bouwverslag / restauratie kyosho calmato

De motor die je beschrijft vind ik een beetje druk in combinatie met je prop. De vliegtijden worden daar korter door. De voorgestelde motor komt uit op ongeveer 9200 toeren belast. Ga je voor een 900 kv motor met 4 cellen dan zul je belast op ongeveer 10000 toeren uitkomen . Dat is een mooi getal. Tevens door het toevoegen van die ene cel worden de vliegtijden langer, de esc/lipo's minder zwaar belast en gaan daardoor langer mee.

Deze Calmato is officieel een brandstofkist. Ik heb hem zelf ook nog hangen. Deze werd gevlogen met een 9,2 CC viertakt met een 12X6 bij +/- 9500 toeren. Volop vermogen prima voor deze kist. Deze verbrandingsmotor zit om en nabij de 1 pk. Dus als je dit als maatstaf neemt dan zul je een elektromotor nodig hebben die hetzelfde kan. Nu gaan we wat rekenen, misschien weet je de volgende formule, Volt X Ampere = Watts. Deze laatste weten we al we hebben 1 PK nodig om goed te kunnen vliegen. Die ene PK = 735 watt, we weten het voltage en zo kunnen je ook het Amparage te weten komen.

Voorbeeld jouw voorgestelde motor,
Volts = 11.1 3s lipo
Watts nodig = 735
Ampere weten we niet maar is makkelijk te berekenen 735 : 11.1 = 66,2 Ampere nodig.
Toeren 1100 X 11.1 = onbelast 12210 toeren, is belast (3/4 regel) 9157 toeren.
Geschatte vliegtijd met 4000 mah 7 minuten op vol gas. Met een 12X6 prop

Voorstel 900 KV motor,
Volts = 14.8 4s lipo
Watts nodig = 735
Ampere weten we niet maar is weer makkelijk te berekenen 735 : 14.8 = 49.7 Ampere nodig.
Toeren 900 X 14.8 = onbelast 13320 toeren, is belast (3/4 regel) 9990 toeren.
Geschatte vliegtijd met 4000 mah 11 minuten op vol gas. Met een 12X6 prop.

Hierin kun je duidelijk zien dat de door jouw voorgestelde motor veel meer stroom (Current,ampere) trekt om aan hetzelfde vermogen(Watts) te komen. Je zult dan naar een 80 ampere regelaar toe moeten en dikkere lipo's die gewoon harder op hun donder krijgen. Mijn voorstel pakt wat dat betreft veel beter uit. Max 50 Ampere, dus is te doen met 60 ampere regelaar en je kunt kleinere lipo's gebruiken en krijgt het minder op zijn donder. En alles bij een beter toerental. Je zou zelfs kunnen gaan denken aan 3000 Mah lipo's en in de praktijk haal je dan meer dan 10 minuten. De hele vlucht gaat immers niet volgas.

Hierbij een motor(835 watt) die dit kan;

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35377

Motor heeft 5 mm ipv 3mm as, wat van pas komt bij onhandige landingen die iedereen wel eens heeft. Komt uit het Nederlands warehouse, dit betekent snel in huis, zonder gezeur van douane. Ik denk... dat je daar beter mee af bent.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, wat ik in de redenatie van blaauwen mis is de prop!
En die moet het uiteindelijk gaan doen (het vliegtuig in de lucht krijgen).

En dat is bij neuswielers zoals de calmato DE beperkende factor omdat de tippen anders de grond/gras raken. Je krijgt er maximaal een 12" prop op.
Voor een beginner is een 11x7 prop perfect, die dan draait aan +/- 9000 toeren.

In volgende thread heb ik al m'n setup toegelicht (staat ook in de excel lijst die eerder werd gepost)

motor-g46-van-turnigy-voor-calmato-alpha-40-sport
Hierover nog een beetje:
kyosho-calmato-alpha-trainer

Het doet er niet toe dat dit eerst een brandstofkist was voor de electrosetup, uiteindelijk blijft het altijd de prop die het vliegtuig voorttrekt.

Nadeel van een 5s setup is dat de batterijen al wat duurder worden maar met 'n beetje economisch vliegen haal je ruim een kwartier vluchttijd ermee.

Ik vlieg ook een Calmato ST (laagdekker versie) met een 3S 1150 kv setup met een 11x7 en dat gaat ook goed. Maar na zes minuutjes levendig doorvliegen is m'n 3S leeg.
 
Dries,

LEZEN!

Je leest niet goed. 12x6, ik stel geen 5s setup voor maar 4s! En ja ik vlieg pas 40 jaar waarvan 20 elektro dus ik weet waar ik mee bezig ben! En als je de redernatie goed begrijpt en uitvoert ervaar je dat het klopt en werkt! Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk en zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen. Ik kom nog wel eens tegen keuzes van motoren die laten zien dat men het niet snapt... en met een beetje moeite worden de vliegtijden beter en is men verstandiger bezig..
 
volgens het Ecxel bestand :
motor : Turnigy TR-35-48-A 1100kv
esc : Hobbyking SS Series 50-60A ESC (EU warehouse)
prop : 12 x 8 hoef je geen zorgen om te maken die vind ik wel.
accu : 3s2p 4000mah

alleen de ''Turnigy TR-35-48-A 1100kv'' motor kan ik nergens vinden, jullie ?
en mag ik jullie advies over deze accu ? : Rhino 4000mAh 3S2P 25C Lipoly Pack (EU Warehouse)
is dit en goede ?

en nog even een vraagje :

ik heb nog een turnigy 60 a esc liggen maakt het dan uit of ik deze kies : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller of moet het echt de esc zijn die in het Ecxel bestand stond wat Huibert stuurde dus deze : Hobbyking SS Series 50-60A ESC (EU warehouse) ?


bedankt,

mvg nander

Het maakt niet echt uit welke 60A esc je neemt, het moet niet exact dezelfde zijn. Wel moet er een BEC inzitten, die je servo's en ontvanger van spanning voorziet! Dit is op de meeste ESC van HK wel het geval, alleen als er opto vermeld staat gaat die er niet inzitten.
Kies niet de goedkoopste esc, ikzelf heb goeie ervaringen met de THRUST en de PLUSH reeks.
 
Aad prima uiteenzetting!
Even voor vergelijk... OS 46AX op de grond tussen 10000 en 11000 rpm.
Lang gelee gemeten. Prop 11 x 7. Er zit nu een 11 x 8 op. Weer iets stiller.

Wat propgrootte betreft. 12" is groot bij een driepoot. 11" gaat bij mij goed, maar tips altijd groen, daar ik hem voorover heb gezet om hem beter te remmen bij de landing, lift weg te nemen. Voorwiel loopt daarbij ook nog eens stroef. STOL.

Qua ESC? Zeker de Push aan te raden. 80A of hoger. Neem er een programmeerkaartje bij. Het programmeert gerust stellender dan het programma af te knuppelen via de zender.
BEC? Ben ik geen groot voorstander van. Liever een losse BEC + Opto tussen regelaar en ontvanger, met een 2S 1000mA lippootje (F5B zwever).
Een losse BEC zit zelfs in die brandstoffer van mij. Notabene een 2200mA. Je krijgt die bijna niet leeg met een dagje vliegen. Extra gewicht is in deze verwaarloosbaar.
Kist blijft bestuurbaar bij motoruitval of wat dan ook... (er zijn grenzen)
(Wat wel telt is luchtweerstand. Uitlaatsysteem, driepoot. Zonder dat alles vliegt het een stuk beter :-) )
Gr Bas
 
@Bas

Ach ja ik ben electrovlieger geweest toen het niet anders kon, nu mag ik brandstof, een mooi geluid, een fijne pluim uit de pijp en lekker wat rommelen aan die motor. Ik prijs me daar gelukkig mee. Als andere elektro willen lekker doen dan, als we maar lol hebben!
Ik heb net een vonkensetje besteld bij JE. Kijken wat dat doet.
 
Laatst bewerkt:
@Ron

Het is vaak wel wat teveel zoals ik het bereken, je komt over het algemeen goed uit, en ik ga uit van 4-takt dit zijn toerentallen die stukken lager liggen. Al zie ik vaak keuze's die veel zwaarder overdreven zijn. Dat is ook vaak een beetje mijn ergernis. Ik zie vaak elektrovliegers die nemen vermogens mee naar boven daar wordt je eng van, slaat eigenlijk nergens meer op.
 
Wat Ron al aangeeft... het kan nooit kwaad als jongeling je te verdiepen in de materie...

@Aad... ik wacht ook op de Vandengraafgeneratorset (CH-Ignition) voor de Saito 100, uit de UK. Even wat ordentelijk getimede vlambogen trekken onder de klepjes.
Jammer dat er geen 123-Ignition in kan. Dat geeft een ongelofelijk mooi stabiele motorlop! Pfoe! We shall see!

Overpowered? Zou zomaar kunnen. Maar ik had aan boord van de Rascal ook 6S 5300 zitten. Op 400kv en 14 x 10" klapprop. Ging vlot om hoog. Maar door die efficiente prop op 1/4 tot 1/3 'gas' heule lange vliegduur... Hoger voltage, en hele nette stroom. Kist is niet meer :cry: Nog voor ik de sleephaak kon inbouwen aan de vette klei gesnoven...
 
Dries,

LEZEN!

Je leest niet goed. 12x6, ik stel geen 5s setup voor maar 4s! En ja ik vlieg pas 40 jaar waarvan 20 elektro dus ik weet waar ik mee bezig ben! En als je de redernatie goed begrijpt en uitvoert ervaar je dat het klopt en werkt! Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk en zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen. Ik kom nog wel eens tegen keuzes van motoren die laten zien dat men het niet snapt... en met een beetje moeite worden de vliegtijden beter en is men verstandiger bezig..

Sorry! Had hem twee maal gelezen, volmondig akkoord met je wattage benadering en had de prop niet gezien (tot twee maal toe) :(

Wou je setup ook niet aanvallen hoor (al lees ik ook nergens dat ik dat wel gedaan heb ;) ) zowel op 3S, 4S als 5S krijg je een Calmato netjes omhoog.

Ik redeneer een beetje vanuit een andere gedachte:
nml propgrootte eerst (grotere propdiameters werken efficiënter), prop pitch is ifv snelheid (2,5 a 3 keer de stallsnelheid). Dus komen we uit bij toerental. Van daaruit ga ik op zoek naar kV waardes om via het aantal cellen uit te komen bij een motor. Celletje meer bij een zelfde toerental doet stroom zakken. Stroom is evil, warmte, lipo's leeg etc...
En pas op het einde bekijk ik of de W/kg verhouding klopt. Is eigenlijk een regel van drie.

Ik heb geen 20 jaar ervaring met electro, eigenlijk nog maar een klein jaar maar weet ondertussen wel al een beetje door zelfstudie en experimenteren hoe het zaakje werkt. Heb in dat jaar al een stuk of tien toestellen (van mezelf en anderen) voorzien van een uitgerekende setup en ze vliegen allemaal (of zullen allemaal vliegen :cool: )
 
@Dries,
No hard feelings, ik dacht ik heb het toch goed geschreven vandaar mijn reaktie. Mijn verhaal was best uitgebreid en dacht waarom al die moeite. Verder is dat op het oog droge rekenwerk eigenlijk heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je model beter presteert, het geeft minder verassingen en je leert zo het optimale uit je spullen te halen. Verder bij brandstof/elektro conversies zul je weten wat je nodig hebt om je model goed te kunnen vliegen. Een excel sheet met gegevens kan, ten tijde dat ik elektro vloog (3 jaar geleden nog) vond ik het leuker om daar zelf uit te komen. Er zijn mensen die gaan alleen voor de vliegfun, ik zelf vind de bouwfun vaak leuker. Ieder zijn/haar ding zullen we maar zeggen.

@Nander

Bijna Helemaal goed, vervang alleen wel het pakket voor een 4s. Het zal zeker wel vliegen, je komt dan niet goed uit met je toeren verhaal.

deze zou prima zijn https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36074 25 C is ruim voldoende is gewoon 100 Ampere wat je kunt trekken, persoonlijk zou ik daaronder blijven en gaan tot 70 ampere. Gaan ze gewoon langer mee.

Mooi voordelig pakket, droomde we van ten tijde dat er alleen nog Nicads en geborstelde motoren waren, een pakket nicads 8 cellen was 95 gulden, een motor die presteerde was 300 gulden en regelaar die het aankon 250 gulden dit alles met een vliegtijd van wel 4 minuten, vloog je echt zuinig dan haalde je soms wel 6 minuten. Het is echt beter geworden...ech wel!:-)
 
Laatst bewerkt:

Die gaat niet werken. Tenzij je er een grote prop op legt (wat niet kan, want dan kapt de prop in de grond), en dan nog zou de batterij heel snel leeg zijn door de hoge stromen.

Verander dit eens naar 4S (zoals blaauwen reeds voorstelde) en dan krijg je al een ander gegeven.
Met een 11x7 prop kom ik volgende waardes uit volgens ecalc.ch

Static Thrust: 2477 g
Revolutions*: 8707 rpm
Pitch Speed: 93 km/h
Stroom rond de 40A

Mooie waardes en perfect voor een calmato mee te vliegen.

Met een 12x6 prop kom ik volgende waardes uit:
Propeller
Static Thrust: 2553 g
Revolutions*: 8190 rpm
Pitch Speed: 75 km/h
Stroom rond de 44A

Gaat ook goed vliegen maar ik schrik van de voorspelde motortemperatuur (Ecalc geeft mij een waarschuwing) van 87 °C (bij de vorige setup was het al 77 °C)

Met een 11 x 6 kom ik volgende waardes uit:
Static Thrust: 2246 g
Revolutions*: 9098 rpm
Pitch Speed: 83 km/h

En dit is nog allemaal iets milder (stroom 36A, temperatuur 71 °C)
Mildere stoom betekent ook dat je batterij iets minder snel leeg is.

Wat ons bij de batterij keuze brengt.
4 cellen wisten we al.
Ik zou ook de capaciteit een beetje verhogen (het aantal mAh) om twee redenen:
-langere vluchttijden
-Je gaat gewicht nodig hebben in de neus om het vliegtuig in balans te krijgen, bij een trainer mag de neus zelfs een beetje voorover hellen als je hem balanceert op het zwaartepunt

Mijn advies: kijk in de batterijruimte wat je maximale afmetingen zijn die je kwijt kunt (dus in de lengte een toch een tweetal cm's marge nemen zodat je de lipo gemakkelijk kunt aanbrengen en weer wegnemen.)
Kijk vervolgens naar de beschikbare capaciteiten in die 4S batterijreeks.

Volgens m'n aanvoelen moet een 4S4000 of iets dergelijks er perfect inpassen.
De Zippy Compact reeks van HK is hiervoor wel leuk want die zijn net iets compacter dan hun soortgenoten.

De C waarde van de batterij (een maat hoe groot je batterij een bepaalde stroom kan afleveren) hoeft niet te groot zijn.
Stel 4000 mAh (= 4Ah), je vraagt +/- 40A => 10C

Je hoeft dus niet extra te kijken naar hogere C waardes, dit maken het in dit geval alleen maar duurder.

Ik zou kiezen tussen
ZIPPY Compact 4000mAh 4S 25C Lipo Pack
en
Turnigy 4000mAh 4S 20C Lipo Pack

met een voorkeur voor de eerste.

Slotsom:
motor is ok, neem een 11x6 of 11x7 prop (11x7 zal iets levendiger vliegen, een 11x6 gaat prima volstaan om rustig te beginnen)
Esc is ok: plush 60A is zeer goed (maar snel uitverkocht...), ook de Thrust 55A zal hier prima voldoen
Batterij: iets van een 4S 40000 mAh zal in orde zijn.

O ja, bestel in het European Warehouse van HK, niet het international.
European komt van... Nederland, International van Hong Kong. Je mag twee keer raden wat het international warehouse je meer zal kosten aan verzending en invoertaksen...
 
Helemaal mee eens met Dries, die 11X7 kan ook prima, geeft iets minder trekkracht maar wel wat meer snelheid. Die 12X6 geeft meer trekkracht maar is minder snel. Het is gewoon wat je prettig vindt vliegen.
 
Laatst bewerkt:
@Dries,
No hard feelings, ik dacht ik heb het toch goed geschreven vandaar mijn reaktie. Mijn verhaal was best uitgebreid en dacht waarom al die moeite. Verder is dat op het oog droge rekenwerk eigenlijk heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je model beter presteert, het geeft minder verassingen en je leert zo het optimale uit je spullen te halen. Verder bij brandstof/elektro conversies zul je weten wat je nodig hebt om je model goed te kunnen vliegen. Een excel sheet met gegevens kan, ten tijde dat ik elektro vloog (3 jaar geleden nog) vond ik het leuker om daar zelf uit te komen. Er zijn mensen die gaan alleen voor de vliegfun, ik zelf vind de bouwfun vaak leuker. Ieder zijn/haar ding zullen we maar zeggen.

Idem hier hoor :cool:
Ik beschouw mezelf ook nog als een modelbouwer (vorig jaar begonnen na 17 jaar inactiviteit), stam dus ook nog uit het tijdperk van de bouwdozen en de pruttelbakjes.
Ik hou ervan om oudere modellen die op brandstof liepen op electro in de lucht te krijgen, dikwijls oude toestellen maar met een ziel. Ik bouw ook nog van plan. Zelf bouwkitje uitsnijden, etc. Allemaal heel leuk. En bij electro is idd de voorstudie zoveel belangrijker want eens die setup er staat dan kan je niet zoveel meer bijregelen. Het moet direct goed zijn. Dus ik reken nog eens graag.

Trouwens ook een compliment aan Nander, want hij gaat op korte tijd ontzettend veel bijleren. Een toestel strippen, hier en daar misschien een herstelling aanbrengen, de constructie bekijken, nieuwe aandrijving erop zetten. Helemaal niet mis voor een jeugdig iemand!
Dus Nander: heel veel succes hiermee gewenst, laat je hoofd niet hangen door een tegenslag (die komt ooit wel, vroeg of laat. Iedereen in deze hobby maakt brokken).
Let wel op: het is een virus die in je bloed blijft voor de rest van je leven. Het virus heeft me destijds toen ik 16 was ook serieus gestoken. Ben 17 jaar uit de hobby geweest, vorig jaar herbegonnen. Nou, je zou m'n vrouw eens moeten horen! :rolleyes:
 
he,

ik ben super blij met zulke hulp, ik leer veel van alle berekeningen die jullie voor doen.

zo heb ik het dan eindelijk :)

motor : https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35377
esc : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
accu : ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P 20C (EU warehouse)
prop :.....



weet iemand even een winkel in Nederland die props verkoopt, in het EU ware house van HK hebben ze de maten ; 11 x 6 of 11 x 7 niet op voorraad.
ik heb wel een aantal goede sites voorbij zien komen maar kan ze helaas niet meer terug vinden.

hartstikke e,

mvg nander
 
Kv van motor kiezen is buitengewoon-recht-toe-recht-aan: je weet welk toerental je je prop wilt laten draaien, je weet welke accu-spanning je wilt gebruiken:
Kv = toerental/spanning
Kv is daarom zo'n beetje de minst belangrijke motorparameter.

Verder, ben even the lui om mijn eigen tekst vertalen ...
The Kv constant (motors have just one Kv!, not 500, not 1500etc), is not a rating, not a figure of merit. More windings in the coils will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it, no big deal, anyone can do that.
Also
A motors Kv constant says nothing about a motors max.power, max.current and rpm
 
Laatst bewerkt:
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
-> Electric Power Basics

followed by
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents

  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?
 
Back
Top