Bouwverslag: RC Super Soarer van Easybuilt Models

  • Topicstarter Topicstarter BasGort
  • Startdatum Startdatum
Gisteren de romp ribben gelijmd en vandaag de stringers op de romp ribben gelijmd.

full


Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag begonnen aan de rudder en eens goed gekeken naar de stabilizer.

Ik begin nu toch wel heel duidelijk te zien op de onderdelen en tekening, dat deze kist zijn oorsprong heeft in de freeflight wereld. De uit te snijden onderdelen zijn de onderdelen van de freeflight kist. Hierdoor moet jezelf nadenken over de aanpassingen, omdat de 4 pagina's instructie niet echt een hulp is.

Hierdoor loop ik ook het risico dat ik zelf stukjes hout moet strippen om het juiste formaat te krijgen.

Allemaal uitdagingen die niet onoverkoombaar zijn en die het bouwen leuker maken dan een simpele doos (zoals CG doos).

Groeten,
Bas
 
De servo's zijn besteld bij Hobby King en zijn onderweg.

Vandaag met dit koude weer lekker binnen gebouwd aan de kist.

De rudder was al een tijdje af, maar moest nog geschuurd worden:
full


De elevator vandaag gebouwd en geschuurd:
full


Voor Willem nog een lijstje met extra aankopen (niet in de bouwdoos en voor de ailerons):
- 2x Balsa plankjes van 1 mm voor de vleugelbeplanking
- Balsa plankje van 3 mm voor de ailleron bevestiging
- Balsa plankje van 6 mm voor de elevator bevestiging en het maken van de pushrod (niet in de doos)
- Bowdenkabel +/- 90cm (niet in de doos)
- Draadeind voor de ailerons aansturing en pushrod (niet in de doos)
- Rudderhorns voor de ailerons
- 4 kwiklinkjes voor ailerons
- 1 kogellinkje voor rudder (niet in de doos)

Zoals ik al eerder zei deze kist is eigenlijk gewoon een freeflight model en de bouwdoos is dus maar gedeeltelijk aangepast.

Toch heb ik veel plezier om het model te bouwen.
Niet moeilijk, maar ook niet te simpel.

Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas, wegens vakantie nu pas reactie.....
De bouw gaat gestaag door zie ik en dat lijstje met extra materialen is ook handig, bedankt, dan weet ik waarop ik rekenen moet.
Ik hield al rekening met de nodige eigen inbreng :D
Laat maar weten wanneer je in de buurt bent om e.e.a. af te geven
 
Hoi Willem,

Ik hoop dat je een lekkere vakantie hebt gehad. Ik ben vrijdag naar Brussel geweest.

Donderdag de 17de staat het volgende bezoek op de planning.
Indien mogelijk rij ik dan even langs om de doos af te leveren.

Ik doe lekker rustig aan met bouwen. Ik ben nu bezig met het eerste vleugeldeel van de vier delen. Alles ligt klaar om gelijmd te worden, maar wacht op de servo's en kabels, zodat ik de juiste uitsparing in de ribben kan maken.

Groeten,
Bas


Hoi Bas, wegens vakantie nu pas reactie.....
De bouw gaat gestaag door zie ik en dat lijstje met extra materialen is ook handig, bedankt, dan weet ik waarop ik rekenen moet.
Ik hield al rekening met de nodige eigen inbreng :D
Laat maar weten wanneer je in de buurt bent om e.e.a. af te geven
 
Na gisteren eventjes te hebben gevlogen met de Sohisticated Lady.
s'Avonds weer gebouwd aan het eerste deel van de vleugel.

full


Ik heb in de ribben ruimte gemaakt voor de bekabeling (volgens mij duidelijk te zien op de foto).

Tevens kreeg ik vandaag mijn levering van HK spulletjes.
full


Zo kan ik weer verder met de vleugel.

Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag tijdens de Ronde van Vlaanderen (wielrennen) kijken, kon ik het niet laten om het laatste snijwerk voor de vleugel te verrichten. Bijna alles is nu uitgesneden. Het snijwerk valt best mee als je het in etappes verdeeld.

De eerste twee delen van de vleugel (de knik) zijn nu klaar.
full


full


Ben nu bezig met de rechtervleugel en het eerste begin is gemaakt.

full


Nu een aantal vraagjes voor de ervaren bouwers.

Als ik straks de vleugels aan elkaar vastmaak staat er in de "dunne" handleiding dat ik een klein stukje triplex van 3cm in de vleugelhelft moet aanbrengen. Dit alleen in de onderste knik (dus waar de linker en rechtervleugel elkaar verbinden).

Nu vraag ik me af of 3cm aan beide kanten wel genoeg is?

En of ik niet dezelfde soort verbinding moet maken in de tweede knik (dus het deel waar de tweehelften van een vleugelhelft elkaar verbinden)?

Volgens de tekening is de verbinding alleen twee 3mm ribben van balsa.

Welke lijm zal ik gebruiken om deze verbinding zo stevig mogelijk te krijgen?

Ik wil verkomen dat de vleugel als een boek dichtklapt als hij aan het elastiek omhoog wordt getrokken.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
verbinding

2 ribben van 3mm van goede kwaliteit en houtlijm moeten volstaan om de verbinding te bewerkstelligen.
Verzorgde afwerking en kwaliteitshout zijn hier bepalend voor wat dit betreft.
Deze lichte zwever moet men optrekken met een minder krachtige elastiek.
Elastiek aanpassen aan constructie en niet omgekeerd.

Volgens de tekening is de verbinding alleen twee 3mm ribben van balsa.

Welke lijm zal ik gebruiken om deze verbinding zo stevig mogelijk te krijgen?

Ik wil verkomen dat de vleugel als een boek dichtklapt als hij aan het elastiek omhoog wordt getrokken.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groeten,
Bas
 
Volgens mij is de kwaliteit van het hout in de bouwdoos wel redelijk.
Dus volgens jou gewone houtlijm gebruiken en dan moet het goed gaan?

Ik was van plan om voor deze verbinding bruislijm te gebruiken.

Toch ook maar een sleephaakje inbouwen, dan hoef ik geen elastiek te gebruiken.

Groeten,
Bas

2 ribben van 3mm van goede kwaliteit en houtlijm moeten volstaan om de verbinding te bewerkstelligen.
Verzorgde afwerking en kwaliteitshout zijn hier bepalend voor wat dit betreft.
Deze lichte zwever moet men optrekken met een minder krachtige elastiek.
Elastiek aanpassen aan constructie en niet omgekeerd.
 
Houtlijm

full


Voor de bouw van mijn vleugels gebruik ik de witte houtlijm van pattex met grijze dop.
Dit is watervaste houtlijm.
Bruislijm zou ik niet aanwenden voor dergelijke toepassingen.
Je maakt dat de ribben zuiver op elkaar aansluiten.
Het is een kwestie van de deze ribben nauwgezet onder juiste hoek te plaatsen.
Om de hoekstelling te fixeren gebruik ik malletjes (zie foto).
Dit zijn blokjes machinaal gezaagd onder gewenste hoek en verbonden met een plankje balsa.
De afstand tussen de blokjes stemmen overeen met de dikte van de balsa of de multiplex.
Hier op de foto heeft het eerst malletje een hoekstelling van de wortelrib.
Het volgende is er eentje van 90 graden.
Bruislijm wend ik maar aan in uitzonderlijke omstandigheden.
Om een goede hechtingen bij kleine oppervlakte te lijmen gebruik ik Epoxy.
Hier in jouw geval van die ribben is de oppervlakte groot genoeg om de klus met houtlijm te klaren.

Je bent bezig met een magnifiek project.
Veel succes ermee.

Mvg,
Aurectar


Volgens mij is de kwaliteit van het hout in de bouwdoos wel redelijk.
Dus volgens jou gewone houtlijm gebruiken en dan moet het goed gaan?

Ik was van plan om voor deze verbinding bruislijm te gebruiken.

Toch ook maar een sleephaakje inbouwen, dan hoef ik geen elastiek te gebruiken.

Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag met het mooie weer toch de laatste hand gelegd aan de laatste losse onderdelen.

Alles is nu zo goed als af.
full


Het wachten is nu op de levering van HK folie en toch andere servo's voor de inbouw.

De aileron servo's zijn wel ingebouwd.
full


Het is een beetje gokken, want deze staan niet op de tekening, dus een grote gok.
Ik heb de foto's van het artikel van RCGroups bekeken en dezelfde maat aangehouden voor de ailerons.

We zullen zien of dit gaat werken,

Groeten,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit Bas, die van mij is nog lang niet zover. Ik heb de ribben uitgezaagd.
De romp zie ik bestaat uit verschillende delen als ik het goed heb gezien.
Graag hoor ik tzt de afmetingen van de rolroeren van je.
Bij mij is het bouwseizoen wel voorbij. Ik hoop te kunnen vliegen, helaas lukt dat met alle drukte niet altijd. Het weer is wel goed maar vaak is de wind dan weer de spelbreker.
We blijven dit volgen
 
De vleugeldelen zijn verbonden. :D
Alles ziet er redelijk goed uit.

Het is een mooie knik in de vleugel en ailerons zijn op maat gemaakt en gepast.
Het wachten is nu op de folie.

Ik hoop dat het aanbrengen van de folie een beetje goed gaat want het is volgens mij niet de makkelijkste vleugelprofiel om de folie aan te brengen.

Dus wachten is op mijn HK zending.

Groeten,
Bas
 
Zo dit draadje staat (te) lang stil.
Inmiddels ben ik ook al iets gevorderd met de bouw van deze zwever.
Van de zomer heb ik bij 35°C een groot deel van de romp gebouwd.
Momenteel ben ik begonnen met de vleugels.
Ik heb de volgende aanpassingen gedaan.
De romp heb ik 5 cm langer gemaakt en de vleugels aan weerskanten verlengt met één compartiment van het binnenste deel van de vleugel(deze loopt nl gewoon recht).
Mijn rolroer(en) loopt over heel de lengte van de 2e helft van de vleugel(na de knik)
Ik heb de vleugel versterkt met een koolstof buisje omdat ik hem toch graag wil elastieken

Ik hoop binnenkort tijd te hebben voor wat fototjes

Graag verneem ik de status van de zwever van Bart...heeft hij al gevlogen??

IK ben benieuwd
 
Ik heb de volgende aanpassingen gedaan.
De romp heb ik 5 cm langer gemaakt en de vleugels aan weerskanten verlengt met één compartiment van het binnenste deel van de vleugel(deze loopt nl gewoon recht).

Ik hoop binnenkort tijd te hebben voor wat fototjes

Graag verneem ik de status van de zwever van Bart...heeft hij al gevlogen??

IK ben benieuwd

Het middenstuk wat jij nu verlengt dat is wat meer mensen doen. (ik heb ff de Super Soarer door de Google gehaald ;))

Ik blijf dit draadje volgen.
 
Ik heb 4 dagen geleden 2 mailtjes gestuurd naar SAMS model, en tot nu toe nog geen reactie. Om er eentje te laten versturen lijkt het mij voordeliger om deze uit de UK te laten komen. Voor een eerste houtbouw moet je toch ergens mee beginnen. ;)
 
Back
Top