Bouwverslag renovatie Muimota

dit lijkt me voor deze situatie beter

denk namelijk niet dat ik nog wat aan die gescheurde kant heb.
ik ben bang dat als ik er in boor, deze ver zal afbreken.

maar dan boor ik dus 3 gaten in het hart van het vliegwiel

welke diameter zal ik hiervoor gebruiken, 3 mm is zeker net te dik.
heb niet zoveel ervaring met gietijzer, maar ben bang dat een 2 mm tabeind nogal snel zal breken.....
 
knap opgelost
krijg je geen onbelans als de gaten niet exact verdeelt zitten ?
en gelijk maar een vraagje zijn deze vlieg wielen altijd van giet ijzer of ook gewoon van staal ,

heb hier nog wat plakken nod gietijzer liggen mischien daar een een wiel van maken
blijf het kunstig vinden wat jullie bouwen van metaal en zeker hoe de machines lopen

henk
 
Mijn stelschroefjes (staat op het zakje) zijn M3 x 6mm (met puntje) en imbussleutel is 1.5

Originele vliegwiel is gietijzer.
Mijn nieuwe is uit gewoon staal staf.

Tip voor enge/kwetsbare tapgaten:
-neem de tijd
-gebruik het liefste een nieuwe tap (dat kost minder dan de ellende van een gebroken tap)
-gebruik je vingertoppen met draaien, niet de volle hand, dan merk je als het ineens zwaarder gaat.
-neem goede snij olie.

Henk met een maximaal toerental van 600 en een niet gebalanceerde krukas (met krukken onder 90°) zal een gaatje meer of minder in het vliegwiel niet uitmaken.
 
600 toeren jaja beroeps matig heb ik dat getal ook al eens voorbij zien komen van een schroef as
daar ondervonden we wel problemen maar dat is een heel anderverhaal
ok zal eens kijken als mn werk plaats klaar is of ik er 1 zou kunnen draaien uit gietijzer
heb daar nog wel wat voorraad van leuk om een keer mee te oefenen

maar de gaatjes zijn me nu wel duidelijk thanks
henk
 
Dan zal ik eens tijd maken en kijken of ik nog wat nodig heb. (grijns, misschien zijn we wel bijna buren)
Heb hier twee stuart compoundjes in de afbouw staan voor mijn baggermolen en voor veel later een stuart triple die al ver gevorderd is.
 
wat ik hier heb liggen is 110 x 25
dikker zal ik voor moeten gaan zoeken bij mijn sponser
hoor het wel en dordrecht is niet zo heel groot dus zou zo maar kunnen

hoor het wel
henk
 
-update oktober 2012-

De afgelopen maanden zijn voorbij gevlogen als of het dagen waren. Echter heb ik af en toe wel wat kunnen doen. Hierbij een update vanaf oktober tot nu.

Aandrijving deel 04: de motoropstelling

De oude krukas heb ik kunnen redden, beide uiteinden zijn nu recht. Alleen 1 middendeel is niet helemaal 100%. Hier moet ik nog wat aan bijschaven. Later toch maar vervangen voor een nieuwe.

Hierbij een foto van de “oude” uitgelijnde krukas

full


De linker geleideblok moet ik nog inboren en vastmaken.

Hierbij de beoogde opstelling met beide funderingsblokken.


full


full


full


Het begint al wat te worden.

Ik heb vervolgens de motorsteunen glad gescheurd en in het blok geplaatst.


full




full



De vorm van de motor begint nu al aardig te komen.

Zeker als we de cilinderblok gaan monteren


full



full



full

full



full














 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Frederik,

Dat frame is voor de voedingspomp. Hier komen twee tandwielen in, om de voedingspomp aan te drijven.

Zie onderstaande tekening bij nummer 11

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuart twin launch

Via via, heb ik een cilinderblokje van een Twin Launch te pakken gekregen. De Twin Launch is wel in een behoorlijke slechte staat. Maar is het proberen waard om op te knappen. Vind het zonde als deze geen tweede kans zou krijgen. Omdat het onderstel hetzelfde is als die van de Compound ga ik proberen om de Twin Launch draaiend te krijgen.

Voor de duidelijkheid even een afbeelding van beide machines
full


De machines lijken dus nogal op elkaar. De Twin heeft twee dezelfde cilinders en de Compound heeft twee verschillende cilinders (een hoge druk en een lage druk). Beide machines zijn groot genoeg om mijn schip aan te drijven.

Mede naar aanleiding van het bouwverslag van Harm –stoomsleper 150x36 cm werkend op stoom -denk ik dat de Compound te veel vermogen levert voor mijn schip. Veel vermogen vraagt ook veel stoom en dat is iets wat ik niet wil onderschatten.
Ik wil de Twin Launch gaan opknappen en de cilinders verkleinen naar 10 of 12 mm. Ik denk/hoop dat de machine dan nog sterk genoeg voor mijn schip is en hiermee met een veel kleinere ketel uit de voeten kan.

Hierbij de foto’s van de Twin Launch


full



full



full




full



full



full




Aanvankelijk even schrikken toen ik de onderdelen in mn hand had. Maar nadat ik alle onderdelen had losgemaakt en ze verwend had met een cola bad. Zag het er alweer wat rooskleuriger uit.

full


full



full


In een wanhoopspoging heb ik nog geprobeerd de gaten aan de bovenkant met tin te vullen. Dat werd echt niks…
Vervolgens heb ik zoveel mogelijk gaten met bouten en twee componentenlijm gevuld. Dit gaf een voldaan resultaat.


full



full



full



Na het uitharden van de lijm, heb ik de bouten afgezaagd en glad geschuurd.


full




Het is achteraf best wat werk geweest, maar op de bovenkant na is het blokje weer aardig gereviseerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh het kan dus nog gekker zie ik dan nu
Bij mij is er ook zo iets aan de gang
Maar dan zitten de tapgaten ook nog scheef
En iet overal even wijdig
mvg
Frederik
 
Grappig, het is net of de machientjes van Stuart garant staan voor aanpassen, aanpassen en nog eens aanpassen.

Hoe dan ook, als ik in ogenschouw neem dat je minder dan een jaar draait, denk ik dat je, ondanks dat dit een beste klus is, het er prima vanaf brengt.
Ik blijf het volgen iig.

Ik weet niet of het nog steeds actueel is: je vroeg in oktober hoe je kan voorkomen dat de frees uit het werkstuk loopt. De beste oplossing is om een frees te gebruiken die kleiner in diameter is dan de te frezen breedte. Moet je bijvoorbeeld een sleuf van 6 mm breed frezen, dan kun je het beste een frees van 5 mm gebruiken, dan eerst een sleuf over de hartlijn frezen en deze aan twee kanten 0,5 mm verbreden tot in totaal 6 mm breedte. Je hebt dan ook nog de keuze om mee- of tegenlopend te frezen. Meelopend betekend dat de zijde van de frees die in contact staat met het materiaal in dezelfde richting beweegt als de freesrichting, tegenlopend is uiteraard andersom. Meelopend frezen voorkomt dat een frees te ver door kan schieten in het materiaal maar geeft een iets minder mooie afwerking dan tegenlopend. Met een hobbybank kun je over het algemeen beter eerst meelopend en als laatste tegenlopend frezen.
 
Met een hobbybank kun je over het algemeen beter eerst meelopend en als laatste tegenlopend frezen.

Ja en nee.
Hangt er maar vanaf hoe de speling op de spindel van je support mee werkt.
Als de frees door "meelopen" nu juist zover gaat happen (want dat is het melopende frezen) dat het hele support wordt mee getrokken tot tegen de andere kant van de schroefdraad, gaat het in de meeste gevallen echt niet goed en zit je zo over de lijn.
Wees dus voorzichtig met meelopend frezen.

Van stuart is best wel wat te maken in één keer, maar dan moet je hem wel opnieuw tekenen, dan zie je de fouten die erin zitten.
 
@ Harm. ik wil eerst de bussen in brons maken. om te oefenen. uiteindelijk wil ik de bussen van Delrin maken. Ik wil de gehele cilinder verven/spuiten en dan bussen met een kunststof om roestvorming tegen te gaan en wellicht nog voordeel te halen uit het feit dat kunststof de warmte beter vasthoud.
Ik heb echter maar 1 klein stukkie delrin, dus dat moet in 1 keer goed gaan.

Maar heb volgens mij een (in alle bescheidenheid natuurlijk) briljant idee. ik wil de zuiger en de wand van kunststof maken. dan heb ik geen roest vorming en dus ook minder onderhoud. zag laatst in Wijchen dat men ook een stoomcilinder van delrin had gemaakt en kwam zo op het idee om de bussen en daarmee de binnenkant van kunststof te maken.

@ wiggie. dank voor je advies. ik ben nu bezig met het maken van krukas wangen. wil toch mn krukas vernieuwen. en het is echt ff werken om 4 dezelfde blokjes te freesen. dat val nog niet mee. maar elke avond een paar stukkies, heb nu al 2 waar ik wel blij mee ben. zal van het weekend foto's plaatsen.
 
de bussen in brons maken

Ik stelde gietijzer voor omdat je dan geen last krijgt met verschillende uitzettingscoëfficiënten.
Zou ik zeker even naar gaan kijken, zou jammer zijn als bij de eerste of tweede keer op stoom je cilinder gietstuk splijt.
Kunststoffen heb ik geen ervaring mee.
Was zaterdag op Papendrecht bij een oscillerende machine met glazen cilinder en teflon zuiger.
Ideaal zonder smeerolie, kan het condensaat zo de ketel weer in.

Ga je die krukas lijmen, krimpen of solderen?
(of zelfs met borgboutjes inelkaar steken)
 
uiteindelijk wil ik de bussen van Delrin maken.

Ik zou met Delrin voor deze toepassing uitkijken denk ik. Geweldig materiaal, ook voor lage temperatuur, maar niet echt voor hogere temperatuur. Wat ik kan vinden:

Smelttemperatuur 178 °C
Max. bedrijfstemp. (continu) 85 °C
Max. bedrijfstemp (intermitterend) 148 °C

Groet,

Ad Bakker
 
Dag Ad & Harm
dank voor jullie reactie.

zal me er meer in verdiepen, zou idd niet goed zijn als het Delrin zou smelten...

@Harm. ik gaf idd aan dat ik de bussen eerst van brons maak. maar dat is alleen om te oefenen. ik heb een staf brons liggen, waar ik anders toch niks mee doe. dus ik ga hier eerst mee oefenen met draaien, op maat maken. alle poorten erin maken etc. om eventuele verrassingen te voorkomen. meer als een proefstuk

als ik het zo bedenk, zal ik de bussen dan uiteindelijk toch maar uit gietijzer maken.
heb je idd geen problemen met uitzettingen etc.
 
Aandrijving deel 05: vernieuwen van de krukas

Nu het project een wending heeft gemaakt en het een Twin Launch gaat worden. Doe ik een stapje terug en ga ik de krukas vernieuwen. Ik wil de krukas in kogellagers plaatsen en niet met glijlagers. Kogellagers bieden veel minder weerstand, gaan veel langer mee en hoeven veel minder gesmeerd te worden.

Probleem bij het plaatsen van kogellagers is dat je in het midden van de krukas geen kogellager kunt plaatsten. Om dit op te lossen bouw ik een nieuwe en plaats ik bij de bouw meteen een kogellager in het midden.

Stap 1: de krukaswangen

Ik ben begonnen met het maken van de krukaswangen. Dit viel eigenlijk best wel ff tegen om 4 identieke krukaswangen te maken. Uiteindelijk is het dan toch gelukt.

full



full


Ik heb eerst geprobeerd om met een verstekbak stukjes te zagen.
Dit ging opzich niet verkeerd.

Uiteindelijk van karton een malletje gemaakt en de delen gefreesd. Hier kreeg ik het mooiste resultaat.


full





full


Hier een overzicht van de verschillende “blokjes” zowel gefreesd als gezaagd…


full


Huidige krukas met eronder de nieuwe krukaswangen.

De krukaswangen wil ik met Loctite op de (ook nog te maken) as gaan lijmen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top