bouwverslag / restauratie kyosho calmato

hallo,

vandaag een kyosho calmato van iemand over genomen, ik knap hem een beetje op en wil hem laten vliegen.
omdat de folie die op de romp zat nog al beschadigd en wat plakkerig was heb ik het er af gehaald en opgeschuurd :

1.jpg

2.jpg

10.jpg

9.jpg

de motorsteun van de benzinemotor die er eerst in zat hem in ook verwijderd, en alles ziet er goed uit.

3.jpg

er zaten al servo's in dus die hoef in niet meer aan te schaffen, mits ze het doen maar dat lijkt mij wel. alleen wat miste bij de servo's waren de schroefjes waar je ze mee vast draait, maar die heb ik nog wel liggen dus dat is geen probleem.

4.jpg

en het landingsgestel natuurlijk wat er bij zat :

7.jpg

en de vleugel, die ga ik ook strippen. er zit namelijk nog al wat vieze geit op en ik wil er nog een glasmat op brengen.

6.jpg

5.jpg

11.jpg

verdere vorderingen volgen !!, al het commentaar is welkom !!

Laatst bewerkt:
Mijn staart is helemaal kapot, tijdens vervoer gebeurt.......ik wil de romp ook repareren, maar eerst de staart maar oppakken. Hoe ga je de romp bekleden? Lijkt mij een aardige uitdaging?

Wat betreft die glasmat, die heb je niet nodig. De vleugelverbinder is gemaakt van metaal met aan weerskanten hout. Goed ingelijmd is deze praktisch onverwoestbaar. Niet doen je voegt alleen maar extra gewicht toe wat onnodig is. Verder is het veel lastiger om tot een net eindresultaat te komen.

Verder Ik zie dat je de bekleding er aardig vanaf hebt. Alleen je ziet resten op het houtwerk deze ga je last van krijgen als je gaat bekleden. Deze kleur vermengd zich dan met de kleur/lijmlaag en dat ziet er niet uit. Je krijgt de laatste resten er prima af met thinner, let wel buiten verwerken met handschoenen aan, thinner is een gemeen goedje.

Verder de motorruimte doen met G4. G4 is een betonprimer die beslist brandstofbestendig is. Na het aanbrengen van de bekleding nogmaals een laag G4 in de motorruimte, zo plak je de folie goed vast en kan er geen brandstof tussen kruipen. Goed afgewerkt kan zelfs met brandstof een goed bekleed model jaren mee.

Hierbij een link voor verwerking van oracover www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland naar bespanfolie en dan naar gebruiksaanwijzing.

Verder zijn de servo's prima voor deze kist, alleen wel even het servo plaatje nalopen deze was bij mij losgekomen in de vlucht, ik heb hem nog behoorlijk kunnen landen maar vloog toen wel heel beroerd. De Calmato een prima vlieger om te leren vliegen. Zorg wel voor hulp of sluit je aan bij een vliegclub. Daar leren ze je vliegen en dat scheelt een berg crashes... het lijkt zo makkelijk met zo'n kastje, maar met een paar verkeerde stuurbewegingen is het snel afgelopen.

succes met het avontuur.

Laatst bewerkt:
Mijn staart is helemaal kapot, tijdens vervoer gebeurt.......ik wil de romp ook repareren, maar eerst de staart maar oppakken. Hoe ga je de romp bekleden? Lijkt mij een aardige uitdaging?

ik denk dat ik gewoon een mooi ontwerpje zoek en ga bekleden met krimpfolie van hobbyking, heb nog wel wat liggen namelijk. het enigste wat ik daarvoor dan nog nodig heb is een foliebout of een strijkboutje, maar dat lukt wel

Wat betreft die glasmat, die heb je niet nodig. De vleugelverbinder is gemaakt van metaal met aan weerskanten hout. Goed ingelijmd is deze praktisch onverwoestbaar. Niet doen je voegt alleen maar extra gewicht toe wat onnodig is. Verder is het veel lastiger om tot een net eindresultaat te komen.

Verder Ik zie dat je de bekleding er aardig vanaf hebt. Alleen je ziet resten op het houtwerk deze ga je last van krijgen als je gaat bekleden. Deze kleur vermengd zich dan met de kleur/lijmlaag en dat ziet er niet uit. Je krijgt de laatste resten er prima af met thinner, let wel buiten verwerken met handschoenen aan, thinner is een gemeen goedje.

Verder de motorruimte doen met G4. G4 is een betonprimer die beslist brandstofbestendig is. Na het aanbrengen van de bekleding nogmaals een laag G4 in de motorruimte, zo plak je de folie goed vast en kan er geen brandstof tussen kruipen. Goed afgewerkt kan zelfs met brandstof een goed bekleed model jaren mee.

Hierbij een link voor verwerking van oracover www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland naar bespanfolie en dan naar gebruiksaanwijzing.

Verder zijn de servo's prima voor deze kist, alleen wel even het servo plaatje nalopen deze was bij mij losgekomen in de vlucht, ik heb hem nog behoorlijk kunnen landen maar vloog toen wel heel beroerd. De Calmato een prima vlieger om te leren vliegen. Zorg wel voor hulp of sluit je aan bij een vliegclub. Daar leren ze je vliegen en dat scheelt een berg crashes... het lijkt zo makkelijk met zo'n kastje, maar met een paar verkeerde stuurbewegingen is het snel afgelopen.

succes met het avontuur.
glasmat zat ik ook aan te twijfelen en daar wilde ik later ook nog wat over gaan vragen enzo... ik ga van de week eerst maar is de vleugel open maken en kijken hoe het van binnen is.

over dat thinner heb ik een vraag, ik neem aan dat dat wel te koop is bij de gamma of karwei. ik neem ook aan dat het vloeistof is, kan ik dan gewoon een oude doek pakken en daar wat thinner op doen en dan vrijven over de plekken waar het folie nog zit of....

ik wilde de calmato elektro gaan maken, dus is dat G4 dan nog nodig ??

verder heb ik nog wat krimpfolie liggen van hobbyking, daar kan het toch ook gewoon mee ? of is daar iets verkeerd aan ?

'' Verder zijn de servo's prima voor deze kist, alleen wel even het servo plaatje nalopen deze was bij mij losgekomen in de vlucht, ik heb hem nog behoorlijk kunnen landen maar vloog toen wel heel beroerd. ''

kun je misschien wat meer uitleggen over dat servoplaatje ??

De Calmato een prima vlieger om te leren vliegen. Zorg wel voor hulp of sluit je aan bij een vliegclub. Daar leren ze je vliegen en dat scheelt een berg crashes... het lijkt zo makkelijk met zo'n kastje, maar met een paar verkeerde stuurbewegingen is het snel afgelopen.

ik ga het vliegtuig eerst in laten vliegen / afstellen en daarna even kijken voor eventuele vliegles, van de zomer ga ik kijken bij mvc delta ( (midden)zeeland)

in ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties !!

mvg nander

De Chinese folie is goed en de G4 is bij electro aandrijving niet nodig.
Met het "servo plaatje" wordt de plaat bedoeld waar de servo's in gemonteerd zitten. Als deze loskomt is het heel lastig vliegen, zo'n geintje heeft mij ook al eens een kist gekost.

Een servoplaat die loskomt kun je vergelijken met de stuurkolom van je auto die loskomt. Niet goed!!

Voor de rest, de folie van HK of OraCover. Makkelijk.

Bij electro hoef je geen extra maatregelen zoals G4 te nemen.
Er staan hier al redelijk wat electro setups van calmato's beschreven, even zoeken en lezen!

succes!

Ben zelf geen fan van liters thinner of aceton.
Is niet goed voor je hersentjes, smelten weg!

Zorgen dat je per direct over een goede foliebout gaat beschikken! Daarmee kan je toveren. En zal je je hele modelbouwbestaan plezier aan beleven. Onmisbaar gereedschap.

Heb je eenmaal zo een bout, dan kan je met de bout op temperatuur prachtig de sneltlijm/wax van de folie afnemen. Dat afnemen doe je door de oude lap of laken tussen de hete bout en balsa te leggen. Bout tussen de 100 en 150 graad zo een beetje. Zo trekt de wax in de stof, en zo veel mogelijk in de stof. Ik heb het niet uitgevonden. Slimme tip in een van de Calmatodraadjes. Dus zoals Dries al schrijft... even doorlezen, hoeven we hier de meeste tips niet te herhalen. Zoeken doe je het beste met de Google zoekbalk.

Ook bij het afnemen van van de folie van de vleugel de bout gebruiken. Wederom op +100 graad. Zo smelt je sorgvuldig de repen folie van de vleugel.
Gewoon netjes werken en niet haasten, komt deze voor zeker 90% (of beter) netjes los. Laatste resten met de oude lap... nou goed, dat allerlaaste restje mag dan met een beetje aceton van de bouwmarkt.

Al weer lang gelee heb ik de Calmato in de staart en bij de romp gemodificeerd. Kist was aan revisie toe. Stabilo had meerdere breuken in de achterlijst door een foute nerf in het hout. Verder was het door inkruipen van brandstof toch iets te vettig geworden, liet zich niet meer lijmen.

Nieuw stabilo gemaakt uit vlakke plank balsa, zelfde dikte als origineel, en in later bouwstadium nog eens uitgeboord, met nette gaten voor minder massa.
Zo ook nieuwe grotere stuurorganen geschuurd, ook uitgeboord. Nieuwe stuurorganen voor een beter vlieggedrag bij grotere roeruitslagen. Richtingroer naar onder doorgetrokken, hoogte in tweeën opgedeeld, met een trapezium vorm.

Bij een te grote uitslag van hoogte maakte de kist, bij up, een uiterst grappige snap-rol. Dat gedrag is nu volledig verdwenen, stuurt de kist als een semi-kunstvlucht model... en is het een schouderdekker geworden...
Meer dan heerlijke betrouwbare vlieger gebleven... om de oude reflexen te trainen...

Proefpassing van de onderdelen... Zie ook de extra gaten in de staart.
Kist kwam in overgewicht nieuw uit de doos. Zit nog steeds op 3 kg. Heb ik +300 gram uit het veel te zware 'ijzer-balsa' weg weten te snoeien!

full

Zo heb ik de gaten geplaatst...

full

De aansturing van de roeren is bovenlangs... Kunnen ze niet grashappen. Verder is hoogte nu een trek-beweging, dat stuurt zuiverder dan duw (voor het gevoel zullen we maar zeggen). Beide stangen zijn van carbon-vlieger-staf.

full

De patronen op het model dat je kunnen overtrekken op papier.
Die had je als snij-model kunnen gebruiken voor je model. Maar je kan natuurlijk altijd maken zoals je zelf wil.
Let er wel op dat je je kist in de lucht goed zichtbaar houdt.
Onderkant anders dan de bovenkant.

(Overigens is de kist stiller dan een elektrokist met uitlaat en rubber motorophanging)

Heb het zelf rechttoe rechtaan gedaan. Kan niet missen op afstand...
De staart moest nog...

full

De oranje strepen op de flanken zijn inmiddels blauw... dat stond wat deftiger....

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
@Bas

Mee eens over thinner etc. daarom schreef ik ook buiten en met handschoenen aan. En natuurlijk geen liters gebruiken! Gebruik je dezelfde kleuren dan hoeft de oude troep er niet af. Maar door wit/geel en andere met name lichte kleuren zie je het er doorheen. Verder als je de vleugel nog moet kaal maken is het ook goed om tijdens het strippen de vleugel te verwarmen met de fohn. Dat scheelt een hoop resten van de oude bekleding die blijven zitten.

Verstandig om je aan te sluiten bij een vereniging ga je zeker lol van krijgen.

Nogmaals succes met de verbouwing.

Foliebout is onmisbaar voor dit soort karweitjes.
Heb er zelf ook een met zo'n handig handvat eraan en zo'n bout koop je altijd te laat...
Echter, clubgenoten hebben een camping strijkbout. Schijnt ook lekker licht te zijn en goed in de hand te liggen. En aanzienlijk goedkoper...

Succes met de restauratie van dit prima vliegend toestel.

Grtz Frank

ik ga maar eens zo'n foliebout aanschaffen, ik heb hem bij hobbyking gezien maar dan in het internationaal warehouse dus dat duurt weer 2 weken voordat het hier is. maar weet iemand misschien waar ik in Nederland, Duitsland of Belgie een foliebout kan halen ?

bedankt,

mvg nander

ja die zocht ik ook, ik had hem ook zien staan maar ik had '' Foliebout'' ingetoetst dus dan pakt hij hem net niet. maar ik ga even contact opnemen met die gene.

bedankt !

Elke modelbouwzaak?
HobbyIn, RC-Point, Verspaget?... maar ze beginnen wel veels te duur te worden in NL!
Tegen de 50 pop. Heb er nog 29,50 voor betaald in... 2005... gut gaat wel hard met de tijd...
Je kan ook even shoppen in Duitsland. Via eBay.de modelbau...
Maar een beetje goed en netjes behandelde bout gaat heel erg lang mee...

Modelbouwzaken hebben bijna geen foliebouten meer liggen, kwam ik achter toen ik er 1 voor mn vliegmaat wilde aanschaffen voor zijn verjaardag.....
Hoewel stellingen vol aan oracover, verkochten ze de de bouten bijna nooit meer........ dus maar uit t assortiment...... En het maar gek vinden dat er steeds meer via interent besteld wordt...
Oké, in Waalwijk hadden ze er laatst nog een paar en ook in Amersfoort ligt er volgens mij er nog 1. Ik heb er zelf 2 thuis maar ben er erg zuinig op, wordt schaars spul.....

oke, met de foliebout ben ik nu bezig en dat gaat wel lukken.
ik wilde deze kist elektro maken dus daarom zoek ik een setup, mijn vraag was :

- motor.........?
-esc.............?
- accu...........?
- servo's heb ik al ;)
ik lees vaak verouderde topics van elektro calmato's, dus daarom wil ik deze vraag even opschroeven.

bedankt,

mvg nander

volgens het Ecxel bestand :
motor : Turnigy TR-35-48-A 1100kv
esc : Hobbyking SS Series 50-60A ESC (EU warehouse)
prop : 12 x 8 hoef je geen zorgen om te maken die vind ik wel.
accu : 3s2p 4000mah

alleen de ''Turnigy TR-35-48-A 1100kv'' motor kan ik nergens vinden, jullie ?
en mag ik jullie advies over deze accu ? : Rhino 4000mAh 3S2P 25C Lipoly Pack (EU Warehouse)
is dit en goede ?

en nog even een vraagje :

ik heb nog een turnigy 60 a esc liggen maakt het dan uit of ik deze kies : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166 of moet het echt de esc zijn die in het Ecxel bestand stond wat Huibert stuurde dus deze : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31240 ?

bedankt,

mvg nander

Laatst bewerkt:
Back