maar dan vanaf tekening bouwen) beginnen.
    Maar eerst wil ik nog 2 indoorkistjes afbouwen.
    1) Sopwich pup van Robbe (shocky)
    2) Fokker D VII (depron zelfbouw door 200% vergroten Fiddlers green bouwplaat)

    Als het lukt kom ik a.s zondag vliegen.

    (ik denk niet dat ik woensdag avond op de club kom)

    Groeten Willem
     
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Olaf,

    geinig kistje, leuk dat dat nog als bouwdoosje wordt geleverd :)
    Hobbyin heeft wat dat betreft nog een echt assortiment, kom er graag :yes:

    Tegenwoordig zie je in de meeste modelbouwzaken stapels aan ARFs, ook leuk maar iets zien vliegen wat je zelf hebt gebouwd geeft zoveel voldoening :)

    Ik neem een abootje, want ik vind bouwdraadjes altijd leuk :)

    Wat betreft je motorkeuze, goeie serie van Himodel. Ik gebruik er zelf ook een aantal van in verschillende KV varianten. Denk echter wel dat je Rascal er behoorlijk overpowered mee is ... maar ach, dat mag de pret niet drukken.

    Ik heb op een iets kleiner (ARF :oops:) Great Planes Pipertje deze 47 grams 1000 Kv motor van Himodel staan, met een 8 x 4 Master Airscrew. Ding gaat echt oneindig verticaal met die motor ... Eerst draaide ik er een 9 x 4,7 APC prop mee, toen was het een raket 8-O

    Vraagje: waarom zou je zijn grotere broer ook bouwen ? Dan heb je eigenlijk meer van hetzelfde ... ik zou voor een nieuwe uitdaging kiezen. SIG heeft een mooi Spacewalker in het programma, mooie laagdekker met een nostalgisch tintje :thumbsup: Just my two cents ...

    Succes !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. MrHmmm

    MrHmmm

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Woerden
    Leuk kistje! Lijkt me een prima eerste bouwproject... ik hou het in de gaten.
    Bij vragen... natuurlijk altijd stellen hier!
     
  13. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    ga hem zeker volgen:)

    leuk kistje om vliegend te zien.

    gr,
     
  14. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    weer een stukje gebouwd

    Inmiddels weer een stukje verder gebouwd aan de Rascal. De fuselage in elkaar gezet en het lastigste was ... een speciale neus eraan maken omdat de originele neus voor een andere motor is gemaakt.

    [​IMG]

    Hieronder eerst de neus zoals deze behoort te zijn volgens de bouwbeschrijving. Tja, Permax/speed 400 erin met vertraging en dan heb je zo´n neus wel nodig. Mijn motor komt veeel verder naar voren toe.

    [​IMG]

    Okay, dan maar de boel als volgt verbouwen .... en dat ziet er nu wel naar wens uit. Wat een gepuzzel zeg. Is dat nu modelbouw? hahahaha

    [​IMG]

    En nu maar hopen dat jullie dit okay vinden ... :???:
    Van het weekend ga ik ´m met Balsa dichtmaken en aan de vleugel beginnen. Steeds een stukje. Ik kom er wel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Olaf,

    welk motortje komt er in ?

    Je zou ook het voorste schot dicht kunnen maken en de brushless outrunner (neem aan dat je die gebruikt) er van binnen tegenaan kunnen schroeven.

    De as laat je dan door een gat naar buiten komen, kan je je neusje dicht afwerken, wel mooi :)

    Grtz,
    Menno
     
  16. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Weet niet precies hoe je dit bedoeld, maar waar dat grote gat zit komt in elk geval de motor (Een 2217/08 Brushless Buitenloper van 1100KV) die tegen het gat of er aan de andere zijde doorheen gezet kan worden.
    In alle gevallen steekt daarna een klein deel van het asje buiten de neus en daar past dan netjes de prop(houder) op.

    Het schotje daarachter is waar het eigenlijke schotje zat. Die met dat gat is er dus bijgemaakt en heb ik met een constructie aan het andere deel vast gemaakt om de neus alleen niet teveel te belasten. Kortom: er zit nu een deel tussen (met dat gat). Gewicht gaat nu wel iets meer naar voren, maar gezien het mindere gewicht van deze motor is dat zeker geen probleem. Eerder een voordeel.
     
  17. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi, ik volg het ook. leuk kistje, En haast je niet, het is toch geen vliegweer. :(
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    ouderwetse modellen blijven leuk idd
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    leuk kisje dit is n kleine maar als ik me niet vergis is er ook n 40 clas rascal als bouwdoos toch ?? :wink:


    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2009
  20. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik heb alleen deze als bouwdoos gezien en er overigens bewust voor gekozen. Volgens mijn info zijn de andere Rascal´s allemaal ARF, maar mocht je een bouwdoos tegen komen: graag! Dan ga ik ´m dus wel bestellen!
     

Deel Deze Pagina