De motor die je beschrijft vind ik een beetje druk in combinatie met je prop. De vliegtijden worden daar korter door. De voorgestelde motor komt uit op ongeveer 9200 toeren belast. Ga je voor een 900 kv motor met 4 cellen dan zul je belast op ongeveer 10000 toeren uitkomen . Dat is een mooi getal. Tevens door het toevoegen van die ene cel worden de vliegtijden langer, de esc/lipo's minder zwaar belast en gaan daardoor langer mee.
Deze Calmato is officieel een brandstofkist. Ik heb hem zelf ook nog hangen. Deze werd gevlogen met een 9,2 CC viertakt met een 12X6 bij +/- 9500 toeren. Volop vermogen prima voor deze kist. Deze verbrandingsmotor zit om en nabij de 1 pk. Dus als je dit als maatstaf neemt dan zul je een elektromotor nodig hebben die hetzelfde kan. Nu gaan we wat rekenen, misschien weet je de volgende formule, Volt X Ampere = Watts. Deze laatste weten we al we hebben 1 PK nodig om goed te kunnen vliegen. Die ene PK = 735 watt, we weten het voltage en zo kunnen je ook het Amparage te weten komen.
Voorbeeld jouw voorgestelde motor,
Volts = 11.1 3s lipo
Watts nodig = 735
Ampere weten we niet maar is makkelijk te berekenen 735 : 11.1 = 66,2 Ampere nodig.
Toeren 1100 X 11.1 = onbelast 12210 toeren, is belast (3/4 regel) 9157 toeren.
Geschatte vliegtijd met 4000 mah 7 minuten op vol gas. Met een 12X6 prop
Voorstel 900 KV motor,
Volts = 14.8 4s lipo
Watts nodig = 735
Ampere weten we niet maar is weer makkelijk te berekenen 735 : 14.8 = 49.7 Ampere nodig.
Toeren 900 X 14.8 = onbelast 13320 toeren, is belast (3/4 regel) 9990 toeren.
Geschatte vliegtijd met 4000 mah 11 minuten op vol gas. Met een 12X6 prop.
Hierin kun je duidelijk zien dat de door jouw voorgestelde motor veel meer stroom (Current,ampere) trekt om aan hetzelfde vermogen(Watts) te komen. Je zult dan naar een 80 ampere regelaar toe moeten en dikkere lipo's die gewoon harder op hun donder krijgen. Mijn voorstel pakt wat dat betreft veel beter uit. Max 50 Ampere, dus is te doen met 60 ampere regelaar en je kunt kleinere lipo's gebruiken en krijgt het minder op zijn donder. En alles bij een beter toerental. Je zou zelfs kunnen gaan denken aan 3000 Mah lipo's en in de praktijk haal je dan meer dan 10 minuten. De hele vlucht gaat immers niet volgas.
Hierbij een motor(835 watt) die dit kan;
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35377
Motor heeft 5 mm ipv 3mm as, wat van pas komt bij onhandige landingen die iedereen wel eens heeft. Komt uit het Nederlands warehouse, dit betekent snel in huis, zonder gezeur van douane. Ik denk... dat je daar beter mee af bent.
Deze Calmato is officieel een brandstofkist. Ik heb hem zelf ook nog hangen. Deze werd gevlogen met een 9,2 CC viertakt met een 12X6 bij +/- 9500 toeren. Volop vermogen prima voor deze kist. Deze verbrandingsmotor zit om en nabij de 1 pk. Dus als je dit als maatstaf neemt dan zul je een elektromotor nodig hebben die hetzelfde kan. Nu gaan we wat rekenen, misschien weet je de volgende formule, Volt X Ampere = Watts. Deze laatste weten we al we hebben 1 PK nodig om goed te kunnen vliegen. Die ene PK = 735 watt, we weten het voltage en zo kunnen je ook het Amparage te weten komen.
Voorbeeld jouw voorgestelde motor,
Volts = 11.1 3s lipo
Watts nodig = 735
Ampere weten we niet maar is makkelijk te berekenen 735 : 11.1 = 66,2 Ampere nodig.
Toeren 1100 X 11.1 = onbelast 12210 toeren, is belast (3/4 regel) 9157 toeren.
Geschatte vliegtijd met 4000 mah 7 minuten op vol gas. Met een 12X6 prop
Voorstel 900 KV motor,
Volts = 14.8 4s lipo
Watts nodig = 735
Ampere weten we niet maar is weer makkelijk te berekenen 735 : 14.8 = 49.7 Ampere nodig.
Toeren 900 X 14.8 = onbelast 13320 toeren, is belast (3/4 regel) 9990 toeren.
Geschatte vliegtijd met 4000 mah 11 minuten op vol gas. Met een 12X6 prop.
Hierin kun je duidelijk zien dat de door jouw voorgestelde motor veel meer stroom (Current,ampere) trekt om aan hetzelfde vermogen(Watts) te komen. Je zult dan naar een 80 ampere regelaar toe moeten en dikkere lipo's die gewoon harder op hun donder krijgen. Mijn voorstel pakt wat dat betreft veel beter uit. Max 50 Ampere, dus is te doen met 60 ampere regelaar en je kunt kleinere lipo's gebruiken en krijgt het minder op zijn donder. En alles bij een beter toerental. Je zou zelfs kunnen gaan denken aan 3000 Mah lipo's en in de praktijk haal je dan meer dan 10 minuten. De hele vlucht gaat immers niet volgas.
Hierbij een motor(835 watt) die dit kan;
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35377
Motor heeft 5 mm ipv 3mm as, wat van pas komt bij onhandige landingen die iedereen wel eens heeft. Komt uit het Nederlands warehouse, dit betekent snel in huis, zonder gezeur van douane. Ik denk... dat je daar beter mee af bent.
Laatst bewerkt: