bouwverslag / restauratie kyosho calmato

Hallo Nander,

Vandaag de Calmato de boom in gevlogen. Ja dat kan. Laatste vluchtje voor inpakken. Zo gaat dat soms... Pech!
Nu hebben we bij de club modelvliegtuig vriendelijke juich-bomen. En was er amper volk.
Want het hoort niet zo te gaan.

Het neuspootje is heen gegaan, bij de afdaling naar de grond, heeft de klap opgevangen. Nu moet ik weer een nieuw uitrasterk houderblokje gieten uit epoxy en carbonsnippers.

Waarom de boom in?... dat had met een falende aan/uitschakelaar te maken (Muliplex), die trillen blijkbaar stuk. Dan valt er niets meer te sturen na de start.

De calamto heeft 7 levens en is dus nog heel! Geen buts geen deuk, alleen lam pootje dus. Bijzonder. Voor de rest vloog hij heerlijk vandaag.

Dat klemmetje is voor de resonantieuitlaat. Met die uitlaat wordt een cal-methanol-mato muis stil (semi-muis-stil). De motor hangt in rubbers, die klem zit ook aan een rubbertje. Gaat heel mooi. In de lucht hoor je em niet meer.

Plastic plaatje...
Heb ik geen voorbeeld plaatje meer van voor de Calmato. Wel een ander.
Is eenvoudig zelf te maken uit PVC of styreenplaat. 2-3 mm dikte. Met een hobbymes snij je het kunststof in (langs lineaal) en kan je langs de inkeping de plaat losbreken.
Gaat heel netjes.

Tevoren maak je eerst een netjes een werktekening met de juiste opgemeten maten!!!! Die tekening plak je op het plastic (of zet het netjes uit) met een beetje spuitbuslijm van de action, zoiets... Snij je het uit langs de lijntjes netjes uit, boor je zuiver de gaatjes. Daarna het plaatje een beetje in model schuren opdat er geen scherpe randjes meer aan zitten, mooie ronde hoekjes etc.


Hier zo een plaatje op de Ugly Stik... voor het idee...


full



Omdat ik de Calmato heb aangepast, is de vleugel iets verzonken in de romp, en zit er een dekplaatje op dat mooi aansluit....

full


Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
H.B.Busking

Bedankt voor de oplossing voor mijn wat labiele landingsgestel, ga ik ook zo uitvoeren.
 
Nou, breekboutjes of elastieken...

Een paar weken geleden heeft m'n pa z'n calmato flink op z'n donder gegeven.
Wind dwarrelde hem weg tijdens take-off, reed recht op de afsluiting af, ik roep nog "gas dicht" wat blijkbaar bij hem commando was om vol up te geven. Stall van hier tot in Tokio natuurlijk.

Met dit als resultaat:
full


BTW twee avondjes verder had ik 'm al gerepareerd tot dit:
full


Hij had een typische stall radslag gemaakt die z'n hele staart eraf kwakte.
Nu is het wel zo dat die vliegtuigjes van tegenwoordig met verschrikkelijk weinig hout gemaakt zijn maar die breekbouten die braken niet hoor.
Integendeel de vleugelverbinder werd los uit de romp gerukt.

Heb vroeger ook nog veel van die radslagjes gemaakt met m'n westerlyke met elastiekjes. Elastiekjes vlogen alle kanten op, vleugel heel, romp heel.

Ach ja, had ik weer twee avondjes bouwplezier :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heej... Dries... die e-Mato zit al weer heel anders in elkaar?... veel lichter en delicater dan de 1ste serie dus... Die van mij is nog met Abachi schuim (beton bekisting) en ijzerbalsa.
Netjes gefixed overigens.

Noot: zal ik nog wat plaatjes schieten van ondersteldelails?
Gr Bas
 
he dries mooi staaltje werk !!
hoe heb je hem weer zo mooi kunnen fixen ? gewoon weer aan elkaar gelijmd ? of.......

@bas kun je misschien niet eens een soort bouwbeschrijving maken van het onderstel ?
qua benodigdheden, hoe je het in elkaar heb gezet.... enz.
dan snap ik het misschien wat beter en misschien de andere die een poging wagen om dit draadje eens door te lezen, ik weet zeker dat ze / ik het dan beter kan/kunnen begrijpen

hartstikke bedankt !!!
 
Hoe ik het hersteld heb:

Heel simpel: Allereerst de bekleding waar nodig eruit gesneden zodat ik terug op blank hout zat. Nadien waar nodig de alle geplooide stukjes zoveel mogelijk terugplooien.
Twee stukken van de romp terug tegen elkaar zetten, daar waar mogelijk zoveel mogelijk contactoppervlak (het maakt niet uit of dit wat versplinterd is of niet) en de rompdelen perfect uitlijnen en fixeren met gewichten

Op de gescheurde stukjes die in elkaar passen enkele drupjes roze zap (of andere dunne CA) aangebracht zodat de lijn van de romp weer hersteld is.
In feite alles netjes terugplooien en uitlijnen en met CA hier en daar vastlijmen zodat de vorm terug ok is.

Als de lijn van de romp hersteld is is hij nog niet stevig genoeg maar nu kun je met wat driehoeklatjes en passtukjes de romp van binnenuit hercontstrueren en verstevigen. Een spantje herstellen, een schotje verstevigen, ... Dit doe ik dan met klassieke witte houtlijm (ik heb wel sneldrogende houtlijm van 10 min). Stukjes nijp ik vast met een wasknijper of met speldjes.

De vleugelpen houder en de vleugelmoer houder waren eruit gerukt en heb ik vastgezet met witte houtlijm en een nachtje tussen de klemmen.
De volgende dag die verbindingen nog eens in de hoeken gelijmd met 2 componenten epoxy.

Nadien folie er terug over in de kleuren (het rood wijkt een beetje af, maar ach...). Ik had nog een 'Calmato' sticker liggen die per toeval ooit eens in m'n kast geraakt is en heb hem er maar op gekleefd.

Tada!

Is ondertussen al weer meerdere malen de lucht in geweest en geen problemen ermee gehad.
 
@Dries mooi........mooi........

@Ron ik vlie al 2 á 3 jaar met een trex 450 en een robbe charter en ik denk een half jaartje met een sk 450 (quadcopter) dus dat zit wel goed.
ik wil nog naar beide clubs kijken Atled is voor mij het dichtste bij, maar ik zie het wel t.z.t.


vandaag mijn motor, accu's..... en ESC binnen gekregen.

900.jpg


4000mah.jpg


60a.jpg


het enigste wat ik nog nodig heb is :

- folie
- motor accessoires (kruis) zat er namelijk niet bij

heb het beide al wel gevonden dus alleen nog even bestellen, so don't worry :)
 
Op de calmato alpha zat de 11x7 ongeveer 5,5 cm van de grond. Bij de 12x8 een viertal cm. Dat is echt het minimum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo daar was ik weer,

@Dries oke dus dat moet wel goed komen.

volgende :

de accu die er uit eindelijk in moet, moet zo veel mogelijk naar voren.
dus :

neuslippo.jpg


dus er moet een klepje komen :

paint1.jpg


is dit zo de beste manier, of hebben jullie andere suggesties / meningen hier over ?

alvast bedankt,

mvg nander
 
Laatst bewerkt:
lijkt me wel goed zo, verstevig de randen wel anders kraakt namelijk nogal snel af en dat wil je niet.

succes,

bollie
 
Je zult zien op de foto's van mij (een paar postjes naar boven) dat het gehele kapje (inclusief de 'voorruit') eraf kan in 1 stuk. Dit is wel redelijk nodig om je batterij er redelijk in te krijgen.
Dikwijls worden zo'n klepjes dan vastgemaakt op volgende manier: vooraan voorzie je een lipje die in een holte past in de romp, achteraan heb je een tweetal magneetjes op romp en op klepje die het mooi sluiten. Magneetjes kun je ook kopen bij HK.

Of met vijsjes, of met elastiekjes (Ik heb zo nog een andere calmato rondvliegen waar de hele neus in snippers was. Neus, kapje etc geherconstrueerd. Kapje hangt vast met elastiekjes ( 't moest snel gaan) :rolleyes:

Is wel niet de meest esthetische manier, maar dat is m'n Calmato ook niet. Is vooral een toestel 'voor de fun'.

Als je het mooi wil doen, met een lipje en magneetjes.

Verstevig waar nodig. Zo'n toestel is zeer goedmoedig qua bouwaanpassingen op voorwaarde dat de sterkte er nog in zit.
 
he,

dus als ik het dan goed heb moet het zo komen :


c.jpg


a.jpg


b.jpg



de lipo kan er zo makkelijker in met deze oplossing,

bedankt,
 
Die 'raampartij' is zowat het sterkste deel van de Calmato.
Daar leunt je vleugel tegenaan. Die driehoek heb ik bombshell proof gemaakt.
Een heel sterk verband in aangebracht met vliegtuigtriplex.
Dit natuurlijk na de klapper waarbij de servo door de zijwand klapt (lesfase)
Ook daar had ik schade omdat de vleugel te vast zat op de stiften aan de voorlijst. Klemvast en te lang.

De stiften hoeven niet langer te zijn dan nodig. Niet langer dan de dikte van het stuk triplex wat daar zit. Heb de uiteinden iets ronder gemaakt, zodat de vleugel soepel uit kan draaien zonder te blijven steken.

Je kan het 'ruitje', de balsa indekking, wegnemen en het daar nog iets versterken met 1 mm triplex. (dat is nog met een schaartje te knippen). Spanten opsterken.
Vergis je niet. De hele neus is boven en onder nieuw ingedekt.
Onderzijde versterkt met een triplex spant + balsa indekking.

E-Neus... ik ga altijd even op Google kijken hoe 'anderen' het doen. Voorbereidend werk.
Geen voorbeelden, dan verzin ik het zelf, improviseer.

E-luikje... kwam dit plaatje tegen...

8-11231BL-x-Kyosho-BK-CALMATO-Alpha-40-Trainer-blau-11231BL-4.jpg


Het driehoekverband zit er nog. Daarboven komt het 'raampje/kapje' Dat hoeft geen klappen te vangen.

Stap 1: Sla balsa in. Diktes 2 - 2,5 en 3 mm. Gewoon bij de modelbouwzaak.
Mooie plaat met berken triplex, 3 mm dik.
En zorg voor een lekkere figuurzaag en veel zaagjes erbij.

Zorg voor goede scherpe breekmesje.
Ook handig een mooie rechte stalen lineaal of snijlat. Als je daar aan 1 kant schuurpapier aan plakt... glijd de lat niet weg... en kan je deze ook als schuurlat gebruiken.
Ik heb zelf hier een stevige aluminium strip. Haaks beplakt. (beste stuk gereedschap)
En natuurlijk diverse lijmpjes. Van epoxy t/m bruislijm.
Rollen tape erbij en modelbouwspelden om zaakjes vast te zetten.


Haal dan netjes de indekking aan de bovenkant van de romp weg. Dan zie je goed hoe de boel in elkaar steekt. Ga je accu passen.

Met stevig schoenendozenkarton kan je nieuwe hout inplannen.
Uittekenen, passen bijschaven, en later in hout uitwerken. Zelf gaat daar bij mij dan nog een ronde technisch tekenwerk aan vooraf, plus diverse laserprintjes en kartonnetjes knipwerk.
Past de hele puzzel... kan het uitgewerkt worden...

En zo puzzel je dan verder...

full


full


Is de hele romp van de bovenstaande kist bijeen gepuzzeld en verbetert naar de resten van het origineel.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stap 1: Sla balsa in. Diktes 2 - 2,5 en 3 mm. Gewoon bij de modelbouwzaak.
Mooie plaat met berken triplex, 3 mm dik.
En zorg voor een lekkere figuurzaag en veel zaagjes erbij.

Zorg voor goede scherpe breekmesje.
Ook handig een mooie rechte stalen lineaal of snijlat. Als je daar aan 1 kant schuurpapier aan plakt... glijd de lat niet weg... en kan je deze ook als schuurlat gebruiken.
Ik heb zelf hier een stevige aluminium strip. Haaks beplakt. (beste stuk gereedschap)
En natuurlijk diverse lijmpjes. Van epoxy t/m bruislijm.
Rollen tape erbij en modelbouwspelden om zaakjes vast te zetten.


Haal dan netjes de indekking aan de bovenkant van de romp weg. Dan zie je goed hoe de boel in elkaar steekt. Ga je accu passen.

hout / balsa heb ik in alle maten liggen, snijlat,liniaal enz.... heb het allemaal in huis.

maar dan nog even over wat je zij : '' Haal dan netjes de indekking aan de bovenkant van de romp weg. Dan zie je goed hoe de boel in elkaar steekt. Ga je accu passen.''

moet ik dan gewoon het bovenkantje weg snijden wat ik eerder op een foto vroeg ? :


paint1.jpg
 
Met stevig schoenendozenkarton kan je nieuwe hout inplannen.
Uittekenen, passen bijschaven, en later in hout uitwerken. Zelf gaat daar bij mij dan nog een ronde technisch tekenwerk aan vooraf, plus diverse laserprintjes en kartonnetjes knipwerk.
Past de hele puzzel... kan het uitgewerkt worden...

En zo puzzel je dan verder...

full


full


Is de hele romp van de bovenstaande kist bijeen gepuzzeld en verbetert naar de resten van het origineel.

Gr Bas

hier slaat het dicht bij mij, ik zie dat je de motorholte dicht maakt ?
of zit ik nu verkeerd ?:confused:
en hoe kan de accu er nu in ? ik zie dat het dicht is of wordt dicht gemaakt. ??




p.s. sorry dat ik de laaste twee berichten niet in één heb gepost.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dichtslaan? Dat doe ik alleen bij een boek met 500 pagina's doktersroman. Dat trek ik niet.

Gaat er om dat je zelf veel kan bedenken.
Met knipsel kan je alles passen en testen. Plannen heet dat.
Vandaar de voorbeelden, eerst karton, daarna in hout.
Voorbeeld is een elektrokist, waarbij de accu in de buik van de kist gaat.
Zie verder m'n foto hoekje op dit forum (vliegtuig is een Rascal)

Nander, je hoeft niet elke keer te citeren wat ik heb geschreven. Dat maakt het draadje ellenlang. Niet de citaatknop gebruiken dus :-)

Ja, je haalt gewoon eerst de indekking boven weg. Kijk je weer verder.
De accu moet je netjes weg kunnen leggen.
Zal je mogelijk een stevig accuplankje moeten maken waarop je met klittenband de accu kan borgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal vanavond ook eens een fotootje nemen van luikje in detail.
Bas heeft gelijk, als je de volledige raampartij gaat wegnemen gaat de vleugel direct lossen.
 
... Nander, je hoeft niet elke keer te citeren wat ik heb geschreven. Dat maakt het draadje ellenlang. Niet de citaatknop gebruiken dus :-)...
Ik quote niet als ik reageer op direct voorafgaand bericht. Behalve als het een groot bericht is, dan juist weer wel quoten, alleen het relevante deel. En als er foto's in het citaat/quote staan, kunnen die er vrijwel altijd uit. En alleen het relevante deel van tekst laten staan waarop je reageert, de rest verwijderen. Zo leest de discussie lekker vlot :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top