bouwverslag rigger.. maiden Part 2

@Remco:

Onderkant eveneens 2,5mm balsa, maar met een extra laagje 0,4mm triplex voor de stevigheid en mooi gladde afwerking (al zijn er meer wegen naar Rome). Als je voor Styrodur kiest 30mm, neem je 2x30mm voor de breedte van de romp en 1x30mm voor de drijvers. Daarvan kun je de zijkanten schuin opschuren, zodat je een ridepad overhoudt van >20mm.

Carbon:

https://www.carbonwinkel.nl/Details/270/TeXtreme-®--carbon-weefsel-160-g-m²-HT.html

Carbonwinkel.nl is onderdeel van R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH, maar vanuit Nederland verwacht ik dat je bespaart op verzendkosten.

als het goed is komen morgen de spullen binnen, en dan rustig aan weer gaan bouwen.
misschien nog even de tekening uit printen, wat makkelijker!

Hee Eric.

mooi hoe je het filmpje hebt gemaakt ziet er goed uit!!
PS:heb je toevallig nog het filmpje van alleen mijn vliegtuig?
zou het wel leuk vinden als ik die mag toevoegen aan mijn verzameling haha
groetjes wesley

Vandaag begonnen aan een andere rigger, alleen deze word iets korter +/- 50cm.
planning: romp word uit 2,5mm balsa, de binnenkant gelamineerd met carbon en de buiten kant met +/- 50gr glasweefsel.
De in deling blijft het zelfde, vanaf voor accu,esc,moter,servo,ontvanger

Foto-NITNJ8D3.jpg

Foto-BNKFQV8E.jpg

als je nou 45cm had aangehouden, dan kon je in de mini-hydro klasse meedoen...:rolleyes: wellicht is het nog steeds een optie.
Ben zelf ook bezig met iets...

Setup in de kleine:
Scorpion 2221-6 4400kv
Robbe 2S 2200 30C
Etti 45Amp
SM S3217M (5kg 0.17sec 27gram) servo
Drpsychoteam hardware 1.5mm verenstaal.

Setup in de hydro1:
Tenshock 2220 met 6000kv
Zippy 5800 30C
Swordfish 200amp
SM S3217M (5kg 0.17sec 27gram) servo
hardware wordt naar gekeken...

dsc02031xs.jpg

ja klopt, ma aan wedstrijden begin ik voorlopig nog niet aan.. ;)
en als ik jou romp en die van Eric bekijk , zijn die van mij er nog niks bij. ( carbon romp dan )

als de romp achter op de grond staat moet de voorkant +/- 1,5 cm omhoog staan ? of is dit per lengte van de romp verschillend ?

ja zo ongeveer. Grotere boten iets meer. Het gaat erom dat het middendeel gewoon niet door de golven kan varen=drag. Beetje uitzoeken wat het beste bij jouw rompjes past, aanpassen kan vrij gemakkelijk met carbonstangen tegenwoordig.

1,5cm lijkt mij ruim voldoende... Je kan ook nog spelen met de hoogte van de drijvers ten opzichte van de romp. Houd de afmetingen van de mini-sprint van JAE aan (eventueel verschaald naar 50cm lengte) en je zit gegarandeerd goed.

Ik zie dat je de zijkanten gefixeerd hebt zodat de romp strak gebouwd wordt. Goede ontwikkeling!

Oke bedankt! het luikje word straks ook nog verstevigt met driehoek profiel, heb vanmorgen verschillende formaten van de drijvers uitgeprint, een kijken welke het beste erbij past.
welke maat stang zouden jullie aanbevelen ? Heb eventueel wel 6mm nog liggen, i.s.m 8mm. 8mm voor de romp en drijvers en de 6mm om ze te verbinden ?

ja, veel dikker hoeft niet in zo'n kleine. Ik ga in de mini 6mm in de drijvers zetten, en dan verbinden met slechts 4mm 'vol'. geen holle buis.

@Remco:
Let ook op dat de buizen goed in elkaar passen, bijvoorbeeld door ze desgewenst te omwikkelen met één of meerdere laagjes plakband. Voor Hydro I gebruik ik 6mm carbon hol. Voor mini-hydro of jouw rigger moet 4mm carbon 'vol' voldoende zijn. Maak het geheel niet te zwaar. Zoals je gezien hebt, is het deksel van mijn hydro I slechts twee laagjes 45gr/m2 glasweefsel dik (of dun).

De motor komt zo te zien voorin? Indien flex-as, zou ik verder achterin prefereren. Dat geeft speelruimte met het zwaartepunt d.m.v. plaatsing LiPo. Je hebt in ieder geval een strakke bouwmethode gekozen. Super!

hij komt er vanzelf wel achter,:rolleyes: leert ie het snelst ;)

Ik zou de motor ook achterin zetten. Dat komt ook beter uit met de bedrading van je regelaar etc.

Was in de veronder stelling de moter voorin te zetten, zoals op de tekening van de mini rigger ? maar zou achteraf gezien idd beter de moter wat verder naar achteren te zetten! zal morge eens kijke of ik het kan aanpassen ;) '' zoals het ook bij de andere rigger was ''

leg de motor en de accu met regelaar er eerst eens in, en kijk waar je ongeveer uitkomt met het zwaartepunt voordat je alles vast gaat zetten.

het zwaarte punt zoals het nu ligt op 27cm van de achterkant ( romp van 50cm ) een tikje meer aan de voorkant.

Foto-8ZXUCITB.jpg

als de moter aan de voorkant zat, lag het zwaartepunt ongeveer 22cm van de achterkant. maar heb toch besloten om de moter naar achter te plaatsen, kom ik wat beter met de draden weg.

Foto-TSBWH6GU.jpg

helaas ligt deze en de nitro bouw stil. Zal nog wel aan gewerkt worden, maar op een laag pitje! ( was het zelfbouw even zat, al meer als een jaar met boten bouw bezig, en nog maar weinig kunnen varen :(.

vorige week een romp gekocht bij H&M waar ik de hardware kan over zetten, alleen komt er een maatje groter roer op van hopf 8cm blad meen ik, voor de rest blijft de setup het zelfde als bij de rigger

Laatst bewerkt:
Hoi Remco,

Je was anders lekker op dreef wat zelfbouw betreft! Welke romp heb je aangeschaft? Zelfbouw heeft nogal voordelen. Één van de voornaamste redenen voor mij is, dat je de grenzen kan opzoeken. Een fabrikant van rompjes wil uiteraard z'n naam niet op het spel zetten vandaar dat rompjes in de regel oerdegelijk en veel te zwaar worden afgeleverd (een reputatie is 'destroyed in seconds' op de modelbouwfora die door vele serieuze modelbouwers worden gelezen).

Laatst bewerkt:
Back