Bouwverslag Rema, coaster schaal 1:50

Hallo modelbouwers,
al enige tijd anoniem volger maar nu als gebruiker nieuw op dit forum dus even voorstellen.
Ik ben Wim, 49 jaar en woonachtig in noord Drenthe. Actief watersporter en sinds enige tijd de modelbouwerij weer opgepakt met de afbouw van het kottertje van Graupner de TOR12 (Showcase).

Na enig speurwerk (oa bij Noordelijk scheepvaartmuseum in Groningen voor de orginele tekeningen) ben ik begonnen met de bouw van de coaster Rema die mijn grootvader (R. Brinkman) in 1950 heeft laten bouwen bij scheepswerf Sander in Delfzijl. Ze had de afm. 46.00 x 7.54 m en mat 376 brt - 435 ton dw.
In september 1963 werd zij naar Engeland verkocht als Lerwick, 1968 Corbiere, 1971 May Mitchell en in 1981 hees zij de Panamese vlag als Manuya I en werd al snel doorverkocht. In februari van dat jaar arriveerde zij in Marin, Spanje voor de sloop.

Rema tijdens proefvaart:
full


Tekening Rema:
full


Kielspant uitgezaagd nu met de spanten aan de slag:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie geen spantentekening
mvg
Frederik.
Als je die niet heb dan wens ik je toch veel succes
Hallo Frederik,
Bedankt! Ik heb via het Noordelijke Scheepvaart museum kopieen van de volgende tekeningen:
De overzichtstekening die in het artikel staat
Lijnenplan achter en voorschip
Constructie dwarsplan
Constructie langsplan
Opbouwen en details
Tuigplan
Roer en achtersteven
Maatschets stuurgerei

Ik kan dus uit de voeten :-) Groet Wim
 
Hallo Wim

Had je niet om de spanten lijst gevraagd
dat is niet de tekening die we gewend zijn zoals het voor en achteraanzicht van het spantenraam maar een lijst met alleen getallen ,hier kan je zelf een spantenraam vanaf halen mocht je hier aan kunnen komen en je zou het willen tekenen kan ik je wel middels een pb uitleg geven hoe het werkt
groeten desa
 
full
Hallo Wim

Had je niet om de spanten lijst gevraagd
dat is niet de tekening die we gewend zijn zoals het voor en achteraanzicht van het spantenraam maar een lijst met alleen getallen ,hier kan je zelf een spantenraam vanaf halen mocht je hier aan kunnen komen en je zou het willen tekenen kan ik je wel middels een pb uitleg geven hoe het werkt
groeten desa
Hallo desa
ik haal via de lijnenplannen van voor en achterschip de spanten van de tekeningen af. Deze zijn inderdaad genummerd. Waar ik nog wel even me zit is hoe via die lijnenplan tekening goed de dek-ronte te bepalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wim

Dat kan natuurlijk ook alleen werk je niet met originele spantnrs. de enige echte spant is meestal spt 0 .
de dekronding, word deze niet vermeld op een dwarsdoorsnede van het dekhuis,of constuctie dwarsplan?
 
Wim

Dat kan natuurlijk ook alleen werk je niet met originele spantnrs. de enige echte spant is meestal spt 0 .
de dekronding, word deze niet vermeld op een dwarsdoorsnede van het dekhuis,of constuctie dwarsplan?
Inderdaad kan ik daar op de teking iets over de dekronding vinden. Bedankt.

Hebben jullie nog een advies over de te plaatsen motor? Ik wil een zo natuurgetrouw vaarbeeld nastreven. In het orgineel is een 6 cyl Industrie motor geplaatst met 300 RPM.

Dank Wim
 
Kleine vordering

Spanten zijn nu allemaal uitgesneden. Bodem op het spant gemaakt en bakdek gezaagd.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Phoenix,

een weinig gezien zicht op het water, zo'n kustvaarder. proficiaat met Uw keuze! En nogal familiegebonden ook!

de groetjes,

Laurent
 
hoi phoenix

let er op dat je geen mdf gebruikt met bouwen want mdf zet uit als het nat wordt.

gaat de goeden kant uit ga zo door.

gr willem
 
hoi phoenix

let er op dat je geen mdf gebruikt met bouwen want mdf zet uit als het nat wordt.

gaat de goeden kant uit ga zo door.

gr willem
Hoi Willem
nee gebruik geen mdf. spanten worden gezaagd uit 5 mm triplex. Eerste drie van t voorschip zijn klaar alleen nog goed in lijn zetten en afkanten.
Zit nog wel in dubio welk materiaal ik voor de huid van de romp zal gaan gebruiken. Nog tips?

Groet Wim

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Wim,

Ik heb voor de romp bekleding een plaat berken triplex van 3 mm dikte gekocht en die verzaagd in latjes van 10 mm breed voor de vlakke delen en 7 tot 5 mm voor de scherpere rondingen.
Mijn ervaring is dat het erg buigzaam is en prima te vormen in de rompvorm.
Als je gaat lijmen zal het nog makkelijker worden daar het triplex dan vochtig word van de lijm. De plaat in een handelsmaat van ongeveer 1,50 in het vierkant komt neer op een goeie 15 euro.
Gebruik watervaste houtlijm of PU (bruis) lijm. Ik zweer bij Bizon.
Dat laatste geeft wat meer rommel omdat het iets uitzet, en daardoor porievulled is.
Later is het wel goed te verwijderen en de te lijmen delen zitten muurvast.
Zorg wel dat je straks de spanten netjes afschuind zodat het lijmoppervlak zo goed mogelijk benut word, en knikken amper kunnen ontstaan.
Bij extreme rondingen zoals de achtersteven en/of de boeg, is het raadzaam een massief blok van b.v. balsa te gebruiken. Uiteraard kunnen andere houtsoorten ook, beetje afhankelijk van de grootte en daarmee verbonden het gewicht.
Na het schuren heb ik de romp geïmpregneerd met G4 en daarna met polyesterhars en dunne vezeldoek behandeld. Na de polyester kan je al lakken, of het zekere voor het onzekere kiezen en een epoxy laag aanbrengen.
Dan ben je 100% zeker waterdicht.

Dit is een methode die ik gebruik, er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.


M.vr.gr. Ron
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ron,
bedankt voor je verhaal. Zou je me via een pb een adresje door kunnen doen waar ik die platen kan kopen? Dank je Wim
 
Spanten achterschip

Spanten achterschip op een stapeltje. Mooie vorm toch die kustertjes....
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laurent,
ik was van plan dmv enkele langsspanten deze kromming aan te brengen. Misschien achteraf bezien wat omslachtig.
Wim

full


Schroefas op zn voorlopige plaats..

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schroefas

Positie bepaald van de schroefas en het langsspant th van het achterschip doorgezaagd. Vanavond nog even met de Dremel een gootje in het spant gevreesd en hierin de schroefas met tweec omponenten lijm ingelijmd. Morgen verder met de andere spanten vh achterschip.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Wim

Had je bij het zagen van de spanten rekening gehouden met de dikte van de scheepshuid ,zoniet dan word je boot te breed en word het behoorlijk schuren aan de kop en de kont .

groeten desa
 
Latjes zagen

Weer een paar dagen verder. Alle spanten zijn nu gezaagd en de eerste zitten vastgelijmd. Alvast begonnen met het zagen van 7 mm latjes uit een plaat met de Dremel. Hiervoor het zaaghulpstukje gekocht en langs een geleide lat snel en mooie latjes zagen.

Weet er nog iemand en adres voor figuurzaagjes voor een Dremel figuurzaag?

Wim

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top